VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« på: september 19, 2010, 21:06:40 pm » |
|
Hei Folks Nå som vinteren nærmer seg  Har sett litt i gamle Hot VW blader at det ble laget flere ekstra varmesystemer til bobla. Disse ble gjerne montert mellom varmepotter og innløpet til kanalene istedet for flexi røret. Noen ga varme andre bare sugde/blåste luften inn i kupene så det ble litt fart på sakene. Denne linken er et friskluft system med variable hastighet. MEN, alle ser ut til å ha forsvunnet, er det noen som har vært borti noe sånt. Det ser jo veldig snedig ut. http://www.vaglinks.com/Docs/VW/BeetleI/Mechotronix.com_Aircooled_VW_InstaHeat_Install.pdfMarius K.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #1 på: september 19, 2010, 23:30:29 pm » |
|
Tror JC Whitney har noe i samme duren som dette.. deres variant monteres under baksetet hvis jeg ikke husker feil. Hvor godt det funker vet jeg ikke..
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: september 20, 2010, 00:17:26 am » |
|
For å få ekstra fart i sakene, kan du gjerne sette i to stk 75mm kanalvifter fra Biltema der hvor fleksislangen går fra varmeboksene til karrosseriet? Eller montere bensinvarmer.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #4 på: september 20, 2010, 19:52:04 pm » |
|
det funker m biltemavifter har en på førersiden,problemet er att vifta er i plast,skal bytte til ny vifte nå snart,fordi propellen løsner og blir deformert av varmen.Men effektift det er det  Hello Folks Ser at JC Whitney har dette. Er redd dette er plastik akkurat som Biltema sin(Varme problem) En annen ting er et Potmeter til hastighetjustering.. Noen som har tips. Så det ikke bare blir av og på. Biltema sin er 55w x 2= 110W for begge sider. Det blir 110w/12v=9,1Ampere. Det blir et kraftig potmeter. Det systemet fra Mechotronix har de løst problemet med varme og smelting av viftene. De har også trinnløs justering. Ferdig til montering. Men hva skjedde med firma. Kan ikke finne noe om de.  Marius
|
|
« Siste redigering: september 20, 2010, 19:54:05 pm av VWdriver »
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #5 på: september 22, 2010, 10:15:22 am » |
|
Hello Folks Fant litt på Samba.com Ser ut til at MechoTronix er borte. Viftene holdt ikke mål, men Potmeter(Variostat) for trinnløs justering fikk skryt. Folk bruker vifter fra Home Depot. De er laget for marinebruk. vet ikke om de tåler varme heller? http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=218662Finnes det virkelig ingen vifter som tåler varmen? Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: september 22, 2010, 10:32:18 am » |
|
Med litt mer "plumbing" så kan du bruke plast vifter også... Monter vifta under baksetet slik at den blåser inn der varmen kommer ut på passasjersiden. Så kobler du motsatt side av varmepotta til den andre varmepotten med et fleksirør. Da har du seriekoblet varmepottene. Og får bra trykk på førersiden, så kan du enten lage en forgrening under baksete eller under dash for å få varme på begge sider.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HenningA
Supermedlem
    
Innlegg: 670
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
 |
« Svar #7 på: september 24, 2010, 08:18:43 am » |
|
Mener og huske at Anders lagde et system med en eller flere ekstra vifter en gang i Rat-bobla si. Mulig den tråden ligger igjen på ww2you...
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: september 24, 2010, 09:43:18 am » |
|
Tenker selv at det viktigste er å få varmen opp på ruta, så hvorfor ikke ordne til vifter helt fremme. Er ikke store røra da 40mm? men der er det jo så varmt lenger.. Noen ideer til å få inn en liten vifte her, eller forbedring av det originale..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #9 på: september 30, 2010, 21:50:36 pm » |
|
Hello Folks
Ikke dumt å sette vifte fremme, da er det bare å finne vifte som passer der, rundt 40mm i diameter.
Hvor kan man finne sånt?
Tenkte noe i baner av de som produserer vifter til PC, det er jo god kvalitet som holder lenge.
Fant et firma i sverige som hadde diverse dimmensjoner. både 40-60mm, 12v, rundt 2,5 A. Det burde være en fin effekt, men nå husker jeg ikke hva det het.
Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
dmf181
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
 |
« Svar #11 på: oktober 01, 2010, 09:42:47 am » |
|
Hello Folks
Ikke dumt å sette vifte fremme, da er det bare å finne vifte som passer der, rundt 40mm i diameter.
Hvor kan man finne sånt?
Tenkte noe i baner av de som produserer vifter til PC, det er jo god kvalitet som holder lenge.
Fant et firma i sverige som hadde diverse dimmensjoner. både 40-60mm, 12v, rundt 2,5 A. Det burde være en fin effekt, men nå husker jeg ikke hva det het.
Marius
Denne er 40mm 12V 2,5A: http://cgi.ebay.ca/Large-40mm-40-mm-12V-Cooling-Fan-Brushless-ESC--motor_W0QQitemZ160484819292QQcmdZViewItemEr bare litt usikker på om den liker varmluft, noen vifter takler varm luft ganske dårlig, med tanke på at lager går varme. Et alternativ er å høre med produsenter av bilstøvsugere, for støvsugermotorer er gjerne laget for å tåle litt temperatur.. For eksempel no sånt: http://www.amazon.com/gp/product/B002CZ27NE?&tag=shopwiki-us-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325  12V 500w støvsuger.
|
|
« Siste redigering: oktober 01, 2010, 09:49:37 am av dmf181 »
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #12 på: oktober 01, 2010, 17:20:29 pm » |
|
Med litt mer "plumbing" så kan du bruke plast vifter også... Monter vifta under baksetet slik at den blåser inn der varmen kommer ut på passasjersiden. Så kobler du motsatt side av varmepotta til den andre varmepotten med et fleksirør. Da har du seriekoblet varmepottene. Og får bra trykk på førersiden, så kan du enten lage en forgrening under baksete eller under dash for å få varme på begge sider.
Blir ikke dette en skikkelig oppskrift på dugg i bilen ? Du drar lufta fra inne i bilen og kjører gjennom begge varmepottene og så inn igjen i bilen ....  Enkelt kalt omløpsystem på nyere biler = dugg x 10. Hvorfor gå over bekken etter vann? Bruk sneglevifta fra bla. 412 og bay med 2 utløp som går direkte på varmeslangene baki motorrommet der vifta suger inn NY luft og trykker inn i slangene istedet for kjølevifta. Du kan tette hullene eller kjøre med doghouse uten uttak og motor får bedre kjøling på kjøpet, istedet for å mekke til noe greier med en biltemavifte... 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #13 på: oktober 01, 2010, 21:59:47 pm » |
|
Hello Volks
Ja da blir litt over bekken etter vann. Har en av de viftene liggende fra en transporter tror jeg det er. MEN, vil ikke ha den svære greia i motor rommer eller noe annet sted for den saks skyld. Derfor tenkte jeg en vifte med diameter som kan gå rett inn enten mellom varmepotte og karross eller oppe under dashbordet. Dette skal monteres i eksisterende rør opplegg så det kunne nesten vært orginalprodusert- Fordelen med å ha det etter varmepottene på hver side av girkassen er at det blir usynlig og lite støy. Varmen blir også trykket frem igjennom hele systemet så man kan få ut varme overalt, ikke bare på frontruten. Skal søke mer på firmaet i sverige. Så ut som de hadde noen supre vifter som kan monteres med slangeklemmer i rørsystemet.
Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #14 på: oktober 01, 2010, 22:15:32 pm » |
|
Hello Volks
Ja da blir litt over bekken etter vann. Har en av de viftene liggende fra en transporter tror jeg det er. MEN, vil ikke ha den svære greia i motor rommer eller noe annet sted for den saks skyld. Derfor tenkte jeg en vifte med diameter som kan gå rett inn enten mellom varmepotte og karross eller oppe under dashbordet. Dette skal monteres i eksisterende rør opplegg så det kunne nesten vært orginalprodusert- Fordelen med å ha det etter varmepottene på hver side av girkassen er at det blir usynlig og lite støy. Varmen blir også trykket frem igjennom hele systemet så man kan få ut varme overalt, ikke bare på frontruten. Skal søke mer på firmaet i sverige. Så ut som de hadde noen supre vifter som kan monteres med slangeklemmer i rørsystemet.
Marius
Sikker på at vi snakker om samme vifta? SÅ stor er den ikke da, og de to utløpene har samme dim. som uttakene på viftehuset. har selv hatt slik i et par bobler, synes ikke dem ødela motor-rommet SÅ veldig da..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #15 på: oktober 01, 2010, 23:15:14 pm » |
|
Hva med å fikse det systemet som er? El.vifte gir aldri så mye luft som den som sitter der bak.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #16 på: oktober 02, 2010, 22:22:59 pm » |
|
Hva med å fikse det systemet som er? El.vifte gir aldri så mye luft som den som sitter der bak.
Stemmer.. jeg prøvde ulike vifter da jeg kjørte 03 som helårsbil... Brukte for eksempel vifta fra 80'talls Audi. Blæs godt den, men laaaangt fra like mye som fra viftehuset. Sjekk lekkasjer mellom viftehus og varmebokser Sjekk varmebokser for lekkasje Sjekk rør mellom varmebokser og bakelitt stusser/rør gjennomføring i karosseri Sjekk varmekanalene.. De er vel mest sannsynlig borte, slik at varme lufta forsvinner her. Det gåt å trekke et fleksirør inni det som er igjen av varmekanalene. Det hjelper! Sjekk slange fra varmekanal til vindu. Er dette i orden har du et problem med at hælen på venstre skoen smelter :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #18 på: oktober 03, 2010, 00:16:04 am » |
|
Problemet med å ta sende luft fra kupeen inn i varmepottene, noe som vil medføre at den samme lufta er innom varmepottene flere ganger, er blant annet dette:
Dårligere tilførsel av ubrukt varmluft til kupeen. Skulle du få den minste eksoslekkasje i en av varmepottene, blir du ekstra sårbar for eksosforgiftning. Blir mye større sjanse for høy eksoskonsentrasjon i kupeen, selv med bare en liten lekkasje.
Verdt å tenke på før man lager en slik modifisering.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #19 på: oktober 03, 2010, 17:13:21 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #20 på: oktober 03, 2010, 20:22:09 pm » |
|
Hei Folks Masse bra innspill her. Tanken er: Beholde det orginale varmesystem. Ingen ombygging eller fjerning av komponenter. Kun et tillegg til det ordinære varmesystem. Det orginale skal fungere når ekstraviftene ikke brukes. Ingen resirkulering av luft(Det drar med seg for mange problemer) Bilen er ikke på veien enda. Alt er restaurert/nytt. Nye kanaler osv. (Blir sikkert ikke så værst blås i systemet) Alikevel har jo dette vært et tema i over 50 år. På tide å komme med noe som fungerer. Varmen er der, bare å få den frem med litt ekstra blås. Den første linken fra MechoTronix er helt rett design mener jeg.(Hadde det bare holdt mål) Ser tilnærmet fabrikk laget ut. Her er noe ala en slik vifte jeg hadde tenkt.
 Axial-fan1.jpg (11.1 KB. 274x249 - vist 1870 ganger.) " alt="" border="0" />
Vifte systemet fra Mid america er en Atwood 3000 vifte. Alt er plast og litt stor, men tror den holder om man monterer under sete. Får kjøpt de på nettet fra 15-25$ stk. Marius
|
|
« Siste redigering: oktober 03, 2010, 20:42:18 pm av VWdriver »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: oktober 03, 2010, 20:51:39 pm » |
|
Blir ikke dette en skikkelig oppskrift på dugg i bilen ? Du drar lufta fra inne i bilen og kjører gjennom begge varmepottene og så inn igjen i bilen ....  Man må ha vinduene litt på gløtt for å få noe varm luft inn i bobla, da kommer det også kald fisk luft inn, den vil renne ned på gulvet hvor den kan suges inn i varmluft slyngen. Ikke oljestinkende eksosblandet luft fra motor rommet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #23 på: oktober 03, 2010, 23:15:45 pm » |
|
Blir ikke dette en skikkelig oppskrift på dugg i bilen ? Du drar lufta fra inne i bilen og kjører gjennom begge varmepottene og så inn igjen i bilen ....  Man må ha vinduene litt på gløtt for å få noe varm luft inn i bobla, da kommer det også kald fisk luft inn, den vil renne ned på gulvet hvor den kan suges inn i varmluft slyngen. Ikke oljestinkende eksosblandet luft fra motor rommet. Nå tok ikke jeg høyde for at det var fra en motor som det spruter olje rundt i motor-rommet da Har selv prøvd denne løsningen på to bobler, og det fungerte utmerket UTEN noen olje eller eksos-luft i kupe´en. Pluss at jeg slapp den "to-skritt frem og ett tilbake-metoden" med å ha oppe sidevinduet og slippe inn kald luft i en bil du vil ha varm. Det var betydlig mere trykk på lufta inn i bilen med denne vifta fremfor vanlig fra kjølevifta. Det er jo nettopp slik det er på de aller fleste nyere biler med en elektrisk vifte som tar lufta fra ikke langt unna motor-rom. Hadde det vært en dårlig løsning, så tror jeg nok ikke 95-100 % av bilene i dag hadde brukt denne løsningen..  Eneste problem er at bobla er veldig tett, dette løser du ved å ordne en ekstra utlufting ett eller annet sted. Et bilde av den jeg mener under her. Det ene utløpet på den vifta på bildet er skadet, ellers er det en slik jeg har brukt/ prøvd. Varmeslangene på bobla passer rett på denne vifta. De 2 viftene jeg hadde kom fra luftkjølt T3 Transporter, men jeg mener at de oxo er brukt på noen bay og 412
|
|
« Siste redigering: oktober 03, 2010, 23:43:44 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: oktober 04, 2010, 08:12:26 am » |
|
Har selv prøvd denne løsningen på to bobler, og det fungerte utmerket UTEN noen olje eller eksos-luft i kupe´en.
Ei boble uten "boble lukten" i kupén... der kan man snakke om sjeldenheter... hadde aldri trodd at lukten kom av at viften ble drevet av veiva, og helt forsvinner om man bruker samme luft men elektro motor.  Grunnen til at man ikke bruker radiatorvifta til kupe luft på vanlige biler skjønner nok de aller fleste som har kikket i et slikt motor rom...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #25 på: oktober 04, 2010, 08:47:22 am » |
|
Hvorfor gå over bekken etter vann? Bruk sneglevifta fra bla. 412 og bay med 2 utløp som går direkte på varmeslangene baki motorrommet der vifta suger inn NY luft og trykker inn i slangene istedet for kjølevifta. Du kan tette hullene eller kjøre med doghouse uten uttak og motor får bedre kjøling på kjøpet, istedet for å mekke til noe greier med en biltemavifte...  Jærva, høres meget smart og logisk ut... Fortell mer! Én vifte på hver sidè? Er det forskjellige hastigheter på viften? Hvordan er effekten, blir det luftstrøm som original-systemet på full turtall, eller blir det bedre?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #26 på: oktober 04, 2010, 09:19:55 am » |
|
Som sakt før, det er INGEN el vifte som gir samme "flow" (engelsk ord) som st. kjølevifte. (noen vil sikkert si, jo det er det, men ikke med den strømmen en har på ei st T1) Disse el. viftene som brukes i 412 osv er hjelpevifter når bilen ikke går på 5000 omdreininger.
Den som er avbildet skal du bare bruke en stk av, derav to utblås;) Når det gjelder hastighet reguleres dette med en STOR motstand og en 2-3 eller 4 trins bryter.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #27 på: oktober 04, 2010, 10:05:12 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #28 på: oktober 04, 2010, 18:10:26 pm » |
|
Som sakt før, det er INGEN el vifte som gir samme "flow" (engelsk ord) som st. kjølevifte. (noen vil sikkert si, jo det er det, men ikke med den strømmen en har på ei st T1) Disse el. viftene som brukes i 412 osv er hjelpevifter når bilen ikke går på 5000 omdreininger.
Den som er avbildet skal du bare bruke en stk av, derav to utblås;) Når det gjelder hastighet reguleres dette med en STOR motstand og en 2-3 eller 4 trins bryter.|
Jeg har prøvd begge deler, dvs. standard (selvsagt) og byttet ut med den el. vifta.Det var merkbart bedre med el.vifta. Du kan argumentere hvor mye du vil, men jeg har prøvd det og det fungerte bedre enn å ta slangene ut fra viftehuset. Og JHU ; Diskusjonen var vel egentlig dugg. Det at du har en motor som lekker olje, så er det ikke bare lukta du har problemer med, men ojelekkasje og forbruk... Da er det bare å bytte noen pakninger.. Eksosluft i kupe´en kan selvsagt komme hvis varmeboksene er defekte / delvis defekte. Men begge disse tingene gjenspeiles i at noe er i ustand. Ellers stemmer det som Marius skriver om at du trenger bare en vifte. Om denne vifta er ment som tilleggsvifte eller hva betegnelsen er vet jeg ikke, men de fleste ligger vel ikke over 5000 o/min hele tiden Marius?  Har selv kjørt 412 Coupe, og da brytern til denne vifta gikk dukken og jeg bare hadde fra motor-vifte, så var 412´en omvandlet til "dugg-mobil" Porsche 911 har jo også varmebokser, på denne er det også brukt el-vifte i stedet for uttak på viftekåpe, se bilde under. Ja de aller første 911-ene hadde uttak fra viftehus, men jeg vil tro at det var pga. at det var en FORBEDRING at de gikk for el-vifte i stedet, ja hvis ikke ingeniørene hos porsche driver med det motsatte av utvikling da.. 
|
|
« Siste redigering: oktober 04, 2010, 18:19:54 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #29 på: oktober 04, 2010, 18:16:28 pm » |
|
Jeg har også prøvd begge deler, og kjørt 412 og transporter i noen år. På 412 og transporter er el.vifta en hjelpevifte i tillegg til vifta på motoren. Dette bidrar mye på lavt turtall, og det er vel det vi bruker mest.
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
|