tmbryhn
|
 |
« Svar #240 på: juli 18, 2011, 15:01:52 pm » |
|
Dro en tur ned å snakka med noen glupe hoder, og dem anbefalte "varmelakk" da den type lakk inneholder silikon som fyllemiddel fremfor vanlig lakk som inneholder en form for eboxy i lakken. Dette gjør at den isolerer mye mindre og tåler mer varme, så å lakke med epoxy primer og tykk hammerite er nok bland det verre du kunne gjøre for å la blokken sleppe ut varme...  Men viktig er det å vite at alle lakker med silikon fyllemiddel kan lett reagere med vanlige lakker, dette er også grunnen til at biltema sin utbedringslakk reagerer med det meste av flottere lakk. Hehe, ja. Så fint at hammerite er en silikonbassert lakk da...  Veit ikke hvem som har punkekjørt mye i sommer og virkelig missbrukt redskapen her, men varmeproblemer er det siste jeg har hatt med motoren min, hehe. 10,6:1 og 95-oktan med std. oljekjøler og Crap-Scat doghouse viftehus, til og med med SMAL vifte!  Tror uansett det er lurt av deg å søke råd hos mennesker som har peiling... Nå snakker vi uansett ikke bare om varme her. Frankly for min del, så bryr jeg meg pent lite om differansene, for etter å ha kjørt en stund med en lakkert blokk, så later det til at differansene er neglisjerbare. Om finishen holder derimot, det tror jeg er noe å ta stilling til. Jeg mener, lakkerer du blokka av andre hensyn enn at den skal "se bra ut"? Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #241 på: juli 18, 2011, 15:07:18 pm » |
|
Nå snakker vi uansett ikke bare om varme her. Frankly for min del, så bryr jeg meg pent lite om differansene, for etter å ha kjørt en stund med en lakkert blokk, så later det til at differansene er neglisjerbare.
Det var egentlig det viktigste som eg måtte frem til.  Takker.  Edit: Skal bruke org doghous, plugger igjen varmluften og skal ha en sveist 37mm vifte (breieste). Er usikker på om eg skal prøve å få tak i org glemmeblekk eller om eg skal bruke det modda T3 blekket eg har liggende.
|
|
« Siste redigering: juli 18, 2011, 16:15:54 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Lassen
Supermedlem

Praise the Lowered
|
 |
« Svar #242 på: juli 18, 2011, 16:51:40 pm » |
|
når eg spraya øve viftehuset mitt å diverse sist sommar så fekk eg anbefalt polyurethan lakk te det..men då va det jo ikkje snakk om å lakka blokkå... men det tåle vertfall alt mulig av kjemikalier..  Blir sikkert godt te slutt uansett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #243 på: juli 18, 2011, 17:06:40 pm » |
|
Edit: Skal bruke org doghous, plugger igjen varmluften og skal ha en sveist 37mm vifte (breieste). Er usikker på om eg skal prøve å få tak i org glemmeblekk eller om eg skal bruke det modda T3 blekket eg har liggende.
Nå, dette høres ut som en spennende plan ja!  Litt boner å plugge igjen varmeuttakene, men du skal vel gjøre som "alle andre", og det er vel å kjøre om sommeren. Jeg husker ikke tallene i hodet i farten. Hvilke bredde er det på en std. doghous-vifte? Synes 37mm hørtes breit ut i forhold til std.  Eneste jeg veit er at det er 5 mm som differensierer den gamle og den nye typen.
|
|
« Siste redigering: juli 18, 2011, 17:10:38 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #244 på: juli 18, 2011, 17:11:27 pm » |
|
std. er vel 36mm i dybde, og de som er "37" er vel strengt tatt 36 de og? leste noe om det på thesamba for en tid tilbake.. solgt som en gimikk en stund
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #245 på: juli 18, 2011, 17:19:53 pm » |
|
Ok. Tar utsagnet for god fisk. Skal i verkstedet senere i dag, og da måler jeg bare en.
Uansett, hvis ei breiere vifte skal brukes i et std. doghouse-viftehus vil en muligens få klaringsproblematikk.
Da var det ikke så "eksotisk" allikevel. Dog bør denne kjølinga holde lenge for en som tar det noen lunde pent på motorveien med moderat mengde hester. Kanskje vurdere å modde opp til en Type 4-kjøler for å spe på litt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

|
 |
« Svar #246 på: juli 18, 2011, 17:49:06 pm » |
|
det er vel snakk om dybden og ikke diameteren  jeg hadde ikke fått inn større vifte iallefall!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #247 på: juli 18, 2011, 17:57:22 pm » |
|
det er vel snakk om dybden og ikke diameteren  Dybde / høyde er sikkert mer riktig å si. Diameteren er den samme...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #248 på: juli 18, 2011, 18:02:35 pm » |
|
Ang varme så har eg en bensinvarmer, så hvis eg bare få fikset bensinregulatoren på den så holder det. Her kjøres det året rundt.  Om vifta er 36 eller 37 har eg ikke lagt en tanke på, dem sier at det er den aller siste generasjon vifta som dem tig'er og balanserer.. Må si eg tror ikke et sekund på at dem har balansert vifta på noen proffere måte enn å spinne den på fingeren.  Type 4 vifte har vert i tankene, men det tar vi etter hvert, kaster ikke bort unødvendig tid og penger. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem

|
 |
« Svar #249 på: juli 18, 2011, 18:05:56 pm » |
|
Hvem er "dem" ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #250 på: juli 18, 2011, 18:11:45 pm » |
|
Type 4 vifte har vert i tankene, men det tar vi etter hvert, kaster ikke bort unødvendig tid og penger.  Er det vanlig å putte Type 4-vifte inn i Type 1-viftehus og på std. dynamo? Passer det? Jeg snakka kun om Type 4-oljekjøleren. Relativt enkel mod. Bare litt sveising som må til.
|
|
« Siste redigering: juli 18, 2011, 18:34:56 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #251 på: juli 18, 2011, 19:02:19 pm » |
|
Dem = vwparts.net  Ser at dem selge ei vifta som er tigga på annen hver punkt, mens eks geneberg selger ei som er tigga på alle punktene. Holder det med den hos vwparts? er jo en motor som sjeldent skal over 7000 rpm.  Er jo også nesten halv pris... Tmbryhn: skrivefeil, var oljekjøler eg mente.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem

|
 |
« Svar #252 på: juli 18, 2011, 20:28:02 pm » |
|
Tenkte du skjønte at biltemalakken var en spøk  Sist vi snakket om det så var du fast bestemt på å kjøpe kjøler med vifte når du var i statene, men ikke nå lengre nei?
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

|
 |
« Svar #253 på: juli 18, 2011, 21:00:13 pm » |
|
min orginale uten sveis fungerer fint i 6k så er den sveiset og "balansert" burde den jo tåle litt ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #254 på: juli 19, 2011, 00:50:49 am » |
|
min orginale uten sveis fungerer fint i 6k så er den sveiset og "balansert" burde den jo tåle litt ja
Min tyske std. uballanserte og usveisede tåler i hvert fall 6,5k. Har selvsagt testet, mange ganger...
|
|
« Siste redigering: juli 19, 2011, 12:38:15 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::
|
 |
« Svar #255 på: juli 19, 2011, 01:37:21 am » |
|
X2 og på den nye motoren har jeg sperre på 5400...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone
|
 |
« Svar #256 på: juli 19, 2011, 12:02:11 pm » |
|
Min std. uballanserte og usveisede tåler i hvert fall 6,5k. Har selvsagt testet, mange ganger... Min også, mange ganger. og det med vanlig størrelse på begge reimhjula. Men nå er den av god gammel tysk kvalitet fra 70tallet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #257 på: august 06, 2011, 22:07:47 pm » |
|
å? Eksisterer denne tråden enda? Kanskje på tide med en aldri så liten oppdatering.  Vi får vente til søndag.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem

|
 |
« Svar #258 på: august 07, 2011, 23:02:33 pm » |
|
Lang lukkertid på kameraet eller? 
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #259 på: august 07, 2011, 23:42:54 pm » |
|
Lang lukkertid på kameraet eller?  Ehm, ja.. Ca 10 min til i alle fall.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #260 på: august 08, 2011, 00:28:01 am » |
|
Da har ting begynt å skje igjen. Bobla har fått mjukt fint teppe fra WCM og begynner å kose seg med nye plast og gummi deler ellers fra WCM. Som dere sikkert gjetter så var jeg innom litt butikker i So Cal, og der blant kom jeg over en skikkelig gulerot som ble en total overraskelse for en ung person som meg. Jeg fikk æren av å nyte halvannen time ilag med en av få gjenlevende "legender" i miljøet, Lorenzo Pearson. Vi gikk rundt i hans fantastiske samling av skjelden og spektakulære vw og porscher og historiene kom på løpende bånd. En person full av imponerende historie, full av glede og vennlig som få. Legger ved ett bilde, resten sparer jeg til klubb bladet til vwacb.   Har fått handlet mye rart i unaiten, mer enn på bildene. Men gidder ikke å ramse opp så får holde med bildene i kveld.      Har gjort litt smått i garasjen også, kammen er justert inn endeslark på, litt smått har blitt lakkert og blokka ble klargjort og levert til EBB i dag for boring av hull til sylindere og plansliping.
|
|
« Siste redigering: august 08, 2011, 00:30:49 am av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #261 på: august 11, 2011, 00:06:16 am » |
|
Bobla er lassa ned og klar for hjemreise (bortreise) til Bergen igjen. Godt å få treffe det flotte Bergens folket igjen, men fysj for en by..  Fikk blokka tilbake i går fra EBB, men dessverre hadde noen lånt fresen hans uten å sette den heeeelt i vinkel igjen, så heldigvis målte jeg i dag og fikk komme inn på en liten nød rep. Nå ble det helt supert!  Må også få skryte av AA sylinderne, helt perfekt på høyden, og stemplene som var så utrolig godt balansert utav esken! Hadde aldri forventet sånt når man plukker fra nederst på hyllen, verdt å nevne var også ring gapet spot on og stempel til sylinder klaring var spot on. Rett før alt havnet i bilen rakk eg å smelle sammen blokka å måle vendehøyde, fikk fort konstanter at her trengs shims på ca 2-2.3 mm. Så nå blir det mest trolig en telefon til vee dub parts og noen 0.09 inch shims i posten. Så måler eg alle sylindrene, noterer ned og sender shimsene til plansliping til riktig tykkelse. Høres det fornuftig ut? 
|
|
« Siste redigering: august 11, 2011, 00:35:25 am av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #262 på: august 11, 2011, 00:22:14 am » |
|
Er det ikkje meir fornuftig å dreia sylindarane? (pirk, pirk  ) jaja lenge til scc:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #263 på: august 11, 2011, 00:34:37 am » |
|
Er det ikkje meir fornuftig å dreia sylindarane? (pirk, pirk  ) jaja lenge til scc:) Hvis du er så flink å dreie at du klarer å dreie på ekstra materiale så jo, men til nå har eg ikke klart det i dreiebenken...  Jada, er jo over ett år til SCC!  Edit: Redigerte det eg hadde skrevet så det ble mer forståelig...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #264 på: august 11, 2011, 00:42:44 am » |
|
Rett før alt havnet i bilen rakk eg å smelle sammen blokka å måle vendehøyde, fikk fort konstanter at her trengs shims på ca 2-2.3 mm. Så nå blir det mest trolig en telefon til vee dub parts og noen 0.09 inch shims i posten. Så måler eg alle sylindrene, noterer ned og sender shimsene til plansliping til riktig tykkelse. Høres det fornuftig ut?  Har jeg skjønt deg riktig, så er følgende status: Du har negativ vendehøyde nå (stempelet går over kanten til sylinderen), så du har tenkt til å kompensere ved å legge shims under foringene, right? Den biten høres temmelig ortodoks ut. Nå har jeg bare bygget fire motorer fra bunnen av, men jeg for min del velger å enten decke blokka i fresen ETTER mock-up for å frese ned til riktig vendehøyde uten at foringen trenger å røres (litt seint nå, samt at du kjører langslag, så dette ville kanskje ikke funket allikevel), ellers dreier jeg av på anleggsflaten på bunnen av sylinderen (flaten som setter seg mot blokk/shims) for å sette endelig vendehøyde til ønsket verdi. Mulig noen plansliper shims også, men det var en variant jeg ikke har hørt om før. Synes det høres ut som en utfordrene business og få spent opp dette skikkelig på et fresebord og få det rett og jevnt i så måte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #265 på: august 11, 2011, 00:59:25 am » |
|
Er så enkelt som at stempelet er opp forbi sylinderen ja, hadde ikke gått selv om eg ikke hadde planfrest blokka heller, er 5.5 rådene som gjør det. Med 5.4 råder hadde det ikke vert noe problem, men som nevnt i starten så ville eg gå for litt lenger råder for å minske trykker mot sylinderveggene. Å planslipe shimsene ser eg på som nesten obligatorisk og det er på ingen måte noe problem når plansliperen holder tingene med eg massiv elektromagnet.  Mest trolig er jo shimsene noe jallaskit som er stemplet ut av ei platte i ca tykkelse... Tenkte tanken på å gjøre det selv, men har ikke riktig størrelse på selve stempelet som slår hull og selv om maskinen er cnc styrt så tror eg ikke at eg går gjennom alt det stresset når shims koster 60 kr... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #266 på: august 11, 2011, 01:15:20 am » |
|
Godt du har gått opp på rådelengden... B-stempler? Regner med det. Høres morsom ut den elektromagneten  Du får bare måle over shimsen. Jeg vil tro at de er temmelig jevne og consistent i utførelsen. Har du tilgang på CNC-fres, så slipper du vel strengt tatt å slå hull på noe som helst? Det handler vel om at en skal klare å betjene en slik maskin også. 60,- høres ut som en grei løsning. Er ikke alltid noe vits i å ta den tungvinne og mest eksotiske løsningen. Du får poste noen bilder av freseprosessen med elektromagneten. Er spent på den, hehe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #267 på: august 11, 2011, 01:17:13 am » |
|
Er det ikkje meir fornuftig å dreia sylindarane? (pirk, pirk  ) jaja lenge til scc:) Hvis du er så flink å dreie at du klarer å dreie på ekstra materiale så jo, men til nå har eg ikke klart det i dreiebenken...  Jada, er jo over ett år til SCC!  Edit: Redigerte det eg hadde skrevet så det ble mer forståelig... da var shimsene som skulle slipast ja.. 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem

59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #268 på: august 11, 2011, 09:11:29 am » |
|
Med en del erfaring på området plansliping, vil jeg oppfordre deg til å følge nøye med og kjøre veldig fine "kutt". Noe jeg har konstatert ved plansliping av tynne (ca 3 mm) plater er at det blir en kjennbar "bølgeform" på bitene som virker til å matche stripene/magnetfeltene på magnetbordet. Dette vil du jo raskt se på mikrometeret. Ellers gleder jeg meg over å følge tråden din her, og snapper opp litt etterhvert. Stå på videre!
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Dalland
Supermedlem

|
 |
« Svar #269 på: august 11, 2011, 11:19:45 am » |
|
Med en del erfaring på området plansliping, vil jeg oppfordre deg til å følge nøye med og kjøre veldig fine "kutt". Noe jeg har konstatert ved plansliping av tynne (ca 3 mm) plater er at det blir en kjennbar "bølgeform" på bitene som virker til å matche stripene/magnetfeltene på magnetbordet. Dette vil du jo raskt se på mikrometeret. Ellers gleder jeg meg over å følge tråden din her, og snapper opp litt etterhvert. Stå på videre!
Akkurat det du snakker om der lå eg å tentke på utover natta. Kom frem til at det greieste var å ta en stålplate/del som var planslipt å legge oppå, da slipper man det ujevne underlaget. At eg tar litt sånn tunge veier er enkelt å greit bare for å lære mest mulig og maskiner selv.  Tmbryhn: er ikke fresing, er stort slipehjul, blir utrolig fin overflate. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|