Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« på: desember 02, 2011, 17:51:46 pm » |
|
Jeg har en splittbuss med flippede spindler foran og CE sitt IRS kit bak, EarlyBay nav og bremser bak, CSP skivesett foran (senket ca 8 cm rundt om). Den fungerer og "håndterer" bra, bortsett fra ved litt aktiv kjøring i svingene (f.eks. ved kjøring på Reve-banen på Jæren...). Der dukker liksom det ytre forhjulet ned i svingen og det indre bakhjulet "dukker opp", dvs begynner å spinne. Jeg har ikke noe stabstag hverken foran eller bak. Jeg kunne sikkert forska i dette på nettet og funnet masse lure løsninger, men jeg er litt lat, så jeg spør derfor om det er noen som har erfaring med dette: Hvilken løsning fungerer best mht stabstag bak på en splittbuss (gjerne med irs)? Og for den saks skyld: Hva fungerer best foran? Takknemlig for tips fra splittbuss-folket  Mvh Svein Lysø i Bergen
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
   
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #1 på: desember 02, 2011, 18:56:22 pm » |
|
senke mer er trikset  da blir den stivere  har selv irs men min er stiv og fin. har t2d dempere 
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #2 på: desember 02, 2011, 19:37:15 pm » |
|
Jeg syns høyden på min er perfekt som den er. Skal jeg senke mer så må jeg korte forstillinga, og det ser både helt kål ut, og gir dårligere kjøreegenskaper.
Hva ga du for T2D-demperne? Er de justerbare?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: desember 02, 2011, 21:08:19 pm » |
|
Jeg har ikke noe stabstag hverken foran eller bak.
Her er feilen. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #4 på: desember 02, 2011, 23:51:30 pm » |
|
Løsningen er nok å bytte ut bilen med min, så skal jeg finne ut av det. Du skal få slippe bryet...
Eller bare montere stab stag selv da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: desember 03, 2011, 00:03:09 am » |
|
Må ikke finne på å ta imot denne bilen, den er direkte farlig hvordan den alltid prøver å kaste passasjerene ut passasjer døra!  Men over på det andre, få tak i stab stag, det er det som vil hjelpe mest her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #6 på: desember 03, 2011, 04:33:40 am » |
|
Skjønner at stabstag er løsningen, Dalland, men hvis du/dere leser spørsmålet mitt i første post, så er det: Hvor/hva og på hvilken måte? Det har vel aldri vært stabstag bak på disse, og jeg kan ikke huske at det var det foran heller? (begynner å bli en stund siden jeg demonterte greiene nå...
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2011, 13:31:14 pm av Solan »
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: desember 03, 2011, 19:06:55 pm » |
|
ingen stabstag orginalt nei
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
   
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #8 på: desember 03, 2011, 19:33:20 pm » |
|
ingen stabstag orginalt nei
Er nok feil Tistlo. Stabstag ble levert på -67 modellene. Litt usikker på om det var option året før? Solan: Foran så er det fler som leverer stabstag likt det orginale. Dette festes og ser tilnærmet likt ut som for boble. Både kieftenklok og CSP selger. (Det orginale er visstnok 18,5mm i følge en tråd på thesamba, men hva de repro er vet jeg ikke.) Angående funksjon så sier de hvertfal på thesamba at det er stor forbedring på std.-høyde busser hvertfal. Bak har jeg ikke funnet noe, men om du kan bruke det for IRS boble kan jo kanskje noen svare på? M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #9 på: desember 03, 2011, 22:29:46 pm » |
|
Jeg har stabstag fra en 66 foran på min 61 buss, og det gjør underverker. Jeg vil tro det løser hele problemet ditt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #10 på: desember 04, 2011, 04:24:36 am » |
|
Takker for hjelp, folkens! Et par ting jeg da lurer på: · 18,5 millimeter (antar det er diameter) hørtes da veldig tjukt ut? · @Jon Hroar: Er din 61-modell senka? Nå har jeg funnet ut en del ved å lese på theSamba, der de absolutt anbefaler stabstag framme for bedre veiegenskaper i svinger  · Noen som har et originalt stabstag foran til pre-68 buss liggende og slenge...?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #11 på: desember 04, 2011, 10:14:20 am » |
|
JHU
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
   
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #12 på: desember 04, 2011, 11:03:23 am » |
|
Takker for hjelp, folkens! Et par ting jeg da lurer på: · 18,5 millimeter (antar det er diameter) hørtes da veldig tjukt ut? · @Jon Hroar: Er din 61-modell senka? Nå har jeg funnet ut en del ved å lese på theSamba, der de absolutt anbefaler stabstag framme for bedre veiegenskaper i svinger  · Noen som har et originalt stabstag foran til pre-68 buss liggende og slenge...? Diameter, ja. Er EverettB (Administrator på thesamba) som skrev 18,5mm. En annen refererte til deleboka hvor det visstnok står at ambulanser har 18mm og resten 16mm. Forøvrig så ser jeg at de som selges repro er 7/8" - altså 22,2mm.  (Cip1 selger forøvrig Empi sin utgave som er noe rimeligere en CSP sin) Til sammenligning så er vel de forsterkede stabstagene som gjerne selges til balljoint boble 3/4" - altså 19mm. M.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #13 på: desember 04, 2011, 11:34:18 am » |
|
JHU
Lurer på når vi får se den på veien igjen... Ikke langt unna sånn jeg vil ha en buss.. om jeg noen gang får meg en..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #14 på: desember 04, 2011, 12:20:51 pm » |
|
Feit som fy den der. Håper å se den på veien snart men tviler på at den noen gang får smake asfalt igjen. eller hva sier du jon hroar? :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #15 på: desember 04, 2011, 19:31:54 pm » |
|
Får legge ut et bilde av min også, da:
 (67.01 KB. 650x423 - vist 208 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
|