mai 06, 2025, 05:09:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)  (Lest 5663 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: april 11, 2011, 19:11:26 pm »

Hørte en velkjent tikkelyd på vei hjem fra Klepp i går kveld.
Tok det opp i dag, og jo ganske riktig, bakre del av akslingen sto skjeivt, så jeg hadde rundt 3mm ventilklaring.(Rett før støtstanga datt ut)
Dro frem neste aksling fra skuffen og satte den i, og det var det.
Men.. nå er det tomt for sånne akslinger i skuffen.. (Takk for de to Eddi  Blunker ) Hva er neste kvalitet som er bedre?Dette er Scat sitt sett, og vippearmer er helt fine. Så jeg trenger egentlig bare å legge et par Heavy Duty akslinger i skuffen til neste gang, om de passer i Scat 1:25 armer. Dette er skrudd aksling.


(Og når du er sjef, kan du parkere foran kontordøra(Inne))

* parkering.jpg (35.36 KB. 800x439 - vist 312 ganger.)



Denne hadde ikke holdt mange kilometer til.
Sist kom Ørjan (SRVWK) og hentet meg med redningsbil i Rennfast tunellen...

* brudd1.jpg (23.44 KB. 800x418 - vist 252 ganger.)




* brudd2.jpg (22.84 KB. 800x346 - vist 240 ganger.)

« Siste redigering: april 12, 2011, 06:55:53 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 11, 2011, 19:16:20 pm »

..kunne jo skrudd ned sperra til 6500 og sett om det hjalp, men prøver sterkere aksling først  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: april 11, 2011, 19:31:58 pm »

Kan du ikkje berre dreia deg eitpar akslingar i noko super duper legert stål Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: april 11, 2011, 19:41:27 pm »

Jo, jeg kan få laget noen, men regnet med at det finnes i handelen, må jo være andre som har opplevd dette, bruddet kom nøyaktig samme sted som på den du kikket på sist Tistlo.. Kan det være noe galt med f. eks. lengden på den ene støtstanga? Ventilene blir jo justert inn til ca. 0,15?  (Skriver ca. fordi jeg pleier å bruke søkerblad på èn og kjenne at slarken er lik på resten...  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: april 11, 2011, 19:44:12 pm »

har du brukt rett moment på bolten som går gjennom holet den har knekt i då??
kanhenda den scat fancy akslingen skal ha eit spesielt moment??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 11, 2011, 19:48:16 pm »

Original kam?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: april 11, 2011, 22:28:48 pm »

Engle 110
.. og nå ble det bare værre.. Trodde alt var greit, men klikkelyden kom tilbake.
Tok det opp igjen nå, og slik så rullevippen ut (den som sitter lengst bak nærmest bruddet.)

* rullevippe.jpg (44.91 KB. 800x533 - vist 280 ganger.)


Men etter at jeg skiftet, justerte alle ventilene med 015, (Kjølte ned støtstenger og vippestellet først) var det akkuart likt.
Jeg la merke til at jeg måtte stille mer inn på den ene armen jeg har hatt problem med. Kan ventilen henge litt på denne?
Det er jo typisk at dette skulle skje akkurat når jeg trenger bilen fremover... også eu på torsdag...
Noen som har noen gode råd?

Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: april 12, 2011, 06:55:16 am »

Nå trenger jeg visst ny motor. Noen som har en turnkey? Samma hva det er bare det virker...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: april 12, 2011, 06:56:40 am »

Med turtallsperre går det bedre.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: april 12, 2011, 07:06:57 am »

Har sperre. Står på ca. 6800
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: april 12, 2011, 08:46:43 am »

Slutt å bruk swivel feet, spesielt når den er banka flate. Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: april 12, 2011, 09:23:19 am »

Mangel på kontroll. Det hopper, danser og flekser til støtstangen treffer skeivt og knekker akslingen din.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 12, 2011, 09:25:38 am »

Knakk en hos meg på vei til SCC i 09 på meget pen kjøring. Så eg tror ikkje turtallet er alfa omega her. Min var forøvrig også en heavy duty sak fra Scat tror eg.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #13 på: april 12, 2011, 09:45:30 am »

Mine har knukket ved overrusning. 6500 +
Har ikke skjedd med rotorsperre fra gammel gti.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: april 12, 2011, 10:25:03 am »

Klikkelyden høres mer sentral ut nå.
Jeg må prøve å få liv i en 1600 som står i verkstedet, så får jeg sette den i mens jeg får tid/råd å fikse godmotoren.
« Siste redigering: april 12, 2011, 20:38:43 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: april 12, 2011, 20:37:07 pm »

YES!!! Livet er HÆÆrlig!!
Noen var hos tannlegen og la igjen feriepengene i dag.
Gjett om han var glad når han kom hjem og kikket under bilen  Gliser Jeg ler hele veien til banken.  Osteaktig
Har begynt å sette i stand en standard 1600 i kveld...


* farvel-1915.jpg (89.22 KB, 800x533 - vist 305 ganger.)

* dyrt.jpg (42.36 KB, 800x533 - vist 247 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: april 12, 2011, 20:44:49 pm »

Kommet i reperasjonsalder begge to? :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: april 12, 2011, 23:33:14 pm »

Er ikke så enkelt som en bøyd støtstang?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 12, 2011, 23:43:41 pm »

Oljen kommer sikkert av en bøyd støtstang.. men roten til det onde ligger nok i ventilen din. Den kan være bøyd, fastbrendt, i kontakt med stempel eller rett og slett en løs styring.

Det skal mye til å knekke en slik vippearmsaksel. De takler normalt 4 ganger standard fjærtrykk helt opp til 7000 rpm. Men om den løs eller skevt tildratt kan de fort bli brekkasje ved mindre belastning.

Ta av toppen så finner du nok fort problemet.  Osteaktig
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 12, 2011, 23:59:12 pm »

er det sjekket klaringer i ventilmekanisme da?
coilbind? ventil til stemeplklaring , retainer til styring?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: april 13, 2011, 00:11:48 am »

Tenkte på å ta ut   støtstanga og røret (har den fjørbelasta) og ta ut løfteren. Da vil jeg vel se knocken   på kammen og. Og ta av vippestellet å sette på en rettholdt for å se om ventilene ligger i plan..
Men tar rett og slett og setter inn en   standard 1600 i påsken, så kan jeg sette 1915 i benken. Tror jeg selger bilen men beholder motor. Det dukker jo opp biler som har godkjent større motor, kjøper gjerne en slik.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: april 13, 2011, 00:33:00 am »

Løfteren går ikke ut den veien på type 1. Kun på type 4 og wasserboxer det går.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: april 13, 2011, 07:36:52 am »

Ok.
Jeg får ta av toppen først. Hvis alt er i orden der, får jeg levere vekk blokka til rep.
Men jeg må si jeg gleder meg litt til å sette i en standard motor.
Først og fremst den økte driftsikkerheten, men også mindre bensinforbruk..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 13, 2011, 16:29:37 pm »

Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:

MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, og dermed går dette utover akslingen, og så hvis en ventil henger litt så blir den "skutt" tilbake av stempelet når det treffer ventilen for så å banke til akslingen skikkelig.
Åpning av motor er nødvendig skal du finne ut av dette.

Gunnar
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #24 på: april 13, 2011, 16:55:19 pm »

Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:

MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, Gunnar

Kan du utdype dette ?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: april 21, 2011, 15:38:39 pm »

Jeg har aldri tatt av toppdekselet på 1&2 siden motor ble bygget, utenom å justere til 0,15 i fjor.
Allikevel var det nå 3mm klaring på nr2 eksos ventil. Og det samme var det på nr.4 eksos ventil.
Har det skjedd noe med loben på kammen? Den åpner og stenger ventilene tilsynelatende riktig, men klemmer naturlig nok ikke så langt inn.
??
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #26 på: april 22, 2011, 05:38:46 am »

Det er TV-skiltet som er rota til alt vondt her.. Garantert!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: april 22, 2011, 12:12:01 pm »

Det er TV-skiltet som er rota til alt vondt her.. Garantert!
Dette er sikkert en interngeografiskrivaliserende greie..
Men: Støtstengene er fine, oljelekkasjen skyldtes toppdeksel feil montert ( Flau ) og det er mellom 8 og 9 i komp på alle sylindre.
Det er doble ventilfjærer. Og èn ting jeg lurer på.. Betyr det noe hvilken vei (opp/ned) festebraketten til vippearmakslingen står? På originalmotoren står den med sporet opp, og på min med sporet ned.. Jeg spør fordi jeg har satt 3&4 sammen med sporet opp på ene siden, mens på 1&2 siden står den med sporet ned. Regner med hullet i akslingen står i senter så det ikke betyr noe? (Scat 1.25)
Hva kan det skyldes at det plutselig blir 3mm klaring samtidig på eksosventilene til 2 & 4? Går disse på samme "egget" på kammen? Og må ikke det bety at det er "0" siden på kammen som mangler en bit? Eller at begge løfterne har blitt kortere? Noen som forstår hva jeg mener og kan komme med råd?
jeg kan jo justere ventilene og sette den sammen, men kan det skje noe annet galt? Dette er en motor jeg har brukt over 50.000.- på så jeg vil ikke ødelegge mer enn nødvendig.  Øyerulling
« Siste redigering: april 22, 2011, 12:13:51 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #28 på: april 22, 2011, 12:25:43 pm »

Jeg hadde plukket motoren helt fra hverandre og sjekket kam siden du har samme problemet på begge sider med samme kamlobe. Sjekk også ventilene i toppen, ta av ventilfjærene og sjekk at ventilene står rett og går lett.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #29 på: april 23, 2011, 10:08:13 am »

Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:

MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, Gunnar

Kan du utdype dette ?

Ja med slike swivelfeet som monteres på orginale vippearmer bygger disse mye lenger mot ventilen enn med orginale justeringsbolter, om disse skal monteres med noenlunde rett geometri må de spaces ut ca 5-7mm fra toppen, da er det fare for at de banker i de orginale toppdekslene og man må ha lengre støtstenger, og bolter som holder vippestellet, disse boltene er tykkere i den enden som sitter i toppen enn i den enden som vippestellet skrues fast i og dette styrer vippestellet på riktig plass, så alt dette gjør det egentlig umulig å få rett geometri med slike svivelfeets.


Ett slags kompromi går ann men jeg syntes ikke vinklene ser bra ut da.

Så for riktig geometri, kast svivelfeets'a

Mine meninger er best Gliser Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!