mai 03, 2025, 18:59:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tyde oljekvlitet  (Lest 2248 ganger)
grepst1
Nybegynner
*

Vis profil

« på: januar 12, 2015, 00:09:07 am »

Har alltid innbilt meg at ein 10w-40 er "sommarolje" og at ein 10w-30 olje er "vinterolje", dvs meir tyntflytande etter oppvarming. Har no fått opplyst dette er feiltolking. Kva meiner vw-folket er riktig?
(10w er verdi ved kald motor, ein 15w er sirup i vinterkulda; altså den er tjukkare ved oppstart i kulde enn 10w)

Loggført
forBaust
Medlem

Vis profil

« Svar #1 på: januar 12, 2015, 10:06:37 am »

Hentet herfra:http://www.bilindustrien.com/biler/car-maintenance/oil-changes/132969.html

"Viskositet refererer til hvor hellbar olje er ved en spesiell temperatur . Tynnere oljer helle mer lett ved lave temperaturer. Tykkere oljer helle tregere, men er bedre for å opprettholde oljetrykk ved høyere temperaturer . The Society of Automotive Engineers ( SAE ) måler viskositet oljer basert på hvordan oljen håndterer temperaturer.

Tynne Oljer
Tynne oljer får lavere viskositet karakterer. Typiske rangeringer for disse oljene er som regel " 0W ", " 5W " eller " 10W . " "W " indikerer at oljen er ansett å være en vinter grade olje.

Tykke Oljer
Disse oljene får en høyere viskositet rating for bruk i høye temperaturer . Typiske rangeringer for disse oljene er 30 SAE , 40 eller 50 . På grunn av tykkelsen av disse oljene , er de ikke lenger brukes i moderne biler.

Multi -Bruk oljer
Disse oljene har egenskaper som brukes i både tykt - og tynn viskositet oljer. Typiske rangeringer for disse oljene er 5W- 30 og 10W -30 . Tallet foran W refererer til den lave temperaturen i grader Celsius oljen skal kunne fungere. Tallet etter W refererer til den høye temperaturen i grader Celsius oljen skal kunne fungere."

JAB
Loggført
Dalland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: januar 12, 2015, 10:20:05 am »

Olje termostat systemet i boble motoren er styrt av oljetrykket.
Det er derfor anbefalt å kjøre 20w50 året rundt.

Hvis du bruker en olje som eks 5w40 så er den for tynn når den er kald som gjør at motoren sender all oljen gjennom oljekjøleren hele tiden og den bruker lang tid på å bli varm noe som ikke er bra for motoren.

Forskjellen mellom 5w40 og 15w40 er at den første er tynnere når den er kald mens de er like tynne når de er ved 100 grader.

På en original boble motor anbefaler jeg samme som haynes boken: Castrol classic 20w50.
Den selges i 5 liters metall spann og holder til to skift. Blunker
Loggført

grepst1
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #3 på: januar 12, 2015, 11:41:12 am »

Ja, men er 10w-40 olje tjukkare eller tunnare enn 10w-30 olje etter oppvarming?
Loggført
kb
Medlem

Vis profil
« Svar #4 på: januar 12, 2015, 11:46:56 am »

Når de er varme er 10w-40 tykkere enn 10w-30.. (Skyt meg om jeg tar feil Rekker tunge)
Loggført
Squareback
Supermedlem

Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!

Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 12, 2015, 12:32:16 pm »

Når de er varme er 10w-40 tykkere enn 10w-30.. (Skyt meg om jeg tar feil Rekker tunge)

Det stemmer. Jeg bruker 10W40
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
grepst1
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #6 på: januar 12, 2015, 12:36:32 pm »

Det er det eg og har innbilt meg, men har blant anna frå Biltema fått opplyst at 10w-30 er tjukkare enn 10w-40 etter oppvarming - noko som eg ikkje har trudd tidlegare.

Har fleire veterankøyrety og deriblant ein Gråtass diesel traktor som vert mykje brukt om vinteren. Her slit eg med å halde på oljetrykket på tomgang når motor vert varm. Derfor må eg ha ein gunstig oppstartsolje i kulde og ein tjukkast muleg olje under drift for at olja  ikkje skal sleppe for lett igjennom under bruk.

Så ønskjer fleire tilbakemeldingar.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #7 på: januar 12, 2015, 20:47:01 pm »

Olje termostat systemet i boble motoren er styrt av oljetrykket.
Det er derfor anbefalt å kjøre 20w50 året rundt.

Hvis du bruker en olje som eks 5w40 så er den for tynn når den er kald som gjør at motoren sender all oljen gjennom oljekjøleren hele tiden og den bruker lang tid på å bli varm noe som ikke er bra for motoren.

Forskjellen mellom 5w40 og 15w40 er at den første er tynnere når den er kald mens de er like tynne når de er ved 100 grader.

På en original boble motor anbefaler jeg samme som haynes boken: Castrol classic 20w50.
Den selges i 5 liters metall spann og holder til to skift. Blunker

Nå er nok Haynes "sponset " av diverse oljemerker mellom årene (Duckhams husker jeg godt), og jeg bruker IKKE 20W50 (lenger) på min boble, etter å ha lest litt og tenkt litt...

Porsche designet motoren for å fungere "best" på 30-olje på en vanlig norsk sommerdag. Hvorfor da putte på en 50-olje?

Har sett oljetråder med langt mer erfarne VW-folk enn meg (bl.a. Glenn Ring), der de kan fortelle om høyere oljetemperatur med tykkere olje som 20W50 sammenlignet med 10W40. Det er også en kjennsgjerning at olje som flower dårligere (som en tykkere olje gjør), frakter varmen seinere ut fra det indre i motoren. I tillegg skapes mer varme pga "motstand". Og det er ikke spesielt ønskelig. Var også en som hadde sprengt 3 (originale) oljekjølere med 20W50 olje, og ingen med 10W40 (trimma motor med større oljepumpe), dette fordi man kan få for høyt oljetrykk på kald motor.

Personlig bruker jeg 10W40 delsyntetisk, bruker for tiden Mobil Super 2000, som har et høyt sink-innhold og er beregnet på litt eldre motorer. Er fornøyd med den. Og veit at syntetisk olje både smører og renser bedre enn mineral.

Mange aspekter og erfaringer med olje, dette var litt av mine. Jeg har jobbet mye med salg og bruk av olje de siste 25 åra Glad

« Siste redigering: januar 12, 2015, 20:50:20 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!