Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #210 på: januar 06, 2011, 17:28:07 pm » |
|
det jeg trodde kom til å bli en enkel affære endte opp med mange små stikk i fingeren, litt blod og en lettere irritert person
hvordan i alle dager skal man klare å få montert AN-fittings på slangene?
forstår selve fremgangsmåten, hva som skal hvor, men er jo ett h*****ete å få på plass? eller gjør jeg det feil?
noen i oslo som er flinke på sånt?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #211 på: januar 06, 2011, 17:55:31 pm » |
|
det jeg trodde kom til å bli en enkel affære endte opp med mange små stikk i fingeren, litt blod og en lettere irritert person
hvordan i alle dager skal man klare å få montert AN-fittings på slangene?
forstår selve fremgangsmåten, hva som skal hvor, men er jo ett h*****ete å få på plass? eller gjør jeg det feil?
noen i oslo som er flinke på sånt?
Klarer du å montere tilsvarende på enden av en hageslange så både forstår du prinsippet og bør klare å montere. Har du riktig størrelse på slangene i forhold til fittings? Kort versjon er at du skrur av "hylsa" fra fittingen og trer slangen inn i den, nesten til der gjengene starter. Deretter setter du fast den resterende biten av fittingen i en skrustikke og "trer" på slangen... Start deretter å skru "hylsa" og slangen fast for hånd så langt du greier, mens du presser mot. Dette for å forhindre at slangen trekker seg ut (du kan også markere slangen med noe for å se at det ikke skjer). Når du ikke klarer å gjøre dette for hånd lenger går du over til å skru det resterende stykket med fastnøkkel eller tilsvarende. Det er litt verre med stålspunnede enn vanlig slange, men ikke så mye at det er umulig å få til på relativt kort tid. Tips: viktig at enten på slangen er så fint kuttet som mulig. Det finnes egne spesial "klippe" tenger for dette billig hos summit som funker bra. Bruk tape rundt slangen der du kutter for å "holde" enden mer samlet. Dette bidrar til at du enklere klarer å entre slangen inn i hylsa som jeg antar er problemet ditt...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #212 på: januar 06, 2011, 17:58:33 pm » |
|
problemet er at stålet rundt "åpner seg" mens jeg trer den ene delen på.. nå prøve å få kuttet penere kanskje 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Nova
Medlem
  
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund
|
 |
« Svar #213 på: januar 06, 2011, 20:42:30 pm » |
|
problemet er at stålet rundt "åpner seg" mens jeg trer den ene delen på.. nå prøve å få kuttet penere kanskje  Du må bruke godt med tape, og en fintagget sag. Da går det helt fint.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #214 på: januar 07, 2011, 00:54:01 am » |
|
problemet er at stålet rundt "åpner seg" mens jeg trer den ene delen på.. nå prøve å få kuttet penere kanskje  Du må bruke godt med tape, og en fintagget sag. Da går det helt fint. Bruker selv meget tynn kapp skive på vinkelkutteren og godt med teip. Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #215 på: januar 07, 2011, 11:52:34 am » |
|
Jeg bruker denne, og er meget godt fornøyd og har som regel ingen issues med "fliser" som stikker ut... http://www.summitracing.com/parts/SUM-900040/
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #216 på: januar 07, 2011, 12:07:20 pm » |
|
El tape og tynneste skive på vinkelsliper. Rengjøring etter kuttet og er fittingsene tørre så smører du dem såvidt slik at alt glir lett på plass. Du trenger ikke fjerne tapen hvis du sliter med at endene fliser seg opp.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #217 på: januar 18, 2011, 23:42:51 pm » |
|
Så ut som lekkert arbeid med den stingeren. Vinkelen kan være en forbel å justere, helt klart. Med mindre du vil kappe i skjørtet bak på bilen...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #218 på: januar 19, 2011, 00:45:10 am » |
|
hehe.. stingeren skulle sveises i jula.. meeeen, mye mat etc etc vips ikke noe gjort.. tror den skal gå klar av bakplaten  og bråke 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #219 på: januar 19, 2011, 00:52:08 am » |
|
hehe.. stingeren skulle sveises i jula.. meeeen, mye mat etc etc vips ikke noe gjort.. tror den skal gå klar av bakplaten  og bråke  Hvis du har ny/ubrukt stinger med lyddempermateriale inni, så blir nok støynivået skuffende hvis du forventer bråk... Helt til du velger å fjærne innmaten, slik jeg prøvde... Da kan vi begynne å snakke om et realt støynivå!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #220 på: januar 19, 2011, 00:56:04 am » |
|
den er tom for å si det sånn
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #221 på: februar 01, 2011, 17:50:03 pm » |
|
Da nærmer det seg avhenting hos JEE  Hva slags olje burde jeg bruke med tanke på at: -Sommerbil -Fullflow med filter -Totalt gjennoppbygd
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Sambabuss
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten
|
 |
« Svar #222 på: februar 01, 2011, 19:14:34 pm » |
|
Det tror jeg at Jee kan svare deg på 
|
|
|
Loggført
|
Samba `65 Ur-quattro `86 mod
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #223 på: februar 01, 2011, 19:22:05 pm » |
|
kjekt med fler anbefalinger 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Sambabuss
Medlem
  
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten
|
 |
« Svar #224 på: februar 01, 2011, 19:32:20 pm » |
|
enig med deg
|
|
|
Loggført
|
Samba `65 Ur-quattro `86 mod
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #225 på: februar 04, 2011, 01:23:39 am » |
|
WEE  skal hente motor hos Erik imorgen  ble 10 i komp 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #226 på: februar 04, 2011, 14:04:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #227 på: februar 05, 2011, 13:35:33 pm » |
|
Endelig tilbake fra Erik, og arbeidet er rett og slett nydelig 
 P05-02-11_12.23.jpg (75.07 KB. 800x600 - vist 352 ganger.)
 P05-02-11_12.23[01].jpg (106.74 KB. 800x600 - vist 343 ganger.)
 P05-02-11_12.24.jpg (125.18 KB. 800x600 - vist 373 ganger.) porting av innsug og eksos kanaler er kjempe, og ikke minst forbrenningskammerene:
 P05-02-11_12.24[01].jpg (127.95 KB. 800x600 - vist 363 ganger.) endte på 45cc i kamrene, så med 1,2mm vendehøyde er vi på gode 10-1 i komp  Erik: hvis du leser, KNALL!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #228 på: februar 05, 2011, 17:16:24 pm » |
|
Måtte splitte blokken igår for å flytte på boltene til veivlagrene, fikk sammen blokken idag, men... ved tilstramning av alle lagre så er ikke veiven like "løs" som den var sist blokken var sammen.. dvs at jeg må flytte på veiven via svinghjulet.. AAHHHHH  opp med blokka igjen :/
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #229 på: februar 05, 2011, 21:07:03 pm » |
|
Jeg følger med vettu  Godt du er fornøyd så langt. Håper alt "speller" som holmsen så fint utrykker det. Håper du finner ut hva som klyper. Husk riktig moment på hovedboltene. Det følgte med på lappen sammen med blokka. Er sikkert ikke 3,5kg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #230 på: februar 06, 2011, 03:17:08 am » |
|
ytterste lager mot reimhjulet som hadde flyttet seg, og hadde most "dowel pinnen", aner ikke hvordan man skal få den ut, sitter dønn  regner med å prøve varme imorgen.. hvis ikke det funker er det avlevering til erik  gleder med til å få motoren i hekken, og frese forbi nye bimmere 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #231 på: februar 06, 2011, 12:01:11 pm » |
|
ytterste lager mot reimhjulet som hadde flyttet seg, og hadde most "dowel pinnen", aner ikke hvordan man skal få den ut, sitter dønn  regner med å prøve varme imorgen.. hvis ikke det funker er det avlevering til erik  gleder med til å få motoren i hekken, og frese forbi nye bimmere  Dowel pinnen er vel stål? Lageret har mest trolig deformert og må byttes
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #232 på: februar 06, 2011, 13:25:42 pm » |
|
ja det må det, men pinnen må ut av blokka i første omgang 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #233 på: februar 07, 2011, 18:48:40 pm » |
|
Erik ble redningsmann idag, men fant fort at det ene lagret er deformert og må byttes  vwparts to the resque 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #234 på: februar 13, 2011, 21:42:48 pm » |
|
Venter forgjeves (?) på nye lager fra unaiten. bestilte i samme slengen mer kampasta, skalpebrett, oljefiltre etc.. krysser fingrene for at jeg har motoren ferdig med blikk på innen to uker ! har btw lakkert sylindrene med varmelakk.. sett at det er mange gjør det, men at det kjøler litt mindre enn rust. 1641 sylindersettet som sto i gamlemotoren var allerede rustet etter noen uker, så kjørte på jeg  4 tynne lag og god maskering!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #235 på: februar 13, 2011, 23:52:27 pm » |
|
Synd vi ikke pratet mer om det.. Men alt du nevner over er lagervare hos meg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #236 på: februar 13, 2011, 23:55:52 pm » |
|
haha.. jaja! sånn er det kribler i fingrene nå Erik 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #237 på: februar 14, 2011, 20:49:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #238 på: februar 14, 2011, 21:08:51 pm » |
|
Stapp dem i stekovnen og bak dem på 100 gr som du øker til 150 etter en stund så sitter lakken på sylinderne veldig mye bedre. Og en ting til: aldri ta på varmelakk med fingra. Og et lite tips til: vask veggene i sylinderne GODT og påfør deretter litt WD40 så går innkjøringen så mye lettere.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #239 på: februar 14, 2011, 21:12:47 pm » |
|
Fordi fingra dine påfører fett på en lakk som ikke er herdet. Er du uheldig så blir resultatet flotte fingeravtrykk når lakken herder. Stapp dem i stekovnen og bak dem på 100 gr som du øker til 150 etter en stund så sitter lakken på sylinderne veldig mye bedre. Og en ting til: aldri ta på varmelakk med fingra. Og et lite tips til: vask veggene i sylinderne GODT og påfør deretter litt WD40 så går innkjøringen så mye lettere.
Mvh BB
hvorfor? lærer iallefall én ny ting hver dag  sylindrene skal vaskes ja 
|
|
« Siste redigering: februar 14, 2011, 21:17:51 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|