Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #30 på: desember 09, 2011, 15:59:36 pm » |
|
Jepp 959 hadde vannkjølte topper 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #31 på: desember 09, 2011, 16:23:51 pm » |
|
Godt å se at Escorten falt i smak blant NA folket her inne. Det er helt utrolig hvor langt man klarer å nå med moderne teknologi og mye penger! De gutta der har ikke bare Escorten i garasjen sin, de har også disse: 2007 - Ford cosworth 4cylinder 16v Turbo engine 120cui: 1280 whp 47psi (custom triple ball bearing 80mm turbo 119lbs/min) 2007 – Mitsubishi Evo 8 4g63 4cylinder 16v Turbo engine: 1416 whp – 57psi (custom quad ball bearing 82mm turbo 132lbs/min) Nå prater vi:
 Topp1.jpg (45.18 KB. 480x360 - vist 401 ganger.)
 Veiv1.jpg (58.93 KB. 800x532 - vist 386 ganger.)
 titankam1.jpg (60.66 KB. 800x600 - vist 350 ganger.)
 Stempel 1.jpg (51.21 KB. 800x600 - vist 352 ganger.)
 (51.78 KB. 800x600 - vist 461 ganger.)
 Blokk1.jpg (53.27 KB. 800x613 - vist 398 ganger.)
 Blokk2.jpg (71.76 KB. 600x800 - vist 377 ganger.) -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #32 på: desember 09, 2011, 16:32:30 pm » |
|
Vi klarer litt til før vi reiser til mer hjemlige trakter litt senere:
 1500hpsubaru.jpg (134.47 KB. 900x600 - vist 427 ganger.) Og her er evo`en med 1523 whp, nevnte jeg at den har 13:1 i komp og varver 10 000 omdr?:
 evo81523whp.jpg (103.15 KB. 1000x716 - vist 383 ganger.)
 project2.jpg (118.98 KB. 800x600 - vist 448 ganger.) -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #34 på: desember 09, 2011, 20:02:27 pm » |
|
Jepp 959 hadde vannkjølte topper  Tok jeg feil igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #35 på: desember 09, 2011, 20:09:27 pm » |
|
The 959 was powered by a new and revolutionary 2.85 litre flat-six engine derived from the famous “Moby Dick” race car. It featured numerous technical innovations of which the most prominent are 4-valve water-cooled cylinder heads, aluminium forged pistons, titanium con-rods, DOHC, two sequential turbochargers, dry sump lubrication and a BOSCH Motronic featuring digital injection and ignition. The cooling system of the 959 is a water-air-cooled hybrid where the cylinder heads are water cooled and the engine block is air-cooled.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #36 på: desember 09, 2011, 22:19:32 pm » |
|
Er det nå jeg kan si: "I told you so" 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #37 på: desember 09, 2011, 22:20:45 pm » |
|
Er det nå jeg kan si: "I told you so"  Det kan du. Siden det er helg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #38 på: desember 09, 2011, 22:31:33 pm » |
|
Kjente det nappa litt , av bildene av maskinert blokk, titan kam og slike deilige saker. Verker i maskineringslysta av å se sånt... Keep'em coming guttær..
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #39 på: desember 10, 2011, 11:08:37 am » |
|
Det jeg finner interessant med Hellas motorene er at dem tar utmerkede NA motorer og velprøvde NA ideer og turbokonverterer dem. Som Knasten sa tidlig en morgen fra nabokøya for noen år tilbake: "En god NA motor blir en fantastisk turbomotor." Det grekerne har gjort er å studere Cosworth sin fantastisk CA F1 motor og enkelte av delene de har benyttet er rene kopier: Cosworth CA råde:
 Cosworth råde.jpg (50.43 KB. 768x1024 - vist 559 ganger.) Cosworth CA var en lavbudsjettsmotor sammenliknet med konkurrentene på den tiden. Samtidig var det den motoren som hadde de lengste serviceintervallene med sine 350km. Det var også den eneste som klarte 20000 omdr. Den produserte fra 305 til 315 hk pr liter og den dag idag så anses den som en av de aller beste F1 motorene igjennom tidene.
 Cosworth2.jpg (117.14 KB. 450x600 - vist 1051 ganger.)
 Cosworth3.jpg (38.25 KB. 486x365 - vist 410 ganger.)
 Coswortha.jpg (27.24 KB. 452x339 - vist 404 ganger.) Jeg kommer tilbake med mer og jeg lover å bringe tråden tilbake til noe som er mer relatert med det vi driver med her inne. Mvh BB
|
|
« Siste redigering: desember 10, 2011, 17:15:38 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #40 på: desember 10, 2011, 11:25:52 am » |
|
Hva skjer når amerikanerne skal prøve seg på det samme NA style? GO BIG OR GO HOME: 16 liter volum, 16:1 i komp og "kun" 132 liter hk. 115 000 dollar - turn key. Effekt 2150hk og 2050nm overraskende nok har den innsprut. Byggeren er Sonny Bryant og de semi hemi toppene blir omtalt som "next generation" Innsugsventilen er 3" stor!
 USA1.jpg (95.38 KB. 640x427 - vist 374 ganger.)
 USA2.jpg (92.78 KB. 640x427 - vist 337 ganger.)
 USA3.jpg (89.71 KB. 640x427 - vist 389 ganger.)
 USA4.jpg (96.94 KB. 427x640 - vist 399 ganger.)
 USA5.jpg (92.74 KB. 640x427 - vist 367 ganger.)
 USA6.jpg (87 KB. 640x427 - vist 376 ganger.)
 USA7.jpg (90.72 KB. 640x427 - vist 367 ganger.)
 USA8.jpg (93.15 KB. 427x640 - vist 364 ganger.) -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #41 på: desember 10, 2011, 11:30:34 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #42 på: desember 13, 2011, 21:39:06 pm » |
|
Jeg lovte å ta tråden "hjem" igjen etter noen særdeles ville utflukter og det velger jeg å gjøre med en av mine absolutte favorittmotorer og kanskje noe av det fremste innenfor NA og VW igjennom tidene. Her snakker vi trolldom! Nøkkelord:- Original veiv, uten motvekter - Originale råder - 043 VW topper - 1600ccm / 1.6 liter! - 8 ventiler - 194hk! - 121,3 hk pr liter - 9000 omdr! Noen bilder:
 .jpg (82.83 KB. 640x480 - vist 422 ganger.)
 JPM blokk 2.jpg (84.26 KB. 640x480 - vist 425 ganger.)
 JPM blokk.jpg (82.83 KB. 640x480 - vist 383 ganger.)
 JPM JE stempler.jpg (75.81 KB. 640x480 - vist 397 ganger.)
 JPM JE2.jpg (55.42 KB. 640x480 - vist 383 ganger.)
 JPM original veiv.jpg (61.21 KB. 640x480 - vist 408 ganger.)
 JPM råder.jpg (54.27 KB. 640x480 - vist 419 ganger.) -BB-
|
|
« Siste redigering: desember 13, 2011, 21:40:38 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #43 på: desember 13, 2011, 21:43:28 pm » |
|
Klyper du deg i armen og sier at det ikke er mulig? Her kommer noen bilder til:
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #44 på: desember 13, 2011, 21:55:09 pm » |
|
Trollmannen heter Johannes og hver eneste høst så inviterer han alle VW interesserte hjem til sitt aller helligste. Her deler han hemmelighetene sine og svarer på alle spørsmål som kommer. Du leser riktig: 1600 motor - 194hk!
 JPM topper7.jpg (55.28 KB. 640x480 - vist 411 ganger.)
 JPM topper8.jpg (63.64 KB. 640x480 - vist 427 ganger.) Her er flow tallene: Flownumbers CFM at 25"H2O. lift(mm) Flow(intake) Flow(exhaust) 2 42,6 39,5 4 81,3 73,3 6 111,4 96,5 8 136,7 115,5 10 159,4 130,3 12 177,5 141,8 14 188,2 148,5 16 194,9 152,5 Og her er alle spec for dem som vil ha harde pakker til jul: Blokk: original AS41 Veiv: original tysk Råder: originale tysk Stempler: JE 86mm 24mm Sylindere: originale 85,5mm honet til 86mm Topper: 043 40x32mm ventiler Komp: 12,0:1 Vipper: JPM 1,5:1 Støtstenger:Manton 3/8" cromolly Kam:Fk45in/Fk44 ex Kamdrev: Magnum Oljepumpe: 26mm Sump: 1,5lit Svinghjul: originalt 180mm lettet MYE Clutch: cush lock Trykkplate: Kennedy Stage 1 Eksos: spesial laget til motoren 1 5/8" Innsug: Spesial laget, tunet lengde (second order) Forgassere: IDA 48 Her hører du den bjeffe: Og her er den på rullene til JPM: Han kjørte som best 11.3 med denne motoren før den ble solgt. Og hvor gikk motoren til tror dere? Hellas...... hvor ellers. Pris? Var det ikke 6000 EUR / 46 300 NOK i dagens valuta. Den var tilsalgs på SCC 2010 men ingen nappet. Snipp, snapp, snute... så var denne tråden ute. GOD JUL!
|
|
« Siste redigering: desember 14, 2011, 09:20:55 am av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #45 på: desember 13, 2011, 22:12:19 pm » |
|
Fy så rått! Sykt bra topp arbeid da:)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #46 på: desember 14, 2011, 00:02:40 am » |
|
helt rått!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #47 på: desember 14, 2011, 09:45:52 am » |
|
Hvem slettet mine innlegg ?
Jeg! Selv om det snart er jul så godtar jeg IKKE oppkast fra deg. Lag din egen tråd hvis du er så imponert over topper som ikke eksisterer på noe annet vis en på en nettside. Før du gjør det så kan jeg tipse deg om: http://www.araoengineering.com/VWheads.htm som forlengst har satt sine 16V topper i produksjon. Der finner du i det minste flowtall og pris.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #48 på: desember 14, 2011, 11:44:34 am » |
|
Jeg begynner med det viktigste, nemlig å poengtere at det ikke er lett å få så mye hk av en liten motor og at Johannes har gjort en mega jobb med denne dødskule motoren.
Så kommer det, hk er ett resultat av turtallet. Ved lavt turtall blir det automatisk lite hk og til høyere turtall jo mer hester, og noe av problemet vårt er at vi har ett USA marked som i stor grad styrer hva slags deler vi får tak i til en fornuftig pris, og det er ofte deler laget med Amerikansk tankegang, jo større jo bedre... Større er tyngre og dermed daffere. En motor som lett varver 8000 rpm er jo mye artigere enn en som du såvidt klarer å tyne til 6500 rpm. Men det er klart at driftsikkerheten til en stor kubikk daffing ofte er billigere og lettere å få til enn med en liten kjapping.
Nå er det mange som bruker mye tid og kr på motorene sine, og jeg håper flere vil gå den veien som JPM har gjort med denne 1600c'n. Men det er klart det koster litt mer. På lounge'n har det jo vært mye snakk om små motorer og det er veldig interessant lesning, men effektive og lette deler kan gjøre underverk for en større motor også.
Jeg håper og tror at vi vil få se flere slike interessante prosjekter fremover, at folk prøver litt egne løsninger og ikke bare skrur ihop noe dem har kjøpt billig fra statene.
Det er fint med ferdige cnc topper fra CB, men spesielt eksotisk og imponerende er de ikke. Kom igjen med bilder av godt topp arbeid.
|
|
« Siste redigering: desember 14, 2011, 11:47:21 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #49 på: desember 14, 2011, 13:50:17 pm » |
|
Angående JPM sine topper på denne 1600'n.
Hvorfor velger han å maskinere bort kjøleribben på toppen istedenfor å maskinere bort kjøleribber på sylinderen? Kan se mange svar her altså, jeg bare lurte på om han har sagt noe om det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #51 på: desember 14, 2011, 17:16:38 pm » |
|
Takk for tråd. Bra motorbygg og det er leit å se hvor uheldig han har vært med sine topplokk, både her i landet og i Sverige. Bare slik at det er brakt på det rene, jeg har ikke nevnt Cox en eneste gang i denne tråden og han har heller ikke gjort noe av arbeidet jeg har linket bilder til. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #52 på: desember 14, 2011, 18:38:06 pm » |
|
Takk for tråd. Bra motorbygg og det er leit å se hvor uheldig han har vært med sine topplokk, både her i landet og i Sverige. Bare slik at det er brakt på det rene, jeg har ikke nevnt Cox en eneste gang i denne tråden og han har heller ikke gjort noe av arbeidet jeg har linket bilder til. -BB- Det såg ut som cox sitt arbeid på bildene i det første innlegget. Kan opplyse om at escorten til brodern gav 184 hk på dynapacken da uten å få justert noe særlig.Men som han sa så den virker nå.var ikke noe problem å dra opp til 9000 omdr. 
|
|
« Siste redigering: desember 14, 2011, 18:40:04 pm av 1303SS »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #53 på: desember 14, 2011, 20:33:01 pm » |
|
Vilken verdensmester er det snakk om?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #54 på: desember 14, 2011, 21:21:40 pm » |
|
Erland Cox
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #55 på: desember 14, 2011, 22:46:53 pm » |
|
Engelske bildeler er fremdeles som de har vært fra de startet å bygge biler der borte, søppel  Stakkars mann, han må jo være tålmodigheten selv. Fresh låt i kjærra var det jo i det minste i et lite øyeblikk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #57 på: desember 15, 2011, 00:03:58 am » |
|
Veiva er det vel ikke stort å si på. Et flott smykke, absolutt. sikkert en "innvandrer" som har laget den ;-) Alu-topppen kosta jo rundt 30K, den var jo ikke riktig på en flekk noe sted 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #59 på: desember 16, 2011, 21:42:51 pm » |
|
MERE BILDER!
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
|