Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #510 på: oktober 26, 2011, 23:06:34 pm » |
|
Hvis en frisk 12v starter og et friskt 12v batteri ikke greier å få nok fart på motoren til at den starter, vil jeg påstå det er noe galt med motoren... Hadde en 2276 med superflow topper/stive fjører, FK87 og 11,5 i komp. Starta fint med en gammel 12v starter og biltema batteri. Du kan få slike symptomer hvis den står med for mye fortenning. Men det har du sikkert sjekket  Gikk den så fint på aller første oppstart også? Det meste på motoren er dobbelt å trippelsjekka.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #511 på: oktober 26, 2011, 23:13:54 pm » |
|
Hvis en frisk 12v starter og et friskt 12v batteri ikke greier å få nok fart på motoren til at den starter, vil jeg påstå det er noe galt med motoren... Hadde en 2276 med superflow topper/stive fjører, FK87 og 11,5 i komp. Starta fint med en gammel 12v starter og biltema batteri. Du kan få slike symptomer hvis den står med for mye fortenning. Men det har du sikkert sjekket  Gikk den så fint på aller første oppstart også? Det meste på motoren er dobbelt å trippelsjekka..  Ja, ikke noe problem det. Kan du snurre motoren greit med en nøkkel på reimhjulet?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #512 på: oktober 26, 2011, 23:15:39 pm » |
|
 SUC50104 (Kopier).JPG (137.01 KB. 640x480 - vist 1097 ganger.) Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #513 på: oktober 26, 2011, 23:20:51 pm » |
|
dæven med det håret og sånn t-skjorta hang så eg ut så ett kvinnfolk med store mugger!  Berger, den er tung men jevn uten noen form for ulyder, det er i stor hovedsak pga sylinderne og der er alt av klaringer selvfølgelig målt og innforbi ønskete krav.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #514 på: oktober 26, 2011, 23:33:14 pm » |
|
[ Vedlegg ]
Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....
bensin er ikke så lett å komprimere, så det kan være årsaken
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #515 på: oktober 26, 2011, 23:34:54 pm » |
|
[ Vedlegg ]
Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....
bensin er ikke så lett å komprimere, så det kan være årsaken Hehe ikke sånn... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #517 på: oktober 26, 2011, 23:48:03 pm » |
|
[ Vedlegg ]
Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....
Hilde dalland fra nå. Klipp kort på sidene så du får en heftig hokky. Dæ hadde du kledd .. hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #518 på: oktober 26, 2011, 23:50:24 pm » |
|
[ Vedlegg ]
Sjekket vel at det var gnist, tenningsinnstillingen, fordeler, og litt diverse. Det var bensin i sylindrene....
Hilde dalland fra nå. Klipp kort på sidene så du får en heftig hokky. Dæ hadde du kledd .. hehe Ser nå at det er på tide å klippa seg ja, og når til og med frisørene kommer å sier at de vil gjøre det gratis så bør eg ta hintet... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #519 på: oktober 27, 2011, 00:32:27 am » |
|
Må bare poste denne  (diskusjoen om håret har gått på VWACB-forumet tidligere) Håkon har for de som ikke visste det ekstrajobb som lykketroll på Bryggen i Bergen: 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #520 på: oktober 27, 2011, 00:53:06 am » |
|
har den gått lett rundt under hele bygge prosessen? er svinghjul shimset for tight? alle lager sitter der de skal??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #521 på: oktober 27, 2011, 00:55:44 am » |
|
Min gamle 6v starter drar rundt en tight og fin, nybygget 1915 med 10 i komp..
Sier ikke at noe er galt med motoren, bare at gammelt ræl kan starte rimelig hissige motorer..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #522 på: oktober 27, 2011, 07:36:36 am » |
|
Hvor tung en motor er å dra rundt har mest med kam å gjøre. Om kompen rømmer ut under cranking påvirker den ikke. Doble fjærer er tunge å komprimere under løft delen av loben, på vei ned frigjøres den samme mengden energi. Med det sagt har jeg har jeg aldri kommet over at en motor som trenger noe annet enn en normal starter, med ytterpunktene w110 og 10 i komp eller fk89 med 12.3 i komp ( med låst fordeler) Det kan være at starteren ikke er i riktig inngrep, eller at utløser armen spenner i mot trykkplaten. Dvs, feilen må ikke være innvendig. Ellers får studenten rett å slett bygge mer muskler og kjøpe seg en sveiv. 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #523 på: oktober 27, 2011, 07:37:37 am » |
|
Første forsøk : Men den starter nok til slutt 
|
|
« Siste redigering: oktober 27, 2011, 07:49:59 am av Morten Sandvik »
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #524 på: oktober 27, 2011, 07:43:36 am » |
|
Alle mine tidligere motorer har jeg brukt original starter på. Men på min siste (8.1:1 statisk komp) hadde jeg samme problem og måtte butte til automatstarter. Den stoppet ikke å dra rundt men gikk akkurat litt for sakte til å fyre. Trenger altså ikke bety at noe er galt med motoren for min funlee jo passe greit til tross for at jeg måtte oppgradere starter ;-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #525 på: oktober 27, 2011, 07:47:08 am » |
|
Filmene kom mens jeg skrev. Den der går jo ikke rundt i det "hele tatt"... Uansett hva du gjør nå med starter så må/bør du tørke eller helst bytte plugger for de har du druknet i bensin ved å gi masse gass uten noe som helst tenning/turning.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #526 på: oktober 27, 2011, 08:16:15 am » |
|
Ser knasten spurte: Som shortblock snurret den veldig lett rundt og etter hvert som eg satt på sylinderne ble det mer og mer motstand. Den snurrer rundt jevnt og uten ulyder, er bare at det er endel mer motstand enn en innkjørt motor. Vi tok ut pluggende å sjekket, var på ingen måte druknet. Til neste forsøk skal eg ha helt opplada batteri, autostarter, gått over alt av justeringer osv og kanskje helle en liten skvett olje oppi hver sylinder. Kan på ingen måte si at startmotorene var av noen bedre stand, glovarme og røyk kom det fra samtlige..  Eg håper og tror at en skikkelig starter er alt som skal til, og vis ikke så får vi bare konkludere med at eneste som kan å bygge motorer er Andersen racing. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #527 på: oktober 27, 2011, 08:23:08 am » |
|
Kanskje du også skulle vurdere et JPM prime cover slik at du har oljetrykk FØR du begynner å kine motoren.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #528 på: oktober 27, 2011, 08:27:45 am » |
|
Kanskje du også skulle vurdere et JPM prime cover slik at du har oljetrykk FØR du begynner å kine motoren.
Kanskje du skulle vurdert å ta deg en bolle?  Neida, men du må for all del ikke tro at eg kinnet uten å ha oljetrykk først. Første oppstart var uten plugger og stenger, da var på forhånd alle slanger og filter fult og eg hadde brukt en sprøyte til å sprøyte olje direkte inn i galleriet. Kanskje du skulle vurdert JPM deksle på alle tidligere motorer du har bygget? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #529 på: oktober 27, 2011, 08:33:32 am » |
|
Håper du ikke tar deg nær av en spøk BB.  Når eg tenker over det så var ikke den nye motoren så mye tyngre å vri rundt enn bruksmotoren..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #530 på: oktober 27, 2011, 08:42:30 am » |
|
Jeg tar meg ikke nær av små drittunger som uttaler seg på forumet om ting dem ikke kan.
- Ikke en plass står det at du kinnet til oljetrykk. - Hva vet du hva jeg har gjort med mine tidligere motorer.
BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #531 på: oktober 27, 2011, 08:49:35 am » |
|
Håper du ikke tar deg nær av en spøk Dalland
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #532 på: oktober 27, 2011, 08:59:07 am » |
|
På et tidspunkt i denne tråden sovna jeg etter X antall poster om varme og utvidning i håve å rauå. Endelig ser det ut til at popcorn og cola må dras frem fra lørdags skuffen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #533 på: oktober 27, 2011, 09:08:29 am » |
|
Hvordan er det med kablingen til starteren? God nok diamenter på de? Skikkelig kontakt? Du forsøkte jo med startkabler uten at det ga nevneverdig bedre resultat, så strøm er vel ikke problemet.
Har aldri opplevd at en ny motor er noe spesielt tung å dra rundt. Klart, tørre sylindre gir litt mer motstand, men så snart de får litt bensin i seg, skal de gå greit.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #534 på: oktober 27, 2011, 09:08:40 am » |
|
Jeg måtte ha ny starter pp min 2332, som var godt brukt og ca 9:1 i komp. Hadde ikke sjans med en grei starter og batteri som startet 1600'er som det skulle vært shortblokker. Med ny starter(vanlig) og maxxima batteri var det null problem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #535 på: oktober 27, 2011, 09:22:39 am » |
|
Jeg måtte ha ny starter pp min 2332, som var godt brukt og ca 9:1 i komp. Hadde ikke sjans med en grei starter og batteri som startet 1600'er som det skulle vært shortblokker. Med ny starter(vanlig) og maxxima batteri var det null problem.
Er det ikke Maxxima batteri studenten bruker? http://sonnak.com.loopiadns.com/produkter/marine/exide-start-agm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #536 på: oktober 27, 2011, 09:26:36 am » |
|
Me prøvde faktisk maxxima og paralellkobla med et nyere biltema batteri, kobla også inn på bilen som sto å sveiv på go gang. Startmotorne var sikker på langt nær gode og tror ikke gjordingen i dem var så god heller..
BB: Ble bare toppen av etterpåklokhet når du mener eg burde hatt ett produkt som kom på markedet for ca en uke siden. Men kunne jo selvfølgelig hatt lagt ett selv, men valgte å bruke trikset med sprøyta og så lenge oljelampa ikke lyser når eg kinner så tar eg det som god fisk..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #537 på: oktober 27, 2011, 09:37:23 am » |
|
Produktet er snart to år gammelt, jeg har hatt det siden dag 1 på min motor Dalland :-) Forresten meget fornøyd med det og kan anbefale det sterkt. Kosta ikke allverdens heller.
Ang. Bergers siste kommentar så er det et viktig poeng. Det har jeg erfart selv og: Tynne gamle startkabler = varme og litt røyk Kjøpte deretter nye biltema tykke kabler og det ga start på motor. Da på en tidligere motor hvor jeg hadde original 12v starter.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #538 på: oktober 27, 2011, 09:56:37 am » |
|
Produktet er snart to år gammelt, jeg har hatt det siden dag 1 på min motor Dalland :-) Forresten meget fornøyd med det og kan anbefale det sterkt. Kosta ikke allverdens heller.
Ang. Bergers siste kommentar så er det et viktig poeng. Det har jeg erfart selv og: Tynne gamle startkabler = varme og litt røyk Kjøpte deretter nye biltema tykke kabler og det ga start på motor. Da på en tidligere motor hvor jeg hadde original 12v starter.
Ikke godt å vite hva jpm har når han ikke har vist det på nettet..  Får oppgradere kablinga til neste gang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|