Lasse.E
|
 |
« på: august 29, 2012, 23:30:11 pm » |
|
Ja,hva tåler egentlig en T1 motor av effekt. Noen som har noen eksempler,teorier,erfaringer ? Det være seg vanlig suge motor eller turbo motor.
Mvh.Lasse E.
Har fått forslag på å endre tråden litt,og den nippet jeg på ! Hva har du gjordt med din motor,og hvilken effekt er det i den ? Hvor langt er din motor gått etter trimming ? Hvordan blir den brukt ?
Kom med deres innspill gentlemen !
|
|
« Siste redigering: august 31, 2012, 23:52:46 pm av Lasse.E »
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #1 på: august 30, 2012, 00:21:22 am » |
|
Alt avhenger av levetid. 1500 hk på en orginal blokk bør være mulig.... i ett par sekunder 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse.E
|
 |
« Svar #2 på: august 30, 2012, 07:33:50 am » |
|
Hei Erik. Gjør om spørsmålet litt ! Hva kan man kan ta ut av en T1 motor som ikke må overhales etter hver prøvetur.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #3 på: august 30, 2012, 07:43:21 am » |
|
Hva er du villig til å legge i en Solid Motor  Veit jo om en kar har Bugd en 2165 motor han har kjørt mye med den Thomas Blommor fra Kalmar,men den ligger det mye bra deler i. Men en god bruks motor ca 150-170Hk 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #4 på: august 30, 2012, 10:52:41 am » |
|
Min erfaring er vel ca slik med orginalbasis:
Orginal 50 hk = 300.000km mellom overhaling Trimmet til 100hk = 30.000km mellom overhaling (forutsatt: du er flink) Trimmet til 200hk = 3000 km mellom overhaling (forutsatt: du er flink /fornuftig og heldig.)
Som eksempel, et moderne alternativ: Subaru turbo boxer 300hk = 300.000km mellom overhaling.
Som man skjønner har den gamle vw magnesiumblokk motoren begrensninger desverre.....
|
|
« Siste redigering: august 30, 2012, 12:20:02 pm av THT »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: august 30, 2012, 12:23:18 pm » |
|
På svarene her virker som delene vet hva motoren leverer på max turtall? Det er selvfølgelig feil...
En motor med 200 hester har 100 hester på lavere turtall... så det er bruken/turtallet som avgjør hvor lenge motoren lever. Med luftfilter og oljebytter på en solid bygget 2332 med 200 hk og kontroll på tenningen så begrenses ikke levetiden av magnesiumblokka.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: august 30, 2012, 12:57:11 pm » |
|
Feil. er et sterkt ord. Hva tåler en T1 motor i følge JHU da?
( Vi snakker vanlig sportslig kjøring med trimma motor, og ikke uberforsiktig putring)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: august 30, 2012, 13:44:07 pm » |
|
Hvor langt er et tau? 110 hk på 6500 rpm holder i 8 år og går bra ennå.
"feil"? Vet delene max effekt?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: august 30, 2012, 13:55:12 pm » |
|
Min erfaring er vel ca slik med orginalbasis:
Orginal 50 hk = 300.000km mellom overhaling Trimmet til 100hk = 30.000km mellom overhaling (forutsatt: du er flink) Trimmet til 200hk = 3000 km mellom overhaling (forutsatt: du er flink /fornuftig og heldig.)
Som eksempel, et moderne alternativ: Subaru turbo boxer 300hk = 300.000km mellom overhaling.
Som man skjønner har den gamle vw magnesiumblokk motoren begrensninger desverre.....
Eg har nå kjørt 6000 km i sommer for det meste med campingvogn og 3500 av de km var med 30 grader + ute. Hadde tallene dine stemt måtte eg hatt overhalt hele motoren halvveis nede i tyskland. Hvis man bygger en trimmet motor velger man ofte motvekts veiv, balanserer alle delene, bruker gode lagre og deler ellers. Dette vil jo føre til at blokken varer lengre enn originalt... Men min skal splittes i vinter mest for moro, så får vi se om den har total havarert etter stakkars 12000 km på veien. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: august 30, 2012, 13:56:57 pm » |
|
de nyere type 1 ettermarkeds blokkene i alu har vel bedre forutsettninger for å holde bedre. å tro man får 300.000km ut av en original type 1 motor er vel overtro.?? mellom 50-100.000 km er vel mere reelt før linjeborring (med slark i thrust) utlsitte rådelager etc. og man trenger ikke dra lenger enn til WBX for å se motorer som går 250-300.000km uten overhaling såfremt de har vært servet skikkelig. men disse har jo skarve 112hk.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
 |
« Svar #10 på: august 31, 2012, 00:48:24 am » |
|
Enig med Jørn, en orginal T1 er jo ferdig etter 50-100k og det har jo noe med at det er orginalt med sil ( som kun filtrerer ut den verste grovpukken) jeg har true ved bytte til ordentlig filter og hyppig serving så holder en orginal lenger en 100k men det kommer jo litt an på bruken. Ligger du konstant på ventilflyt og stram wire så sier det seg selv at ingen ting holder.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #11 på: august 31, 2012, 09:55:11 am » |
|
Skarve 112hk i wbx ja, men hadde den stått i boble ville den vel nesten holdt evig med tanke på vekta i en boble i forhold til transportern. Jeg har sett T1 motorer som har gått lengre enn 100.000km, men som jeg alltid har fått høre av min far og farfar (som begge har jobbet flere tiår med vw) så har de aldri holdt lengre enn 100.000.
Alt avhenger av bruk som Lars sier. Kjører du alltid på stram wire så blir det mer slitasje.
Kjører man trimmet motor er det viktig med en godt balansert motor, riktige klaringer som stemmer med viskositeten på oljen man skal bruke, et godt filtersystem og god olje (helst helsyntetisk) som tåler høy belastning (eks Royal purple)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #12 på: august 31, 2012, 14:17:14 pm » |
|
 Hvorfor poste noe som helst av sine erfaringer på dette forumet , kan man spørre seg , når medlemmene bare venter å angripe meningshavere, forumgrundere inkl? Beklager så mye at man drister seg til å si noe. Skal ikke skje igjen, hvis man vil ha seg frabedt ekte erfaring.... Men dog, At man er så historieblind at man tror en orginal boble motor fra ny er skrot etter 50000km, mens en 4xtrimma motor varer evig er patetisk lavmål, må jeg desverre si folkens.  For en som er gammel nok til å ha foreldrefamile som har kjørt flere orginal bobler fra ny til skrot. mens de fremdeles var i vanlig trafikk, er dette nesten krenkende. Greit Split og Oval med sine ulagrede kamaksler og generelt svake 25/30hk. motor varte 100.000km. Men helt siden den gang hold ting 250-300.000km ved vanlig bruk. Fact! Men det var ikke det debatten handlet om. Hvor mye kan man trimme. og samtidig ha en pålitelig motor en stund, tolker jeg spørsmålet til? Fint om forumkjekkasene kunne svart konstruktivt på det i steden. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: august 31, 2012, 14:47:57 pm » |
|
jeg har ingen direkte erfaring med original motorer som har gått 300.000km det tror jeg det er få som har egentelig derfor jeg skriver med spm tegn...  det jeg har erfaring med er div biler med km stand fra 50-150.000KM de som har 100.000+ km har nesten aldri hatt original motoren. og den '1 eiers" bobla jeg hadde med 53.000km på tellern hadde greit med endeslakk. motoren er ikke skrot for det men kan vel i noen tilfeller gå under utrykket : trenger overhaling . 50.000 er vel i laveste laget , men se på en del som overhaler motorer med linjeborring, nye lager avbalansering etc. "alt nytt" så holder ikke de 300.000km uten noe som helst form for "overhaling" det er det JEG TROR. nå har jeg kikket igjennom tråden og hvor står det att en 4x trimma motor varer evig hen??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: august 31, 2012, 15:14:00 pm » |
|
OG når man kommer med slike påstander må det være tillatt å stille spm.tegn med disse utalelsene??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #15 på: august 31, 2012, 18:28:27 pm » |
|
Alltid!
|
|
« Siste redigering: september 01, 2012, 08:58:17 am av THT »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #16 på: august 31, 2012, 19:25:18 pm » |
|
Fattern kjøpte (nesten) ny 64 modell, og den 1200'en blei byttet på midten av 70-tallet, på rundt 140.000 km, fordi den begynte å gå dårligere. På min oval blei motoren byttet i Hamburg i 1964, på km stand 118.000. Første norske eieren kjørte dit ned og byttet motor der. Han var kaptein på en båt som trolig gikk dit, fordi han også kjøpte bilen der da den var ett år gammel. Jeg kjøpte ovalen i 1990, km stand (2?)03.000. Da var det byttet stempelringer og honet sylindre + slipt ventiler, etter at bilen blei stående pga en oljelekkasje i 1982/83. Nå har bilen gått 260.000 km (-118.000 på første motor, blir 142.000 på fabrikkoverhalt motor), og går fortsatt godt. Ikke endeslakk. Har en mistanke om at ventilstyringene har sett bedre dager, det hender den røyklegger litt ved oppstart på kald motor ( hvis jeg har kjørt en liten oppoverbakke før stopp). Men den går bra til å være en 30hk. Bedre olje gjør nok at motorene holder bedre i dag enn de gjorde for 40-50 år siden.
Dettte var min personlige erfaring med utrimmede motorer. Men husker det blei nevnt på 80-tallet at Birger Gjestland bygde gode motorer med borti 100 hk, for de kunne gå over 50.000 km uten problemer.
|
|
« Siste redigering: august 31, 2012, 19:35:37 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #17 på: august 31, 2012, 22:03:14 pm » |
|
Altid! Rense navlehullan til kvaranner og leve lykkjelig alle våres dga, det er fasiten veittu....
Hæ?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Lasse.E
|
 |
« Svar #18 på: august 31, 2012, 23:33:38 pm » |
|
Ja ! Her ble det liv. Regnet med at det ble mange meninger om dette tema,og det er fint at folk er engasjerte. Men,skitt kasting er for dumt..... Det er mange på forumet her som burde ha masse erfaring på dette området,og det er flott om disse kunne dele med oss uerfarende. Kom med innspill,men vennligst aksepter at vi kan forskjellige erfaringer og meninger.
Slutt.
Mvh.Lasse E
Ps. Takk for konstruktive innlegg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #19 på: august 31, 2012, 23:38:32 pm » |
|
Viktig med litt liv Vi har jo i dag mange eksempler på trimmet motor i miljøet. Hva med å snu litt på spørsmålet? Hvor mange km har din trimmede motor holdt hittil? Hvor mye effekt har du hentet ut? Hvordan er din Kjørestil?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse.E
|
 |
« Svar #20 på: august 31, 2012, 23:46:37 pm » |
|
Vi prøver den vrien isteden ! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #21 på: september 01, 2012, 10:03:43 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #22 på: september 01, 2012, 10:16:14 am » |
|
Forsiktig nå... , ikke alle her inne som liker å høre at T4-motor er en bedre motor enn T1.. 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #23 på: september 01, 2012, 10:18:51 am » |
|
jeg vet  men det er aldri for sent og snu 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #24 på: september 01, 2012, 10:53:15 am » |
|
Sikkert mange som er lei av å høre om min 1950 motor nå  men jeg synes den er et godt eksempel på at en trimma motor kan gå langt. Selv om jeg ikke har telt kilometer på den, har den beviselig gått veldig mange mil. Den har sittet flere sesonger i min Ghia ( som jeg kjører mye! ), en sesong i SCC bussen ( turnert hele Europa) og nå en sesong i split bussen. Har ikke gjort noe med motoren siden den ble bygget, bare vanlig service. Den blir kjørt hardt, og ofte lenge av gangen (feks 55 mil i et strekk hjem fra Tierp). Nå er ikke denne motoren veldig hard trimmet, men det er tross alt dobbelt effekt av standard. Den er bygget på en linjeborret AD blokk, har en 82mm motvektsveiv, 87 mm borring (1641 sats), engle 100 kam, standard topper, lett portet, ca 9,5:1 i komp og eksternt oljefilter. Ellers tror jeg at det som ofte sliter mye på en trimma motor, som gjør at man må overhale ofte, er hard trykkplate. Det gir stor belastning på blokk og thrustelager slik at man raskt får uønsket endeslakk. Ergo, vil man kjøre en trimmet motor langt, bør en "ofre" det å ha en sint clutch.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #25 på: september 01, 2012, 10:58:27 am » |
|
Sikkert mange som er lei av å høre om min 1950 motor nå  men jeg synes den er et godt eksempel på at en trimma motor kan gå langt. Selv om jeg ikke har telt kilometer på den, har den beviselig gått veldig mange mil. Den har sittet flere sesonger i min Ghia ( som jeg kjører mye! ), en sesong i SCC bussen ( turnert hele Europa) og nå en sesong i split bussen. Har ikke gjort noe med motoren siden den ble bygget, bare vanlig service. Den blir kjørt hardt, og ofte lenge av gangen (feks 55 mil i et strekk hjem fra Tierp). Nå er ikke denne motoren veldig hard trimmet, men det er tross alt dobbelt effekt av standard. Den er bygget på en linjeborret AD blokk, har en 82mm motvektsveiv, 87 mm borring (1641 sats), engle 100 kam, standard topper, lett portet, ca 9,5:1 i komp og eksternt oljefilter. Ellers tror jeg at det som ofte sliter mye på en trimma motor, som gjør at man må overhale ofte, er hard trykkplate. Det gir stor belastning på blokk og thrustelager slik at man raskt får uønsket endeslakk. Ergo, vil man kjøre en trimmet motor langt, bør en "ofre" det å ha en sint clutch. #Liker# 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #26 på: september 02, 2012, 12:36:32 pm » |
|
Forsiktig nå... , ikke alle her inne som liker å høre at T4-motor er en bedre motor enn T1..  Men jaggu god holdbarhet. Helsyntetisk olje hjelper på det også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #27 på: september 02, 2012, 13:09:34 pm » |
|
Er dette motoren som også har blitt bremset utallige ganger på diverse bremsebenker samt kjørt på absolutt rimeligste olje tilgjengelig fra Felleskjøpet eller noe liknende? Isåfall en nydelig motor med akkurat passe krefter for å frakte en tung buss full av SCC artikler, aggregat, safe + + + + Eller blander jeg? -BB- Sikkert mange som er lei av å høre om min 1950 motor nå  men jeg synes den er et godt eksempel på at en trimma motor kan gå langt. Selv om jeg ikke har telt kilometer på den, har den beviselig gått veldig mange mil. Den har sittet flere sesonger i min Ghia ( som jeg kjører mye! ), en sesong i SCC bussen ( turnert hele Europa) og nå en sesong i split bussen. Har ikke gjort noe med motoren siden den ble bygget, bare vanlig service. Den blir kjørt hardt, og ofte lenge av gangen (feks 55 mil i et strekk hjem fra Tierp). Nå er ikke denne motoren veldig hard trimmet, men det er tross alt dobbelt effekt av standard. Den er bygget på en linjeborret AD blokk, har en 82mm motvektsveiv, 87 mm borring (1641 sats), engle 100 kam, standard topper, lett portet, ca 9,5:1 i komp og eksternt oljefilter. Ellers tror jeg at det som ofte sliter mye på en trimma motor, som gjør at man må overhale ofte, er hard trykkplate. Det gir stor belastning på blokk og thrustelager slik at man raskt får uønsket endeslakk. Ergo, vil man kjøre en trimmet motor langt, bør en "ofre" det å ha en sint clutch.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #28 på: september 02, 2012, 14:07:50 pm » |
|
berger. er dette motoren som stod i scc bussen ca 2 år siden? magne bævre hadde scc bussen hos Pøls Workshop etter enten en tur fra bugrun eller tyskland motor rommet var åpent og jeg nappa i reinhjulet. klank klank.. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #29 på: september 02, 2012, 14:35:43 pm » |
|
berger. er dette motoren som stod i scc bussen ca 2 år siden? magne bævre hadde scc bussen hos Pøls Workshop etter enten en tur fra bugrun eller tyskland motor rommet var åpent og jeg nappa i reinhjulet. klank klank..  Nei, det var 2110 motoren med JPM kam som ble bygget for bussen. Magne nevnte det med endeslakken for meg, og jeg målte den før jeg satt motoren i Ghian. Da var den innenfor normalen 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|