Olje termostat systemet i boble motoren er styrt av oljetrykket.
Det er derfor anbefalt å kjøre 20w50 året rundt.
Hvis du bruker en olje som eks 5w40 så er den for tynn når den er kald som gjør at motoren sender all oljen gjennom oljekjøleren hele tiden og den bruker lang tid på å bli varm noe som ikke er bra for motoren.
Forskjellen mellom 5w40 og 15w40 er at den første er tynnere når den er kald mens de er like tynne når de er ved 100 grader.
På en original boble motor anbefaler jeg samme som haynes boken: Castrol classic 20w50.
Den selges i 5 liters metall spann og holder til to skift.

Nå er nok Haynes "sponset " av diverse oljemerker mellom årene (Duckhams husker jeg godt), og jeg bruker IKKE 20W50 (lenger) på min boble, etter å ha lest litt og tenkt litt...
Porsche designet motoren for å fungere "best" på 30-olje på en vanlig norsk sommerdag. Hvorfor da putte på en 50-olje?
Har sett oljetråder med langt mer erfarne VW-folk enn meg (bl.a. Glenn Ring), der de kan fortelle om høyere oljetemperatur med tykkere olje som 20W50 sammenlignet med 10W40. Det er også en kjennsgjerning at olje som flower dårligere (som en tykkere olje gjør), frakter varmen seinere ut fra det indre i motoren. I tillegg skapes mer varme pga "motstand". Og det er ikke spesielt ønskelig. Var også en som hadde sprengt 3 (originale) oljekjølere med 20W50 olje, og ingen med 10W40 (trimma motor med større oljepumpe), dette fordi man kan få for høyt oljetrykk på kald motor.
Personlig bruker jeg 10W40 delsyntetisk, bruker for tiden Mobil Super 2000, som har et høyt sink-innhold og er beregnet på litt eldre motorer. Er fornøyd med den. Og veit at syntetisk olje både smører og renser bedre enn mineral.
Mange aspekter og erfaringer med olje, dette var litt av mine. Jeg har jobbet mye med salg og bruk av olje de siste 25 åra