mai 05, 2025, 00:19:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sandblåse eller ikke?  (Lest 4950 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: mars 18, 2013, 21:38:39 pm »

Har fått meg en Porsche 356A fra 1956 som jeg driver og stripper for deler, for enten og sandblåse
eller begynne og bytte metall (det er mye rust) men er veldig usikker på om jeg skal blåse den, eller om
det bare er waste of time og bortkasta penger, siden det meste (under) må byttes alikevel, og karosseriet
utvending uansett ikke er noe bra og blåse (i hvertfall ikke med sand) Hva ville ekspertene her inne gjort?

PS! (Har en rotisserie så jeg kommer til bilen fra alle kanter enkelt, om dette har noe og si)

Takk

Alex
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: mars 18, 2013, 23:13:30 pm »

Blåse først og sveise etterpå. Du får frem mye rust ved å sandblåse. Alternativt blåse med et noe snillere medie
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
TURBO
Gjest
« Svar #2 på: mars 18, 2013, 23:17:29 pm »

Hvorfor ikke pyrolyse?
Loggført
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 19, 2013, 00:25:59 am »

Det kunne jo vært greit å ha noe å sveise i å da   Osteaktig
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 19, 2013, 00:30:05 am »

Jeg ville hørt med noen som driver med sandblåsing jeg. Det er vel en sjappe i follo som driver med dette.
Fint glass er snillere å blåse med. Om du skal blåse selv kan jeg skaffe deg den typen glass jeg bruker på jobben. Den er ganske så snill.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 19, 2013, 00:52:07 am »

Det kunne jo vært greit å ha noe å sveise i å da   Osteaktig

Går ann og få frem friskt metall uten og sandblåse også vettu... Blunker
Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 19, 2013, 00:53:28 am »

Hvorfor ikke pyrolyse?

Hva er dette, gjorde ett google søk, men ble ikke spes mye klokere? Hæ
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: mars 19, 2013, 01:17:17 am »

sandblåsa ein heil bil med glass?? da er jaggu ikkje gratis. ingenproblem å sandblåsa, solenge dei som gjer jobben veit kva dei driv med. dvs KAN sandblåsa tynnplater. men no har vel ikkje ein 56modell porsche akkuratt kinastål, i tilleg er da vel få områder som kan definerast som store flater, så da er liten sjangs for deformasjon. men dropp alu.silikat(sånne perler) vist du er redd for at bilen skal forsvinna.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TURBO
Gjest
« Svar #8 på: mars 19, 2013, 07:49:34 am »

Hvorfor ikke pyrolyse?

Hva er dette, gjorde ett google søk, men ble ikke spes mye klokere? Hæ
Blir varmet opp til 430 grader og bakt over lang tid,for deretter og bli skylt med varmt vann,utrolig effektivt og lettvint.
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #9 på: mars 19, 2013, 12:11:27 pm »

Ring litt rundt og hør om noen driver med kalkblåsing. Mye finere overflate og du slipper varmgang i platene. Tørris er vel også et alternativ.
Loggført

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #10 på: mars 19, 2013, 14:28:57 pm »


Gratulerer med spennende bil!

Sveis bånn, slip ned det ytre (hvis du ikke skal bevare patina og "touch up"...)....også sandblås det lille strukturelle som er igjen. Billigere og bedre...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #11 på: mars 19, 2013, 19:28:40 pm »

He.He.. Siden du er fotograf klarer du vel og knipse noen bilder av nybilen Glad
Spennende.. Har samme prosjekt 54mod., men skjer ikke noe i år Glad
Samler deler .. Har kanskje noe deler liggende hvis du skulle trenge.
Loggført

Member of The Split Cruisers.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 19, 2013, 20:51:26 pm »

Sveise ramme først
Skjær bort alt av rust som er alvorlig
deretter Blåse
så da er det bare å starte med sveising

Sjekk metalmaster Seppe i Belgia
Fæsbooka


Det gjør proffa det Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 19, 2013, 21:31:23 pm »

He.He.. Siden du er fotograf klarer du vel og knipse noen bilder av nybilen Glad
Spennende.. Har samme prosjekt 54mod., men skjer ikke noe i år Glad
Samler deler .. Har kanskje noe deler liggende hvis du skulle trenge.

Takk, har ikke helt oversikten ennå på hva jeg har og ikke har men trenger helt sikkert ett eller annet...

Her er gliset  Gliser


* bilde.JPG (52.18 KB. 600x600 - vist 235 ganger.)

Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 19, 2013, 21:54:47 pm »

Sveise ramme først
Skjær bort alt av rust som er alvorlig
deretter Blåse
så da er det bare å starte med sveising

Sjekk metalmaster Seppe i Belgia
Fæsbooka


Det gjør proffa det Blunker


Takk, men trenger jeg og sveise ramme, når kanalene er helt inntakte?, har nå sett igjennom
ett stort antall restaurerings tråder på 356 og ingen har sveiset ramme hverken før eller etter sveis/blås.
Vet dette er viktig på boble etc, men 356 har unibody, det vil si at karroseri og bunn plate er i en del, derfor
er den mye stivere enn f.eks en boble...(men dette visste du selvfølgelig, hehe)

Loggført

Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #15 på: mars 19, 2013, 22:27:54 pm »

Hei.
Kjøpt deg Guide to do it yourself restoration av Jim Kellogg?
Står mye bra der. Hvor har du rust? Hvis kanalene er bra har du ikke mye rust Glad
Råkul bil. Usa-import?
Må lage en prosjekt tråd på denne Glad
Loggført

Member of The Split Cruisers.
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 19, 2013, 22:35:07 pm »

Hei.
Kjøpt deg Guide to do it yourself restoration av Jim Kellogg?
Står mye bra der. Hvor har du rust? Hvis kanalene er bra har du ikke mye rust Glad
Råkul bil. Usa-import?
Må lage en prosjekt tråd på denne Glad

Hei igjen

Har den boka, veldig bra og flittig i bruk alt, senest i dag Glad

Har rust i gulvet, sidevegger inni bak + litt her og der, også litt på kanalene, men
de er overraskende bra i forhold til resten av bilen, gud veit hvorfor?

Er USA import ja, kommer fra California, og har en fin solbrun patina på taket, her er ett bilde
av den på vei fra USA...


* USA.JPG (33.37 KB. 508x508 - vist 211 ganger.)



Loggført

Mr.Bubblehead
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Bodø


Vis profil WWW

« Svar #17 på: mars 19, 2013, 23:08:20 pm »

Stilig bil. Blir spennende og se fortsettelsen..
Loggført

Member of The Split Cruisers.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 19, 2013, 23:42:55 pm »

Hallo Blunker
du lager er ramme all Jigg som de proffa bruker
gå ut fra torsjonsrøra bak
og forstillingsrøret som sitter fast Blunker

da lager du noen måle punkter før eventuelt tar av alle skjermene hvis det trengs

men ta deg tur til han karen i Tuckførs dær Ulf har sin 356
da kan du se på jiggen hans
i-jern og rør på 120*60mm
og dreie rør som passer i torsjonsrøra bak og forstillingen

men jeg renger med du har tenkt å sette bort jobben til noen proffer eller gjøre det selv  men hør med han svensken først er mitt råd.du kan ta det med igjennom Ulf i Mysen da
jeg kan sende deg nr hans da
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mars 19, 2013, 23:47:20 pm »

pm sent
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 10, 2013, 09:40:22 am »

Gratulerer med fet vogn!

Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?


Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).

Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #21 på: april 10, 2013, 10:21:26 am »

Gratulerer med fet vogn!

Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?


Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).

Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.

Takk Glad

Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder
jeg 1600'n og selger 1500'n...

Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett
da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker.

Bilen blir desverre for original folket, alt annet
enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav
med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt
nato grønn, hahaha... Glad
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #22 på: april 10, 2013, 11:08:14 am »

Gratulerer med fet vogn!

Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?


Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).

Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.

Takk Glad

Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder
jeg 1600'n og selger 1500'n...

Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett
da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker.

Bilen blir desverre for original folket, alt annet
enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav
med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt
nato grønn, hahaha... Glad

Hurra! Er det noe som slår en Outlaw....   Gliser
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 10, 2013, 11:15:28 am »

Gratulerer med fet vogn!

Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?


Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).

Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.

Takk Glad

Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder
jeg 1600'n og selger 1500'n...

Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett
da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker.

Bilen blir desverre for original folket, alt annet
enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav
med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt
nato grønn, hahaha... Glad

Hurra! Er det noe som slår en Outlaw....   Gliser

Nei... Glad
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #24 på: april 10, 2013, 11:55:10 am »

Klin til! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #25 på: april 10, 2013, 14:21:55 pm »

Har du solgt din t2 nå da eller?
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #26 på: april 11, 2013, 08:52:53 am »

Gratulerer med fet vogn!

Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?


Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).

Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.

Takk Glad

Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder
jeg 1600'n og selger 1500'n...

Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett
da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker.

Bilen blir desverre for original folket, alt annet
enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav
med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt
nato grønn, hahaha... Glad

Dessverre har det vokst fram en uønsket subkultur i vårt nærmiljø. Dette er bare den ene av to Outlaws på gang. Dette miljøet er i ferd med å bre seg i de mørkere avkroker av regionen vår, og vi hører stadig om orginalbiler som er i ferd med å ødelegges. Senest er en Hebmüller som skal bygges til Ratrod, en 49 T1 som blir slammed Callooker, og en zwitter som pusses ned til en råtten Ratlooker. I tillegg ble jeg i går ufrivillig vitne til at en godkjent 66 med skilter ble høgd for å gi deler til en annen Ratlooker. What to do?
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #27 på: april 11, 2013, 09:04:11 am »

Gled deg over at din egen orginalbil kanskje stiger raskere i verdi når markedet blir stadig mindre?  Hæ Øyerulling

Jeg skjønner tankene, og er med på de i stor grad. Jeg plukket nettopp motor og gir ut av en 1303S med skilter for mitt "outlaw" prosjekt. Restene kommer som regel til nytte, også i mitt tilfelle. Denne er snart på veien igjen etter en del kvelder med rustsveising og ny drivlinje. Ødelegges bilene av dette? OK, en Heb til rat-rod hørtes ut som en større ombygging. Men alle de andre, er ikke de stort sett reverserbare?
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #28 på: april 11, 2013, 12:14:07 pm »

Gratulerer med fet vogn!

Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?


Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).

Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.

Takk Glad

Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder
jeg 1600'n og selger 1500'n...

Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett
da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker.

Bilen blir desverre for original folket, alt annet
enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav
med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt
nato grønn, hahaha... Glad

Dessverre har det vokst fram en uønsket subkultur i vårt nærmiljø. Dette er bare den ene av to Outlaws på gang. Dette miljøet er i ferd med å bre seg i de mørkere avkroker av regionen vår, og vi hører stadig om orginalbiler som er i ferd med å ødelegges. Senest er en Hebmüller som skal bygges til Ratrod, en 49 T1 som blir slammed Callooker, og en zwitter som pusses ned til en råtten Ratlooker. I tillegg ble jeg i går ufrivillig vitne til at en godkjent 66 med skilter ble høgd for å gi deler til en annen Ratlooker. What to do?
Skjer ting her nede i østfold også. Senest i går var justandy og en kollega nede i fredrikstad. De kappet opp, flatpakka og kasta en splittbuss bare for å kunne si at "jeg har kasta en sånn" Gliser
Tenkte jeg skulle prøvd noe sånt selv en gang. 
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #29 på: april 12, 2013, 01:40:10 am »

Ring roars sandblåsing på frogn. Har hatt noen råtne dører der før og han blåste de pent uten å blåse hull. Han kan også epoxy grunne bilen etter på.

Ja har kasta en sånn dere splittbuss. Prøver å øke verdien på min egen fillete buss  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!