mags
|
 |
« Svar #1800 på: august 13, 2013, 12:21:41 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1802 på: august 14, 2013, 23:53:49 pm » |
|
Da fikk eg endelig svar fra KCR. For ca 16 høvdinger pluss eventuell moms har eg en kasse på døra.
Da er det en Forsterka kasse med alt dill dallet som en vanlig pro street + kasse har pluss gusset kasse og weddle gir.
Foreslått utveksling til nå er 3,88 R/P Ved giring på 6500 rpm blir maks km/t: 3.44 1.giret 60 2.17 2.giret 96 1.48 3.giret 140 0.82 4.giret 253
Som gir disse turtallene ved gir skift: 1 -> 2 4075 rpm 2 -> 3 4447 rpm 3 -> 4 3593 rpm
Eg vurderer et litt høyere 3. gir kanskje men får se det litt ann, og kanskje eg tar meg råd til diff...
Noen innspill?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1804 på: august 15, 2013, 00:28:02 am » |
|
Ha iallefall 3 tette, så du kan leke litt..
Her er min: · Gusetted case (Forsterket/sveist T1 girkassehus) · 3.88 r/p · Weddle gears 3.75 1st, 2.14 2nd, 1.56 3rd and a 1.04 4th. · Chromoly pinion retainer · German bearings · h/d side plate · welded 3rd/4th · steel shift forks · Superdiff
Målgang i 3. på ca 8000omdr eller 160-163km/t..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1805 på: august 15, 2013, 08:17:49 am » |
|
Da blir det altså samme kasse men andre gir.  Veldig i tvil om eg skal ta meg råd til å kjøpe quaife diff med en gang. Er vel sånn at å bytte diff i ettertid ikke er en så avansert jobb? Må vel sikkert innvistere i nye akslinger også og kanskje en bug tech girstang... Blir dyrt dette... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1806 på: august 15, 2013, 08:32:07 am » |
|
Da blir det altså samme kasse men andre gir.  Veldig i tvil om eg skal ta meg råd til å kjøpe quaife diff med en gang. Er vel sånn at å bytte diff i ettertid ikke er en så avansert jobb? Må vel sikkert innvistere i nye akslinger også og kanskje en bug tech girstang... Blir dyrt dette...  Med litt tanke bak det kan du få til en ålreit fraktpris og. Er de 16tusen inkl frakt? Og isåfall hva slags frakt?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #1807 på: august 15, 2013, 09:34:00 am » |
|
Bytte diff er den mest avanserte jobben.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1808 på: august 15, 2013, 11:01:36 am » |
|
Han regnet med frakten kom på mellom 250-350$. Er det noen her inne med litt erfaring fra kjøring på svingete vei med quaife diff? Ettersom ugla sier det er komplisert så bør eg vel nesten bestemme meg nå.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1809 på: august 15, 2013, 11:28:48 am » |
|
få inn quaife med en gang.
"superdiff" fra kina er vel kjeks?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #1810 på: august 15, 2013, 11:32:10 am » |
|
Han regnet med frakten kom på mellom 250-350$. Er det noen her inne med litt erfaring fra kjøring på svingete vei med quaife diff? Ettersom ugla sier det er komplisert så bør eg vel nesten bestemme meg nå..  En annen ting å tenke på er at Quaife diff'n er meget tung som vil gi økt drivverkstap har noen fortalt meg. Jeg vil tro den er fin til å kjøre på bane med fordi den "slipper" opp difflåsing når du reduserer belastningen. Folke Vogn
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1811 på: august 15, 2013, 11:53:45 am » |
|
At tyngre diff skal gi mer tap skjønner eg ikke helt hvordan men større treghetsmoment blir det jo.. Det eg tenker litt på ang kjøreegenskapene er at allerede nå ved akselerasjon gjennom en sving så ligger det rett mellom understyring og å begynne å spinne.. Så ved bedre kontroll over grepet på bakhjula så kan eg gå på gassen tidligere og hardere men risikerer å få kraftig understyring.. Etter å ha kjørt to år på bane med kraftig understyring og nå endelig fått fikset det så har eg ikke lyst til å komme tilbake dit.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1812 på: august 15, 2013, 12:02:55 pm » |
|
Du får gå på hardt nok så du får sladd i stedet, da slipper du understyring hvertfall Nei se å få inn en skikkelig diff med en gang, quaife og andre drevbaserte (TorSen) differ er det beste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1813 på: august 15, 2013, 12:11:10 pm » |
|
Jeg er stor tilhenger av Quaife og andre typer torque sensing differensials. Har selv hatt Q diff på to forskjellige gearkasser på framhjulsdreven bil. Mye morsommere å kjøre i svinger. Funderer på å sette det inn i dragbilen til fruen, men har ikke bestemt noe ennå.
Mer masse å snurre rundt, hemmer jo til en viss grad aksellerasjonen. Vet ikke hvor mye det utgjør. Trond Dahl har kjørt flere år med en tilsvarende diff, men han har jo mye mer krefter å rutte med.
|
|
« Siste redigering: august 15, 2013, 12:18:46 pm av ragazzata »
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #1814 på: august 15, 2013, 12:19:15 pm » |
|
Litt morro at min arbeids giver eier Quaife  og de lager Porsche sine drivaksler også 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1815 på: august 15, 2013, 12:20:34 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1816 på: august 15, 2013, 13:02:44 pm » |
|
Jeg er stor tilhenger av Quaife og andre typer torque sensing differensials. Har selv hatt Q diff på to forskjellige gearkasser på framhjulsdreven bil. Mye morsommere å kjøre i svinger. Funderer på å sette det inn i dragbilen til fruen, men har ikke bestemt noe ennå.
Mer masse å snurre rundt, hemmer jo til en viss grad aksellerasjonen. Vet ikke hvor mye det utgjør. Trond Dahl har kjørt flere år med en tilsvarende diff, men han har jo mye mer krefter å rutte med.
Bilen tok hvertfall svingene på revebanen MYE MYE bedre med Guard TBD istedet for "superdiff"
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #1817 på: august 15, 2013, 14:16:59 pm » |
|
At tyngre diff skal gi mer tap skjønner eg ikke helt hvordan men større treghetsmoment blir det jo.. Det eg tenker litt på ang kjøreegenskapene er at allerede nå ved akselerasjon gjennom en sving så ligger det rett mellom understyring og å begynne å spinne.. Så ved bedre kontroll over grepet på bakhjula så kan eg gå på gassen tidligere og hardere men risikerer å få kraftig understyring.. Etter å ha kjørt to år på bane med kraftig understyring og nå endelig fått fikset det så har eg ikke lyst til å komme tilbake dit..  Beklager, jeg ordla meg kanskje litt dårlig i forhold til fysikkens regler der, men du skjønte hvertfall hva jeg mente. Men en ting som er sikkert er at totalvekt på bilen øker som igjen vil påvirke hk/vekt forholdet. Hvor mye mer den veier er jeg usikker på men er visst en tung jæ..., men for all del, du kommer deg sikkert deg fortere rundt en bane selv med den ekstra vekten. Eventuelt er det bare å trimme mer :-) Folke Vogn
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1818 på: august 15, 2013, 14:48:26 pm » |
|
Quaife diff for swing axle veier 8 kg. Samme diff for IRS veier den 9 kg.
Så nå håper jeg noen av dere kan veie en orginaldiff (uten kronhjul), men med alt annet, og gjerne også en superdiff. Gøy å vite hvor mye 'overvekt' man pådrar seg med slikt utstyr.
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1819 på: august 15, 2013, 15:14:02 pm » |
|
Det eg tenker litt på ang kjøreegenskapene er at allerede nå ved akselerasjon gjennom en sving så ligger det rett mellom understyring og å begynne å spinne.. Så ved bedre kontroll over grepet på bakhjula så kan eg gå på gassen tidligere og hardere men risikerer å få kraftig understyring.. Etter å ha kjørt to år på bane med kraftig understyring og nå endelig fått fikset det så har eg ikke lyst til å komme tilbake dit..  Har som sagt bare testet det ut på framhjulstrekkere, men slik jeg har forstått teorien, vil den fungere motsatt av det du frykter at den skal gjøre.
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1820 på: august 15, 2013, 17:41:16 pm » |
|
Quaife diff for swing axle veier 8 kg. Samme diff for IRS veier den 9 kg.
Så nå håper jeg noen av dere kan veie en orginaldiff (uten kronhjul), men med alt annet, og gjerne også en superdiff. Gøy å vite hvor mye 'overvekt' man pådrar seg med slikt utstyr.
En original diff med planetdrev og slikt veier ikke stort. Tipper rundt 4-5kg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1821 på: august 15, 2013, 20:55:11 pm » |
|
Da har eg send ny mail med forespørsel på samme kassa men et litt høyere tredje gir 1.39 og med quaife diff og sway away aksler. Blir fort tett oppunder 30 lapper ferdig på døra så det blir et grusomt innhugg i hobby budsjettet og lommeboka dette... Haha denne bilen begynner å bli litt dyrere enn eg trodde når eg kjøpte den for fem tusen over vafler og kaffe. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1822 på: august 15, 2013, 21:35:53 pm » |
|
Dette blir en god oppdatering av bilen. Gled deg 
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #1823 på: august 15, 2013, 23:23:24 pm » |
|
Hvorfor Sway Way aksler? Jeg ville nå gått for Karpiola i stede. Har vel inntrykk av at de tåler litt mer. Eller tar jeg helt feil?
Mvh Svein.
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1824 på: august 15, 2013, 23:33:15 pm » |
|
Hvorfor Sway Way aksler? Jeg ville nå gått for Karpiola i stede. Har vel inntrykk av at de tåler litt mer. Eller tar jeg helt feil?
Mvh Svein.
Uten å ha sjekket prisen så regner eg med at de er en del dyrere...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1825 på: august 15, 2013, 23:36:05 pm » |
|
8000 på Unneberg 5750 for sway
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #1826 på: august 16, 2013, 01:03:26 am » |
|
Da har eg send ny mail med forespørsel på samme kassa men et litt høyere tredje gir 1.39 og med quaife diff og sway away aksler. Blir fort tett oppunder 30 lapper ferdig på døra så det blir et grusomt innhugg i hobby budsjettet og lommeboka dette... Haha denne bilen begynner å bli litt dyrere enn eg trodde når eg kjøpte den for fem tusen over vafler og kaffe.  Skulle bare bytte ut injeksjon som ikke spellte helt mot 2 gassere jeg, og så ble Losen ble født og jeg blei blakk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #1827 på: august 16, 2013, 14:50:33 pm » |
|
Ikke kjøp away away! Det skal ihvertfall aldri inn i en kasse jeg bygger igjen. Var en slik aksling jeg knakk på scc, billig forsikring å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Du vet at det du får fra Finland er bra vare. Ingen garanti for materiale kvalitet på disse sway away akskingene virker det som. Eller som folke sa, laget av pant og ølbokser..... 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1828 på: august 16, 2013, 14:55:22 pm » |
|
Ikke kjøp away away! Det skal ihvertfall aldri inn i en kasse jeg bygger igjen. Var en slik aksling jeg knakk på scc, billig forsikring å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Du vet at det du får fra Finland er bra vare. Ingen garanti for materiale kvalitet på disse sway away akskingene virker det som. Eller som folke sa, laget av pant og ølbokser.....  Er forskjell på sway away og. Er visst noe årsgreier
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #1829 på: august 16, 2013, 15:01:24 pm » |
|
Ikke kjøp away away! Det skal ihvertfall aldri inn i en kasse jeg bygger igjen. Var en slik aksling jeg knakk på scc, billig forsikring å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Du vet at det du får fra Finland er bra vare. Ingen garanti for materiale kvalitet på disse sway away akskingene virker det som. Eller som folke sa, laget av pant og ølbokser.....  Er forskjell på sway away og. Er visst noe årsgreier. De jeg kjøpte kom ihvertfall rett fra "fabrikk" Vente på at de skulle bli produsert før jeg fikk dem. Men har fått med meg at det er forskjell på år og hvor de er produsert, men dette er noe man ikke vet som kjøper da dette ikke blir spesifisert. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
|