LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #60 på: mai 13, 2011, 21:14:36 pm » |
|
Blen er nesten ferdig så jeg bruker tiden på motor .Her kommer litt oppdateringer. Bas-bolter og 5 styrestifter for å holde svinghjulet på plass.Kam er fra pauter og veiva fra DPR. 82 slag
|
|
« Siste redigering: mai 13, 2011, 22:01:57 pm av LarsA »
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #61 på: mai 13, 2011, 21:19:56 pm » |
|
Blokka i sammen med Råder og sylindre fra AA- Performance og JE Stempel. 105 borring
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #62 på: mai 13, 2011, 21:26:43 pm » |
|
Toppene må vel sies å være det som har blitt lagt mest jobb til nå med en del sveising og fresing.Ventiler og fjærer (Nextec ) er Manley LS 1.Litt hull her og der som blir tettet med epoxy.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #63 på: mai 13, 2011, 21:28:36 pm » |
|
Bilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #64 på: mai 13, 2011, 21:31:28 pm » |
|
Innsuga kommer fra Udo Bekker ogSpjeldhusa er IDA Lokk alike.
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #65 på: mai 13, 2011, 21:34:57 pm » |
|
Slenger med et bilde av et sidprosjekt som har vært i tankene lenge , nemlig en bolt on spoiler . Kommer til å lage en form å støpe denne i glassfiber/Carbon.
|
|
|
|
Joachim
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: lillehammer
|
 |
« Svar #66 på: mai 13, 2011, 22:51:47 pm » |
|
støper du fler eller?:DD
|
|
|
Loggført
|
Vovlo 940 turbo  1958 boble (Prosjekt lekebil) 1967 boble 1967 boble 1500 1968 Variant 1969 Buss 1974 " Porsche boble"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #67 på: mai 13, 2011, 22:56:12 pm » |
|
Toppene ser skam nice ut!! Gleder meg til å høre motoren.  Ser på tidligere bilder at du ikke har gått for noe cup stag.. Planer eller formeninger om det? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #68 på: mai 14, 2011, 07:28:44 am » |
|
Har tenkt å støpe fler ja .Vi skal teste den på Bobla til Tor Øivind (Skinne) først . Jeg har en annen løsning når det gjelder innfestning av girkassa .Kommer bilder senere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #69 på: mai 20, 2011, 22:52:31 pm » |
|
Er igang med å sveise eksoannlegget .Jeg punkter sammen med miggen så får jeg hjelp senere til å tig sveise . Her med 4-1 kollektor. Kommer til å prøve 3 forskjellige kollektorer på benken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #70 på: mai 20, 2011, 22:54:32 pm » |
|
Starten på det som skal bli 4-2-1 kollektor .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwpower
Medlem
  
Innlegg: 208
Bosted:
|
 |
« Svar #71 på: mai 20, 2011, 23:16:09 pm » |
|
Tøft :DHer blir det grom lyd.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #72 på: mai 21, 2011, 16:20:23 pm » |
|
Bra tråd =)
Ett spørsmål.. hva er forskjellen på 4-2-1 og 4-1 kollektor? Ser forkjellen på bildene, men er det i hvilken rekkefølge eksosen fra hver sylinder settes på kolektoren? Hva er fordeler/ulemper med dette?
Pent arbeid forresten!
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #73 på: mai 21, 2011, 17:18:55 pm » |
|
4-1 . Der går alle 4 rørene sammen til 1 men 4-2-1 samles først 2+2 sammen for så å samle disse 2 til 1.Siste alternativet skal gi bedre effekt i mellom registeret . Jeg har 3 alternativer for å teste på bremsebenken og svaret på hvem som virker best har jeg ikke før jeg har bremset motoren. Diameter/lengder og utforming av eksosannlegget kan ha stor betydelse for effekten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #74 på: mai 21, 2011, 17:50:15 pm » |
|
Jake raby fant vel ut at det er 4 til 1 som gir desidert høyest toppeffekt?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Keirn
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Malmø
Magister Mundi Sum
|
 |
« Svar #75 på: mai 21, 2011, 18:34:52 pm » |
|
Ja, for Jake Raby vet jo alt mellom himmel og jord.  Det er mulig at han er drita flink, men han jaggu ganske ufyslig og..
|
|
|
Loggført
|
Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #76 på: mai 21, 2011, 18:37:50 pm » |
|
Ja, for Jake Raby vet jo alt mellom himmel og jord.  Det er mulig at han er drita flink, men han jaggu ganske ufyslig og.. fullstendig enig  men har lest noen av testene hans, og hvis han ikke juger, så kom 4-1 ut best..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Keirn
Medlem
  
Innlegg: 120
Bosted: Malmø
Magister Mundi Sum
|
 |
« Svar #77 på: mai 21, 2011, 21:05:43 pm » |
|
Joa, han er flink, det er ikke tvil om det.. Ikke meningen å ödelegge tråden heller  Den maskina som skal i Strato'n ser rimelig potent ut.
|
|
|
Loggført
|
Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #78 på: mai 22, 2011, 06:32:54 am » |
|
Det her er jo helt porno 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #79 på: mai 22, 2011, 10:52:37 am » |
|
Ser flott ut dette. Litt skeptisk til de toppene og 105 mm.borring. Ville vurdert 6 pinnebolter pr sylinder. Har selv kjørt 2,7 l. med 105 borring, og slitt med lekkasje topp/sylinder. Mine topper er nå under bearbeiding med tanke på dette. Når det er sagt, så er det og noen som ikke har dette problemet. Har muligens noe med effektuttak å gjøre. Noen tanker om kamvalg enda? Med mye dur. så må du og vurdere større fot på løfteren. Følger spent med videre.
Lykke til :-)
GeirH
Kan være et problem det med 105mm borring ja.. JE-stempler er i hvertfall bra, men vet at flere tyske firmaer går for 103mm i stedet for 105 selv om dem er på jakt etter mest mulig hk av den grunn at de kan ha større effektuttak/komp. med 103 borring enn 105mm. Vet at noen har frest spor i toppen til sylinder for at sylinder skal gå "inn i toppen". Problemet med 105mm er at sylinderveggen er såpass tynn at det er vanskelig å få til så tynt spor ordentlig. Er nok mye større problem med blow-by på 105mm på T4 enn med 94mm på T1. Ellers ser det jo veldig,veldig bra ut. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være mer vanskelig med 11-sekunder på en T4 enn på en T1, burde heller være motsatt.. Saken er vel den at nesten ingen bygger T4 (av en eller annen ukjent grunn) Og hva anngår Jake Raby, så er det en fyr som nok vet mye, men tror han vet ALT og da BEST. Er mye dyktige folk i statene på type 1, men når det gjelder type 4 så er det nok i tyskland du finner de folka med mest erfaring der.
|
|
« Siste redigering: mai 22, 2011, 11:00:06 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #80 på: mai 22, 2011, 15:04:15 pm » |
|
Som jeg sa tidligere kommer jeg til å teste de forskjellige eksos typene på benken og da tar jeg selvfølgelig den beste.Da har jeg svaret i tallene og bryr meg egentlig ikke om hva som teoretisk skal funke best .Det er greit med høye tall på toppeffekten , men motoren skal jo levere effekt i et område som gjør at den går fort på 402 m . En annen effekt av å teste forskjellige ting på benken er at man kan se i hvilken " retning" motoren vil for ytterligere forbedringer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #81 på: mai 22, 2011, 17:46:56 pm » |
|
hei har bygget en del type 4 motorer og de store flytter vi pluggen sån som på porshe 914 fungerer veldigt bra jeg ser du har lagt ned mye arbeid hvorfor kjøper du ikke et sett engine plus topper? mvh Kåre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #82 på: mai 22, 2011, 20:35:58 pm » |
|
Er vel ikke bare positivt med Engine Pluss heller har jeg fått med meg dessuten syntes jeg det er moro å bygge ting selv og ikke kjøpe ting ferdig for å montere det sammen .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #83 på: juli 28, 2011, 23:09:07 pm » |
|
Dette ser strøkent ut Lars. Droppe treningene på Myra og konsentrere deg om å bli ferdig til SSC  Lykke til blir morsomt å se den live......
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Marcus
Juniormedlem
 
Innlegg: 85
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #84 på: juli 28, 2011, 23:16:54 pm » |
|
Hei  Fin tråd.
|
|
|
Loggført
|
1966 boble
|
|
|
2mmelit1
Seniormedlem
   
Innlegg: 251
Bosted:
|
 |
« Svar #85 på: juli 28, 2011, 23:44:45 pm » |
|
Denne bilen likte jeg!  Likte også felga.. Hva slags boltsirkel man bruker er jo et fedt! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #86 på: september 17, 2011, 21:55:18 pm » |
|
Er i gang med oljesystemet. Det er brukt AN 12 til og fra tørrsumptank som blir sittende under baksetet . Resten er AN 10. Dette er grovt tilpasset for å få bremset motoren , så tar jeg finjustering ved montering i bil.
Har også fått i hus EFI innsprut og ledningsnett samt montert triggerskive . Venter på noen givere før dette er komplett. Eksosen er på Tig sveis .
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #87 på: september 17, 2011, 21:56:52 pm » |
|
Tank +++
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #88 på: september 27, 2011, 20:49:06 pm » |
|
Har montert triggerskiva bak reimhjulet hvor det er minst synlig. Et alternativ hadde vært svinghjulet men da hadde det blitt vanskeligere å feilsøke og reparere . Kan tenkes jeg bytter ut skruene etterhvert .
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #89 på: september 27, 2011, 20:50:01 pm » |
|
Bilde
|
|
|
|
|