vwankel
Nybegynner

|
 |
« på: september 16, 2010, 12:14:33 pm » |
|
Har startet på et prosjekt som eg har hatt på lagret i ca 10 år nå. Kalloseriet er ferdig rustsveiset så nå blir det jobbing med bunnplaten. Bakenden kommer fra en 1303 og framenden av bunnplata kommer fra en 67 mod Planen er og montere luftfjører på den men hvilken stil bilen skal ha er ikke bestemt så Vist noen har forslag /bilder så hadde det vært artig med lit innspil fra dere 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #1 på: september 16, 2010, 12:33:07 pm » |
|
Mitt tips: Spør deg selv hva du vil ha I tillegg vil jeg anbefale deg å ta en spørrerunde på dette med luftfjæring, jeg kjenner erfarne VW mekanikere som forbanner løsningene levert.
|
|
« Siste redigering: september 16, 2010, 13:09:24 pm av TomR »
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #2 på: september 16, 2010, 12:38:16 pm » |
|
Ser veldig bra ut så langt i hvertfall 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #3 på: september 16, 2010, 14:10:35 pm » |
|
Noen som har erfaring med luftfjærer, eventuelt hvilket firma selger noe med kvalitet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Zero
Seniormedlem

Zero. (Tidligere keito)
|
 |
« Svar #4 på: september 16, 2010, 15:07:14 pm » |
|
Sjekk prosjekt tråden til "drlaban" kanskje noen tips der? 
|
|
|
Loggført
|
T1-63 Zero
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: september 16, 2010, 17:50:53 pm » |
|
Jeg stemmer for sånn her (helt seriøst!) 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem

Fartsblind så langt det går
|
 |
« Svar #6 på: september 16, 2010, 17:57:42 pm » |
|
Jeg stemmer for sånn her (helt seriøst!)  x2!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: september 16, 2010, 20:51:10 pm » |
|
Ta heller å kjøp en skikkelig hydraulikk-Citröen-delebil og legg opp ett gjennomprøvd olje/gass-system isteden. Det er mer bruksvennlig enn luftfjæringa. Noen har gjort det før. Men det hadde vært enklere med en 1303, tror jeg, pga fjærbeina foran.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
bajas
Seniormedlem

Let the bottom taste the highway!!!
|
 |
« Svar #8 på: september 16, 2010, 22:09:56 pm » |
|
http://airkewld.com/hadde ikke tenkt meg om en gang! bestill komplett så kommer du deg ned på jorda  d koster litt men d er verd d.. hatt div luftfjæring på andre bilen fra http://www.ridetech.com/ og d er rett å slett KONGE morro..... og d funker veldi bra.....
|
|
|
Loggført
|
Jo lavere jo bedre  Low And Slow Wrenches 
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #9 på: september 17, 2010, 09:28:18 am » |
|
BERGER de er kult med offroad men hadde tenkt meg og få den ned mot bakken og ikke opp har bygd en Baja Bug tidligere så nå får vi prøve de motsatte 
|
|
|
|
Hans
Supermedlem

|
 |
« Svar #10 på: september 17, 2010, 11:12:38 am » |
|
Ta heller å kjøp en skikkelig hydraulikk-Citröen-delebil og legg opp ett gjennomprøvd olje/gass-system isteden. Det er mer bruksvennlig enn luftfjæringa. Noen har gjort det før. Men det hadde vært enklere med en 1303, tror jeg, pga fjærbeina foran.
Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet  )
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: september 17, 2010, 17:17:21 pm » |
|
Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet  ) [/quote] Da har vi 2 flere flere hyggelige skader!  Leste litt om det på citroenakuten for et par år siden, men husker ikke helt hvor/hvordan. Hogg en XM for ett par år siden, og blei egentlig overrasket over hvor likt understellet prinsipielt er i forhold til ei boble. Etter hva jeg har hørt, er kjørehøyden problemet på biler med "hjemmemekka" luftfjæring. Eller rettere sagt det å fastsette en fast kjørehøyde. Mange må gjøre det for hver gang man kjører, det blir ganske dumt.
|
|
« Siste redigering: september 17, 2010, 17:24:02 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
bajas
Seniormedlem

Let the bottom taste the highway!!!
|
 |
« Svar #12 på: september 17, 2010, 18:11:46 pm » |
|
Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet  ) Da har vi 2 flere flere hyggelige skader!  Leste litt om det på citroenakuten for et par år siden, men husker ikke helt hvor/hvordan. Hogg en XM for ett par år siden, og blei egentlig overrasket over hvor likt understellet prinsipielt er i forhold til ei boble. Etter hva jeg har hørt, er kjørehøyden problemet på biler med "hjemmemekka" luftfjæring. Eller rettere sagt det å fastsette en fast kjørehøyde. Mange må gjøre det for hver gang man kjører, det blir ganske dumt. [/quote] har du en trykk måler på hver demper så har du d å gå etter når du skal ha høyda  no problemos 
|
|
|
Loggført
|
Jo lavere jo bedre  Low And Slow Wrenches 
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #13 på: september 22, 2010, 09:36:14 am » |
|
 Noen bilder av hvordan eg har tenkt og bruke torosjonsfjærene bak som stab stag. Har kappet ut senter feste for torosjonsstangen så blir det og bruke dette for og feste samen torosjonsfjærene. Sveiser in en ny rør hvor feste var før men med stor nokk innvendig dim til at torosjonsstag og påsveist feste går igjennom. Håper dette blir en ok løsning. Noen hær som har prøvd noe tilsvarende før?
|
|
« Siste redigering: september 22, 2010, 09:38:38 am av vwankel »
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #14 på: september 22, 2010, 09:54:17 am » |
|
redigerte meg selv da jeg forsto jeg tok feil  Tøft prosjekt 
|
|
« Siste redigering: september 22, 2010, 10:15:41 am av Thoresen »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #16 på: september 22, 2010, 10:37:24 am » |
|
Det blir bra det der. Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene. Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #17 på: september 22, 2010, 12:53:07 pm » |
|
Det blir bra det der. Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene. Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.
Har vært inne på tanken men er lit usikker på om de vil bli solid nokk. Tror også slaglengden må være ganske lang for og kompensere for vridningen på torosjonsstaget. Torosjonstaget er jo ganske oppspent slik som det er montert originalt for og få den rette effekten av fjæringene så dette må kompenseres med mer vridning i senter. Planen var og sveise feste for luftfjærene oppe på svingarmen og en rør mellom tårnet for støtdemper. Kommer med mer bilder etter vert. Alle ideer og kommentarer mottas med takk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #18 på: september 22, 2010, 13:00:16 pm » |
|
Har vært inne på tanken men er lit usikker på om de vil bli solid nokk. Tror også slaglengden må være ganske lang for og kompensere for vridningen på torosjonsstaget. Torosjonstaget er jo ganske oppspent slik som det er montert originalt for og få den rette effekten av fjæringene så dette må kompenseres med mer vridning i senter. Planen var og sveise feste for luftfjærene oppe på svingarmen og en rør mellom tårnet for støtdemper. Kommer med mer bilder etter vert. Alle ideer og kommentarer mottas med takk  Når du har funnet grunn innstillingen på senterbiten (det gjør du med å vri hakkene på fjærstavene) Du behøver ikke vri senterbiten mer enn toppen 4 hakk for å gå fra kjempehøy til tulle lav. Jeg gjetter på 5cm vandring (selvfølgelig avhengig av lengden på armen du setter på senterstykket).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #19 på: september 22, 2010, 13:10:03 pm » |
|
Når du har funnet grunn innstillingen på senterbiten (det gjør du med å vri hakkene på fjærstavene) Du behøver ikke vri senterbiten mer enn toppen 4 hakk for å gå fra kjempehøy til tulle lav. Jeg gjetter på 5cm vandring (selvfølgelig avhengig av lengden på armen du setter på senterstykket). Dette høres interessant ut. Må prøve å tenke ut en måte og få svingarmen festet for luft eller hydraulik sylinder mot senter av torosjonstagene som er funksjonelt og solid. Dette er et område med stor belastning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #20 på: september 22, 2010, 19:47:50 pm » |
|
Sikkert lurt å montere midtstykket i to store kulelager med en solid innfesting av armen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem

|
 |
« Svar #21 på: september 22, 2010, 20:37:32 pm » |
|
Tror heller jeg ville godt for løsningen til gutten fra Sandefjord. Han har noen gode tanker:) Citroen løsningen er MYE mere komplisert enn folk tror, det har jeg prøvd før, og gitt opp...
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #22 på: september 23, 2010, 07:46:52 am » |
|
Hei. De ble løsning nr 1 som ble brukt Så torosjonstaget blir stab stag. Så på muligheten for å bygge sylinder feste mot midtstykke men tror det vil ta for mye plass. Det er allerede problem med den løsningen eg har laget nå, de blir noe fiksing for og få plass til forbindelsen mellom girkasse og stag til girspaken 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #23 på: september 24, 2010, 07:52:31 am » |
|
Noen bilder fra gårsdagens jobb. Ble veldig trangt forkant av girkasse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Zero
Seniormedlem

Zero. (Tidligere keito)
|
 |
« Svar #24 på: september 24, 2010, 08:05:49 am » |
|
hvor mye har du kortet inn forstillinga?
|
|
|
Loggført
|
T1-63 Zero
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #25 på: september 24, 2010, 09:05:15 am » |
|
hvor mye har du kortet inn forstillinga?
Har ikke kortet den in enda kun skiftet ut senterfeste med ett justerbart midtstykke. Har fjernet justeringen for midtstykke slik at bladfjørene dreier fritt inne i rørene. Tanken var og bruke bladfjærene som stabilisatorstag på samme måte som bak. Noen som har forslag om hvor mye man bør kort forstyringen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

|
 |
« Svar #26 på: september 24, 2010, 09:28:46 am » |
|
Noen som har forslag om hvor mye man bør kort forstyringen  0 cm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem

|
 |
« Svar #27 på: september 24, 2010, 09:46:00 am » |
|
trur det er dumt å spørre om det her inne, og spørre hvilken stil bilen din skal ha, er nok maaaange meninger om det her inne. men siden du spør  kort den 5 tommer klin den i bakken 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem

|
 |
« Svar #28 på: september 24, 2010, 11:03:19 am » |
|
Gud hvor kjedelig denne hobbyen hadde vært,skulle du fått viljen din hver gang Martin. Ja til variasjoner av alle slag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwankel
Nybegynner

|
 |
« Svar #29 på: september 24, 2010, 11:17:22 am » |
|
Gud hvor kjedelig denne hobbyen hadde vært,skulle du fått viljen din hver gang Martin. Ja til variasjoner av alle slag  Helt topp med innspil av alle varianter og meninger. Hva resultatet blir til slutt vet eg ikke men trenger inspirasjon for og kunne Tenke ut min måte og bygge på. Ønsker og vite vorden der har gjort ting og hvordan ble resultatet gjerne bilder 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|