lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« på: november 28, 2013, 23:39:25 pm » |
|
Setter sammen motoroppsett nå og lurer på om jeg skal gå for 009 fordeleren eller bruke den jeg har nå, 009 jeg ser på er ikke en orginal bosch, det er en Kühltek Motorwerks, hva nå en det er for noe  Hva mener dere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: november 28, 2013, 23:59:54 pm » |
|
009 er vel skjelden bedre enn den originale. Noen sier 009 blei laget for en stasjonærmotor som går på fullt turtall hele tiden, så tenningskurven ikke var så viktig. Dessuten er det ganske ujavn kvalitet på kina-kopiene. Leste en test der ingen av 5 kopier hadde lik kurve.
Men prøv begge på bilen, og se hvem som fungerer best på din motor. Jeg gir normalt den vanlige fordeleren drøyt 5 grader mer fortenning enn i skriften. Blir litt piggere da. En annen fordel med vacuum-fordeleren, er lavere bensinforbruk når man ikke belaster motoren.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #2 på: november 29, 2013, 10:28:43 am » |
|
Takk skal du ha
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Riisern
Supermedlem
    
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark
Rockabilly rumble
|
 |
« Svar #3 på: november 29, 2013, 10:55:49 am » |
|
I min t1 har jeg en 1300 dp motor, helt orginal helt ut til enderøra:) Jeg kjører 009 på denne etter mye trøbbel med diverse orginal fordelere. 009'n har fungert topp fra dag 1. Husk bare at 009 krever annen fortenning en orginal.
|
|
|
Loggført
|
Owner of "Lorang`s Garage" - all brand autoshop - Parts n`repair Tlf: 466 81 660
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #4 på: november 29, 2013, 11:19:24 am » |
|
Bosch 009 var originalt laget til visse modeller av Porsche 912 om jeg ikke husker feil.
Er en god allround sak, har brukt originale tyske 009 på flere motorer, både trimmede og originale og det har fungert veldig godt. Tilbakemeldingene der ute tilsier at det, som nevnt over, er noe ujavn kvalitet på de billige kopiene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: november 29, 2013, 11:32:53 am » |
|
Har du mulighet for vakuum så bruk fordeler med vakuum fortrekk altså svda/034 (org 1600cc) fordeler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #6 på: november 29, 2013, 12:24:09 pm » |
|
Da kommer neste spørsmål, jeg skal ha doble gassere, er det bare og sette på et T stykke på vakumslangene eller er dette feil?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: november 29, 2013, 16:25:49 pm » |
|
Hvis det er uttak på begge gasserne så er det best å kjøre dem sammen med et T stykke ja. Men kjøper man et sett med Dellorto gassere så er det kun uttak for vakuum på ene gasseren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #8 på: november 29, 2013, 17:11:00 pm » |
|
Takk skal du ha!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #9 på: november 29, 2013, 19:56:50 pm » |
|
Fordeler fra wasserboxer funker fint. Den har vakum og er stiftløs. Flytt over vakumklokka fra originalfordeleren din på wasserboxerfordeleren og koble til vakum på gasserne, men det lønner seg å sette på en såkalt "antipulsevalve" på vakumledningen. Har prøvd originalfordelere,009,050,wasserboxer,mallory og electromtove -tenning. På trimma motor så funka wasserboxer-tenninga best i forhold til pris, men electromotive var klart best, men koster en del også. Wasserboxer-tenning får du kjøpt brukt for noen hundrelapper.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: november 30, 2013, 10:43:09 am » |
|
Flytter man over vakumklokka fra originalfordeleren må man bare passe på at ikke det er den store typen vakumklokke fra de lave boblefordelerne. De har en helt annen/større opptrekk enn SVDA fordelerne ,siden vakumklokka skal styre hele fortenningen. Selv har jeg en kombo av 009 og wbx i bajaen som fungerer bra. Viss 009 kun var laget for industrimotorer vil jeg ikke tro de hadde laget kurve som er relativ flat mellom 1500-2000omdr. Enklere å lage en helt rett kurve. Grunnen til at 010 og 009 ble brukt på industrimotorer vil jeg tro er at de var billigere og bra nok, enn de med vakumklokke i tillegg. Her er også noen av de testene jeg har gjort av diverse 009. Tysk 009 er funnet på internett, men resten er målt.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
lassie
Medlem
  
Innlegg: 110
Bosted: Nesodden, Akershus
|
 |
« Svar #11 på: november 30, 2013, 13:37:33 pm » |
|
Da ser det ut til at det blir vakumfordeler, jeg må bare sjekke hvilken som står i bilen nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirJB
Seniormedlem
   
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #12 på: desember 02, 2013, 18:41:49 pm » |
|
Selv har jeg en kombo av 009 og wbx i bajaen som fungerer bra.
Litt nysgjerrig her, hva er det den her kombo'n går ut på? Lurer litt siden jeg skal ha en fordeler til større motor med 2 doble 40 IDF i varianten!
|
|
|
Loggført
|
-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #13 på: desember 02, 2013, 19:03:45 pm » |
|
Tok aksel og vekter fra 009, og topp og hus fra wbx. Da fikk jeg tenningskurven fra 009, og elektronikken fra wbx. Mulig jeg brukte en Golf fordeler jeg dreide om, men er samme elektronikken.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|