mai 04, 2025, 12:40:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilket oljefilter er mest optimalt??  (Lest 2441 ganger)
BOBLI
Supermedlem
*****
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG



Vis profil
« på: april 24, 2012, 23:17:30 pm »

I dag byttet jeg filter...
Fikk tips om å bruke Fram 2870A...
Etter litt frem å tilbake og teorier hit å dit endte jeg opp med et Fram PH 2991
Dette sitter i en T1 - 1835ccm

Hva mener folket om dette  Hæ
Loggført

73 1303S GL

73 T2 DOKA
+4748273889
Tidligere biler;
52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 25, 2012, 08:17:44 am »

Jeg pleier å kjøpe filter til 2,1 wbx. Billig, bra og fin størrelse.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: april 25, 2012, 08:24:32 am »

mahle oc47 er god størrelse og passer bra. Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: april 25, 2012, 08:36:21 am »

mahle oc47 er god størrelse og passer bra. Glad

Og tåler høyt trykk når man våkner på SCC med minusgrader og sirupolje.

 Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #4 på: april 25, 2012, 08:40:02 am »

mahle oc47 er god størrelse og passer bra. Glad

Og tåler høyt trykk når man våkner på SCC med minusgrader og sirupolje.

 Glad
Akkurat det spiller jo ingen rolle for studenten, har tør ikke kjøre på scc lell Glad))
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #5 på: april 25, 2012, 10:36:59 am »

mahle oc47 er god størrelse og passer bra. Glad

Mahle OC47 er samme som:
Wix WL7070
Valeo 586038
Fram PH2870A
Fram PH4589
Filtron OP526
Bosch 0 451 103 033
MAN W 719/5
Alco SP-812

Har man plass og ønsker et filter med veldig stort volum kan man bruke:
VIX WL7133
Mahle OC105
Valeo 586056
Fram PH4854
Filtron OP574
Bosch 0 451 203 087
MAN W950/4
Alco SP-1044

UNF 3/4"-16
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BOBLI
Supermedlem
*****
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG



Vis profil
« Svar #6 på: april 25, 2012, 15:13:53 pm »

Jeg pleier å kjøpe filter til 2,1 wbx. Billig, bra og fin størrelse.

Tror det er samme type filter jeg har satt på nå...

Noen som kjenner kvalitetsforskjeller på filter?
Fikk tips om MANNFILTER skulle være bedre enn FRAM??
Hvilken rolle spiller det om man bruker filter med eller uten trykkventil??
« Siste redigering: april 25, 2012, 19:18:42 pm av BOBLI » Loggført

73 1303S GL

73 T2 DOKA
+4748273889
Tidligere biler;
52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: april 28, 2012, 01:07:32 am »

Hadde litt tid til overs på jobben så tok en titt på litt filtre som passer.

Fra venstre: OC-108  OC-47  OC-105
Dere legger merke til det midre hullet ser litt forskjellig ut på oc-47 dette er en overtrykks ventil.
Dette er noe dem med høyt oljetrykk og ingen overtryks ventil trenger for å ikke sprenge filteret, men ellers er det jo ikke gøy å slippe ufiltrert olje forbi.




OC-108 er helt identisk i størrelse men har ikke denne overtrykksventilen.

OC-105 er dobbelt volum og uten overtrykk ventil da den ikke trenger det pga størrelsen.
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 28, 2012, 07:56:18 am »

Jeg tipper at Dalland jobber på Mekonomen, og i hyllene deres er det mange filtre som kan passe.
Selv har jeg sansen for STORT filter, og kommer aldri til å kjøre med lite filter om ikke dette er nødvendig.
På stort filter mener jeg det er ett fett om det er overtrykksventil eller ikke, dette fordi som Dalland sier, aldri vil bli så stor motstand over filteret at den trenger å åpne.
Filteret jeg pleier å kjøpe er til VAG sine 1,9tdi motorer fra 90 tallet. OC 257 og OC457. Men dette er til bruk på min SAAB, beste grunnen til akkuratt disse filtrene er at de er ALLTID på lager. Og de er store. 93mm brede og 139 høye.
En litt mindre type er OC485 disse er 112mm høye og går til alle VAG v6 motorer på 90 tallet.

Uansett er dette billige papirfilter, og skal du ha noe bedre må du over på Amsoil feks.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: april 28, 2012, 08:31:18 am »

Skal se om eg finner dem neste gang så kan eg legge inn bilde så oversikten blir større. Blunker
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 28, 2012, 08:37:27 am »

Good.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: april 28, 2012, 10:47:57 am »

Vin som har opplevd at filteret på en Audi turbo 5'er revner en kald vinterdag.. og kaster olje under høyre fremhjul i en venstresving velger ALLTID filter med ventil  Kult

Jo det gikk bra, kun et knust blinklys i støtfangeren... Gliser
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 28, 2012, 12:01:29 pm »

Det var det her med å kjøre forsiktig når motoren er kald...
Ja det er riktig at det kan skje, og derfor velger jeg også filtre med ventil, men også så store at jeg er ganske sikker på at ventilen ikke trenger å åpne.

En på SAAB forumet hadde målt hvor lenge ventilen var åpen på kald motor med standard lite filter, det var skremmende lenge, og da kjører du dritten fra bunnpanna rundt i motoren, noe jeg ikke gidder å gjøre mer enn høyst nødvendig. Og om filteret blir tett ja da går det gjennom ventilen hele tiden.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BOBLI
Supermedlem
*****
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG



Vis profil
« Svar #13 på: april 28, 2012, 13:23:51 pm »

Kjekt å lese litt innspill på dette... Muligens jeg burde ha valgt et filter med ventil alikevel??!
Men men... satser på at maskina holder denne sesongen også Øyerulling  Øyerulling  Øyerulling
Loggført

73 1303S GL

73 T2 DOKA
+4748273889
Tidligere biler;
52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: april 28, 2012, 14:38:47 pm »

http://minimopar.knizefamily.net/oilfilters/reference.html#fram

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!