juni 16, 2024, 13:37:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Empi HPMX, del dine erfaringer her.  (Lest 5405 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« på: mai 21, 2012, 23:36:17 pm »

Man leser rundt på nettet om "søppelet" HPMX, mange skriker høyt om hvor dårlige disse gasserene er. Men det er sjeldent konkrete meninger om hva som er feil, og hvordan de oppfører seg.

Men med så mange sett solgt, må det jo være noen som har fått litt erfaring etterhvert. Hva har du gjort for å få de til å fungere tilfredsstillende?

Selv har jeg montert to sett med 40mm HPMX, og begge sette har fungert smertefritt flere hundre min til nå. Det eneste som måtte gjøres var å dreie om litt på halsringene, da disse har mye støpeskjegg. Og gjøre de grundig rene. Da det var spon og isopor inni gasserne.

Nå har jeg akkurat montert ett sett 44mm på en motor. Og får de rett og slett ikke til. Motoren går å kutter som om tenningen hikker. Men etter å ha byttet ut hele tenningssystemet uten endring. Og foretatt ventiljustering og leak-down test for å forsikre meg om at mekanikken er i orden.. er jeg på randen av å gi opp. Fikk tips om å prøve andre emulosjonsrør.. og byttet ut til genuine weber. Men ingen bedring.

Noen erfaringer?

Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 21, 2012, 23:43:56 pm »

flottørhøyde?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 22, 2012, 00:05:33 am »

Sorry JEE , sikkert like gode som andre . Etter mitt første sett av disse , som forøvrig ligger nedgravd ,
fant jeg ut at det var lettere og bedre med å knotre på en PC ....

Mvh
« Siste redigering: mai 22, 2012, 00:21:00 am av Sonic » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 22, 2012, 00:27:44 am »

Jeg velger å tro at mange av de negative holdningene er p.ga dårlige brukere. Ett sett doble gassere er aldri bolt on. Men når det er sagt er det tydelig forskjell på Kina og Italieneske/spanske forgassere. Skjegg, bolter med pan-hode til å feste butterflies og spon gir noen pekepinn  Osteaktig

Sjekket flotørhøyden tidligere i dag. De fløder ikke over på noen måte. Og alle kanaler ligger helt i bunn av kammeret. Så jeg ser ingen grunn til at dette skal kødde det til. Selv om jeg ikke har snøring på hva flotørhøyden skal være  Øyerulling
På loggen, ligger den å pulser mellom 0,76-0,88 i lambda, og går tydelig å nøkker. Mistenkte derfor tenning først. Kunne også ligne på ventilflyt. Men den begynner å nøkke allerede ved 2700 rpm. Under 2700 går den magert som fy. Og det med 65 lavfart  Flau


Loggført

justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #4 på: mai 22, 2012, 06:27:29 am »

nå er ikke jeg motorbygger men hvordan går den over 2700 fortsatt for magert?
hva med å gi mere bensin? dyser i gasserene( har lest at folk har fått ulike dyser i samme sette)

lambda kan jeg ikke noe om men kan jo alltids være med å synse så lærer jeg litt samtidig  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #5 på: mai 22, 2012, 06:50:11 am »

Bommet litt på topic.
« Siste redigering: mai 22, 2012, 07:39:33 am av 71kg » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: mai 22, 2012, 07:05:19 am »

Flotør høyden skal være lik idf altså 10 med pakning og 32 i ytre stilling.

Min erfaring med hpmx er at den første generasjonen var det mye mer problemer med, indre kanaler som hadde lekkasje og dårlig choke avblokking system, veldig lett tette tomgangsdyser og selvfølgelig feiljustert og full av skit utav esken, men hvis folk ikke rengjør og åpner/justerer gasseren før montering så har kjøperen uansett ikke nok peiling til å ha doble gassere etter min mening.

Versjon 2 av hpmx gasserne som selges nå er faktisk veldig gode, veldig mye finere støp og ikke de sammen problemene som første generasjon.
Selvfølgelig så er det enda som du sier litt merkelig valg av lite aerodynamiske skruer og stygt støpeskjegg noen steder, men dem er da uansett billige.

Min mening generelt om hpmx og idf: helt greie gassere for mannen i gata som bare justerer alt inn på feit blanding og kjører på, men ikke så gode forgassere hvis man skal prøve å magre ut blandingen da overgangen ikke er like god som på dellorto.
Tenker da spesielt på standard tilfelle at man bestiller ett sett 40 hpmx og skal ha på sin halvjassa 1600...
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 22, 2012, 07:23:40 am »

Hvor store halsringer sitter i de 44mm gasserne? Sleit med å få min 1950 motor med std topper til å gå med 48 idf, måtte ned på minste str halsringer, 38 mm, for å få nok vakum til at de fungerer. Men burde vært enda mindre. Symptomene er samme som tenningskutt, men problemet er at det ikke skapes nok vakum = lite bensin.
Bare et innspill.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: mai 22, 2012, 07:34:12 am »

Hmm så trist at vi har lagt standarden vår for kvalitet SÅ LAVT at det er fullt akseptabelt at når man mottar et sett nye forgassere så er det en selvfølge at de må åpnes for å rengjøres.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 22, 2012, 07:39:22 am »

Er det ikke bare å sjekke motoren med ett sett gassere du vet funker? Eliminere det du tror er problemet?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: mai 22, 2012, 08:00:39 am »

Long shot men kan jo rett og slett hende at venturiene er for store for motoren. Da blir gasshastigheten lav og vakumet lavt. Da kommer det ikke nok bensin ut av dysene. Hvis man har alt for store venturier må man kjøre "squared jetting" dvs ca like store bensin som luftdyser. Og store tomgangsdyser. Men alt dette kan du helt sikkert mye bedre enn meg.
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #11 på: mai 22, 2012, 08:14:47 am »

funker som bare det...

min erfaring er at man bør (hvertfall på førstegenrasjons gasserene) plukke di helt ned og pusse ned støpekanter og gods samt sjekke alle dyser og som nevnt tidligere. FLOTØRHØYDE =) HPMX gasserene er minst like gode som orginal IDF gasserene. pluss at di er nesten gratis i forhold.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mai 22, 2012, 10:50:06 am »

En vanlig feil at folk har for store gassere og dermed venturier , null power og dårlig transaksjon
under 3000 0/min .. Kjørte lenge med 36 mm Dellorto på 2007 ccm ...dette fungerte selv om den
ikke gav maks HK ..

Trond Dahl ; Nettopp poenget ..skal man åpne nye gassere for å sette rett flotørhøyde , event rense de for drit .... Gliser  Himmel og hav ...

Mvh
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #13 på: mai 22, 2012, 15:33:06 pm »

De er uansett billige som dritt Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: mai 22, 2012, 16:06:31 pm »

De er uansett billige som dritt Blunker
Det er vel det eneste som betyr noe ;-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 22, 2012, 16:09:13 pm »

nå er vel det meste av ettermarkedsdeler til volkevogn å anse som halvfabrikat...
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #16 på: mai 22, 2012, 20:31:10 pm »

De er uansett billige som dritt Blunker
Det er vel det eneste som betyr noe ;-)

Oh yeah Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #17 på: mai 22, 2012, 21:34:30 pm »

Jeg har solgt noen sett med "China" weber kopier, det jeg har hørt er :
-feilproduserte E-rør på noen, bytt med genuine Weber og ting funger.
- flottørstand ute av kurs ( har vært ok på de få jeg har åpnet og sjekket ( 10 mm)
- manglende eller krøllet o ringer ved co skruene.
- noe produksjons spon i flottørkammer, men tror det har blitt bedre

De som har kjøpt av meg har vært fullt klar over at dette er china varer, med varierende kvalitet på støp, og snodige skruer.


Men jeg har fått nesten utelukkende positive tilbakemeldinger.
Som Erlend foreslår, så ville jeg satt på et annet par, for å være sikker på at du har et forgasserproblem.
Hvis noen skaffer seg med china weber kopier og tror de skal fungere like smooth "out of the box" som et sett velpreparerte 45 Dells, så er jeg redd de blir skuffet.
Selv kjøpte jeg er sett nye 45 Dells i 93, og de hadde også spon i seg, men når det var borte , så fungerte de nydelig  Gliser

 
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #18 på: mai 22, 2012, 22:09:37 pm »


Har selv bare hatt erfaring med to par HPMX, og på begge parene var det diverse småfeil, produksjonsfeil, støpeskjegg og også spon å rusk inni, manglende smådeler, skadete o-ringer, skjeive spjeldakslinger på det ene paret, slik at spjelda gitt treigt ( viste seg også å være utette her pga deformerte tetningsringer, å sugde falsk luft på sidene ), skjeve anleggsflater på innsugsiden som måtte planes, samt at utsparingen i plata som sitter på spjeldakslingen som igjen gasserstaget står på var for romslig, slik at dette forskjøv seg ved gassing og mutteren som holder plata fast løsna.

Synkroniseringen var også da "right out of the window" selvfølgelig. Pakningene var av et slags neopren-lignendes stoff, og hadde delvis allerede gått i oppløsning, før bruk, og småbiter av dette fant vi på de rareste stedene, som om forgasseren hadde blitt montert på en arbeidsbenk med mye rusk, i veldig hastverk.

Dette var vel og merke for noen år siden, da dem først dukka opp på markedet for alvor, så dem har sikkert blitt bedre med tiden.
Om en tar produktet for det som det er, nemlig en billig kopi som trenger litt stell før den kan tas i bruk, så er det i de fleste tilfeller med kombinasjon av sunn fornuft og noen forbedringer en helt ok forgasser, så sant det ikke er store skader/mangler/feil da.

Det lå en tid ute en slags veiledning som en hadde laga, der han tok for seg de vanligste problemene med disse forgasserene, og hva som burde forbedres og kontrolleres.

Mener artikkelen het noe som "What`s wrong with the HPMX", men fant den ikke nå ved søk på nettet.
Fant derimot en artig en på youtube, som kansje kan være til hjelp eller inspirasjon.

Tror det er fort gjort å justere seg helt bort i kampens hete også, etter at forgasseren(e) har vært inspisert, rengjort og satt opp. Spesielt dersom motoren går for lavt på tomgang pga andre årsaker, og en da justerer inn tomgangjusterings-skruene for mye, slik som beskrevet i videoen:



-Arild-
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 22, 2012, 23:54:54 pm »

Jeg har ikke fått gjort noe mer med gasserne. Men skal gå over flottør høyden igjen før neste runde i dynoen.

Har klødd meg mye i hue de siste dagene angående denne motoren. Og skulle gjerne kjørt den med et annet sett med gassere for å eliminere feilkilder.

Det jeg har prøvd til nå.
- har dyset den både fett og magert for å se etter endring. None.
- har prøvd genuine weber emulusjons rør. null effekt
- Rengjort å blåst gjennom. Og fjernet støpeskjegg.
- 36mm halsringer på 40mm ventiler. All good.
- Byttet alt av tenningsdeler bit for bit. For å eliminere feil. Ett pull mellom hvert delebytte.
- Leakdown test. +/- 1% lekkasje. Beste jeg har sett på en motor med nye stempelringer.
- Justert ventiler
- prøvd med alt fra 2-5psi bensintrykk. Ingen tegn til oversvømmelse :-)


Hva med denne. Skal vi tro på det...
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: mai 23, 2012, 08:16:45 am »

hvis de går supermagert med 65 lavfart så trekker den vel falsk luft et eller annet sted? Har du sjekket det de skriver over med manglende/defekt O-ring rundt CO skruer (tomgangsskruer)
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: mai 23, 2012, 17:13:43 pm »

Jepp. Har sjekket det meste.

I dag fikk jeg også sett på flottørhøyden. Mellom 11 og 12mm. Ny tur i Dynoen. Og null forskjell 68hk.

Så kommer Svein innom med ett sett med genuine weber 44IDF med 36mm halsringer. Samme gasser med andre ord. Monterte de. Tok dyser og emulusjonsrør fra HPMX'n. Og voila. 115hk og 151nm.
2 fulle arbeidsdager rett i dass pga ett sett forgassere. Stønn.

Men jeg skroter de ikke riktig ennå. De får gå under lupen i søken etter feil.
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #22 på: mai 23, 2012, 17:27:57 pm »

Jaja... da er det noe i det konkluderer jeg med.
Nytter ikke å kjøpe billig når en fagmann må bruke over 2 dager for å få de til å fungere. Ikke vet du om det går an enda engang....

Dyrt blir billig...
og billig blir dyrt...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mai 23, 2012, 17:31:41 pm »

Som sagt så har jeg to sett med problemfrie 40mm på samvittigheten. Så det må ikke nødvendigvis være skrot.

Fagmann? Nope. Dette er hobby. Er Godekspeditør av yrke.  Øyerulling
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #24 på: mai 23, 2012, 21:20:01 pm »

Flott du fikk det til .....til slutt , ikke så dumt at jeg fyllte mine med betong da ... Gliser

Mvh
Erich
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mai 24, 2012, 19:34:56 pm »

Og da var disse 44mm hpmx også i orden. Det viste seg at kanalen i 2 av sprederne var tette. En på hver gasser. Med litt borring og filing var de klare til dyst.

Boltet de over på motoren med samme dyse oppsett som IDF'ene. Og motoren ga 110hk og 155nm. Litt mindre fløde altså. Samme lambda måling.

Etter yttligere twiking med dyser og tenning. Og fjerning av reim ga den til slutt 125hk og 168nm.

Hpmx er billig. Men kan funke for gjør-det-selveren.

En lykkelig slutt for min del i alle fall.

Stor takk til Svein som indirekte løste dette for meg.. med å låne bort IDF, og bistå med skruing

Loggført

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2426
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #26 på: mai 24, 2012, 20:12:53 pm »

Grattis med flott resultat. Ble jo en potent liten 1915 dette til slutt  Kult
Husk det ordner seg alltid for snille gutter;-)
Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #27 på: mai 24, 2012, 21:13:23 pm »

Grattis med flott resultat. Ble jo en potent liten 1915 dette til slutt  Kult
Husk det ordner seg alltid for snille gutter;-)
Mvh Svein.

X2
Loggført
Kai Elling Os
Medlem
***
Innlegg: 235
Bosted: Geiranger


Split Bus Garage Geiranger


Vis profil WWW
« Svar #28 på: mai 24, 2012, 22:42:58 pm »

Det vart jo en frisk 1915 til slutt.
Takk for flott jobb på motoren min Erik
Da er det vel bare å selge den da.
Loggført

23 window Samba -55
15 Window Split Bus
T5 2013
Passat 2015
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: mai 25, 2012, 07:21:13 am »

Jee kan du oppsummere hva man bør gjøre med HPMXer før montering? Så vi kan prøve å lære?

Liste:

- rens og vask
- sjekke at alle 0-ringer sitter som de skal
- sjekke at alle kanaler er åpne, også i sprederne
- sjekke blanderør
- sjekke dyser
- justere flottørhøyde

Mer??
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!