Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1860 på: september 09, 2013, 08:17:36 am » |
|
Vi ønsker virkelig å nå alle som driver med litt trimming av motor, ikke bare dem med stort budsjett. Men vi vet ikke før vi har føste batchen i hendene hvor dyrt det blir, så salgsprisen er sterkt avhengig av kost pris. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1861 på: september 09, 2013, 09:38:04 am » |
|
Lærer dere ikke markedsføring på den skolen du går på?  Det du beskriver er typisk ingeniørtilnærming, og det funker uheldigvis ikke alltid i praksis. Ofte er det lurere å finne ut hva markedet trenger, og hva det er villig til å betale. Så kan du regne deg baklengs og se hva du må ha i fortjeneste, og så til slutt se om det er mulig å lage det innenfor det som står igjen. Uheldigvis er svaret på det spørsmålet veldig ofte "nei". Spesielt her i Norge...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1862 på: september 09, 2013, 11:55:18 am » |
|
Hadde vel noe sånt men fulgte ikke med. Dessuten er det Erik på Krankenhaus som står for økonomi delen, eg står bare for ingeniør delen. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1863 på: september 09, 2013, 12:38:02 pm » |
|
Hadde vel noe sånt men fulgte ikke med. Dessuten er det Erik på Krankenhaus som står for økonomi delen, eg står bare for ingeniør delen.  Økonimidelen = A Ingenørdelen = B Ønsket fortjeneste pr stykk = Z (denne kan endres ved at gange med eksemplvis 100, men da må X vurderes på nyt) Salgspris = X (A+B)+Z = X he he he  Uanset, jeg er interesseret i det videre forløb.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #1864 på: september 09, 2013, 12:41:41 pm » |
|
Man sparer vel en god del på å overlate R&D til andre... har funket bra i Kina.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1865 på: september 12, 2013, 14:07:07 pm » |
|
Er ikke meningen å ha noen stor fortjeneste på dette, deler av fortjenesten går til fellesprosjekta på kranken eg det eg eventuelt sitter igjen med tenker eg å gi bort til kreft foreningen eller andre veldedighets organisasjoner.  Ellers nytt om bilen: Motor og girkassen er ute, nye pakninger til girkassen er bestilt så det går nok en uke før den er inne igjen.. Erlend/bug66 hadde også glemt igjen sine røde girkasse foringer på kassen så dem blir prøvd ut i håp om at det hjelper på hjul hoppingen. Tenker også å bytte ytre foring i torsjonsrøret til uretan og må bytte noen bensinslanger og fikse noe små nips på motoren før den skal inn igjen.  Har alltid vert plaget med hjulhopp på motoren så det hadde vert godt å bli kvitt det... BTW, hvilket type fett skal eg bruke til urethan foringer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #1866 på: september 12, 2013, 14:38:22 pm » |
|
Hvis de er røde er de sannsynelig fra bugpack og da er de søppel, bruker heller nye originale eller de gule fra CB.
Folke
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #1867 på: september 12, 2013, 16:23:29 pm » |
|
Hvis de er røde er de sannsynelig fra bugpack og da er de søppel, bruker heller nye originale eller de gule fra CB.
Folke
Gule fra CB er fine. Angående hjulhopp, har du tractionbar? Strekkfisker på ''gaflene''? Oppsette jeg har nå er ekstra girkassefeste i nesen, Strekkfisker på ''gafler'', Gule CB girkassefester og tractionbar bak under motor. Hjulhopp er nå nesten lik null for min del. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1868 på: september 12, 2013, 22:24:44 pm » |
|
stemmer for gule - de er harde noe du liker 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1869 på: september 13, 2013, 07:57:43 am » |
|
Da kjører eg nok heller buss foringene som står på nå.. Har det hjemmelaga cup staget fra før men selv om det hjalp veldig mye så er ikke alt borte..
Mistenker at det flekser i torsjons foringene og disse bør byttes med min kjørestil uansett.. Oppdaget også at selv om 36mm mutterne på navet var trekt til langt over tilstrekkelig så var dem allikevel helt løse nå... Tror rett å slett det er den brutale kjørestilen som riste alt løst.
Har tenkt på sånn traction bar bak på motoren men blir nok litt knot med tanke på eksosen..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1870 på: september 13, 2013, 18:38:10 pm » |
|
Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?
Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1871 på: september 13, 2013, 21:35:03 pm » |
|
Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?
Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.
Tja de var faktisk litt løse også men var nav mutrene 36mm'erne eg snakket om. Nå blir det nye hjullager, foringer, girkasse osv. Også strammes alt noe helt sykt for å være sikker på at det sitter.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #1872 på: september 13, 2013, 21:55:31 pm » |
|
Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?
Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.
Tja de var faktisk litt løse også men var nav mutrene 36mm'erne eg snakket om. Nå blir det nye hjullager, foringer, girkasse osv. Også strammes alt noe helt sykt for å være sikker på at det sitter..  Tror det er mere som må strammes inn på fremover.... Mulig hele motoren må beslaglegges, så slipper du alt styret med oppheng og foringer....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1873 på: september 13, 2013, 23:56:27 pm » |
|
Problemer ved at ting løsner er ofte feil moment på bolter/muttere. Tromler som løsner er ofte fordi splines er slitt. Ny trommel og mutter er eneste løsning. (Sjekk også anlegg og den tynne skiva mellom lager og trommel inni lagerhuset!) Jeg kjører selv som en dust og ingenting har løsnet enda.
Jeg kjører med hjemmelaget triangel rundt girkasse/støtdempertårn, stumme girkassefester, både fremre og bakre er i stål. Røde urethan-foringer rundt torsjonsplatene, mine har jeg spikket litt på, men sitter som støpt. Stivere torsjonsfjærer (de største jeg fant) samt røde koni støtdempere satt opp på hardeste instilling.
Kjærra spinner strøkent og har etter oppgraderingen ikke opplevd hjulhopp på vanlig asfalt.
Jeg har ikke splint i mutteren på akselen som holder trommelen og har i tillegg en feit spacer mellom trommel og mutter fordi jeg har lange aksler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1874 på: september 14, 2013, 00:53:11 am » |
|
Er det de to store muttrene til bakre feste som er løse etter kjøring?
Urethan foringene til torsjonsstavene har elendig passform, men fungerer "greit" om man dreier dem ned iflg. Jussi.
Tja de var faktisk litt løse også men var nav mutrene 36mm'erne eg snakket om. Nå blir det nye hjullager, foringer, girkasse osv. Også strammes alt noe helt sykt for å være sikker på at det sitter..  Tror det er mere som må strammes inn på fremover.... Mulig hele motoren må beslaglegges, så slipper du alt styret med oppheng og foringer.... Banekjøring Arve.. lukket bane...  På offentlig vei kjører eg alltid 5 km/t under fartsgrensen og bruker alltid blinklys. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #1875 på: september 14, 2013, 08:54:29 am » |
|
Dewil: Er det for å spare vekt at du ikke bruker splint i akslingen?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1876 på: september 14, 2013, 09:03:25 am » |
|
Dewil: Er det for å spare vekt at du ikke bruker splint i akslingen?
Eg tror dewil bare liker å leve farlig, ingenting som spenningen fra når bakhjulet faller av på 400 meter'n eller i 90 km/t på landeveier med motgående trafikk. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1877 på: september 14, 2013, 13:27:53 pm » |
|
Tror eg fant utav hvorfor motoren hørtes ut som om den gikk i turtallsperra på 5500 rpm på dyno kjøringa og ellers hvis eg prøvde samme hastigheten på vei/bane i 3. giret. Elektroden på en av pluggene var brent ned slik at åpningen var på ca 1.2-1.3 mm, de andre pluggene var på 0.9mm, 0.7mm og 0.7mm.
Dette stemmer bra til hypotesen om at når sylindertrykket og turtallet er høyt nok så klarer ikke gnisten å hoppe gapet. Noe som igjen forklarer hvorfor den går perfekt opp til 7500 rpm på 1. og 2. giret men begynner å hakke på 5000-5500 rpm i 3. og 4. giret.
Men hvorfor har dette skjedd? Pluggene var D7EA, bytter nå til DPR8EA9..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HenrikF
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1878 på: september 15, 2013, 10:43:05 am » |
|
det var vel ikke den ene pluggen som var forskjellig fra resten?
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1879 på: september 15, 2013, 13:03:32 pm » |
|
det var vel ikke den ene pluggen som var forskjellig fra resten?
Alle er av samme type, men om elektroden ble brent ned eller om det var den pluggen som var kortslutta tidligere husker eg ikke.. Tennplugger er ikke min sterke side, de innebærer for mye elektriske ting for meg...  Fant også litt andre ting når eg begynte å plukke, viser seg at bilen har tatt litt skade av den brutale kjøringen... Først ut var at cup staget som forsåvidt var litt slurvete sveist har gjort sånn at gaffelen har revnet i platen. Trodde virkelig det var mye tykkere stål her..  I tillegg var det ikke noe problem å se slitasje på akslingene og fulcrum platene...  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flyfaen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen
Impossible? Nah... Just need more development...
|
 |
« Svar #1880 på: september 15, 2013, 23:47:55 pm » |
|
Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?
Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?
|
|
|
Loggført
|
Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1881 på: september 15, 2013, 23:51:38 pm » |
|
Nå har eg kjørt med sliten org kasse i to år og har handla ny org kasse i god stand som skal brukes en stund frem til eg får ordnet meg noe bedre. På sikt så er planen å strippe hele bilen og bygge inn en turbo motor med en G50 kasse. Men det blir ikke før om endel år.  Akslinger er ikke noe problem med denne motoren så lenge eg holder meg unna drag starter. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1882 på: september 16, 2013, 00:04:29 am » |
|
Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?
Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?
Akslinger finnes som holder. At ikke flere bruker nyere Porsche kasse til (drag)racing har kanskje noe med utveksling å gjøre? Skinne bobla har vel borti 1000hk, og kjører fremdeles 402m uten 5te gear... Ellers finnes det gode mellomting mellom orginal og G50.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1883 på: september 16, 2013, 04:47:36 am » |
|
Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?
Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?
Tror det er på tide at du får deg et eget bobleprosjekt, slik at du kan få testet alle teoriene dine.......
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1884 på: september 16, 2013, 08:48:41 am » |
|
Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?
Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?
Tror det er på tide at du får deg et eget bobleprosjekt, slik at du kan få testet alle teoriene dine....... Noen har bare så mye de skulle ha sagt at dem trenger flere forum for å få snakket nok... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flyfaen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen
Impossible? Nah... Just need more development...
|
 |
« Svar #1885 på: september 19, 2013, 17:11:53 pm » |
|
Skal du ha akslinger som tåler noe kan du ta kontakt med GKN Norge... men er vel helst girkassene som ryker på disse?
Mulig jeg som er dum og mener at det må være bedre (og billigere på lang sikt) å investere i en litt kraftigere moderne Porsche-kasse og lage til adapterplate og aldri trenge bytte noe igjen, konta å skaffe ny kasse etter hvert løp?
Tror det er på tide at du får deg et eget bobleprosjekt, slik at du kan få testet alle teoriene dine....... Blir ikke med det første. Å bygge en bil blir uaktuelt, men en motor som noen kan få teste ut er vel ikke utenkelig, hvis noen er villig å donere en WBX motor (MED vannbankene på)  ha tålmodighet... har en Volvo 960II, to KZ2 karter, en Aprilia RS 125, en Kadett C og en kompressor-turbo (til bruttern) motor som jeg holder på med som skal gjøres noe med, og glemte jeg å nevne at jeg Jobber i Forsen på landets eneste skvadron som holder på med opperative oppdrag hver eneste dag, med flyvning til alle døgnets tider? Det betyr ukurrante arbeidstider og forsvaret er gniene på lønningene :p Volvoen og alt det andre er dyrt nok allerede til min inntekt...
|
|
|
Loggført
|
Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1887 på: september 19, 2013, 18:41:53 pm » |
|
Heisan kjære Dalland. Fordi de av oss som har litt ramlet litt av lasset de siste årene: Hva er status på muskelbygging 2275?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
flyfaen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen
Impossible? Nah... Just need more development...
|
 |
« Svar #1888 på: september 19, 2013, 19:21:42 pm » |
|
da var det som mange av oss trodde da... bare prat, ikke noe innhold  Hvis det er meg du sikter til? Så har jeg nok å gjøre for tida: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=282426
|
|
« Siste redigering: september 19, 2013, 20:43:09 pm av flyfaen »
|
Loggført
|
Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1889 på: september 19, 2013, 23:14:19 pm » |
|
imponerende arbeid herr faen
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
|