|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1471 på: juni 02, 2012, 10:19:14 am » |
|
Dette så jo lekkert ut!  Blir nok fet lyd når dette er på plass. Godt å se at du ikke måtte slakte sparegrisen... 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Eddi
Seniormedlem
   
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #1472 på: juni 02, 2012, 10:39:29 am » |
|
Såg bra ut dette, men du kan nok gjerne gå over å syrevaske de sveisene, så slippe du å få overflaterust på d med ein gang du får vann å dritt på d. Vett du forresten om han har brukt bakgass når han har sveist dette sammen, såg ikke sånn ut i kollektoren.
Porno brøl blir d nok uansett. Blir d klart til Bore?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1473 på: juni 02, 2012, 11:08:31 am » |
|
Såg bra ut dette, men du kan nok gjerne gå over å syrevaske de sveisene, så slippe du å få overflaterust på d med ein gang du får vann å dritt på d. Vett du forresten om han har brukt bakgass når han har sveist dette sammen, såg ikke sånn ut i kollektoren.
Porno brøl blir d nok uansett. Blir d klart til Bore?
Takker for tipset, skal huske å syrevaske dem.  Bakgass har vert brukt på alt sa han. Om du mener sveisingen inni kollektoren ser litt rufsen ut så vil eg gjerne se deg eller meg prøve å gjøre det bedre...  Men til hans forsvar så ser det faktisk mye verre ut på bilde enn i virkeligheten, skygger overdriver alt.  Nå reiser eg en tur til London en ukes tid for så å kommer tilbake rett til BugOut også satser eg på å få skrudd sammen motoren til Bore. Men lånte bort bilen en liten tur her om dagen pga prøvekjøringer og sitter nå med en bil som slurer nesten fra tomgang og lager ulyder og metalliske lyder i 1. og 2. giret... Så vi får se hvor gale det faktisk er blitt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eddi
Seniormedlem
   
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #1474 på: juni 02, 2012, 11:32:01 am » |
|
Såg bra ut dette, men du kan nok gjerne gå over å syrevaske de sveisene, så slippe du å få overflaterust på d med ein gang du får vann å dritt på d. Vett du forresten om han har brukt bakgass når han har sveist dette sammen, såg ikke sånn ut i kollektoren.
Porno brøl blir d nok uansett. Blir d klart til Bore?
Takker for tipset, skal huske å syrevaske dem.  Bakgass har vert brukt på alt sa han. Om du mener sveisingen inni kollektoren ser litt rufsen ut så vil eg gjerne se deg eller meg prøve å gjøre det bedre...  Men til hans forsvar så ser det faktisk mye verre ut på bilde enn i virkeligheten, skygger overdriver alt.  Nå reiser eg en tur til London en ukes tid for så å kommer tilbake rett til BugOut også satser eg på å få skrudd sammen motoren til Bore. Men lånte bort bilen en liten tur her om dagen pga prøvekjøringer og sitter nå med en bil som slurer nesten fra tomgang og lager ulyder og metalliske lyder i 1. og 2. giret... Så vi får se hvor gale det faktisk er blitt... Her var det vel aldri snakk om eg eller du konne sveist det bedre, men at d på bildene konne se ut som om det ikkje var brukt bakgass, men som du seie e d ikkje altid liga lett å se på ett bilde. Håbe for all del d stemme at han har brukt bakgass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1475 på: juni 02, 2012, 13:10:21 pm » |
|
Han påstår nå i alle fall at han har brukt det. Eg har såpass lite peiling på sveising at så lenge eg synes det ser fint og tett ut så holder det for meg...  Lurer egentlig på hva det menes i praksis å bruke bakgass når du sveier i kollektoren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eddi
Seniormedlem
   
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #1476 på: juni 02, 2012, 13:51:08 pm » |
|
Han påstår nå i alle fall at han har brukt det. Eg har såpass lite peiling på sveising at så lenge eg synes det ser fint og tett ut så holder det for meg...  Lurer egentlig på hva det menes i praksis å bruke bakgass når du sveier i kollektoren? Å bruke bakgass vil sei at du fylle røyret me gass (fjerne oksigen) før du begynne å sveise. Dette e for å få skikkelig gjennombrenning når du tigge rustfritt. Hvis det ikkje benyttes bakgass e d stort sett bare d du ser på utsiå/utvendig sveis som er bra, resten er fult av porer og slaggstoff (som å sveisa uten dekkgass).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
grandi
Medlem
  
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg
|
 |
« Svar #1477 på: juni 02, 2012, 15:22:06 pm » |
|
Bruker bakgass for å fjerne oksygen sånn du får en fin blank sveis som ikke er kokset. Er også lettere å sveise med bakgass uansett materiale.
|
|
|
Loggført
|
56 T1 - Ragtop og airride 64 T3 1500 Notchback L1964 05 Volvo V70 96 Corolla 92 Fiat Fendt
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1478 på: juni 02, 2012, 15:29:47 pm » |
|
Takker for info. Når eg ser på grenrøra så kan eg se på innsiden at dem har endel finere sveis og innbrenning en hva kollektoren har. Men nå er jo pointet med kollektor sveisingen å ha minst mulig sveis/uregelmessigheter på innsiden og er jo ikke snakk om noe som skal tåle mye krefter/spenninger så tror det skal være rikelig bra nok  I forhold til CSP Pythonen så er nå denne i alle fall tett og glatt innvendig.  Nå må eg bare huske å få sveist på en lambda bong før montering!  Og i den annledning er det noen fordel/ulempe med å sveise på en syrefast mutter i forhold til en vanlig rustfri for lambdaen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1479 på: juni 04, 2012, 09:29:14 am » |
|
Fantastisk flott anlegg!! Grattis 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1480 på: juni 13, 2012, 11:21:17 am » |
|
Jobber for tiden 12 timers dager bare for å få bil og motor klar til Bore treffet så har ikke tid til å oppdatere her skikkelig. Motoren er nå montert sammen igjen og venter på å komme inn i bilen, men skal bare gjøre ferdig litt rydding i motor rommet og ledninger. I tillegg må Cup staget endelig sveises inn og gassvaieren skal sølvloddes for å skjøte den feite originale med den tynne eg har brukt videre. Gasser vaier greiene ble pulverlakket av en trivelig formann her på Breisten og ser helt nydelig ut, bilde kommer.  Ellers ble toppene ferdig igår, og har også fått frest ferdig oppover i innsugene, noe som var overaskende mye arbeid og gods som skulle vekk.   Vil også igjen takker "Murmesteren" for lån av mekkeplass i lokalet, lån av Python og mye mer. Her vanker det belønning på Mekonomens sin bekostning.   Også kjekt å se at motoren hadde økt i verdig under lagringen...  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1481 på: juni 14, 2012, 16:09:13 pm » |
|
Da var det jammen bra at du ikke slaktet sparegrisen... 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1482 på: juni 14, 2012, 16:56:18 pm » |
|
Hehe, ja sparebussen skal få leve et langt liv.  Planen var at motoren skulle være ferdig og startet på tirsdag, og nå er vil alt på torsdag og skal kjøre til Bore treffet i morgen...  I går fikk eg heldigvis mye hjelp av Henrik (ok egentlig alle dager) til å få motoren ferdig med deksler og inn i bilen, og fikk sveist inn cup staget. I dag ble det en rask tur innom Svein (Canpro) for å sølvlodde gassvaieren og lage justerings skruer, før etpar timer på BBH resulteterte i ferdig montert motor! Så nå gjennstår bare montering av bensinslangen og tvinning etter oljetrykk før vi endelig kan høre brølet igjen!  Vaier systemet ser foreløpig ut til å funke bra, pedalen og gasserne bunner akkurat samtidig og begge forgasserne åpner helt likt. Pedalen er enda like tung som før (samme ant fjærer) men virker mye jevnere, og nå vil eg få mye mer kontroll over åpningen helt i starte på pedalen.     Flamberte også lamellen og nesten håret mitt da det enda var lekkasjen med svinghjulet ett sted. Og har lenge tenkt det bare var en galleriplugg som var utett, men typisk nok så var kam pluggen løs! Vet det ikke er min stil, men denne gangen ble det 2K epoxy som ble løsningen... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1483 på: juni 14, 2012, 17:28:37 pm » |
|
Når ses vi på bomstasjonen på Sokn da?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1484 på: juni 14, 2012, 17:58:54 pm » |
|
Når ses vi på bomstasjonen på Sokn da?
Vi drar fra nestun kl 12.00 som vanlig men Pål er jo med i år så blir vel skyting av noen tennplugger i tunellene før vi er fremme?  Uansett, eg kan sende deg eller den som helst bør få det en sms når vi har passert aksdal og/eller når vi er kommet på siste ferja. Motorstatus: Har oljetrykk, men ikke bensin enda... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #1485 på: juni 14, 2012, 19:35:02 pm » |
|
Når ses vi på bomstasjonen på Sokn da?
Vi drar fra nestun kl 12.00 som vanlig men Pål er jo med i år så blir vel skyting av noen tennplugger i tunellene før vi er fremme?  Uansett, eg kan sende deg eller den som helst bør få det en sms når vi har passert aksdal og/eller når vi er kommet på siste ferja. Motorstatus: Har oljetrykk, men ikke bensin enda...  Send meg en melding også når dere er i aksdal, sånn att vi får organisert turen til sokn ifra bore  48086705
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Notch67
Supermedlem
    
Innlegg: 551
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1486 på: juni 14, 2012, 23:26:11 pm » |
|
Blir ikke med så turen går vel uten drive-by shooting 
|
|
|
Loggført
|
Patina er for fattigfolk.
|
|
|
Vwwasser
Seniormedlem
   
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad
|
 |
« Svar #1487 på: juni 17, 2012, 00:01:49 am » |
|
Er vel ikke i Stavanger, og småsladder litt på det våte føret i området rundt Kvadrat?  Var ei boble som minte fælt, fin bil om det var din jeg så !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1488 på: juni 17, 2012, 16:35:19 pm » |
|
Stor fare for det..  Var ikke mye til sladding bare testing etter grep.. Kommer med en lengre oppdatering snart fra oppstart, treffet osv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1489 på: juni 19, 2012, 16:20:50 pm » |
|
Da det er for fint vær for tiden får vi ta en kort oppsumering av hva som har skjedd. Hele forrige uke gikk med på montering av motoren igjen, sveising av cup stag, innspurten på gasservaier systemet osv. Torsdag kveld i halv to tiden etter noen midnatts vafler fant vi ut at støtfanger festene på tilhenger festet var til feil modell så i all hu og hast ble dem og delvis bilen kappet i biter og nye ble sveiser på da delvis uten gass pga litt trøtt hode.  Så i halv 3 tiden dro vi endelig utav lokalet, og eg stusset på en merkelig risting som eg tok for å være usynka gassere. Men halveis oppi veien begynte det å riste mye og pang så datt hjulet av og bilen sikta seg inn mot nærmeste autovern. Heldigvis gikk det greit og etter god leting fant vi boltene igjen og kom oss hjem. Neste dag dro vi avgårde mot Bore treffet, og sett bort fra at motoren gikk litt ujevnt og puffet litt og at tilhengeren prøve å passere meg ett par ganger så gikk alt fint. Men motoren ble veldig varm på høyre siden og fikk litt tenningsbank av og til, i tillegg lekker det litt rundt pumpa/motor splitten enda. (men har nesten sluttet å lekke nå ved lavere oljenivå) Alt gikk supert på bore, kjørte 25 runder og gikk utrolig bra, men merker at vektfordeligen er litt på bærtur. Men i går sluttet startmotoren å fungere og etter en kjapp overhaling var den oppe å gikk igjen. I tillegg fant eg ut at tomgangs dysen på ene gasseren var helt tett så eg har store deler av tiden kjørt på 3 sylindre!  Ikke rart den gikk litt ujevnt og ikke ble riktig varm. Så etter å ha fikset det slet eg med hakking og halv svak motor som senere viste seg å være en pluggledning som var helt av.  Så nå er endelig alle sylindrene med og makan til bunndrag og frisk motor! Cup staget fungerer også veldig bra, la i går noen 10 meter lange larver med bare et lite snev av risting, men kan sikkert ordnes med hardere dempere (justere de gule koniene). Og girkassen har sluttet å lage ulyder! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1490 på: juni 20, 2012, 14:26:13 pm » |
|
PROBLEM! Motoren blir myye varmere på høyre siden enn venstre siden. Venstre motor halvdel holder akkurat samme temperatur som ved forrige oppsett men høyre halvdel ligger fort 100 grader varmere! Tenkte det ville hjelpe å bandasjere eksosen, men enda etter en 10 min tur så holder venstre innsug 65 grader og høyre holder 120++ Motoren sviver veldig fint, sett bort fra litt fising/smelling på tomgang og ved bremsing på gir.
Til nå har eg prøvd å synke gasserne bedre og prøvd å justere dem slik at høyre gasser åpner mindre enn venstre, men ingen endring. Har også sjekket at termostaten åpner slik den skal og at tenningen er fornuftig.
Skal kjøre opp igjen til bergen idag så hvis noen har noen tips så kom med det fort!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1491 på: juni 20, 2012, 14:28:58 pm » |
|
Falskluft, forskjellig dysing, etc etc
Spjeld? Why?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #1492 på: juni 20, 2012, 14:32:35 pm » |
|
Hva med å gå opp fra 0,5 på mila til 1 l på mila. Kan umulig være godt for motoren å kjøre så magert så mulig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1493 på: juni 20, 2012, 14:42:20 pm » |
|
Hva med å gå opp fra 0,5 på mila til 1 l på mila. Kan umulig være godt for motoren å kjøre så magert så mulig.
Når den gikk så penslig tidligere så ble innsuga aldri over 65 grader og olja lå stabilt på 80 grader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1494 på: juni 20, 2012, 15:48:06 pm » |
|
Har du sjekket bare termostaten eller spjeld også? Er det mulig at spjeldet på høyre side er feiljustert på noen måte og at staget bort til det venstre spjeldet kan være hoppet av? Da vil jo venstre side få full kjøling fra du starter motoren, mens høyre er helt uten....
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #1495 på: juni 20, 2012, 18:11:19 pm » |
|
Som ett alternativ så kan vi jo ta en lekkasjetest på den og se om ventilene lukker på høyre side.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1496 på: juni 20, 2012, 18:32:11 pm » |
|
Har satt på ny pakning på høyre siden og fikset en plugg som var dårlig. Nå er den mye jevnere på temperaturen men synes enda den er litt høy når den er over 70 grader på innsugene. Vi får se hvordan det er på første ferja etter en times kjøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1497 på: juni 20, 2012, 23:39:06 pm » |
|
Motoren overlevde turen hjem men problemet er langt fra fikset. Motoren sviver utrolig fint og har utrolig fint skyv, og olje trykket er rikelig bra nok. Oljetempen er ok men bare så vidt under 100, men innsugene og motorrommet ellers er alt for varm! Har på følelsen at det kan ligge noe i det Henrik sier så får sjekke om termostat spjeldene åpner skikkelig imorgen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1498 på: juni 21, 2012, 05:15:05 am » |
|
Eg har fått en ide... Vi får se når eg har våknet. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jan-Henrik
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: Bergen
Vw Luftmacht Bergen, Norway #1
|
 |
« Svar #1499 på: juni 21, 2012, 07:48:41 am » |
|
Er det mulig å frese ut større gjennomganger til stussene i bakplaten og få annlegget høyere bak karroseriet? ( eller er det kun vinkelen så gjør at grenrørerene er så pass synlige) Hehe, ja sparebussen skal få leve et langt liv.  Planen var at motoren skulle være ferdig og startet på tirsdag, og nå er vil alt på torsdag og skal kjøre til Bore treffet i morgen...  I går fikk eg heldigvis mye hjelp av Henrik (ok egentlig alle dager) til å få motoren ferdig med deksler og inn i bilen, og fikk sveist inn cup staget. I dag ble det en rask tur innom Svein (Canpro) for å sølvlodde gassvaieren og lage justerings skruer, før etpar timer på BBH resulteterte i ferdig montert motor! Så nå gjennstår bare montering av bensinslangen og tvinning etter oljetrykk før vi endelig kan høre brølet igjen!  Vaier systemet ser foreløpig ut til å funke bra, pedalen og gasserne bunner akkurat samtidig og begge forgasserne åpner helt likt. Pedalen er enda like tung som før (samme ant fjærer) men virker mye jevnere, og nå vil eg få mye mer kontroll over åpningen helt i starte på pedalen.     Flamberte også lamellen og nesten håret mitt da det enda var lekkasjen med svinghjulet ett sted. Og har lenge tenkt det bare var en galleriplugg som var utett, men typisk nok så var kam pluggen løs! Vet det ikke er min stil, men denne gangen ble det 2K epoxy som ble løsningen... 
|
|
|
Loggført
|
1966 T-1 1300 - Ludwig 1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken. 1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex 1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
|
|
|
|