tmbryhn
|
 |
« Svar #120 på: september 15, 2012, 20:23:05 pm » |
|
Tar du på deg jobben med å modde viftehus for oss som ønsker å bruke t4 kjølere med doghous
Nei. This Is Really Cool! http://www.piersideparts.net/MB9293.html
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #121 på: september 16, 2012, 04:39:14 am » |
|
Har kommet opp med et brukbart førsteutkast til det hjemmelagede Drive-By-Wire-systemet mitt. En filmsnutt sier mer enn bare tekst, så tenkte det var greit å vise litt av idéen i real life. Planen er å ende opp med et på hver side.
|
|
« Siste redigering: september 16, 2012, 04:56:17 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #122 på: september 16, 2012, 08:44:46 am » |
|
Nice :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #123 på: september 16, 2012, 12:01:15 pm » |
|
Har du plass til enda flere rever bak øret, unge mann? Nice one
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #124 på: september 16, 2012, 13:06:52 pm » |
|
Heftig! Stå på 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #125 på: september 16, 2012, 13:18:55 pm » |
|
Vi får se om det blir noe action på SCC i år. Litt usikkre fremtidsutsikter. Erlend: Blir CB 2280-kam og trolig enten Los Panchitos eller Mini Wedge 42/37.5. Kommer an på hva slags vippestellsutveksling jeg skal gå for og i så måte hva de hydrauliske løfterne greier av løft og fjærtrykk opp mot 6-6.5k. Hva skal du ha i din? Er det Erik som skal maskinere? Koselig at du også går for oxy  Jeg kjører CB2280 kam og hydrauliske løftere i min oxy Da jeg hadde mottatt delene kom jeg over denne tråden http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=37&t=135738Jeg har ikke hatt noen problemer med min kam, men dersom du ikke har bestilt deler kan du jo vurdere først... Tviler på at det bare er salgstriks fra BBB og Rocky Kult med Drive-By-Wire og at du deler informasjonen
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #126 på: september 16, 2012, 21:38:34 pm » |
|
Takk for info på 2280-kammen. Jeg tror vi får ta en sjangs siden delene allerede er på vei. Får inspisere den etter beste evne før montéring. Ja, DBW blir en morsom erfaring. Kommer til å oppdatere litt videre på den fronten også ettersom oppsettet blir gradvis mer finpusset og jeg etter hvert skal implementere spjellhus #2 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #127 på: september 16, 2012, 22:34:37 pm » |
|
så man går for hydrauliske løftere?
Jeg er litt usikker selv, men jeg er svak for lyden, og har ingen planer om å gå over 6500 rpm.
Jeg har en 2253 kam liggende, men den har 298 grader durasjon mot 2280 kammens 284, men litt lavere løft, så man skulle tro den var snillere mot vippestellet. Men om den kammen sier CB at pga de krappe rampene kreves hi-rev hydraulsike løftere. Hvordan blir det med 2280 kammen, den har jo tilsynelatene enda krappere ramper? Brukte du std løftere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #129 på: september 16, 2012, 23:05:29 pm » |
|
CB high rev racing-løftere for 53- og 54-kammen ligger klare. Trenger løftet, og jeg likte motorens karakteristikk i EA langt bedre med 2280- enn med 2253/54-kammen.
Min motivasjon er mindre vedlikehold / økt bruksglede, samt støynivået. Blir ikke over 6,5k her heller. 2280 har blitt brukt med suksess i flere WBX-motorer m. hydroløftere (trolig stock, men er noe uklart).
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #130 på: november 28, 2012, 06:07:33 am » |
|
Skjer veldig lite på motorfronten for tiden. Venter egentlig bare på å bestille topper, men siden bilen som motoren skal inn i ikke er klar for veien ennå, er det ingenting som haster - jeg har ingen punkter på agendaen som må rekkes. Nedsatt aktivitet i verkstedet skyldes at det går mye tid med til elektronikkprosjektene. Jeg har valgt å ta DBW-idéen litt lenger, og har nå startet med å utvikle min egen motorstyring fra bunnen av der bla. DBW-modulen og hjemmelaget kjørecomputer/cruise control-modul også skal integreres. Dette tar tid, og det er mye kode som må ned på papiret ved siden av designet av selve kretskortet og valg av komponenter. Jeg håper at både bil og motor står klar til sommeren, men om det blir noen midlertidige nødløsninger med Megasquirt og mekaniske spjellhus, skal en ikke se bort ifra  Bobleglede på daglig basis blir det uanset med min kjære 1300S daily driver. Jeg lider ingen nød akkurat 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #131 på: november 28, 2012, 14:21:47 pm » |
|
Planen er å ende opp med et på hver side.
Nå kommer et newbie spørsmål, så hold dere fast? Hva tjener man på denne endringen på mekanisk til digitalt? Er vel kanskje lettere å justere to forgassere uten denne lite perfekte mekaniske overføringen med stenger. Kan vel også justere åpningen bedre på forskjellige turtall. Hmm, jeg har vel nesten svart på dette selv. Var en liten risting i motoren, forplantes denne ned i spjeldet? Klarte ikke se på video'n. FETT TMB: Du har en pers å slå på SCC. ikke lenge igjen nå til SCC 2013 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #132 på: november 28, 2012, 21:40:53 pm » |
|
Den svake, men hørbare oscilleringen kommer av operasjonsforsterkerens treghet mht. å korrigere utgangen utifra feedback-signalet som kommer inn. Den endelige løsningen vil ha en helt annen layout, og fenomenet vil forsvinne. Ja, det forplantet seg, men i så ekstrem liten grad at det ikke hadde noen praktisk innvirkning på spjellvinkelpresisjonen - det var såvidt jeg klarte å se det med det blåtte øye  Fordeler: Lettere integrasjon med andre kontroll-organer (anti-spin, cruise control, ECU, etc. etc.) Færre bevegelige deler. Null behov for etterjustéring over tid. Dynamisk real time-sykronisering mellom h. og v. side. Ønsket effektuttak u. mekanisk inngrep (biltillsynet?) Mulighet for ikke-lineær spjellvinkelkurve mht. pedalinput (finere spjellvinkelkontroll ved cruising/finkjøring). Mer elegant? You'll be the judge  Mindre møkk under neglene (smak og behag) Ulemper: Mer arbeid ved oppbygning av systemet, siden bolt-on-deler ikke eksisterer i ACVW-sammenheng. Mer kompleks komposisjon. Ev. mer utfordrende feilsøking -> Ev. frustrasjon ved feil: "Denna hælvettes ellekktronikkk-drittten! Åffår kunnerem' ikke bare hatt en mekkanisk overføring?!" Koselig at du liker idéen, Einar. Kanskje flere blir inspirert av dette.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #133 på: november 28, 2012, 21:42:52 pm » |
|
Planen er å ende opp med et på hver side.
Og speak of the dewill, i går fikk jeg bestillt spjellhus nr.2 på eBay. Greit med bruktsjapper på nett.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #134 på: november 28, 2012, 23:57:01 pm » |
|
Ropte noen navnet mitt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #135 på: november 29, 2012, 00:02:17 am » |
|
Størrelse er det på disse husene?
2 enkle på hver side? hva slags innsug skal du bruke til deg? Må nesten støpes?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #136 på: november 29, 2012, 00:04:43 am » |
|
tommel opp for entusiasme
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #137 på: november 29, 2012, 00:13:37 am » |
|
Disse husene fra VDO er på 57mm. Et enkelt på hver side ja. Innsugene skal sveises utifra vanlig svartstål. Blir litt rør og flattjern. 4x injector bungs ligger klare. Så blir det cut-to-length ekstruderte fuel rails som må maskineres til spec.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #138 på: november 29, 2012, 00:56:55 am » |
|
Ellers hadde jeg og en kompis road trip til Svein Terje for å få unnagjort en del VW-relatert arbeid. Vi fylte bilen min med veiver, blokker og annet skrot grytidlig en dag midt i November, og satte kursen for Kristiansand. Slik ser det ut i en Boble når en har lastet den med: 3 T1-blokker 4 VeiWer 4 svinghjul 4 trykkplater + en dryss av reimskiver både med og uten triggerhjul^^
 IMG_1933 (Large).jpg (69.58 KB. 1024x768 - vist 463 ganger.)
 IMG_1934 (Large).jpg (62.04 KB. 1024x768 - vist 448 ganger.) Vi får nesten holde oss til Oxy.-prosjektet, selvom det blei en del linjeborring og T1-ballansering med i samme slengen  Godt igang med ballansering av veiva:
 IMG_1943 (Large).jpg (98.52 KB. 1024x768 - vist 450 ganger.) Sammenliknet med enkelte T1 resultater, var WBX-veiva ikke så gal i urørt stand, men noen gram her og der måtte vi bore vekk:
 IMG_1944 (Large).jpg (74.01 KB. 1024x768 - vist 431 ganger.)
 IMG_1946 (Large).jpg (84.19 KB. 1024x768 - vist 468 ganger.) AA-T4-svinghjulet av typen 200mm var faktisk overraskende bra ut av esken, så det ble lite boring her:
 IMG_1950 (Large).jpg (104.95 KB. 1024x768 - vist 488 ganger.) Og etter litt lettere frisering av trykkplata og ei reimskive, så var hele oppsettet balansert til 0:
 IMG_1953 (Large).jpg (96.52 KB. 1024x768 - vist 497 ganger.)
 IMG_1951 (Large).jpg (76.73 KB. 1024x768 - vist 427 ganger.) Takker Svein Terje for fantastisk arbeid!  Så satte vi nesen mot Drammen igjen etter rundt ni timer i gromkjelleren på Sørlandet. Skal si jeg var klar for senga da jeg kom hjem...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #139 på: november 29, 2012, 10:35:35 am » |
|
Ulemper: Mer arbeid ved oppbygning av systemet
Denne kan vel flyttes over til fordeler... egentlig. For noen i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #140 på: desember 12, 2012, 11:15:31 am » |
|
Spjellhus #2 ankom i dag. Bare litt vasking og en liten modifikasjon i girhuset, så er vi in business på den mekaniske biten.
 IMG_1967 (Custom).JPG (125.54 KB. 800x600 - vist 530 ganger.) 2 x 57mm. Slik blir det god stemning av. Dette gir nok rom for mye mer topper og kam enn egentlig tiltenkt i første omgang 
 IMG_1968 (Custom).JPG (125.84 KB. 800x600 - vist 473 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #141 på: desember 12, 2012, 12:21:15 pm » |
|
du som har tenkt på så mye, har du tenkt på om det at hver side av motoren tenner i utakt har noe å si for hvor effektivt et slikt oppsett med ett felles spjellhus på hver side er ?
Det jeg mener er at tenningsrekkefølgen er 1-4-3-2, slik at på f.eks høyre side så blir takten slik: sug-vent-vent-sug, så kan man da bruke de "vanlige" prinsippene med stående bølger etc for tuning av innsugslengde?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #142 på: desember 12, 2012, 15:08:41 pm » |
|
Det jeg mener er at tenningsrekkefølgen er 1-4-3-2, slik at på f.eks høyre side så blir takten slik: sug-vent-vent-sug, så kan man da bruke de "vanlige" prinsippene med stående bølger etc for tuning av innsugslengde?
Det er vel mer relevant å tenke på tenningsrekkefølgen som slik: sug-sug-vent-vent-sug-sug
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #143 på: desember 12, 2012, 15:14:14 pm » |
|
du som har tenkt på så mye, har du tenkt på om det at hver side av motoren tenner i utakt har noe å si for hvor effektivt et slikt oppsett med ett felles spjellhus på hver side er ?
Det jeg mener er at tenningsrekkefølgen er 1-4-3-2, slik at på f.eks høyre side så blir takten slik: sug-vent-vent-sug, så kan man da bruke de "vanlige" prinsippene med stående bølger etc for tuning av innsugslengde?
Dette kan jo sikkert noen av de som har vært i Sverige den siste tiden kunne belyse, så jeg håper på innspill til dette spennende temaet. Med stående bølger, tenker du da på trykkpulsene som brer seg med lydens hastighet igjennom innsuget bla. som en følge av at luftstrømmen stagnerer mot ventilen idet den lukker? Slik jeg har tenkt meg frem rundt emnet, så blir ikke resonanseffektens karakteristikk nevneverdig endret mht. hvor mange innsugskanaler som finnes under plenum eller med hvilke rekkefølge de pulserer. Større faktorer tror jeg har med tverrsnitt og utformning av et ev. plenum å gjøre - noe jeg ikke tar høyde for siden jeg går for et så kompakt format som mulig og sender innsuget rett ut i atmosfære via spjellhuset, noe liknende to dobble. Innvirkning på timingen av trykkbølgens fase er tross alt i hovedsak en funksjon av innsugets lengde, og temperaturen ved de forskjellige stadiene, jfr. at lydens hastighet i luft endrer seg tilnærmet lineært med luftens temp. Det som må bemerkes i dette tilfellet er at etter at trykkbølgen har slått tilbake mot atmosfærisk side (over spjellhus) for så å returnere igjen, så er sannsynligheten stor for at trykkbølgen brer seg jevnt over begge innsugskanalene. Hver gang en ventil åpner, så vil, slik jeg ser det, den pulserende dynamikken i innsuget nullstilles, og prosessen starter på nytt pga. ytre påvirkning fra sylinderen som bidrar til nye pulser. Problemet som kan oppstå med 4321-rekkefølgen er at dersom trykkbølgen som bidrar til økt fylling mister energi/dempes ettersom den vandrer opp og ned innsuget gjentatte ganger, kan resultere i at den ene sylinderen får en kraftigere "boost" idet overlappen starter enn det den andre gjør, fordi den ene må vente dobbelt så lenge mht. sin bedre halvdel. Jfr. "sug > sug > vent > vent"-rekkefølgen for respektive 4+3 og 2+1. Ovennevnte hypotese er noe jeg velger å neglisjere, da innbydende og ryddig layout også er en stor driver til valg av oppsett. Hva timing av pulser angår, så er jeg temmelig sikker på at du kan gå ut ifra de generelle prinsippene med lydens hastighet og innsugets lengde fra ventilsete til der arealet får en brå forøkelse (over trakt, ut i et stor nok plenum, etc. etc...), uavhengig av hvem som suger når, og hvor ofte. For å ikke legge for mye i det, så har jeg i det minste hørt om de som har hatt plenumboks mellom to dobble og innsug (uvisst hvilke grunn), hvilket i prinsippet vil gi det samme fenomenet. For ikke å snakke om de som kjører med VW PDSIT og Kadron, eller hva det nå enn heter...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #144 på: desember 12, 2012, 22:55:59 pm » |
|
ok tror jeg fikk med meg det meste av det du sier, men hvorfor ender du da opp med så store spjellhus? Du sier egentlig at du ser bort fra evt virkninger (positive eller negative) av resonnans på trykkpulsene, men velger å fokusere på tverrsnitt og kompakt utførelse. Det betyr at dersom syl 1 og 2 ikke påvirkes av hverandre, og du ser på dette omtrent som to individuelle kanaler, siden de tross alt suger på forskjellig tidspunkt, hva er da bakgrunnen for denne svære diameteren? Mine er 40mm noe som antakelig er i minste laget for en svææær maskin, men har sjelden eller aldri hørt noen kjører 57mm på gata? Hva med gasshastighet etc? Tenker du å optimalisere det med fancy-dandy styring av DBW spjellene dine, eller skaper det bare masse ekstra turbulens og rare strømningsmønster?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #145 på: desember 13, 2012, 08:17:24 am » |
|
Ang. størrelse - Jeg tar hva jeg finner. Disse husene har kostet meg rundt 500,- tilsammen - temmelig good value. Gasshastighet får jeg uansett når strømmen lamineres lenger ned i innsuget over et korrekt tilmålt areal, her var planen å la vår venn Helmholtz få spille inn i beregningen også. En begrensning blir også så klart hvor enkelt det blir å få tak på rør med forskjellige diametere... Alle spjellhus vil jo tross alt ha latterlig mye turbulens under seg ved cruise, så jeg vurderer å ev. eksperimentere med ha en "luftretter" tilsvarende de du finner i LMM-sensorer, mellom spjellhuset og innsuget - no pain, no (ev.) gain  Sistnevnte. Alt ligger i hvordan en bygger opp koden for styring av spjellvinkelen. På grunn av at jeg kan gjøre hårfine vinkelendringer med temmelig store input på gasspedal - ene og alene med matematiske grunnpilarer i koden, er jeg i første omgang ikke bekymret for at huset mildt sagt er overdimensjonert. Jeg nevnte jo også noe om potensiale for videre oppgradering senere. Det blir spennende å fortsette utviklingen. Designet av ECU-kretskortet og utplukking av komponenter begynner å nærme seg ferdig også, men det tar litt ekstra tid da ønsket om å implementere bankemodul og WBO2-controller er stort. Tror den Bosch 25-pins-Timer-connectoren begynner å bli litt i slankeste laget 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #146 på: januar 11, 2013, 02:48:49 am » |
|
Tenkte det var på tide å poste en liten oppdatering på ECU-prosjektet. Noen highlights for ECU-en foreløpig: - 4 individuelle coildrivere (full-sekvensiell, 4-syl.). - 2 individuelle dysedrivere (halv-sekvensiell, 4-syl.). - 2 valgfrie Hall/VR-sensor-inputkanaler (kanal 2 for full-sekvensiell tenning). - Integrert Wideband O2 controller - Slipper behovet for ekstern AFR-controller. - Integrert fuelpumpedriver - Slipper behovet for eksternt relé. - Intern "Switched power bus" for eksterne laster som dyser, coiler, pumper etc. - Slipper behovet for eksterne reléer, kun sikringer. - Freescale MAP-sensor. - Frittstående atmosfærisk Freescale baro-sensor for kontinuerlig barometrisk korreksjon. Forhåpentligvis vil alle utgavene bli utstyrt med mulighet for full-sekvensiellt sprut for opp til 4 syl, integrert knock detection-modul og USB-interface før den endelige produksjonen starter. Min personlige modell skal så klart også inneholde de originale tiltenkte funksjonene for DBW og ha integrert kjørecomputer med output for eksternt display, men dette er ikke så veldig kommersielt foreløpig og vil kreve en del testing i begynnelsen. Foreløpig baseres softwaredelen på open source MS2 extra-kode for enkel integrasjon opp mot det brukervennlige Tuner Studio, som i alle fall jeg har lært meg å elske  Softwaren til DBW- og kjørecomputer-delen må skrives fra bunnen av, og det kommer til å bli nok i begynnelsen misstenker jeg  Til den hardwaremessige biten bruker jeg Altium Designer 10 for å lage skjema, designe og til slutt route kretskortene. Her er noen få av 3D-modellene jeg har laget for å simulere de fysiske størrelsene på komponentene som skal ned på kortet. Dette er tidkrevende, men en morsom og litt annerledes del av arbeidet for entusiasten 
 Bosch ECU connector 2.jpg (89.18 KB. 1158x617 - vist 369 ganger.)
 Freescale Barometric sensor 2.jpg (47.17 KB. 791x578 - vist 338 ganger.)
 MPX4250A - 3D.jpg (73.16 KB. 681x529 - vist 380 ganger.)
 ON Semiconductor N-MOSFET - 3D.jpg (100.38 KB. 1014x584 - vist 340 ganger.) Avbildet er en god gammel Bosch ECU-case som ble donert til meg fra en sen Golf 2. ECU-en har en beskjeden connector på 25 pinner, og det er i minste laget for Sprut, CoP og DBW med to individuelle spjellhus. Dog kan den fungere fint til f.eks. et vanlig oppsett med sprut, tenning og AFR-input. Planen er etter hvert å lage flere konfigurasjoner som vil passe i forskjellige OEM-bokser med connectorer som har rom for flere muligheter.
 IMG_2003 (Custom).JPG (91.74 KB. 800x600 - vist 376 ganger.)
 IMG_2004 (Custom).JPG (98.46 KB. 800x600 - vist 409 ganger.) Tanken på å ha en ECU under panseret som ser "OEM" ut og som tåler både fukt og temperatursvingninger er i mine øyne veldig besnærende. Denne delen av prosjektet er noe jeg virkelig ser frem til å ferdigstille!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #147 på: januar 17, 2013, 10:43:44 am » |
|
Se der du. Du legger ikke bare litt jobb i dette heller da... Dette blir kult når det er ferdig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #148 på: januar 17, 2013, 21:03:12 pm » |
|
Det blir spennende og lærerikt å følge med på denne tråden fremover. Liker forøvrig bakgrunnen på siste bildet. Bassister er gode folk  mvh Arild
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #149 på: januar 18, 2013, 09:05:15 am » |
|
Hehe, fint  "The music's between us..." Hentet tilbake gamlebilen min i går, den svarte 73 1300S-en. Da har jeg ordnet meg en ren R&D-plattform. Det kan være kjekt å ha fremover bla. til ECU-prosjektet, da jeg plent nekter å "herje" med min nåværende helårsbil. Da går turen til verkstedet for å sette opp super-diff. i S-kassa i første omgang, så blir det vel å nok en gang plante 1915-skroten baki' der.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|