Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« på: juni 24, 2012, 23:11:01 pm » |
|
Kombinasjonen av boble med stor motor, tung pedal og lillebror henger på slep ga et godt inntrykk i en fersk tilhenger sjåfør. Synes at lillebroren allerede er nervøs i 80 km/t og ikke så morro når den har lyst til å passere meg.. Har dere noen tips om hva som kan gjøres med bil/hengeren slik at den blir mer stabil i fart? Eg prøver å passe på at eg har mest mulig av den løse lasten i hengeren mot kula, og dekka er ikke skrekkelig gamle (men små). 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1 på: juni 24, 2012, 23:19:28 pm » |
|
De der er vel kun godkjent for 60 km/t...? 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: juni 24, 2012, 23:43:09 pm » |
|
De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Under 300 kg så godkjent for 80 km/t.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ts
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: juni 24, 2012, 23:43:45 pm » |
|
Du må senke hengeren 
|
|
|
Loggført
|
57 - 117 Oval Ragtop - Supercharged by Judson 65 - 343 Karmann Ghia
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #4 på: juni 24, 2012, 23:57:14 pm » |
|
Er lasten stroppet så den fjærer eller ikke?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #5 på: juni 25, 2012, 00:07:10 am » |
|
Har du LØS last i hengeren  Da har du ikke med deg nok..  Neida, men jeg har min tredje lillebror nå, og alltid hatt liten motor. Har hatt dette problemet med alle, går som på skinner til jeg passerer 80, da begynner de å gå fra side til side. Så tror det bare er bare å senke farten og cruise.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mcmad
Medlem
  
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen
RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT
|
 |
« Svar #6 på: juni 25, 2012, 00:17:12 am » |
|
KJENNER MEG IKKE IGJEN HER  HAR SLITT UT ET PAR SETT MED 8 TOMS DEKK PÅ LILLEBROR OG HAR ALDRI OPPLEVD SLENG. HAR ALDRI DRATT DEN MED BOBLE MEN MYE ETTER KADETT , CITROEN AMI, BLITZ OG STØRRE BILER. HAR NOK VERT OVER 120 MED DEN. HVORDAN ER LUFTTRYKK, KJØRER MED 30 PUND I DEKKENE PÅ MIN (OGSÅ I BILHJULENE) VIRKER FJERENE SOM DE SKAL, HAR DISSE SATT SEG KAN DET NOK BLI SPENDENDE  ER HJULLAGERE BRA, ER STANDARDLAGER SOM KAN KJØPES PÅ BILTEMA E.L. PEKKER HJULENE I RIKIG RETNING SÅ DET IKKE ER SJEVHETER (FEIL SPISSING OG KAMER)? LYKKE TIL OG HÅPER DU FÅR LIKE MYE GLEDE AV LILLEBROR SOM JEG HAR OG HAR HATT 
|
|
|
Loggført
|
Member of mandagsklubben CAPSLOCKMONSTERET
1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410) 15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976 7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass..... Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: juni 25, 2012, 00:57:14 am » |
|
Spørs om ikke capslockmonsteret skal lære seg å skrive innlegg uten å bruke caps lock
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
T-1
Supermedlem
    
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...
Praise the lowered...
|
 |
« Svar #8 på: juni 25, 2012, 01:04:55 am » |
|
De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Under 300 kg så godkjent for 80 km/t. trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka?
|
|
|
Loggført
|
In case of fire, do not use elevator. Use water!
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #9 på: juni 25, 2012, 01:14:39 am » |
|
De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Under 300 kg så godkjent for 80 km/t. trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka? stemmer nok som dalland sier.. så lenge aktuell totalvekt er under 300 kg så er det lov å kjøre i 80 med den selv om den er uten brems
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
    
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
 |
« Svar #10 på: juni 25, 2012, 02:48:32 am » |
|
De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Under 300 kg så godkjent for 80 km/t. trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka? stemmer nok som dalland sier.. så lenge aktuell totalvekt er under 300 kg så er det lov å kjøre i 80 med den selv om den er uten brems Men totalvekten på disse er ikke under 300 kg?  Så strengt tatt er det cruisingfart som gjelder, men det var jo ikke problemet i denne tråden. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #11 på: juni 25, 2012, 07:14:12 am » |
|
Uansett skal du ikke over 80 med denne på veien, hvis du ikke kan respektere det, bør du kjøpe deg et telt.... 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #12 på: juni 25, 2012, 07:44:54 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #13 på: juni 25, 2012, 16:52:25 pm » |
|
Ble det ikke bedre av at du dumpet ca 80 kg sidemann?? Regnet med at problemet ble løst når jeg gikk av.  Da tror jeg løsningen må være at du setter motoren din inn i 02en min, så får du 1600en min. Deretter gjenstår det kun å kjøre etter fartsgrensene...  Da skulle problemet være løst!
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
westcosta
|
 |
« Svar #14 på: juni 25, 2012, 17:19:31 pm » |
|
Skal du kjøre boble med ballong hjul, velg XL eller c-dekk med "Overkill" på lufttrykk.. 
|
|
« Siste redigering: juni 25, 2012, 17:21:58 pm av westcosta »
|
Loggført
|
 T1 "Eatonic" T2 Buss "Metal Jacket" T4 "Multi"
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #15 på: juni 25, 2012, 18:49:23 pm » |
|
80km/t. Og rett pakking er tingen. Skal ikke ha mye vekt på kula. lasta skal være mest mulig over hjula/jevnt. Hadde camp lett før bak bobla. den slang aldri...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #16 på: juni 25, 2012, 20:00:21 pm » |
|
Har også Lillebror og har ikke merket så mye nervøsitet. Kjører med 145-10 dekk, og temmelig jevnt lastet. Lillebror har jo ikke støtdempere, så litt hopping på ujevn vei må man regne med. Min har egenvekt på 240kg, så maks fart er 80 viss jeg ikke laster den full (under 300kg) og 60 ved full last (330kg) http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #17 på: juni 25, 2012, 20:03:13 pm » |
|
Ser det blir mye mas om hva som er lovlig hastighet osv, men det eg faktisk spør etter er tips om hvordan å forbedre stabiliteten til hengeren ikke om eg skal kjøre i 60, 80 eller 100 km/t. Må jo skjønne at det ikke er planen å kjøre fort, men er slitsomt på langtur å allerede måtte ha ett øye i speilet ved 80 km/t. Den greia du viser til Lassen virket veldig smart, ikke skjønte eg helt hva den egenetlig er men så er det jo ikke bremser på hengeren heller.. Er det noen som kan forklare hvorfor vi faktisk får sleng på hengeren? Kan det hjelpe å montere støtdempere, breie felg og dekk, stabstag?  Økning eller senking av kuletrykk etc?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
smeen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #18 på: juni 25, 2012, 20:17:02 pm » |
|
Hei! Har selv hatt Combicamp 2000 på slep bak bobla, Hvis den lastes feil vil den vingle i høy hastighet, Det gjelder og laste vekten over aksel i vogna, ikke på kula og ikke for langt bak, Hvis det blir for mye vekt på kula vil bilen bli guffen og kjøre. Er også viktig og ha godt trykk i hjula på vogna slik att ikke ryggen på dekket vingler frem og tibake...
Øyvind
|
|
|
Loggført
|
Øyvind Solberg Fjelly 1820 Spydeberg Tlf:95 46 40 21
Selv små ting tar tid......
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #19 på: juni 25, 2012, 20:18:41 pm » |
|
Hengere slenger av bare en grunn... Og den er ikke nevnt her... Tyngdepunktet på hengeren MÅ ligge mellom hjula på hengeren og bilen, vanlige hengere/ biler skal ha 60 kg på kula... Men med en slik minihenger kan nok denne vekten justeres ned noe...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #20 på: juni 25, 2012, 20:19:51 pm » |
|
Dalland høre Med Lynet hær  De er nok ikke beregnert å kjøre fortere en 70km da Husk de er bygd på 60tallet og tidlig 70tallet og da var nok hastigheten litt mindre en i dag  Å de hadde nok ikke trimma motor I Noreg på 60/70tallet  Du kan jo lage noe nytt understell med Fjærer alla Tredal sine hengere da  Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: juni 25, 2012, 21:37:38 pm » |
|
Magne, les innlegget over ditt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #22 på: juni 25, 2012, 22:17:38 pm » |
|
http://www.tredal.no/se på bilde til Høyre med og fjærer og uten fjærer. ja jeg veit nok om henger da Jon,alt er avhenge hvor mye man har på Kula 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #23 på: juni 25, 2012, 22:21:51 pm » |
|
Slenger henger'n, slipp for f**n ikke gassen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #24 på: juni 25, 2012, 22:29:44 pm » |
|
Fasitsvaret er: For liten kulevekt. Last opp til rundt 75kg til maks 100 kg på kula og kjør uten problemer....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #25 på: juni 25, 2012, 22:43:04 pm » |
|
Fasitsvaret er: For liten kulevekt. Last opp til rundt 75kg til maks 100 kg på kula og kjør uten problemer....
Min erfaring er også at vingling forsvinner med økt vekt på kula.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #26 på: juni 26, 2012, 10:07:49 am » |
|
De der er vel kun godkjent for 60 km/t...?  Under 300 kg så godkjent for 80 km/t. trodde også d er 60 når de er uten brems og 80 m brems. Sjekka? stemmer nok som dalland sier.. så lenge aktuell totalvekt er under 300 kg så er det lov å kjøre i 80 med den selv om den er uten brems Det kommer an på førerkortklassen din det gitt...På klasse B er det ALDRI snakk om aktuell totalvekt som gjelder. Da er det alltid tilatt totalvekt....Kun BE som har noe med aktuell totalvekt og gjøre.....står klart og tydelig i lovverket
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|