mars 19, 2024, 08:19:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Auens 1302  (Lest 5383 ganger)
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« på: juli 25, 2012, 21:01:38 pm »

Så. Da har den havna hos meg, for å bli min brukstralle  Glad 71 mod 1302 med gammel bakluke. Syns den grønne (roadtripbilen) fortjener å stå inne om vinteren, og da må man jo ha noe annet å ofre til veisaltet. Sliter med å finne rust på denne, så den skal vel holde et par vintre  Glad Og siden den først har rånerutseendet, vil jeg kaste inn noen målere i dashbordet, og gjøre den til testemne for ymse motorprosjekter på sommerstid. Så kan jeg lære meg mer motor og samtidig teste ut i en bil med irs og bøtteseter Gliser Men det blir til våren igjen. Den skal få overvintre med 1600-motoren den er utstyrt med. Tror kanskje den har 1300-kasse også. Syns den har ganske høyt turtall på motorvei. Har ikke fått krøpet under enda, siden den er godt senka bak. For små hjul har den i hvert fall, men jeg tviler på at det er hele forklaringa på turtallet og den gode akselerasjonen (speedometer viser 8.5% for mye)  Øyerulling Tenkte å sette på noen litt større dekk bak, og kanskje senke litt foran for å få den i vater. Liker ikke så godt omvendt-stuk  Osteaktig På sikt tror jeg også at jeg skal prøve meg på et eksosanlegg med sideutblås, så jeg slipper at det ligger mellom bakplata og bakken.

Legger ut et par uhøytidelige bidler også


Litt racerlook


Ser at jeg hadde hvitbalansen på kameraet helt ute på jordet, men man ser jo bakluka. Ser også at noen har bytta en skjerm en gang i tida, og at baklyktene er alt annet enn i vater  Sjokkert Tenker jeg heiser den ene og senker den andre, så lyktene fortsatt overlapper de gamle hullene  Glad


For meg som er så liten og slank, er disse setene prima. Sammen med senk, irs og sterkere motor enn i den grønne, er det farlig moro å kjøre den  Osteaktig


Tror man den blir høy nok her med mer gummi og sideutblås?


Kan i alle fall ikke ha bilen så høy, syns jeg. Racelooker på stylter?


Tror motoren som står i er ganske så original. Virker i alle fall som den er i grei stand  Blunker (Ja, jeg er helt og holdent klar over at det ikke står i noen forgasser, men det er fordi jeg fikler litt med den nå om dagen  Blunker )
« Siste redigering: oktober 25, 2012, 09:48:51 am av Auen » Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #1 på: juli 25, 2012, 21:20:39 pm »

Så over til noen problemer. Ingen bil uten problemer, vel? Vakumklokka hadde brukket tapp da jeg overtok den, så den har jeg fått bytta (takk til 56 oval for den!) Har også blåst litt her og der i forgasseren, uten å gidde å plukke den totalt i biter. Men den nøler litt under pådrag. Har prøve å justere akselerasjonspumpa både til maks juice og motsatt + alle mellomting, uten å føle at jeg har oppnådd noen ting. Tenkte derfor at jeg skulle bytte membran i pumpa, men den ser egentlig ganske bra ut. På en annen side, lå det litt (eller ganske mye?) grums inne i pumpekammeret. Hvor skal jeg blåse for å reingjøre hele kanalen til akselerasjonspunpa? Kan det kanskje være noe annet som er rota til problemene mine? Leste en plass at det kan være at mekanismen fra gassakselen til pumpa kan slå borti dynamoen, og det ser ut som om det er et merke på bandet rundt dynamoen. Hva kan eventuelt gjøre med det? Har en annet innsug liggende. Kanskje det er litt høyere?  Glad Takk for hjelp, i alle fall!


Heh. Her lå det litt bevismateriale Øyerulling


Er ikke denne bedre enn de tynne som er i rep-settet, da?


Syns den ser frisk ut, jeg  Glad
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #2 på: juli 25, 2012, 21:42:28 pm »

Jeg tror jeg har en gasser liggende du kan få neste helg Glad Så kan du sjekke om den er bedre en den du har og bilen kanskje går feilfritt Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juli 25, 2012, 21:50:29 pm »

Hei! Les denne tråden om forgasseren, hvis du ikke allerede har gjort det:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html

Lykke til !
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #4 på: juli 26, 2012, 10:41:35 am »

En skikkelig forgasserrens løser nok mange små irritasjoner, + et bensinfilter kan være greit:)
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 26, 2012, 20:50:45 pm »

Jeg tror jeg har en gasser liggende du kan få neste helg Glad Så kan du sjekke om den er bedre en den du har og bilen kanskje går feilfritt Glad

Kjempe tilbud Auen, bare å slå til Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #6 på: juli 29, 2012, 01:59:13 am »

Jeg tror jeg har en gasser liggende du kan få neste helg Glad Så kan du sjekke om den er bedre en den du har og bilen kanskje går feilfritt Glad

Kan jo ikke si nei til det tilbudet  Osteaktig Skal bare se om jeg får blåst noe liv i den jeg har først  Blunker
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 29, 2012, 05:06:44 am »

Sett den på rekkverket på varandan da, så blir den blåst Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #8 på: juli 29, 2012, 09:20:29 am »

sitter aks pumpe røret i forgasseren? det hender de løsner og magisk forsvinner ;)ta et bilde av gasseren fra
oversiden med choke spjeldet åpent....
Loggført
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 25, 2012, 09:57:54 am »

Her har jeg ikke skrivd på en stund  Glad Viste seg at "krana" hadde blitt helt tett. Selv om jeg hadde blåst den rein nylig, så har vel noe at det krumset bak aks-membranen tetta den, men nå er hele gasseren rensa ut og inn, og nye membraner, fôringer og pakninger innstallert  Glad Neste problem var at jeg ikke syns den tente ordentlig. Et tennplugg og -kabel-bytte hjalp vesentlig. Heva den også litt, for at den skulle bli litt mer praktisk, og bytta eksosanlegg og olje + justerte ventilene og justerte tenning. Så nå gjenstår det bare å justere tomgangen, så er vel motoren fin  Glad
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 25, 2012, 10:26:00 am »

Har også i løpet av all den tida jeg har brukt bak i motorrommet blitt mektig lei av å få lokket i bakhodet. Så jeg kjøpte en motorlokksfjør til den nette sum av 30,-  Glad



Jeg følte av en eller en annen grunn ikke det umiddelbare behovet for å stikke en så stygg fjør inn i motorrommet mitt (har ikke fått lokket nok ganger i hodet). Så etter å ha lest en svensk artikkel jeg fikk fra Gullik og litt på internett, bestemte jeg meg for å teste ut litt elektrolyse  Glad Prinsippet er enkelt. Man trenger: én rusten del, en ståldel som man kan ofre til o'store elektrolysegud (offeranode), vann, natriumkarbonat, batterilader og litt tålmodighet  Blunker



Et av mine gamle pc-kabinetter fra databygge-perioden min måtte under kniven for dette prosjektet, så da har jeg vel bare omlag 35 igjen? Osteaktig



Jeg elsker etiketten på denne! Har visst vært den samme i alle år.



Kobler minus til rusten del



...og pluss til offeranoden (pass på at klypa er over vann, hvis ikke blir visst den også rusten)



Lot det stå over natta, børsta den med stålbørste, skylte den og heiv den inn i komfyren for å tørke. Her ser man også at rusta og lakkrestene har sluppet taket  Blunker



Var visst tom for sort lakk, så da blei det å pensle på hammerlakk istedenfor. Og henge det til tørk på et temperert og tørt sted: rommet mitt  Glad



Ikke akkurat det beste håndtverkerarbeidet med den malinga her, men den ser nå mye bedre ut enn først Blunker
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 25, 2012, 13:36:28 pm »

Hvis du spør på en dagligvare butikk så har dem sånne kjekke engangs plastkurver som de får champinjonger i,  får du vekta ned en sånn en i badet ditt, kan du lesse opp uten fare for kortsluttning også (med offeranoden under plastkurven).
Loggført

Seaside VW Klubb
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 25, 2012, 14:05:18 pm »

Hvis du spør på en dagligvare butikk så har dem sånne kjekke engangs plastkurver som de får champinjonger i,  får du vekta ned en sånn en i badet ditt, kan du lesse opp uten fare for kortsluttning også (med offeranoden under plastkurven).

Ikke dumt! Syns det var litt klumsete å kutte så mye i offeranoden for å unngå kortslutning, serru
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #13 på: april 11, 2013, 00:40:28 am »

Vinterbil, ja. Søstera mi var på jordomseiling i vinter, og da måtte jo noen passe på at dieselbimmeren hennes ikke sto seg i hjel. Blei nok heller denne som sto, da gitt. Like greit, egentlig, så slapp den unna veisaltet  Glad Driver i alle fall på og pusler med bobla igjen nå, og lurer på om noen har noen erfaringer med å ha på fangere når bilen har gammel motorluke. (Mao. pre 67 luke på post 68 bil med bakfanger montert) Regner med at så lang luke slår borti fangeren, egentllig. Tror nemlig bilen ville tatt seg godt ut med sorte fangere. Pluss at vegvesenet liker meg litt bedre da  Blunker
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!