Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2850 på: september 06, 2013, 14:11:08 pm » |
|
Hvilke oljemods har du gjort på blokka? Og hva gjør disse modifikasjonene egentlig?
-BB-
Her må evt. Berger eller Rallybugs hjelpe meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2851 på: september 06, 2013, 14:21:17 pm » |
|
Skal prøve med mineralolje (20w50) etter anbefaling fra Helsingborg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2853 på: september 06, 2013, 14:59:48 pm » |
|
Hvis ikke oljetrykket blir vesentlig bedre så er det jo å justere opp trykket på fremre justeringsventil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2854 på: september 06, 2013, 15:40:02 pm » |
|
Det er ingen forskjell på å kjøre vanlig fullflow (med ekstern kjøler) og det å kjøre "rallybugs metoden". Så det er ikke problemet. Hvordan vet du at du har riktig spenn på fjæra ved svinghjulet? Du har ikke de originale delene så det behøver ikke være likt. Det er ikke riktig at reguleringen ikke jobber på tomgang.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #2855 på: september 06, 2013, 16:08:37 pm » |
|
Nytt filter uten trykkventil hjalp lite du.. rett over 2 bar på kald motor (rundt 1000-1100 rpm). Rett under 3 bar med pådrag. Med varm olje: Rundt 85-90 grader så har jeg rundt 1 bar ved vanlig kjøring (1500-25000 rpm), og på tomgang 1100-1200 rpm så har jeg rett over 0,5 bar. [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Det er såpass til turtall i den, ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2856 på: september 06, 2013, 16:19:54 pm » |
|
Hvorfor snakker dere om å justere på fjærene, disse er jo overtrykks ventiler og har ingenting med lavt oljetrykk på tomgang å gjøre. Spesielt ikke den ved svinghjulet..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2857 på: september 06, 2013, 17:12:09 pm » |
|
Henger meg på med Dalland her gitt.  Prøv riktig viskositet først, Eivind. Ideelt sett ser jeg for meg at motoren vil ligge på tomgang, rundt 2 bar ved kald motor og 1-1,5 ved varm. 2000rpm varm motor over 4 Bar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2858 på: september 06, 2013, 17:54:42 pm » |
|
Tester med 20w50 mineralolje i løpet av helgen. Så får vi se.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #2859 på: september 06, 2013, 18:14:03 pm » |
|
Tester med 20w50 mineralolje i løpet av helgen. Så får vi se.
Har ikke så mye tro på at det hjelper nevneverdig. Vet om en lignende situasjon på en nybygget trimma T3-motor der oljetrykket var for lavt særlig ved varm motor. Etter nærmere undersøkelse så var det for stor klaring på lagere som gjorde det. Men er i hvertfall kjapt å se om det vil utgjøre noe forskjell, men spør du meg så skal vel ikke en motor være "avhengig" av å ha så tykk olje som 20-50 olje for at oljetrykket skal være nogenlunde normalt, her er det en feil i oljekretsen eller et problem med klaring ett eller annet sted (tipper jeg). På en 1915-motor jeg hadde så var oljetrykket 1,5 bar på tomgang på varm motor og 5-6 bar ved høyt turtall, dette med billig 10-40 mineralolje som var på motor de første 50-60 mil, deretter ble det brukt Pennzoil Racing olje som var 25-50 og oljetrykket ved varm motor var det ingen forskjell på. Oljetrykket var noe høyere ved kald motor med 25-50 olja, men som sagt ved varm motor merka jeg ikke noe forskjell på trykket etter den fikk tykkere olje. Under er bilde av oljene som jeg brukte, to ganske så forskjellige oljer, men oljetrykket var det ingen merkbar forskjell på annet en på kald motor.
|
|
« Siste redigering: september 06, 2013, 18:29:59 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2860 på: september 06, 2013, 19:57:40 pm » |
|
Har ikke så mye tro på at det hjelper nevneverdig. Vet om en lignende situasjon på en nybygget trimma T3-motor der oljetrykket var for lavt særlig ved varm motor. Etter nærmere undersøkelse så var det for stor klaring på lagere som gjorde det. Men er i hvertfall kjapt å se om det vil utgjøre noe forskjell, men spør du meg så skal vel ikke en motor være "avhengig" av å ha så tykk olje som 20-50 olje for at oljetrykket skal være nogenlunde normalt, her er det en feil i oljekretsen eller et problem med klaring ett eller annet sted (tipper jeg).
Henger meg på denne. du kan også sjekke oljepumpa , er den for "løs" i blokka, kan du få slike symptomer på dårlig trykk , spesielt på varm motor. Ettermarkedspumper er jo alltid litt lausere enn originalpumper
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2861 på: september 06, 2013, 20:18:50 pm » |
|
Hvorfor snakker dere om å justere på fjærene, disse er jo overtrykks ventiler og har ingenting med lavt oljetrykk på tomgang å gjøre. Spesielt ikke den ved svinghjulet..
Et riktig designet oljesystem begynner å blø i oljetrykkregulatoren fra tomgang. For å være sikker bruker de fleste grotesk stor pumpe, og da jobber regulatoren hele tiden. Jeg har selv hatt justerbart stempel og 28 mm pumpe, og den reagerte på justeringen også ved tomgang. Det er derfor jeg vet det er flow der. Til de som lurer på hvordan dette funker så er dette en bra link: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293Men vær obs på at sirklene viser trykk... Ikke flow... Skal det bli trykk etter regulatoren må røret være fylt...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
 |
« Svar #2862 på: september 06, 2013, 20:38:35 pm » |
|
Jeg har en motor fra Rallybugs , ble anbefalt ELF EXCELLIUM 10W-50 som olje. Men motor har også ånding fra topplokk , samt EFI uten lambasonde ... Ikke lett å vite hva som er rett ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2863 på: september 06, 2013, 21:14:29 pm » |
|
Tråden glir jo ut med flere ting som ikke stemmer og som vi ikke får svar på "hvorfor" ,!!  som hadde vært intresant .. Oljetrykket skal ligge på 4-5 bar ved kald motor , og 0.9 -1,6 bar ved varm motor og tomgang .. Ruser du motoren skal trykket umiddelbart øke til min. 2,5-4 bar /varm motor .. da har du en "sunn motor" Spiller minimalt rolle hva olje du bruker , det er sommer ... Jeg kjører 26 mm Berg pumpe m/overtrykksretur og ikke noe fiks faks justering ... funker ikke dette må det være feil et annet sted . -AN 10 ser jeg overhodet ikke noe behov for ... AN -8 har funket i åretal ..(kjører vanlig 10/40W Penzoil ) Ikke noe vits å komplisere dette mer enn det er ...Greit med et oljefilter med litt dim , aldri på 30 år kjørt noe annet en Fram HP1 .. Lykke til Eivind . mvh erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2864 på: september 06, 2013, 21:26:35 pm » |
|
Tråden glir jo ut med flere ting som ikke stemmer og som vi ikke får svar på "hvorfor" ,!!  som hadde vært intresant .. Oljetrykket skal ligge på 4-5 bar ved kald motor , og 0.9 -1,6 bar ved varm motor og tomgang .. Ruser du motoren skal trykket umiddelbart øke til min. 2,5-4 bar /varm motor .. da har du en "sunn motor" Spiller minimalt rolle hva olje du bruker , det er sommer ... Jeg kjører 26 mm Berg pumpe m/overtrykksretur og ikke noe fiks faks justering ... funker ikke dette må det være feil et annet sted . -AN 10 ser jeg overhodet ikke noe behov for ... AN -8 har funket i åretal ..(kjører vanlig 10/40W Penzoil ) Ikke noe vits å komplisere dette mer enn det er ...Greit med et oljefilter med litt dim , aldri på 30 år kjørt noe annet en Fram HP1 .. Lykke til Eivind . mvh erich Grunnen til at det er AN10 kabler/koblinger er fordi det er det som har stått på Putte de siste åra. Koster mye tid og penger å bytte ut alt dette. Så derfor står de på ennå. Hva som er gjort med tanke på måling av klaringer på lager og veiv, pumpe/pumpelokk, trykkventil/fjær med mer må jeg jo bare stole på er blitt gjort etter høyeste kvalitet. Er jo ikke jeg som satt den sammen sist. Det som er rart er at trykket var stabilt bra i benken til Jee. Riktignok da med mineralolje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2865 på: september 06, 2013, 21:28:28 pm » |
|
Eivind Neste gang setter du motoren sammen selv , med et par gode kompiser , så vet du alt ... mvh 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2866 på: september 06, 2013, 21:29:31 pm » |
|
Eivind Neste gang setter du motoren sammen selv , med et par gode kompiser , så vet du alt ... mvh  Har jo gjort det tidligere Sonic 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2867 på: september 06, 2013, 21:43:32 pm » |
|
Diskusjonen er ikke fruktbar når du ikke kan svare på klaring veiv/lager , råder /lager .. klaring i pumpe (endeslark / tannhjulslark ) ?? Som regel er det hær det ligger og ikke i merke/viskositeten på olje ... har Johannes satt sammen motoren ... i så fall er den nok 100/100 ...
mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2868 på: september 06, 2013, 21:46:09 pm » |
|
Diskusjonen er ikke fruktbar når du ikke kan svare på klaring veiv/lager , råder /lager .. klaring i pumpe (endeslark / tannhjulslark ) ?? Som regel er det hær det ligger og ikke i merke/viskositeten på olje ... har Johannes satt sammen motoren ... i så fall er den nok 100/100 ...
mvh
Det er han som har satt sammen motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2869 på: september 06, 2013, 21:49:24 pm » |
|
Da kan du stryke ovennevnte ting tror jeg ..og lete på utsiden av motoren .. , som tidligere i tråden ser du mitt enkle oppsett v/6800 o/min og 470 HK ...(Berg deepsump m/pick up forlengelse ..) Ønker det alt hell Eivind . erich PS ; Satt faktisk å snakke med G Berg i Budel ,Holland i 1995 tror jeg .. Han sa han kunne hjelpe "så mye POL .. osv ," du skal bygge selv " sa han til meg ... 
|
|
« Siste redigering: september 06, 2013, 21:52:42 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2870 på: september 06, 2013, 21:51:26 pm » |
|
Da kan du stryke ovennevnte ting tror jeg ..og lete på utsiden av motoren .. , som tidligere i tråden ser du mitt enkle oppsett v/6800 o/min og 470 HK ...(Berg deepsump m/pick up forlengelse ..) Ønker det alt hell Eivind .
erich
Satser på at mineralolje og et par turn på den justerbare trykkventilen vil løse problemet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2871 på: september 06, 2013, 21:55:19 pm » |
|
HVIS (og jeg sier hvis) det er oljens viskositet som er problemet, så skjønner jeg ikke helt hva mineral eller syntetisk har med saken å gjøre. Viskositet er viskositet, er det ikke?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2872 på: september 06, 2013, 21:55:52 pm » |
|
Feit mineralolje er for gamle umoderne / slitte motorer m/store klaringer ...funker ikke på en nymotens turbo iaf. (når oljen blir driftsvarm spiller det fuck all , ikke til Bacon iaf  ) ..og hvorfor slenge i en olje som tåler - 5 grader Sov på problemet ...  mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2873 på: september 06, 2013, 21:57:11 pm » |
|
Evt. parkere bilen i Sverige for vinteren å hente den fiks ferdig til våren 2014.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2874 på: september 06, 2013, 21:59:12 pm » |
|
Det er noe anderledes med motoren nå enn i benken til Erik. Punktum. Finn ut hva og problem løst
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2876 på: september 06, 2013, 22:02:08 pm » |
|
blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk?? har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2877 på: september 06, 2013, 22:03:28 pm » |
|
blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk?? har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?
superviktig ... mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #2878 på: september 06, 2013, 22:03:43 pm » |
|
blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk?? har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?
Samme giver (merke,modell) men usikker på instrumentet til Jee. Har ikke dobbeltsjekket med mekanisk instrumentet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2879 på: september 06, 2013, 22:13:01 pm » |
|
blir det brukt samme Oljetrykks giver og instrument som i benk?? har du dobbelsjekket med mekanisk intrument for å sjekke giver etc?
Samme giver (merke,modell) men usikker på instrumentet til Jee. Har ikke dobbeltsjekket med mekanisk instrumentet. plugger alltid inn en "sukkerlake fyllt " oljetrykk-måler i benken min .. brukes i Nordsjøen , og er 100 % pålitelig ... (bare en nippel istedenfor 1/8 " NPT èn til den elektriske .) mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|