tmbryhn
|
 |
« Svar #210 på: desember 22, 2016, 14:02:27 pm » |
|
Litt progresjon på DBW-fronten. Begynt å modifisere pedalsettet
 IMG_1515.jpg (37.7 KB. 450x600 - vist 465 ganger.)
 IMG_1519.jpg (90.13 KB. 800x600 - vist 519 ganger.)
 IMG_1520.jpg (39.19 KB. 450x600 - vist 469 ganger.) Planen er å modifisere den gulvstående BMW-pedalen for å se ut som en original VW-pedal for en så subtil look som mulig. Pedalsettet er nå frest ned for til slutt bli koblet sammen med ei adapterplate som det ferdig modifiserte pedalsettet kan boltes fast til.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #211 på: desember 22, 2016, 14:07:07 pm » |
|
On a side-note; jeg har nå sendt av gårde filene til første prototype av en kommersiell DBW-utgave. Jeg gjorde siste kortet på et par kvelder med såkalt "speed-engineering"  Mye er naturligvis basert på den alleredeeksisterende prototypen, men jeg brukte litt tid på å finne en ny og mer moderne prosessor for jobben. Den nye prosessoren inneholder bla. EEPROM, som gjør at jeg kan kjøre automatiserte kalibreringsprosedyrer for et bredt spekter av TBs, for så å lagre essensielle variabler knyttet til en spesifikk TB i permanent minne. Ideen er at det skal være enkelt for en ev. sluttbruker å koble til nær sagt hvilket som helst TB, trykke kalibrer, og så være klar til å kjøre.
 TMBDWB.jpg (45.02 KB. 800x499 - vist 451 ganger.) Denne vil havne i en nokså kompakt alu.-boks som står i stil til TMB-ECU2.0 Speaking of which. Siste modell av TMB-ECU 2.0 har også fått CAN-bus for coms med f.eks. eksterne ekspansjonsmoduler eller race dash.
 TMB20.jpg (62.78 KB. 800x581 - vist 470 ganger.) ... Skal ikke ta noe ære for de kule 3D-modellene. De er det en kompis fra Nederland som har laget  Har også såvidt startet med oppretting av skjermene til Bobla dette oppsettet skal inn i, så det blir litt variert arbeid om dagen 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|
Lövdal
Seniormedlem
   
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen
|
 |
« Svar #213 på: desember 25, 2016, 11:32:38 am » |
|
Kan bara soja att du imponerar  Mycket spinnande projekt, både denna tråden och dina ECU planer generellt. Instæmmer med føregående skribent. "Stå på"  /n. PS. God Jul.
|
|
|
Loggført
|
VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda)) VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo) VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff) KG 1960 (1915cc Megasquirt) Mercedes 320 Carlson tuning. Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #214 på: desember 25, 2016, 17:08:21 pm » |
|
Tack tack, bubben 😘
Og videre god julefeiring til deg og dine au' 😊
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #215 på: desember 31, 2016, 01:41:03 am » |
|
Kunne den DBW modulen f.eks brukes sammen med en tilsvarende BMW pedal som du har og et originalt Subaru DBW spjellhus??
I så fall, hva snakker vi om av prisleie på modulen?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #216 på: desember 31, 2016, 02:26:13 am » |
|
Kunne den DBW modulen f.eks brukes sammen med en tilsvarende BMW pedal som du har og et originalt Subaru DBW spjellhus??
Jepp, kan brukes med så og si alle pedaler og TBs. Er kun et spørsmål om kalibrering til spesifikk del, hvilket er tenkt at skal være en automatisert prosess. Dette må testes en hel del før jeg kan tilby produktet, så har heller ikke tenkt ut noe prisleie ennå.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #217 på: januar 28, 2017, 21:17:23 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #218 på: mars 31, 2017, 22:04:53 pm » |
|
Mottok luftfiltere til DBW-oppsettet i dag. Lav og fin høyde og i tillegg svært fleksible for å begrense muligheten for ev. konflikt med motorlokk. Blir spennende å måle effekt med/uten for å se om de representerer noen form for nevneverdig restriksjon. Jeg antar er at det ikke vil være merkbart, men igjen - jeg har null erfaring med skumgummifilter. Ellers har første standalone DBW-modul blitt levert til en heldig utvalgt testkanin som skal sette opp systemet med en 68mm Bosch-TB på en 3.2 ltr. Porsche 911-motor. Motoren blir forøvrig koblet opp med et TMB 2.0-sprut mens han først er igang med å oppgradere. Gleder meg til å få litt feedback fra felten når han har fått testet ut kontrolleren litt 
|
|
« Siste redigering: mars 31, 2017, 22:12:13 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #219 på: juni 21, 2017, 00:14:40 am » |
|
Progresjon på både bil og DBW-løsning. Leser du dette Øyvind? Driiiive by wire! Temmelig fornøyd med resultatet. Pedalen står stødig, har god support og kan enkelt fjernes ved å løsne én skrue - tilsvarende løsning som BMW bruker originalt.
 IMG_2662.jpg (32.24 KB. 450x600 - vist 392 ganger.)
 IMG_2664.jpg (35.66 KB. 450x600 - vist 395 ganger.)
 IMG_2671.jpg (31.51 KB. 450x600 - vist 392 ganger.)
 IMG_2674.jpg (82.06 KB. 800x600 - vist 428 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #220 på: juni 21, 2017, 00:18:02 am » |
|
 IMG_2680.jpg (97.87 KB. 800x600 - vist 458 ganger.)
 IMG_2682.jpg (92.24 KB. 800x600 - vist 456 ganger.) Ellers går det i karosseriarbeid for å få bilen klar til SCC. Så må jo denne oxy-boxeren speces og bygges sammen... Men... Jeg er nok ikke alene om å stå oppi et heseblesende rotterace frem mot august... 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #221 på: juni 21, 2017, 10:00:23 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #222 på: august 02, 2017, 10:41:21 am » |
|
Veldig spennende dette her, også med DBW.
|
|
« Siste redigering: august 02, 2017, 10:46:30 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #223 på: september 02, 2017, 14:20:57 pm » |
|
På tide med en update etter SCC, som vi såvidt kom i mål tidsnok til. Vel... Ankom 2400 på lørdag, så skulle gjerne hatt litt mer tid der oppe  Var litt sløv med dokumenteringen underveis der jeg gikk og suset rundt i koma de siste ukene før SCC, så et og annet bilde mangler dessverre..
 IMG_3036.jpg (35.54 KB. 450x600 - vist 384 ganger.) Klargjøring for sleeves til Type 1-løftere
 IMG_3069.jpg (47.09 KB. 800x600 - vist 423 ganger.) Maskinering for skjult 36-1-triggerhjul samt stålforing da WBX har simmering rundt reimskiva originalt. Stålforingen ble maskinert noen hundringser trangere, varmet opp og presset på i ettertid.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #224 på: september 02, 2017, 14:24:31 pm » |
|
Innsug for de dobble 50mm-TB-ene måtte også lages. Jeg hadde et sett CB IDA-innsug stående å samle støv - disse ville jeg aldri få bruk for i sin opprinnelige form uansett.
 IMG_2778.jpg (67.46 KB. 800x600 - vist 378 ganger.)
 IMG_2779.jpg (82.72 KB. 800x600 - vist 378 ganger.)
 IMG_2782.jpg (59.1 KB. 800x600 - vist 366 ganger.)
 IMG_2785.jpg (44.44 KB. 800x600 - vist 417 ganger.) Ideen var å kappe de for å redusere senter-senter-avstanden til 68mm for å matche TB-ene.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #225 på: september 02, 2017, 14:30:27 pm » |
|
Deretter gikk jeg igang med adaptere for å få til en jevn koning fra innsugene og opp til TB-ene. Høyden ble mocket opp og vinkelen regnet ut for å mantche diameter oppe og nede. Jeg endte på 3,5 grader.
 IMG_2794.jpg (38.99 KB. 800x600 - vist 355 ganger.)
 IMG_2797.jpg (58.69 KB. 800x600 - vist 403 ganger.) Flenser måtte også lages for å kunne koble adapterne sammen med innsugene. På utsiden ser det kanskje grovt og uraffinert ut, men overgangen på innsiden mellom innsug/adapter ble akkurat slik jeg ønsket. En annen fordel er også at systemet er mer modulært, så man kan lett tilpasse forskjellige løsninger til innsugets bunndel.
 IMG_2801.jpg (102.53 KB. 800x600 - vist 432 ganger.)
 IMG_2944.jpg (66.9 KB. 800x600 - vist 410 ganger.) Takk til Jørn for hjelp til sveising av bunndelene 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #226 på: september 02, 2017, 14:36:47 pm » |
|
Planene for oppsettet har endret seg de siste månedene ved å gå fra ideen om en bruksvennlig gatemotor til noe som skal operere på høyere turtall og derav lage mer effekt. I så måte ble beslutningen tatt om å lage et oppsett med 4+4 injectorer; både konvensjonell plassering i portene samt over traktene. ECU vil settes opp til å kjøre staget injection. Mer om dette senere.
 IMG_2949.jpg (58.3 KB. 800x600 - vist 402 ganger.) Fabrikkering av injector-holdere
 IMG_2956.jpg (65.97 KB. 800x600 - vist 446 ganger.) Klart for en ny omgang med sveising.
 IMG_3023.jpg (79.68 KB. 800x600 - vist 448 ganger.) Ferdig sveis.
 IMG_3035.jpg (38.28 KB. 450x600 - vist 436 ganger.) Neste steg: Lage flens til selve TB-ene.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #227 på: september 02, 2017, 14:46:38 pm » |
|
Topper next. 44x37.5-ventiler og mange timer med arbeid.
 IMG_2815.jpg (84.54 KB. 800x600 - vist 435 ganger.)
 IMG_2816.jpg (61.52 KB. 800x600 - vist 398 ganger.)
 IMG_2817.jpg (86.8 KB. 800x600 - vist 424 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #228 på: september 02, 2017, 14:47:45 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #229 på: september 02, 2017, 14:49:21 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #230 på: september 02, 2017, 14:51:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #231 på: september 02, 2017, 14:54:55 pm » |
|
Etter justering av kamtid ble klaring mellom ventiler/stempel sjekket igjennom hele overlappsyklusen. Her måtte det maskineres ned 1,3/1,2mm på innsug/eksos for å oppnå ønsket minimumsklaring.
 IMG_3079.jpg (59.51 KB. 800x600 - vist 434 ganger.) Ble også å bygge om litt på gamle utbyggingen til Type 4-kjøler.
 IMG_2959.jpg (77.49 KB. 800x600 - vist 376 ganger.)
 IMG_2962.jpg (50.3 KB. 800x600 - vist 430 ganger.)
 IMG_2973.jpg (74.79 KB. 800x600 - vist 388 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #232 på: september 02, 2017, 14:55:38 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #233 på: september 02, 2017, 14:57:11 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #234 på: september 02, 2017, 15:00:11 pm » |
|
Valgte å gå for en bulkhead connector-løsning for å forenkle prosessen med å ta ut og sette inn motor.
 IMG_2731.jpg (71.01 KB. 800x600 - vist 395 ganger.)
 IMG_2876.jpg (74.84 KB. 800x600 - vist 370 ganger.)
 IMG_2881.jpg (86.74 KB. 800x600 - vist 343 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #235 på: september 02, 2017, 15:02:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #236 på: september 02, 2017, 15:11:58 pm » |
|
Så gikk turen til slutt til SCC på lørdag kveld. Bobla gikk for egen maskin hallveis opp til Gardermoen. Jeg valgte å låne en henger på veien opp pga. ryktene om biltillsynet som lusket rundt området. Skiltene hadde jeg fortsatt, men jeg hadde jo ikke akkurat rukket å få EU-godkjent bilen  Motoren hadde gått totalt 2 timer da jeg tok første testdraget. Etter fire drag med logging og litt grov mapping heiv meg opp på bremsebenken i siste liten før nedpakking søndag ettermiddag.
 IMG_3124.jpg (63.5 KB. 800x600 - vist 422 ganger.)
 1 (1).jpg (102.31 KB. 800x600 - vist 409 ganger.) Ikke hadde jeg fått på traktene, og ikke hadde jeg sekundærinjectorene på plass. Måtte skru opp fuel-trykket til 6 bar for at de små tassene i portene skulle klare å levere i nærheten av nok. Med maksede injectorer og et grovt fuel/tennings-map bremset motoren estimert 184 hk / 235 Nm på IRS-kasse. Eller 152 / 196 på hjula.
 20.jpg (50.84 KB. 800x529 - vist 409 ganger.) Blir spennende å se hva som bor i denne 2110-motoren etter at trakter+injectorer er på plass og man har fått fintunet motoren skikkelig. Nåværende status. Next: Få injectorer i hus samt lage holdere for rails/injector-assembly.
 IMG_3160.jpg (77.77 KB. 800x600 - vist 460 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #237 på: september 03, 2017, 18:05:52 pm » |
|
Gratulerer. Det ble jo bra tall, og bedre skal det bli. 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #238 på: september 03, 2017, 21:17:55 pm » |
|
Grattis! Spennende!  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #239 på: september 04, 2017, 10:27:18 am » |
|
Veldig kjekt med mange gode bilder også! 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|