atufte
|
 |
« på: mars 18, 2013, 21:38:39 pm » |
|
Har fått meg en Porsche 356A fra 1956 som jeg driver og stripper for deler, for enten og sandblåse eller begynne og bytte metall (det er mye rust) men er veldig usikker på om jeg skal blåse den, eller om det bare er waste of time og bortkasta penger, siden det meste (under) må byttes alikevel, og karosseriet utvending uansett ikke er noe bra og blåse (i hvertfall ikke med sand) Hva ville ekspertene her inne gjort?
PS! (Har en rotisserie så jeg kommer til bilen fra alle kanter enkelt, om dette har noe og si)
Takk
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: mars 18, 2013, 23:13:30 pm » |
|
Blåse først og sveise etterpå. Du får frem mye rust ved å sandblåse. Alternativt blåse med et noe snillere medie
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: mars 18, 2013, 23:17:29 pm » |
|
Hvorfor ikke pyrolyse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse.E
|
 |
« Svar #3 på: mars 19, 2013, 00:25:59 am » |
|
Det kunne jo vært greit å ha noe å sveise i å da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: mars 19, 2013, 00:30:05 am » |
|
Jeg ville hørt med noen som driver med sandblåsing jeg. Det er vel en sjappe i follo som driver med dette. Fint glass er snillere å blåse med. Om du skal blåse selv kan jeg skaffe deg den typen glass jeg bruker på jobben. Den er ganske så snill.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #5 på: mars 19, 2013, 00:52:07 am » |
|
Det kunne jo vært greit å ha noe å sveise i å da  Går ann og få frem friskt metall uten og sandblåse også vettu... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #6 på: mars 19, 2013, 00:53:28 am » |
|
Hvorfor ikke pyrolyse?
Hva er dette, gjorde ett google søk, men ble ikke spes mye klokere? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: mars 19, 2013, 01:17:17 am » |
|
sandblåsa ein heil bil med glass?? da er jaggu ikkje gratis. ingenproblem å sandblåsa, solenge dei som gjer jobben veit kva dei driv med. dvs KAN sandblåsa tynnplater. men no har vel ikkje ein 56modell porsche akkuratt kinastål, i tilleg er da vel få områder som kan definerast som store flater, så da er liten sjangs for deformasjon. men dropp alu.silikat(sånne perler) vist du er redd for at bilen skal forsvinna.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #8 på: mars 19, 2013, 07:49:34 am » |
|
Hvorfor ikke pyrolyse?
Hva er dette, gjorde ett google søk, men ble ikke spes mye klokere?  Blir varmet opp til 430 grader og bakt over lang tid,for deretter og bli skylt med varmt vann,utrolig effektivt og lettvint.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SBL
Supermedlem
    
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #9 på: mars 19, 2013, 12:11:27 pm » |
|
Ring litt rundt og hør om noen driver med kalkblåsing. Mye finere overflate og du slipper varmgang i platene. Tørris er vel også et alternativ.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #10 på: mars 19, 2013, 14:28:57 pm » |
|
Gratulerer med spennende bil!
Sveis bånn, slip ned det ytre (hvis du ikke skal bevare patina og "touch up"...)....også sandblås det lille strukturelle som er igjen. Billigere og bedre...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #11 på: mars 19, 2013, 19:28:40 pm » |
|
He.He.. Siden du er fotograf klarer du vel og knipse noen bilder av nybilen  Spennende.. Har samme prosjekt 54mod., men skjer ikke noe i år  Samler deler .. Har kanskje noe deler liggende hvis du skulle trenge.
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #12 på: mars 19, 2013, 20:51:26 pm » |
|
Sveise ramme først Skjær bort alt av rust som er alvorlig deretter Blåse så da er det bare å starte med sveising Sjekk metalmaster Seppe i Belgia Fæsbooka Det gjør proffa det 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #13 på: mars 19, 2013, 21:31:23 pm » |
|
He.He.. Siden du er fotograf klarer du vel og knipse noen bilder av nybilen  Spennende.. Har samme prosjekt 54mod., men skjer ikke noe i år  Samler deler .. Har kanskje noe deler liggende hvis du skulle trenge. Takk, har ikke helt oversikten ennå på hva jeg har og ikke har men trenger helt sikkert ett eller annet... Her er gliset 
 bilde.JPG (52.18 KB. 600x600 - vist 234 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #14 på: mars 19, 2013, 21:54:47 pm » |
|
Sveise ramme først Skjær bort alt av rust som er alvorlig deretter Blåse så da er det bare å starte med sveising Sjekk metalmaster Seppe i Belgia Fæsbooka Det gjør proffa det  Takk, men trenger jeg og sveise ramme, når kanalene er helt inntakte?, har nå sett igjennom ett stort antall restaurerings tråder på 356 og ingen har sveiset ramme hverken før eller etter sveis/blås. Vet dette er viktig på boble etc, men 356 har unibody, det vil si at karroseri og bunn plate er i en del, derfor er den mye stivere enn f.eks en boble...(men dette visste du selvfølgelig, hehe)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #15 på: mars 19, 2013, 22:27:54 pm » |
|
Hei. Kjøpt deg Guide to do it yourself restoration av Jim Kellogg? Står mye bra der. Hvor har du rust? Hvis kanalene er bra har du ikke mye rust  Råkul bil. Usa-import? Må lage en prosjekt tråd på denne
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #16 på: mars 19, 2013, 22:35:07 pm » |
|
Hei. Kjøpt deg Guide to do it yourself restoration av Jim Kellogg? Står mye bra der. Hvor har du rust? Hvis kanalene er bra har du ikke mye rust  Råkul bil. Usa-import? Må lage en prosjekt tråd på denne Hei igjen Har den boka, veldig bra og flittig i bruk alt, senest i dag  Har rust i gulvet, sidevegger inni bak + litt her og der, også litt på kanalene, men de er overraskende bra i forhold til resten av bilen, gud veit hvorfor? Er USA import ja, kommer fra California, og har en fin solbrun patina på taket, her er ett bilde av den på vei fra USA...
 USA.JPG (33.37 KB. 508x508 - vist 211 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #17 på: mars 19, 2013, 23:08:20 pm » |
|
Stilig bil. Blir spennende og se fortsettelsen..
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #18 på: mars 19, 2013, 23:42:55 pm » |
|
Hallo  du lager er ramme all Jigg som de proffa bruker gå ut fra torsjonsrøra bak og forstillingsrøret som sitter fast  da lager du noen måle punkter før eventuelt tar av alle skjermene hvis det trengs men ta deg tur til han karen i Tuckførs dær Ulf har sin 356 da kan du se på jiggen hans i-jern og rør på 120*60mm og dreie rør som passer i torsjonsrøra bak og forstillingen men jeg renger med du har tenkt å sette bort jobben til noen proffer eller gjøre det selv men hør med han svensken først er mitt råd.du kan ta det med igjennom Ulf i Mysen da jeg kan sende deg nr hans da
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #19 på: mars 19, 2013, 23:47:20 pm » |
|
pm sent
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #20 på: april 10, 2013, 09:40:22 am » |
|
Gratulerer med fet vogn!
Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?
Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).
Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #21 på: april 10, 2013, 10:21:26 am » |
|
Gratulerer med fet vogn!
Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?
Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).
Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.
Takk  Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #22 på: april 10, 2013, 11:08:14 am » |
|
Gratulerer med fet vogn!
Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?
Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).
Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.
Takk  Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha...  Hurra! Er det noe som slår en Outlaw.... 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #23 på: april 10, 2013, 11:15:28 am » |
|
Gratulerer med fet vogn!
Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?
Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).
Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.
Takk  Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha...  Hurra! Er det noe som slår en Outlaw....  Nei... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #24 på: april 10, 2013, 11:55:10 am » |
|
Klin til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #25 på: april 10, 2013, 14:21:55 pm » |
|
Har du solgt din t2 nå da eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lowlife
Supermedlem
    
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.
|
 |
« Svar #26 på: april 11, 2013, 08:52:53 am » |
|
Gratulerer med fet vogn!
Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?
Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).
Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.
Takk  Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha...  Dessverre har det vokst fram en uønsket subkultur i vårt nærmiljø. Dette er bare den ene av to Outlaws på gang. Dette miljøet er i ferd med å bre seg i de mørkere avkroker av regionen vår, og vi hører stadig om orginalbiler som er i ferd med å ødelegges. Senest er en Hebmüller som skal bygges til Ratrod, en 49 T1 som blir slammed Callooker, og en zwitter som pusses ned til en råtten Ratlooker. I tillegg ble jeg i går ufrivillig vitne til at en godkjent 66 med skilter ble høgd for å gi deler til en annen Ratlooker. What to do?
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
SBL
Supermedlem
    
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #27 på: april 11, 2013, 09:04:11 am » |
|
Gled deg over at din egen orginalbil kanskje stiger raskere i verdi når markedet blir stadig mindre?  Jeg skjønner tankene, og er med på de i stor grad. Jeg plukket nettopp motor og gir ut av en 1303S med skilter for mitt "outlaw" prosjekt. Restene kommer som regel til nytte, også i mitt tilfelle. Denne er snart på veien igjen etter en del kvelder med rustsveising og ny drivlinje. Ødelegges bilene av dette? OK, en Heb til rat-rod hørtes ut som en større ombygging. Men alle de andre, er ikke de stort sett reverserbare?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #28 på: april 11, 2013, 12:14:07 pm » |
|
Gratulerer med fet vogn!
Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A?
Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre).
Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her.
Takk  Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha...  Dessverre har det vokst fram en uønsket subkultur i vårt nærmiljø. Dette er bare den ene av to Outlaws på gang. Dette miljøet er i ferd med å bre seg i de mørkere avkroker av regionen vår, og vi hører stadig om orginalbiler som er i ferd med å ødelegges. Senest er en Hebmüller som skal bygges til Ratrod, en 49 T1 som blir slammed Callooker, og en zwitter som pusses ned til en råtten Ratlooker. I tillegg ble jeg i går ufrivillig vitne til at en godkjent 66 med skilter ble høgd for å gi deler til en annen Ratlooker. What to do? Skjer ting her nede i østfold også. Senest i går var justandy og en kollega nede i fredrikstad. De kappet opp, flatpakka og kasta en splittbuss bare for å kunne si at "jeg har kasta en sånn"  Tenkte jeg skulle prøvd noe sånt selv en gang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #29 på: april 12, 2013, 01:40:10 am » |
|
Ring roars sandblåsing på frogn. Har hatt noen råtne dører der før og han blåste de pent uten å blåse hull. Han kan også epoxy grunne bilen etter på. Ja har kasta en sånn dere splittbuss. Prøver å øke verdien på min egen fillete buss 
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
|