Hei igjen, vet det sitter flere spente hoder rundt på forumet nå..

I helga var det endelig srvwk sitt årlige treff med banekjøring og festligheter.

Fikk mail fra jalokey her om dagen om vi skulle ta en effektmåling nå i anlednignen treffet da jeg ifjor vant gratis målig som treffets "største i kjeften".

Så lørdag morgen stakk vi bort til "Rune Helleland" hvor dem har vanlig Bosch rullende landevei.
Eg har jo alltid syntes den har gått bra og at spesielt momentet har vert veldig bra på midt registeret så eg håpte jo på store tall..

Første runnet ble kjørt, da med halv lunka motor. (alle hk er svinghjulet)
Hvis eg husker riktig så bremset vi 152 hk og skuffelsen var stor, jeg skjønte virkelig ikke hvorfor den ikke hadde mer da det føltes jo veldig fort..
Vi kjørte et run til og ende med 150hk pga varmere motor (ingen vifte som sirkulerer luften).
Ettersom eg hadde tatt med litt dyser og brotsje verktøy så koblet vi opp en lambda og kjørte et run til.
Effekten ble fortsatt 150hk men nå fikk eg oversikt over lambdaen som viste seg å være helt på bærtur!
Greit nok så er AFR'en ved kjøring på tomgangsdysene rundt 17-20 noe som var langt magrere enn eg trodde den klarte å tenne på.
Men under full belastning falt den ned til 13 for så å stige til 16.5 over 4000 rpm.
Endringer som ble gjort:
Opp med bensintrykket litt, og fra 210 luft-dyse til 200.
Neste run ga 153hk med AFR på 15.5.
Brotsjet så opp hoved dysene ca 5 hakk og justerte opp bensintrykket igjen samt ga 2 grader mer fortenning.
Neste run ga 156hk med AFR som sluttet på 14,2.
Gikk så opp endel mer på bensintrykket og monterte luftfilter.
Nå begynte også motoren å bli veldig varm så innsuga holdt nok over 80 grader.
Siste runnet ga 165hk med AFR på 13.6.
Dette ble kjørt med luft filter, med veldig stram viftereim, med lydpotte og ca 96 oktan på tanken.
Dette var alt vi rakk da sulten tok oss, men vi oppdaget litt flere ting.
Det første er at girkassen min har stort tap (spesielt i 4. giret) snakker nesten 20%, men det kom ikke overaskende da 4. giret uler og merkes godt at er slitt. Det andre og veldig viktige var at når vi tok runnene i 4. så trodde jalokey at det var turtallssperra som slo inn ved 170 km/t noe som vil si ca 5800 rpm.
Eg har ikke turtallssperre så her er det noe som er på bærtur...

Eg fant også ut idag at vi har kjørt for mye fortenning og satt den tilbake 2 grader med merkbart resultat.
Så oppsumert:
Vi ende på 165 hk, noe som ved vanlig drifts temp blir ca 169hk og når den blir helt riktig dyset inn ender på ca 174hk.
For stram reim og derfor ingen sluring på vifta og stort reimhjul stjeler jo endel og tenningsproblemet gjorde at kurven datt allerede litt før 6000 rpm.
Så 165 hk fikk vi ved 5600 rpm og vi fikk 242nm ver 4170 rpm I tillegg hadde vi 190nm allerede ved 2000 rpm.Så til neste bremsing må eg ha fikset det som høres ut som turtallssperre, kjøre slakkere reim eller helst mindre reimhjul, kanskje bytte gasseren om mulig til 48 trijet og få den helt ferdig dyset.
Håper da vi kan finne effekten som burde toppet på rund 6000 rpm og ender da kanskje på rundt 185 hk og kanskje 250nm.
Skal få skannet grafene og lagt ut i løpet av de neste dagene, og håper på innspill ang dette som virker som tenningsproblematikk.
Så selv om hk tallene var skuffende så var momentet mer enn forventet og motoren gikk alle 3 timene på reve banen til stor fryd for meg selv, passasjerene og kanskje noen blant publikummet.

Eg vil gjerne fortelle at eg var pent svett etter noen runder på banen og når vi går fra grei drift i venstresvingen for så å fortsette med fullt rattutslag gjennom to høyresvinger så ligger blodpumpa i samme turtallet som motoren! Ikke hjelper det at det ligger en boble/riskoker rett bak med gateslicks...
Det røk uten tvil noen mm mønster på de timene og eg fikk mye trening i både ukontrollert skrens og drifting med vilje.

Takk igjen for ufattelig morsom banekjøring, eg forstår vireklig ikke dem som ikke synes at å svinge er gøy...

I tillegg stakk eg faktisk av med noe som mest trolig blir den første og siste pokalen i min historie for "Best på bane"

Kanskje ikke så overaskende da eneste konkuransen var en stakkars 02 med en oppskremt riskoker baki som ikke klarte å kjøre forbi før eg slapp han frem...

Men allikevel takk til Haraune for mange gode tips og råd til kommende forbedringer på understellet!

Uansett så er foreløpige 242nm rikelig for hva eg håpte på i denne bruksbilen.