Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2220 på: mars 30, 2013, 01:36:32 am » |
|
Dette har ingenting med tro eller overtro å gjøre. Ren vitenskap. Alle kammene er laget, justert og bremset av JPM før de havner i "katalogen". Alle lages på samme CNC maskin i sør Sverige, og hver eneste en kjøres i kam scanneren før de reiser fra han. "Jag tørs inte annat sa han". Programvare som brukes er laget av verdens ubestritte autoritet på motordesign, som nå desverre er død.
Dette er de andre som støtter seg på hans teorier og software: "The 4stHEAD package is a sophisticated valvetrain design, engine tuning, and design for manufacturing package. It is currently used by over 70 engine and valvetrain design groups worldwide. The main users groupings of our clients are:
Cars: Formula 1, formula 3, LeMans sports cars, World and national Touring Cars, Super V8, NASCAR (seven of the top nine teams), NHRA dragsters, Formula Nippon, Japan Formula Dream, Japan Grand Touring Car Championship, World Rally Championship, British Hill Climb Championship, production automobile manufacturers, after-market automobile specialists and component suppliers.
Motorcycles: MotoGP, World and AMA Superbike and Supersport, SuperMoto motorcycles, World Trials motorcycles, production motorcycle manufacturers, specialist engine manufacturers, after-market component specialists, historic racing motorcycle teams, FIM and AMA Motocross and Supercross, FIM Speedway.
General: engineering R&D consultants, universities, major camshaft manufacturers (ten to be precise), marine engine manufacturers, right down (horse-power-wise!) to the makers of industrial engines for agricultural and similar low-powered products."
+ pluss en svenske som er gal nok til å kjøpe svindyr software for å trimme en tredvetals konstruksjon.
Det bør være hevet over enhver tvil at han har de beste forutsettninger for å få ut levetid og hester... Men noe Corolla får vi håpe de aldri blir...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2221 på: mars 30, 2013, 10:04:55 am » |
|
Jeg har ingen problemer med å tro på at JPM er en meget dyktig kar som sikkert er på verdenstoppen hva angår luftkjølt vw. Kammene hans er også sikkert ment å være "the best there is". Eneste problemet med kammer som er "spesial-laget" er samme problemet som håndlagede Italienske sportsbiler har/hadde (særlig på 70/80-tallet) og som er roten til at de aldri vil bli så bra som en Toyota Corolla, nemlig at de er håndlaget one by one. Det får "aldri" blitt så bra som en masseprodusert sak hvis kontrollrutiner er på stell. Dvs. at kammen fra JPM nok er tenkt produsert etter beste evne, men spørsmålet her er hvor godt du lager en "håndlaget" kam. Jeg har aldri påstått at Schleicher har laget kammer som gir mest effekt, men de er kjent for å lage kammer som er meget holdbare og jeg har tilgode å høre at noen Scleicher kam har blitt levert med feilproduksjon. Grunnen til skepsis på JPM-kammen er målingene fra JEE. Nå som vi er inne i påsketiden så kan vi jo kalle JPM for Johannes Skaperen  Tror du en CNC maskin blir bedre om den lager 1000 kammer i stedet for 1? Og at det er lettere å sjekke spec på de 1000 enn den ene? Eller tror du Johannes gjør kammer for hånd(som du skriver) med rundfil, og at han derav kan ha en "dårlig dag"? Eller betviler du mannens evne til å bruke en kalkulator? Det gjør ikke Koenigsegg vet jeg, men de er jo bare en liten Svensk bilprodusent - og lager derav sikkert veldig dårlige biler... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #2222 på: mars 30, 2013, 10:11:52 am » |
|
Er på Austmarka i finnskogen og lager neste års vinterved. Å logge seg på vwn for å lese om 1302RSL er morgenens høydepunkt. Takk til alle som bidrar til den beste påskekrimmen ever  Gleder meg til fortsettelsen om jakten på de forsvunnede hester
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #2223 på: mars 30, 2013, 10:19:07 am » |
|
Jeg har ingen problemer med å tro på at JPM er en meget dyktig kar som sikkert er på verdenstoppen hva angår luftkjølt vw. Kammene hans er også sikkert ment å være "the best there is". Eneste problemet med kammer som er "spesial-laget" er samme problemet som håndlagede Italienske sportsbiler har/hadde (særlig på 70/80-tallet) og som er roten til at de aldri vil bli så bra som en Toyota Corolla, nemlig at de er håndlaget one by one. Det får "aldri" blitt så bra som en masseprodusert sak hvis kontrollrutiner er på stell. Dvs. at kammen fra JPM nok er tenkt produsert etter beste evne, men spørsmålet her er hvor godt du lager en "håndlaget" kam. Jeg har aldri påstått at Schleicher har laget kammer som gir mest effekt, men de er kjent for å lage kammer som er meget holdbare og jeg har tilgode å høre at noen Scleicher kam har blitt levert med feilproduksjon. Grunnen til skepsis på JPM-kammen er målingene fra JEE. Nå som vi er inne i påsketiden så kan vi jo kalle JPM for Johannes Skaperen  Tror du en CNC maskin blir bedre om den lager 1000 kammer i stedet for 1? Og at det er lettere å sjekke spec på de 1000 enn den ene? Eller tror du Johannes gjør kammer for hånd(som du skriver) med rundfil, og at han derav kan ha en "dårlig dag"? Eller betviler du mannens evne til å bruke en kalkulator? Det gjør ikke Koenigsegg vet jeg, men de er jo bare en liten Svensk bilprodusent - og lager derav sikkert veldig dårlige biler...  Tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener. Koenigsegg har nok toleranser på sine deler på bilen som ALDRI ville ha blitt godkjent av Toyota når det feks gjelder festehull i karosserideler osv. Hvis en robot skal montere feks et dashbord så må toleranse ikke være på millimetern, men under det.. Og ja når det gjelder nøyaktighet er nok delene i en Toyota Avensis bedre enn på en Koenigsegg. Hvis du hadde jobbet i en bedrift som leverer deler til bilindustrien så hadde du skjønnt hva du hadde snakket om. Men EN ting har jeg ihvertfall skjønnt : At noen her inne har tatt Johannes under sine vinger og at en motordel(metallbit) kan få frem emosjonelle utbrudd hos enkelte personer, jeg er litt undrende.  Og selvfølgelig trodde jeg ikke at Johannes laget kammene med rundfil, jeg trodde han brukte øks og vinkelsliper + at han målte dem til slutt med måleband kjøpt på husfliden 
|
|
« Siste redigering: mars 30, 2013, 10:28:44 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2224 på: mars 30, 2013, 10:50:22 am » |
|
Jeg har ingen problemer med å tro på at JPM er en meget dyktig kar som sikkert er på verdenstoppen hva angår luftkjølt vw. Kammene hans er også sikkert ment å være "the best there is". Eneste problemet med kammer som er "spesial-laget" er samme problemet som håndlagede Italienske sportsbiler har/hadde (særlig på 70/80-tallet) og som er roten til at de aldri vil bli så bra som en Toyota Corolla, nemlig at de er håndlaget one by one. Det får "aldri" blitt så bra som en masseprodusert sak hvis kontrollrutiner er på stell. Dvs. at kammen fra JPM nok er tenkt produsert etter beste evne, men spørsmålet her er hvor godt du lager en "håndlaget" kam. Jeg har aldri påstått at Schleicher har laget kammer som gir mest effekt, men de er kjent for å lage kammer som er meget holdbare og jeg har tilgode å høre at noen Scleicher kam har blitt levert med feilproduksjon. Grunnen til skepsis på JPM-kammen er målingene fra JEE. Nå som vi er inne i påsketiden så kan vi jo kalle JPM for Johannes Skaperen  Tror du en CNC maskin blir bedre om den lager 1000 kammer i stedet for 1? Og at det er lettere å sjekke spec på de 1000 enn den ene? Eller tror du Johannes gjør kammer for hånd(som du skriver) med rundfil, og at han derav kan ha en "dårlig dag"? Eller betviler du mannens evne til å bruke en kalkulator? Det gjør ikke Koenigsegg vet jeg, men de er jo bare en liten Svensk bilprodusent - og lager derav sikkert veldig dårlige biler...  Tydelig at du ikke skjønner hva jeg mener. Koenigsegg har nok toleranser på sine deler på bilen som ALDRI ville ha blitt godkjent av Toyota når det feks gjelder festehull i karosserideler osv. Hvis en robot skal montere feks et dashbord så må toleranse ikke være på millimetern, men under det.. Og ja når det gjelder nøyaktighet er nok delene i en Toyota Avensis bedre enn på en Koenigsegg. Hvis du hadde jobbet i en bedrift som leverer deler til bilindustrien så hadde du skjønnt hva du hadde snakket om. Men EN ting har jeg ihvertfall skjønnt : At noen her inne har tatt Johannes under sine vinger og at en motordel(metallbit) kan få frem emosjonelle utbrudd hos enkelte personer, jeg er litt undrende.  Nei, jeg klarer dessverre ikke helt å forstå hvor du vil Jærva. Og som du helt korrekt skriver: Når det gjelder montering av dashbord og karosserideler på samlebånd er min kompetanse helt på bunnivå. Jeg er bare usikker på hva du egentlig mener når det gjelder denne konkrete saken? Mener du at: Maskinen som har laget kammen har gjort en dårlig jobb? At beregningene til profilen er gjort på feil grunnlag? At materialkvaliteten på kammen er for dårlig? Hvilke av Eriks mål konkret er grunnlag for din skepsis?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #2225 på: mars 30, 2013, 11:04:02 am » |
|
Jeg tror han mener at kvalitetskravene/nøyaktighets kravene er større hos f.eks Toyota enn konigsegg.. Hvilket sikkert er riktig også, da de monterer på samlebånd, og unøyaktighet der vil si ekstra arbeide, hvikle igjen betyr tapt inntekt.
Men litt enig med han i en ting til, man skal passe seg for å si noe som helst negativt om gudene i vw verden.. uansett om det er kammen eller ikke, feil kan skje alle. Også vw guder..
God vw påske, kos dere i garasjene rundt omkring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2226 på: mars 30, 2013, 11:52:04 am » |
|
Man kan møte ting men ikke forstår på to måter. Enten spør man og graver og får mer kjøtt på beinet, så sjekker kan det mot andre fagmiljøet og søker på nett. Der må man selvfølgelig vurdere hvem som skriver, er det en med gode meritter på et forum som Speedtalk eller en som legger ut ting i kategorien "believe it or not"? Når alt som ble påstått i starten stemmer vet man at mannen er ikke full av shit i hvertfall. Den andre metoden er å legge alt man ikke forstår for hat, og sette det i signaturen sin.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2227 på: mars 30, 2013, 11:54:20 am » |
|
Skulle vi flyttet popcornet til en annen tråd? *MumlenoeomatToyotaikkeersåbrasomfolktror*
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #2228 på: mars 30, 2013, 12:23:02 pm » |
|
Dewil : Jeg føler vel bare at jeg har svart på noen spørsmål. Hot Owl : Jeg vet ikke om det er signaturen min du sikter til, men i den signaturen er det i hvertfall ingenting som har noe med hat å gjøre. Bare rett og slett at jeg ikke er noen fan av øyelokk,at jeg mener at 009-fordeler ikke er noen ideell´fordeler (som nok Jee mener og´) og at jeg ikke har hatt noen god erfaring med de støtstengene som står der. Det andre som står der har en viss sammenheng med bla. årsavgift osv.
Jeg tar dette med et smil, noe som tydeligvis noen andre tar veldig alvorlig.
Som Espen/VW54 skrev : Alle kan ta feil ,også vw-gudene... (men en minste skepsis fører nesten til det samme som å kritisere Allah ovenfor en muslim virker det til) Akkurat hvor det EVENTUELLT har gått galt med produksjonen av den metalldelen (kammen) må nok Johannes svare for hvis det er noe feil med den. Hva anngår offtopic så virker det som Eivind ikke er av de mest hårsåre når det gjelder det i tråden, men ja, nok offtopic.
Men.. godt oppsummert av Espen/VW54!
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2229 på: mars 30, 2013, 12:34:33 pm » |
|
Hva anngår offtopic så virker det som Eivind ikke er av de mest hårsåre når det gjelder det i tråden, men ja, nok offtopic.
Det har du helt rett i! God påske!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2230 på: mars 30, 2013, 12:55:32 pm » |
|
Jeg har i hvertfall gjort et forsøk på å rette opp påstandene til gjetterne hva det gjelder kam. Kammen til Putte ble sjekket før den dro til Norge. Og med det så har jeg ikke mer info angående kammen.
En ting å tenke på, det er ikke bare de som skriver som leser.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2231 på: mars 30, 2013, 14:22:12 pm » |
|
Men er ikke det viktigste med én slik prosjekttråd som dette å dele kunnskap? Alle ønsker vel at Putte skal komme ned på 12 tallet på SCC 2013? Å den eneste som har gjort en dårlig jobb til nå er undertegnede.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2232 på: mars 30, 2013, 15:23:55 pm » |
|
Så har jeg vært innom Knasten i dag. Tusen takk for super service!
Veivparten (nedre reimhjul, fordelerdrev, kamdrev, veiv, svinghjul og clutchplate) ble kontrollert for ubalanse. Veiva var 7.12 gram i ubalanse ved svinghjulet og 6.51 gram ved veiva. Veiparten ble nøysommelig balansert til F1 standard. 210 mg ved veiva og 72,6mg ved svinghjulet
Ja nå slipper du å tenke på om veivpartiet er i ubalanse . Resultatet før var litt som ventet. det meste av det som vi har tetset av veivpartier som er satt sammen av ettermarkedsdeler er som regel ett stykke utenfor vanlig produskjonstandard. (max 300g/mm) Vi testet hele veivpartiet i ett og før balanseringen var det på svinghjulsiden 783 G/mm og på veivsiden 423 G/mm altså utenfor vanlig produskjon standard. I følge ISO standard havner dette ned på Dieselmotor nivå. etter en del korrigering kom vi ned på : Svinghjulsiden 7.9 G/mm Veivsiden 13.65 G/mm JPM brukte samme maskin ved balansering av Mousemotor http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.90.html
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2233 på: mars 30, 2013, 15:26:48 pm » |
|
Hvis vi lemper ut noen kg, kanskje putte ser en 11 Lekre tall, Knasten!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2234 på: mars 30, 2013, 19:44:22 pm » |
|
Hvis vi lemper ut noen kg, kanskje putte ser en 11 Lekre tall, Knasten! Jobber med saken Dewil. Trimmer kroppen som en gal ungarer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #2235 på: mars 30, 2013, 19:50:08 pm » |
|
Hmmm... Da hjelper det med pils 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2236 på: mars 30, 2013, 19:50:46 pm » |
|
Hmmm... Da hjelper det med pils  Viktig med pils etter trening! Bygge opp, bryte ned!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2237 på: mars 30, 2013, 20:17:47 pm » |
|
*tommel opp* Tar en whisky for deg! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2238 på: mars 30, 2013, 20:20:43 pm » |
|
 image.jpg (37.62 KB. 450x600 - vist 295 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lowlife
Supermedlem
    
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.
|
 |
« Svar #2239 på: mars 30, 2013, 21:01:15 pm » |
|
Jeg kan ingenting om motor, dersom noen er i tvil, men fortsetter å lese denne tråden. Det er av to grunner: 1.Jeg håper jeg en dag skal skjønne noe av det dere skriver. 2. Hver gang jeg åpner tråden håper jeg dere har løst mysteriet. Selv om jeg unner deg gode tider i rattlåsrally, er jeg mer opptatt av at du knuser rundetida di på Varna. Vi trenger Putte på HMR, og det er bare to måneder igjen. Stå på gutter!
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2240 på: mars 30, 2013, 22:03:02 pm » |
|
Håper for Guds skyld at vi rekker HMR! Nå er jeg over på rødvin! Skal vist være godt for hjerte 
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2241 på: mars 30, 2013, 22:11:40 pm » |
|
Liker designer stolene! Ingenting slår en tripp tapp stol!  Btw, hvis folk mener at 0.07 mm for liten klaring har stjelt 60 hk, hvordan ser i så fall sylindrene ut som da må ha skapt friksjon stor nok til at disse hestene har forsvunnet samt at motoren kutter på rett over 6000 rpm? Er fortsatt litt skeptisk eg. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SSRT
Seniormedlem
   
Innlegg: 381
Bosted:
|
 |
« Svar #2242 på: mars 30, 2013, 23:02:56 pm » |
|
Det geniale med dette er at vist hele mysteriet løser seg med at ringgap på 0,30 er et kusehår for lite på 94 borr, så vet vi hvor smertegrensen er. Som Dallan nevner kan 0.07 for lite klaring virke som liten margin, men så er jeg jeg sikker på at klaringen som er oppgitt av produsent beregnet på vannkjølt motor. Tror nok at 0.35 er akkurat grensen, og at 0.30 akkurat kniper nokk til å bremse opp litt i steden for å skjære fast. På 105 borr må vi opp i mot 0.7, uten kjøling enda mer, for å gå klar.
Ellers er jeg overbevist om ar rødvin er bra for hjertet,- god påske!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2243 på: mars 30, 2013, 23:39:10 pm » |
|
Jeg har kjørt med 0.50 på mine 9400xx etter anbefaling fra JE. For luftkjølt motor.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2244 på: mars 30, 2013, 23:51:02 pm » |
|
ville ikke slikt skapt veldig friksjon på ringene?
mulig denne motoren skulle produsert ca 200hk ved ~6000 O/min så ca 40 hk tap = 29.000watt i friksjonstap.
delt på 4 ringer (hvis det kun er toppringen som er for trang?) så blir det 7350 watt pr ring. fordelt på ett bittelite areal som ringene er i kontakt med cylinder?? tipper den hadde vært rimelig blå og skjært seg.?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2245 på: mars 31, 2013, 02:35:30 am » |
|
Jeg har kjørt med 0.50 på mine 9400xx etter anbefaling fra JE. For luftkjølt motor.
0.45 på mine turboringer. Montert og innkjørt med WD40.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2246 på: mars 31, 2013, 10:36:42 am » |
|
Det geniale med dette er at vist hele mysteriet løser seg med at ringgap på 0,30 er et kusehår for lite på 94 borr, så vet vi hvor smertegrensen er. Som Dallan nevner kan 0.07 for lite klaring virke som liten margin, men så er jeg jeg sikker på at klaringen som er oppgitt av produsent beregnet på vannkjølt motor. Tror nok at 0.35 er akkurat grensen, og at 0.30 akkurat kniper nokk til å bremse opp litt i steden for å skjære fast. På 105 borr må vi opp i mot 0.7, uten kjøling enda mer, for å gå klar.
Ellers er jeg overbevist om ar rødvin er bra for hjertet,- god påske!!
Hadde vært morro hvis vi nå setter sammen motoren med riktig ringgap, nybalansert veiv og rett klaring på rådelagerene og motoren spiller reint helt opp til 7000-7500. Nå er det tid for å trimme kroppen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
    
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #2247 på: april 02, 2013, 07:26:26 am » |
|
Corona og rødvin...... 
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2248 på: april 02, 2013, 11:13:33 am » |
|
Corona og rødvin er anerkjent i bulemikretser som en effektiv kombinasjon som avløpsåpner i begge ender og dermed godt egnet som slankefludium
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2249 på: april 02, 2013, 11:34:47 am » |
|
Corona og rødvin er anerkjent i bulemikretser som en effektiv kombinasjon som avløpsåpner i begge ender og dermed godt egnet som slankefludium Fan... og det sier du nå.. så kort tid før sommeren.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|