Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: april 11, 2011, 19:11:26 pm » |
|
Hørte en velkjent tikkelyd på vei hjem fra Klepp i går kveld. Tok det opp i dag, og jo ganske riktig, bakre del av akslingen sto skjeivt, så jeg hadde rundt 3mm ventilklaring.(Rett før støtstanga datt ut) Dro frem neste aksling fra skuffen og satte den i, og det var det. Men.. nå er det tomt for sånne akslinger i skuffen.. (Takk for de to Eddi  ) Hva er neste kvalitet som er bedre?Dette er Scat sitt sett, og vippearmer er helt fine. Så jeg trenger egentlig bare å legge et par Heavy Duty akslinger i skuffen til neste gang, om de passer i Scat 1:25 armer. Dette er skrudd aksling. (Og når du er sjef, kan du parkere foran kontordøra(Inne))
 parkering.jpg (35.36 KB. 800x439 - vist 312 ganger.) Denne hadde ikke holdt mange kilometer til. Sist kom Ørjan (SRVWK) og hentet meg med redningsbil i Rennfast tunellen...
 brudd1.jpg (23.44 KB. 800x418 - vist 253 ganger.)
 brudd2.jpg (22.84 KB. 800x346 - vist 241 ganger.)
|
|
« Siste redigering: april 12, 2011, 06:55:53 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: april 11, 2011, 19:16:20 pm » |
|
..kunne jo skrudd ned sperra til 6500 og sett om det hjalp, men prøver sterkere aksling først 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: april 11, 2011, 19:31:58 pm » |
|
Kan du ikkje berre dreia deg eitpar akslingar i noko super duper legert stål 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: april 11, 2011, 19:41:27 pm » |
|
Jo, jeg kan få laget noen, men regnet med at det finnes i handelen, må jo være andre som har opplevd dette, bruddet kom nøyaktig samme sted som på den du kikket på sist Tistlo.. Kan det være noe galt med f. eks. lengden på den ene støtstanga? Ventilene blir jo justert inn til ca. 0,15? (Skriver ca. fordi jeg pleier å bruke søkerblad på èn og kjenne at slarken er lik på resten...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #4 på: april 11, 2011, 19:44:12 pm » |
|
har du brukt rett moment på bolten som går gjennom holet den har knekt i då?? kanhenda den scat fancy akslingen skal ha eit spesielt moment??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #5 på: april 11, 2011, 19:48:16 pm » |
|
Original kam?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: april 11, 2011, 22:28:48 pm » |
|
Engle 110 .. og nå ble det bare værre.. Trodde alt var greit, men klikkelyden kom tilbake. Tok det opp igjen nå, og slik så rullevippen ut (den som sitter lengst bak nærmest bruddet.)
 rullevippe.jpg (44.91 KB. 800x533 - vist 280 ganger.) Men etter at jeg skiftet, justerte alle ventilene med 015, (Kjølte ned støtstenger og vippestellet først) var det akkuart likt. Jeg la merke til at jeg måtte stille mer inn på den ene armen jeg har hatt problem med. Kan ventilen henge litt på denne? Det er jo typisk at dette skulle skje akkurat når jeg trenger bilen fremover... også eu på torsdag... Noen som har noen gode råd?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: april 12, 2011, 06:55:16 am » |
|
Nå trenger jeg visst ny motor. Noen som har en turnkey? Samma hva det er bare det virker...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #8 på: april 12, 2011, 06:56:40 am » |
|
Med turtallsperre går det bedre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: april 12, 2011, 07:06:57 am » |
|
Har sperre. Står på ca. 6800
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: april 12, 2011, 09:23:19 am » |
|
Mangel på kontroll. Det hopper, danser og flekser til støtstangen treffer skeivt og knekker akslingen din.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #12 på: april 12, 2011, 09:25:38 am » |
|
Knakk en hos meg på vei til SCC i 09 på meget pen kjøring. Så eg tror ikkje turtallet er alfa omega her. Min var forøvrig også en heavy duty sak fra Scat tror eg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #13 på: april 12, 2011, 09:45:30 am » |
|
Mine har knukket ved overrusning. 6500 + Har ikke skjedd med rotorsperre fra gammel gti.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: april 12, 2011, 10:25:03 am » |
|
Klikkelyden høres mer sentral ut nå. Jeg må prøve å få liv i en 1600 som står i verkstedet, så får jeg sette den i mens jeg får tid/råd å fikse godmotoren.
|
|
« Siste redigering: april 12, 2011, 20:38:43 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: april 12, 2011, 20:37:07 pm » |
|
YES!!! Livet er HÆÆrlig!! Noen var hos tannlegen og la igjen feriepengene i dag. Gjett om han var glad når han kom hjem og kikket under bilen  Jeg ler hele veien til banken.  Har begynt å sette i stand en standard 1600 i kveld...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: april 12, 2011, 20:44:49 pm » |
|
Kommet i reperasjonsalder begge to? :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #17 på: april 12, 2011, 23:33:14 pm » |
|
Er ikke så enkelt som en bøyd støtstang?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #18 på: april 12, 2011, 23:43:41 pm » |
|
Oljen kommer sikkert av en bøyd støtstang.. men roten til det onde ligger nok i ventilen din. Den kan være bøyd, fastbrendt, i kontakt med stempel eller rett og slett en løs styring. Det skal mye til å knekke en slik vippearmsaksel. De takler normalt 4 ganger standard fjærtrykk helt opp til 7000 rpm. Men om den løs eller skevt tildratt kan de fort bli brekkasje ved mindre belastning. Ta av toppen så finner du nok fort problemet. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #19 på: april 12, 2011, 23:59:12 pm » |
|
er det sjekket klaringer i ventilmekanisme da? coilbind? ventil til stemeplklaring , retainer til styring?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #20 på: april 13, 2011, 00:11:48 am » |
|
Tenkte på å ta ut støtstanga og røret (har den fjørbelasta) og ta ut løfteren. Da vil jeg vel se knocken på kammen og. Og ta av vippestellet å sette på en rettholdt for å se om ventilene ligger i plan.. Men tar rett og slett og setter inn en standard 1600 i påsken, så kan jeg sette 1915 i benken. Tror jeg selger bilen men beholder motor. Det dukker jo opp biler som har godkjent større motor, kjøper gjerne en slik.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #21 på: april 13, 2011, 00:33:00 am » |
|
Løfteren går ikke ut den veien på type 1. Kun på type 4 og wasserboxer det går.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #22 på: april 13, 2011, 07:36:52 am » |
|
Ok. Jeg får ta av toppen først. Hvis alt er i orden der, får jeg levere vekk blokka til rep. Men jeg må si jeg gleder meg litt til å sette i en standard motor. Først og fremst den økte driftsikkerheten, men også mindre bensinforbruk..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #23 på: april 13, 2011, 16:29:37 pm » |
|
Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:
MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, og dermed går dette utover akslingen, og så hvis en ventil henger litt så blir den "skutt" tilbake av stempelet når det treffer ventilen for så å banke til akslingen skikkelig. Åpning av motor er nødvendig skal du finne ut av dette.
Gunnar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #24 på: april 13, 2011, 16:55:19 pm » |
|
Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:
MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, Gunnar
Kan du utdype dette ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: april 21, 2011, 15:38:39 pm » |
|
Jeg har aldri tatt av toppdekselet på 1&2 siden motor ble bygget, utenom å justere til 0,15 i fjor. Allikevel var det nå 3mm klaring på nr2 eksos ventil. Og det samme var det på nr.4 eksos ventil. Har det skjedd noe med loben på kammen? Den åpner og stenger ventilene tilsynelatende riktig, men klemmer naturlig nok ikke så langt inn. ??
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #26 på: april 22, 2011, 05:38:46 am » |
|
Det er TV-skiltet som er rota til alt vondt her.. Garantert!
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: april 22, 2011, 12:12:01 pm » |
|
Det er TV-skiltet som er rota til alt vondt her.. Garantert!
Dette er sikkert en interngeografiskrivaliserende greie.. Men: Støtstengene er fine, oljelekkasjen skyldtes toppdeksel feil montert (  ) og det er mellom 8 og 9 i komp på alle sylindre. Det er doble ventilfjærer. Og èn ting jeg lurer på.. Betyr det noe hvilken vei (opp/ned) festebraketten til vippearmakslingen står? På originalmotoren står den med sporet opp, og på min med sporet ned.. Jeg spør fordi jeg har satt 3&4 sammen med sporet opp på ene siden, mens på 1&2 siden står den med sporet ned. Regner med hullet i akslingen står i senter så det ikke betyr noe? (Scat 1.25) Hva kan det skyldes at det plutselig blir 3mm klaring samtidig på eksosventilene til 2 & 4? Går disse på samme "egget" på kammen? Og må ikke det bety at det er "0" siden på kammen som mangler en bit? Eller at begge løfterne har blitt kortere? Noen som forstår hva jeg mener og kan komme med råd? jeg kan jo justere ventilene og sette den sammen, men kan det skje noe annet galt? Dette er en motor jeg har brukt over 50.000.- på så jeg vil ikke ødelegge mer enn nødvendig. 
|
|
« Siste redigering: april 22, 2011, 12:13:51 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #28 på: april 22, 2011, 12:25:43 pm » |
|
Jeg hadde plukket motoren helt fra hverandre og sjekket kam siden du har samme problemet på begge sider med samme kamlobe. Sjekk også ventilene i toppen, ta av ventilfjærene og sjekk at ventilene står rett og går lett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #29 på: april 23, 2011, 10:08:13 am » |
|
Mange ting her som alt er sagt, men jeg tipper:
MEd slike svivelfeets får du uheldige vinkler på vippearmene, Gunnar
Kan du utdype dette ? Ja med slike swivelfeet som monteres på orginale vippearmer bygger disse mye lenger mot ventilen enn med orginale justeringsbolter, om disse skal monteres med noenlunde rett geometri må de spaces ut ca 5-7mm fra toppen, da er det fare for at de banker i de orginale toppdekslene og man må ha lengre støtstenger, og bolter som holder vippestellet, disse boltene er tykkere i den enden som sitter i toppen enn i den enden som vippestellet skrues fast i og dette styrer vippestellet på riktig plass, så alt dette gjør det egentlig umulig å få rett geometri med slike svivelfeets. Ett slags kompromi går ann men jeg syntes ikke vinklene ser bra ut da. Så for riktig geometri, kast svivelfeets'a Mine meninger er best 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|