Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« på: juni 15, 2008, 20:43:15 pm » |
|
Hei, er helt ny på boble og sitter nå rundt på alle mulige sider og prøver å finne et bra trim oppsett, men jeg har lite peiling på 4taktere så jeg setter utrolig stor pris på om noen kunne satt opp et oppsett til meg med linker til tingene, sånn at jeg bare trenger å trykke bestille knappen  Har kun to krav: ikke splitte motoren og ingen sylinder sett som motoren må borres opp for. Jeg vil helst ikke over 10 tusen. Har sett litt på 1680cc slipp on, men ellers så hadde det vert supert om noen kunne finne forgassere, kam, ekos og andre ting sånn at jeg kan håpe på å komme rundt 100hk. Bobla er en 1973 modell 1300S, helt orginal og med bensin varmer. Mvh. Håkon
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #1 på: juni 15, 2008, 20:48:07 pm » |
|
Å ikke splitte motoren er en dårlig løsning. Nye lager bør man koste på seg. Man får heller ikke skiftet kam uten å splitte motoren. Det enkleste og billigste er ofte å kjøpe en brukt motor her på forumet.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #2 på: juni 15, 2008, 20:54:33 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:02:48 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: juni 15, 2008, 23:16:57 pm » |
|
Jada fint oppsett men hvor kan jeg finne delene, det med linker er det viktigste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #4 på: juni 15, 2008, 23:19:59 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:03:13 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
ole boban
Seniormedlem
   
Innlegg: 349
Bosted: porsgrunn men tidligere langesund
Boden Kratzende Autos
|
 |
« Svar #5 på: juni 15, 2008, 23:20:39 pm » |
|
mye av delene finner du på en fin siden som heter cip1.com
veldig greie folk fra min siden da grei handel og delene er på døra etter bare noen dager nå som dollaren er billig oxo.
mvh ole berget
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: juni 15, 2008, 23:37:55 pm » |
|
Jaja var dette jeg "frykta" får bare linker til sidene som jeg har vert på mange ganger før, får vel heller spør hotshop om de kan lage et komplett oppsett til meg siden "dere" klarer det ikke. Den cip1 siden forstår jeg ingenting av uansett, siden alle nummer på eks kam osv med grader osv, er ikke noe jeg forstår enda. Men takk for forsøker i allefall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: juni 15, 2008, 23:42:00 pm » |
|
det er en fordel å lese seg litt opp på emne før man setter i gang. how to hotrod your vw er en fin og forklarende bok. evt kjøpe en ferdig trimmet motor..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #8 på: juni 15, 2008, 23:47:54 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:04:50 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #9 på: juni 15, 2008, 23:53:50 pm » |
|
Joda skal nok fikse skruinga, det fikser jeg og far temmelig greit. Hvor handlet du delene fra? og hvor mye kostet ditt oppsett til slutt?
* ny Engle w110 kam. 10,92 i løft 284grader.1500-6000 turtallsområde * nytt kam drev fra Empi * nye ventilløftere fra Scat * nye chromoly støtstenger * nytt 1680ccm slipp in sylinder sats * stivere ventilfjærer fra bugpack/enkle
Så blir det enten org gasser eller dobbel, på hver side 40mm og sport eksos til ca 900kr fra hotshop.
|
|
« Siste redigering: juni 15, 2008, 23:58:57 pm av streetfight »
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #10 på: juni 16, 2008, 00:02:12 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:05:16 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: juni 16, 2008, 00:05:29 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:05:50 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: juni 16, 2008, 00:16:21 am » |
|
Åja så nå at dahlems hadde en del "sett" som jeg trenger: Trimkamsett til VW T1 1,3l - 1,6l Engle trimkam (278°, 284° eller 294°) Kamdrev med monteringssett Kamløftere (8 stk.) Kamlager, Race HD Oljepumpe Pakketilbud kr. 2490,- Tenningsdeler på tilbud 009 fordeler Tennkabler i utvalgte farger 4 stk. Bosch W8AC tennplugger Pakketilbud kr. 890,- Motorlagersett for VW T1: Ramlagersett, std. Kamlagersett, std. Veivlagersett, std. Simmerring svinghjul Komplett pakningssett Pakketilbud Kr. 690,- Så høvler jeg toppen litt og porter litt selv, og kjøper 1680cc slipp in, 40mm gasser og eff potte, så er jeg vel nesten i mål? Lurer på hvordan det er med dysing på disse motorene, er det som på moped at man må dyse mye for å finne frem til riktig? Og dette velocity greiene i forgasseren hadde det vert supert vis du kunne forklare 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #13 på: juni 16, 2008, 00:20:40 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:06:13 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #14 på: juni 16, 2008, 00:27:15 am » |
|
Ok er bare litt kjedelig å måtte vente på deler når man har splitta motoren. 009 Fordeler med stifeløs tenning: 650 kroner. den jeg skal ha?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #15 på: juni 16, 2008, 00:29:24 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:06:47 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #16 på: juni 16, 2008, 00:31:36 am » |
|
Må ha en forgasser på hver side  Men kan du svare dette?: Lurer på hvordan det er med dysing på disse motorene, er det som på moped at man må dyse mye for å finne frem til riktig? Og dette velocity greiene i forgasseren hadde det vert supert vis du kunne forklare Osteaktig Edit: Tenkte på en sånnen: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13-47-7317
|
|
« Siste redigering: juni 16, 2008, 00:33:09 am av streetfight »
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #17 på: juni 16, 2008, 00:34:30 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:07:24 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #19 på: juni 16, 2008, 00:39:07 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:08:01 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #20 på: juni 16, 2008, 01:14:45 am » |
|
Ok, er dette dyser man kan kjøpe på hotshop og andre norske sider eller er de dyre og vanskelige å finne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #21 på: juni 16, 2008, 01:54:53 am » |
|
hadde den 32/36 gassern på min 1641 en gang i bobla. 110 cam, grenrør med single quaite pack bak potte. porta å høvla godt å litt sveisa å modda omm ei 1300s kasse ikke snøring på hva men ett eller annet hadde noen gjort inni der. denne motoren gikk godt tok smultringer på tørt føre i 2 gir  tipper rundt 80 hk, ganskje
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #22 på: juni 16, 2008, 10:49:11 am » |
|
hadde den 32/36 gassern på min 1641 en gang i bobla. 110 cam, grenrør med single quaite pack bak potte. porta å høvla godt å litt sveisa å modda omm ei 1300s kasse ikke snøring på hva men ett eller annet hadde noen gjort inni der. denne motoren gikk godt tok smultringer på tørt føre i 2 gir  tipper rundt 80 hk, ganskje Høres lovende ut det ja, men er det mye værre å stille inn to forgassere enn en da? (burde jo være likt)  Hvor stor forgasser er det på 1300S orginalt? Har også hørt at det lønner seg med en på hver side, siden er kortere innsug så bensin dampen holder seg bedre...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #23 på: juni 17, 2008, 17:08:28 pm » |
|
Synkronisering av gasserne og ubalanse er noe som du må ta med i betraktningen. Er det ulik kompresjon og ujevn flyt gjennom gasserne på hver side blir det fort litt kraft gange arm som i tillegg til å være frustrerende også spiser motorfester...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #24 på: juni 17, 2008, 18:58:04 pm » |
|
Man kan få mye "godis" til boblemotorer, også for 10'. Men det ene kan føre til det andre og det kan fort bli dyrere enn først antatt. Kanskje motoren ikke blir så kjørbar som man trodde fordi trim-komponentene ikke virker godt sammen. Det nytter ikke med enorme gassere, hvis ikke resten henger med. En 1600 motor har originalt en forgasser på 34mm. Å sette på to stk på 40mm eller mer er en dramatisk økning, selv om motorvolumet er økt med 80 ccm. En hvass trimkam gir lite dreiemoment, spesielt på lave turtall. Dermed blir det nødvendig å kjøre på høyt turtall for å få ønsket effekt. Poenget mitt er at man bør definere hvilken motor man er ute etter og velge komponenter som passer dette ønsket, og som passer sammen. Selv har jeg prøvd å lage en motor med litt mer effekt, godt dreiemoment på lavere turtall og god kjørbarhet innenfor det originale turtallsområdet. Det virker som en knallgod optimering med "mer av alt". Bare jeg får justert inn forgasser og tenning nå så tror jeg at denne motoren skal være LANGT friskere enn originalen. Den bør gå billig på vanlig kjøring også....
- 32/36 progressiv gasser - 1680 ccm, slip-in - effektanlegg (fra Hot Shop) - lett porta eksoskanaler - større oljepumpe (resten er originalt)
Noen andre som har en tilsvarende kombinasjon.... som har litt erfaring å dele?
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #25 på: juni 17, 2008, 21:24:06 pm » |
|
Tips: Dukket nettopp opp en 32/36 progressiv EMPI forgasser til salgs på forumet.... 
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #26 på: juni 17, 2008, 22:09:15 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:04:32 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #27 på: juni 17, 2008, 22:53:37 pm » |
|
jeg har alt lakt ut info om en av motorene jeg har bygget Ja, se der ja! Nesten 100 hk og 145 Nm står det respekt av.... Se på den flate, fine momentkurven da: ca. 140 Nm mellom 2750-4500 og den lineære effektøkningen hele veien. SLETT IKKE VERST! Men, kan denne motoren bygges for 10' ? (Huff nå har jeg visst tatt helt over.... I rest my case).
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #28 på: juni 17, 2008, 23:13:28 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2011, 14:09:15 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #29 på: juli 15, 2008, 00:08:22 am » |
|
Om man tar en original 1600 og tilsetter ny gasser (f.eks. EMPI 32/36) og bytter eksosanlegg, hvor mye kan man forvente seg i økning da? Funker dette, eller MÅ man rote med kammer, sylindersett etc?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|