BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #360 på: november 22, 2011, 23:20:36 pm » |
|
vil ha assymetriske lober..
Fordi?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #361 på: november 22, 2011, 23:22:55 pm » |
|
mindre påkjenning på kammen, mindre trykk nødvendig og mindre lyd
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #362 på: november 22, 2011, 23:27:34 pm » |
|
mindre påkjenning på kammen, mindre trykk nødvendig og mindre lyd
Nå har du lest for mye skrøner på nettet igjen...
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #363 på: november 22, 2011, 23:30:32 pm » |
|
jaha?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #364 på: november 22, 2011, 23:37:58 pm » |
|
jaha?
Jeg vet hvem som preiker om hvor stille dem går og hvor han igjen får sin info og jeg sier ikke at det feil eller rett. 87C er så og si identisk med FK87 og de som har kjørt med begge klarer ikke å skille dem på noen måte. (motoren bremset 8hk mer med FK87) At 86C er en ok kam tviler jeg ikke på. Men at Web er bedre en noe annet... det tviler jeg sterkt på.
|
|
« Siste redigering: november 22, 2011, 23:40:08 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #365 på: november 22, 2011, 23:40:36 pm » |
|
Men raptor er bedre?  har brukt web før, og likte det. om jeg får 8hk mer med fk87 så får jeg 8hk mindre  tar det igjen med andre metoder.. f.eks JPM venturier 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #366 på: november 22, 2011, 23:41:22 pm » |
|
Men raptor er bedre?  Ja!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #367 på: november 22, 2011, 23:42:59 pm » |
|
kan du forklare meg hva han gjør med lobene som gjør at man kan ha mindre trykk?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #368 på: november 22, 2011, 23:53:08 pm » |
|
de er rundere. løfteren følger da lettere. tenk deg en bil som kjører fort over en liten krapp hump vs en lang slakk hump. hvilken hump kan bilen kjøre fortest over og likevel beholde kontakten med bakken på baksiden av humpen? i tillegg kan man gjøre loben assymetrisk ved at den er slakkere på baksiden. da vil løfteren holde kontakten bedre der også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #369 på: november 23, 2011, 10:02:00 am » |
|
en annen ting moderne kammer gjør er at de bremser opp ventilen før den lukker. sånn at den ikke "slamrer" ned i setet. resultatet er mindre slitasje på ventil og ventilsete. jeg har en artikkel i hotrod som du kan få lese erlend
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #370 på: november 23, 2011, 10:07:41 am » |
|
Bra svar begge to! Fartsdumpanalogien var fin! Ved å bremse opp og smoothe ut baksiden av loben forstår jeg godt at man kan kjøre mindre fjærtrykk. Men den karakteristikken lager vel ikke mer efffekt i seg selv? Det er vel de lettere delene man har mulighet til å kjøre som bidrar mest til den ekstra effekten? Må vel bli helfrelst på en dynoday ja. Får ta det til neste år 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #371 på: november 23, 2011, 10:12:07 am » |
|
kan du forklare meg hva han gjør med lobene som gjør at man kan ha mindre trykk?
Kort versjon: han er den eneste produsenten i verden som lager kamaksler som er egnet for våre motorer. Den lange versjonen: reis på dynoday eller ta turen ned til Johannes for en leksjon. SPM: hvorfor tror dere at området etter nesen er så viktig? Er det ikke der fjørtrykket er på sitt høyeste? Teknikken til Johannes koker ned til det Jens Kristian nevner over her. Hans ramper gir ventilfjørene bedre arbeidsvilkår og det er avanserte dataprogram som gjør dette mulig. Men det er langt enklere å demonstrere i praksis: Han installerte en Engle FK87 med en singel VW fjør og dro den opp til alt bare stod og ristet pga ventilflyt. Deretter erstattet han kammen med sin egen versjon av FK87 og fikk 1100 omdr mer, med samme fjør som allerede hadde blitt presset til maks. For en god stund tilbake ble jeg tipset om UD Harold og den karen har orden i sysakene sine: All cams boil down to Area-Under-The-Curve, and Reversion. Just because 2 cams have the same seat duration, .050 duration, and valve lift, it does not mean that they flow the identical amount of air, or make the identical amount of power. I have maintained since 1980 that the power, torque, gas mileage, etc, etc, etc, depends on the SHAPE of the area under the curve, and how that is affected by the reversion produced at overlap. Does LSA affect all this? Yes most definitely. Even in symmetrical cams, wider LSAs produce smoother idles, more vacuum, flatter torque curves. Throw in unsymmetricalness, and it gets more pronounced. Plus there are different degrees(pun possibly intended!!) of unsymmetricalness. The engine sees all this, every revolution, every RPM. I used to say the most important degree in your camshaft is the degree BEFORE the intake valve opened. I still do. If a measurement was made in your cylinder of the volume and pressure of burned gases existing there before the intake valve opened, that would give you a figure of merit for what the engine would flow in clean air and fuel, for whatever intake lobe is on the engine. We see this in dyno-testing the same intake and exhaust lobes, but with different LSAs, when we install the intake lobe on the same ICL for both tests. In both tests the intake lobe is on the identical LSA, the only difference being the position of the exhaust lobe. The differing positions of the exhaust lobe produce different amounts of exhaust gas pressure and volume just before the intake valve opens, and starts airflow earlier or later, producing different torque and BHP curves in this engine. What happens then when 2 competing cams have the same seat and .050 durations, and valve lifts? At that point the shape of the curve comes into play. Engines do not know what the final duration of a cam is, they only know what is happening at the current point of lift, and what has gone on before(the velocity and volume of the charge entering the cylinder). Small differences can make a big difference. There is a lot more to cam design than seat duration, .050 duration, and valve lift. A whole lot more....... UDHarold
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #372 på: november 23, 2011, 10:26:33 am » |
|
ekstra effekt kommer av at ventilen holdes oppe lengre til tross for samme 0,05 durasjon pga at loben er rundere. så du får mer luft inn og mer eksos ut. en bieffekt av at kammen er snillere med vippestellet er at du kan kjøre lettere og spinklere deler i ventilmekanismen. som på marginen gir litt høyere effekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #373 på: november 23, 2011, 10:30:28 am » |
|
godt forklart 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #374 på: desember 08, 2011, 14:10:36 pm » |
|
Driver å planlegger topper her..
Blir 42/37,5 ventiler men vet ikke om jeg må oppgradere ventilpakken..
Fra CB så sier de innspenning på 168lbs (1,5") og 324lbs @ 0,520" løft..
Siden kammen (86C) løfter 0,585" så tror jeg kanskje jeg må oppgradere..
VW650 fjærer:
Installed height of 1.540" gives you @ 160 lbs. of seat pressure, and @ .630'' lift you have an open load of 420 lbs. With the VW650 valve springs you can run up to .630 lift, if your heads are properly set up!
Noen idéer?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #375 på: desember 12, 2011, 10:41:49 am » |
|
*****Wedge Port Cylinder Heads - 42x37mm 94 Bore Match Ported Weber IDA Big Beef Manifolds - Wedge Port EMPI Dual EPC 48 Carb Kit, Hex Cross Bar Linkage w/ Race Manifolds CB Dual Valve Springs VW650 set of 8 Racing Lash Caps Hi-Lift Rocker Arm Kit 1.40 Ratio Pushrod Measuring Tool Valve Spring Removal Tool - Bench Mount 3/8" Chromoly Pushrods, 11.060 OAL, Set of 8 Steering Box , New 50-77 Steering Damper Bug, Ghia 60-77 1 5/8'' I-Flex-2 High Performance Exhaust Gaskets (set of 4) Web Cam 86C Type 1 Valve Cover Bail, Genuine VW Genuine VW Valve Covers (pair) Dual Port Intake Gaskets CB 044 Pro Gas Cylinder Head Shirt (Special Offer) ***** 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #376 på: desember 12, 2011, 11:00:49 am » |
|
Forhørte du deg med CB vedr toppene jeg tipset deg om? Dette sier Pat Downs (CB motorbygger) om de nye Super Pro toppene: The super pro is a smaller port than the wedgeport. It flows from 3-8 cfm more starting at .300 lift than the wedgeport. The port volume is 6cc less then the wedgeport. Any time you can achieve more flow with a smaller port, you have a more efficient better performing head. The decrease in port volume increased port velocity by about 30 ft per/sec. A win win situation. Flow numbers are just as important as velocity numbers. They need to go hand in hand with eachother. Too much air speed= sonic choke. Sonic Choke is directly related too the Cross section of the port. There is no way too fix it other than making the crossection bigger. You have too lower the air speed. Not enough air speed or too large of a port = port will not recover at lower rpm's and will have poor performace. The Super pro is a great head for the money http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=484659&highlight=super+pro-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #377 på: desember 12, 2011, 11:04:58 am » |
|
Sjekket det ut ja.. ikke tilgjengelig på veparts og CB er jo ikke enkleste sjappa å kjøpe fra.. frakten er jo horribel!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #378 på: desember 12, 2011, 11:06:05 am » |
|
Sjekket det ut ja.. ikke tilgjengelig på veparts og CB er jo ikke enkleste sjappa å kjøpe fra.. frakten er jo horribel!
VWparts skaffer ALT fra CB.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #379 på: desember 23, 2011, 00:02:13 am » |
|
Her har det ikke skjedd allverdens. Venter på litt deler, og blir shortblokk rundt nyttårstider tenker jeg. Fikk en gledelig overraskelse da jeg sjekket og veide stempler og råder. Alle stempler med krysspinn etc mellom 617,1g og 617,6g. Rådene (CB superrace H-beam 5,4") lå på mellom 562,6g og 563,1g. Komboen ble 3x 1180,2g og 1180,3g! Uten å ha rørt de for å matche de 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #380 på: desember 23, 2011, 00:17:07 am » |
|
Ble nysgjerrig, hvilke type stempler har du handlet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #381 på: desember 23, 2011, 00:30:06 am » |
|
Bruker de jeg har brukt. Mahle 69 slag
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #382 på: desember 23, 2011, 07:13:37 am » |
|
Ja, du endte opp med ganske hissige specs til slutt, Erlend! Liker særlig valg av Web 86C med tilhørende vipper  Kult at du følger planene dine og lager en slik "peppy 1915". Tror (og håper faktisk) jeg skal slite bra med å ta deg på stripa neste år hvis 2,1-oxyen blir ferdig til august  Bør bli en skikkelig turtallsmotor med masse effekt dette her.. Hold oss oppdatert.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #383 på: desember 23, 2011, 09:47:59 am » |
|
Husker ikke om det ble nevnt tidligere i tråden, men har du et ytelses mål?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #384 på: desember 23, 2011, 10:04:16 am » |
|
Herr Bryhn: Jepp.. turtall og effekt uten JPM  2,1 oxy ja. Blir fet motor til slutt det og! FV8B: satser på 100hk pr liter, men er vel fornøyd med 90 pr liter
|
|
« Siste redigering: desember 23, 2011, 10:09:03 am av bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #385 på: desember 23, 2011, 10:44:51 am » |
|
For de som nerder og vil vite alle vektene:
 IMG_0283.JPG (144.02 KB. 540x722 - vist 281 ganger.) BTW. Alle løfterene veide det samme. Og ja. Veide alle stempler, råder og løftere likt. Markerte der hvor stemplene, råde og løfterene skulle ligge og dobbeltsjekket etter at alt var veid 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #386 på: desember 23, 2011, 11:15:02 am » |
|
Flotte ambisjoner om effekt, håper du kommer i nærheten.  BTW: ikke se på stempel og råde som en kombo, vekt forskjeller i nedre delen av råden har mye mer å si for balanseringen enn vekt i stempelet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #387 på: desember 23, 2011, 11:51:40 am » |
|
Sjekket. alle bunndeler veier det samme som hverandre.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #388 på: desember 23, 2011, 13:01:46 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #389 på: desember 23, 2011, 13:51:36 pm » |
|
Mer bilder av porter uten ventiler takk! Hvem har preppet, eller er de ferdige fra fabrikk? Ser frem til felles dynodag på Jessheim når den tiden kommer  Stå på, Erlend! Hjelp til "crank trigger" får du ved forespørsel om det skulle være ønskelig, og det bør det være for en som deg  Jeg har flere reimskiver og triggerhjul liggende å slenge..
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|