BOBLI
Supermedlem
    
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG
|
 |
« på: april 24, 2012, 23:17:30 pm » |
|
I dag byttet jeg filter... Fikk tips om å bruke Fram 2870A... Etter litt frem å tilbake og teorier hit å dit endte jeg opp med et Fram PH 2991 Dette sitter i en T1 - 1835ccm Hva mener folket om dette 
|
|
|
Loggført
|
73 1303S GL
73 T2 DOKA +4748273889 Tidligere biler; 52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1 på: april 25, 2012, 08:17:44 am » |
|
Jeg pleier å kjøpe filter til 2,1 wbx. Billig, bra og fin størrelse.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3 på: april 25, 2012, 08:36:21 am » |
|
mahle oc47 er god størrelse og passer bra.  Og tåler høyt trykk når man våkner på SCC med minusgrader og sirupolje. 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #4 på: april 25, 2012, 08:40:02 am » |
|
mahle oc47 er god størrelse og passer bra.  Og tåler høyt trykk når man våkner på SCC med minusgrader og sirupolje.  Akkurat det spiller jo ingen rolle for studenten, har tør ikke kjøre på scc lell  ))
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #5 på: april 25, 2012, 10:36:59 am » |
|
mahle oc47 er god størrelse og passer bra.  Mahle OC47 er samme som: Wix WL7070 Valeo 586038 Fram PH2870A Fram PH4589 Filtron OP526 Bosch 0 451 103 033 MAN W 719/5 Alco SP-812 Har man plass og ønsker et filter med veldig stort volum kan man bruke: VIX WL7133 Mahle OC105 Valeo 586056 Fram PH4854 Filtron OP574 Bosch 0 451 203 087 MAN W950/4 Alco SP-1044 UNF 3/4"-16
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
BOBLI
Supermedlem
    
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG
|
 |
« Svar #6 på: april 25, 2012, 15:13:53 pm » |
|
Jeg pleier å kjøpe filter til 2,1 wbx. Billig, bra og fin størrelse.
Tror det er samme type filter jeg har satt på nå... Noen som kjenner kvalitetsforskjeller på filter? Fikk tips om MANNFILTER skulle være bedre enn FRAM?? Hvilken rolle spiller det om man bruker filter med eller uten trykkventil??
|
|
« Siste redigering: april 25, 2012, 19:18:42 pm av BOBLI »
|
Loggført
|
73 1303S GL
73 T2 DOKA +4748273889 Tidligere biler; 52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: april 28, 2012, 01:07:32 am » |
|
Hadde litt tid til overs på jobben så tok en titt på litt filtre som passer. Fra venstre: OC-108 OC-47 OC-105 Dere legger merke til det midre hullet ser litt forskjellig ut på oc-47 dette er en overtrykks ventil. Dette er noe dem med høyt oljetrykk og ingen overtryks ventil trenger for å ikke sprenge filteret, men ellers er det jo ikke gøy å slippe ufiltrert olje forbi.  OC-108 er helt identisk i størrelse men har ikke denne overtrykksventilen. OC-105 er dobbelt volum og uten overtrykk ventil da den ikke trenger det pga størrelsen. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #8 på: april 28, 2012, 07:56:18 am » |
|
Jeg tipper at Dalland jobber på Mekonomen, og i hyllene deres er det mange filtre som kan passe. Selv har jeg sansen for STORT filter, og kommer aldri til å kjøre med lite filter om ikke dette er nødvendig. På stort filter mener jeg det er ett fett om det er overtrykksventil eller ikke, dette fordi som Dalland sier, aldri vil bli så stor motstand over filteret at den trenger å åpne. Filteret jeg pleier å kjøpe er til VAG sine 1,9tdi motorer fra 90 tallet. OC 257 og OC457. Men dette er til bruk på min SAAB, beste grunnen til akkuratt disse filtrene er at de er ALLTID på lager. Og de er store. 93mm brede og 139 høye. En litt mindre type er OC485 disse er 112mm høye og går til alle VAG v6 motorer på 90 tallet.
Uansett er dette billige papirfilter, og skal du ha noe bedre må du over på Amsoil feks.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #10 på: april 28, 2012, 08:37:27 am » |
|
Good.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #11 på: april 28, 2012, 10:47:57 am » |
|
Vin som har opplevd at filteret på en Audi turbo 5'er revner en kald vinterdag.. og kaster olje under høyre fremhjul i en venstresving velger ALLTID filter med ventil  Jo det gikk bra, kun et knust blinklys i støtfangeren... 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #12 på: april 28, 2012, 12:01:29 pm » |
|
Det var det her med å kjøre forsiktig når motoren er kald... Ja det er riktig at det kan skje, og derfor velger jeg også filtre med ventil, men også så store at jeg er ganske sikker på at ventilen ikke trenger å åpne.
En på SAAB forumet hadde målt hvor lenge ventilen var åpen på kald motor med standard lite filter, det var skremmende lenge, og da kjører du dritten fra bunnpanna rundt i motoren, noe jeg ikke gidder å gjøre mer enn høyst nødvendig. Og om filteret blir tett ja da går det gjennom ventilen hele tiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BOBLI
Supermedlem
    
Innlegg: 756
Bosted: ØRSKOG
|
 |
« Svar #13 på: april 28, 2012, 13:23:51 pm » |
|
Kjekt å lese litt innspill på dette... Muligens jeg burde ha valgt et filter med ventil alikevel??! Men men... satser på at maskina holder denne sesongen også 
|
|
|
Loggført
|
73 1303S GL
73 T2 DOKA +4748273889 Tidligere biler; 52 T1,54 T1,62»Herbie»65-68-69,T1,78Sika,T3Camper,T2Delux
|
|
|
|
|