Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« på: september 02, 2015, 14:57:45 pm » |
|
Etter mange år med utsetting og dårlig tid har jeg nå gått i gang med å sette i stand godbilen. Bilen er en 56 mod med innsveist splitt, som hadde en 1835 motor når jeg kjøpte den (i 2003?). Motoren var rimelig dårlig når jeg fikk den så jeg bygde en ny 1835 som jeg kjørte med helt til den også takka for seg pga dårlig oljetrykk i skjev blokk. Siden det har den stått lagret både ute å inne.
Mål: Som Trådtittelen sier, en vogn som kan brukes til det meste innen bøllekjøring. Dette skal på ingen måte bli en showcar, men en bil som en kan leke seg med og ikke gråte om en skulle knekke en skjerm eller få en ripe i.
Plan:
Understell: Ta av kaross fra bunnplate og få alt solid og helt. Fjærne all asfalt grass/høy asbest dempemateriale og lakkere. Gå over alt av bremser bygge om til skiver rund baut (evt bare forran) Bygge om til IRS Bygge om til gearkasse som tåler "spanking" Bytte dempere,foringer og alt dilldall som hører med.
Kaross: Få alt platereint invendig og utvendig Fikse skavanker Lakkere (selv) Sette inn bur Nytt elektrisk Elektriske vinduer Pluss alt småsjafs som hører med.
Motor: Bygge ny Type 4 motor Usikker på om det blir gassere eller datasprut enda
Er mange som er utrolig flinke til å oppdatere og holde byggetrådene sine i gang så jeg skal prøve å holde oppdatert så godt jeg kan og knipse biler så ofte jeg kan. Så kanskje det blir litt underholdning her. Meningen med denne tråden er dokumentasjon og inspirasjon (begge veier). Saklige innspill er hjertelig velkommen =)
|
|
« Siste redigering: desember 21, 2018, 11:59:49 am av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #1 på: september 02, 2015, 15:02:51 pm » |
|
Her er bilen
 Splittn.jpg (67.43 KB. 604x453 - vist 815 ganger.)
 Splittn1.jpg (74.67 KB. 604x453 - vist 802 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: september 02, 2015, 15:06:13 pm » |
|
Dette gleder jeg meg til 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #3 på: september 02, 2015, 15:19:00 pm » |
|
Alt gikk veldig greit å få fra hverandre, INGEN bolter satt fast. Nesten bare å koble av batteri og skru løs rattstammen hehe. Gjorde hele jobben alene men fikk en kompis til å bære ut karossen da jeg skal begynne med bunnplata.
 20150831_185832.jpg (69.84 KB. 800x450 - vist 714 ganger.)
 20150831_185735.jpg (112.21 KB. 800x450 - vist 648 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #4 på: september 02, 2015, 15:24:20 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #5 på: september 02, 2015, 15:30:22 pm » |
|
Dette gleder jeg meg til  Tusen takk! Samme gjør jeg! Spørs om ikke prosjektet ditt er noen sekunder raskere på stripa enn mitt hehe. En får gjøre så godt en kan =)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #7 på: september 02, 2015, 16:42:10 pm » |
|
Kult med type 4 bygg ! Blir spennende å følge med da jeg skal bygge t4 motor selv! Stå på!  tusen takk, will do =)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #8 på: september 02, 2015, 16:55:46 pm » |
|
Skal enten i morgen eller fredag hente donor bakstilling som jeg skal lage jigg av for montering av indre innfestninger til berearmer. Og benytte meg av delene av.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #9 på: september 02, 2015, 19:15:46 pm » |
|
Dagens økt. Grov slipa ned bunnplata og tatt det lille av rust som var. En Støvete og j... jobb... Valgte å ikke gå så nøye innpå bøying av de små platedelene som var da sveising og platearbeide er det masse tråder om allerede =)
 20150902_160211_Richtone(HDR).jpg (95.53 KB. 800x450 - vist 577 ganger.) Stålbørste på vinkelsliper er valgt våpen for pussing av rust og grums, kjenner når de høgger tak i ermet på genseren også
 20150902_160235_Richtone(HDR).jpg (89.39 KB. 800x450 - vist 584 ganger.)
 20150902_160256_Richtone(HDR).jpg (96.76 KB. 800x450 - vist 606 ganger.)
 20150902_160308_Richtone(HDR).jpg (94.78 KB. 800x450 - vist 573 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 02, 2015, 19:26:39 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #10 på: september 02, 2015, 19:17:43 pm » |
|
 20150902_160324_Richtone(HDR).jpg (77.86 KB. 800x450 - vist 582 ganger.)
 20150902_160342_Richtone(HDR).jpg (69.08 KB. 800x450 - vist 593 ganger.) Puma forstilling som skal fiffes opp. god stand kjøpt ny for 5 år siden. blir bare å få den ren pusse og lakkere.
 20150902_160355_Richtone(HDR).jpg (79.99 KB. 800x450 - vist 655 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 02, 2015, 19:22:09 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #11 på: september 02, 2015, 19:23:19 pm » |
|
Her er emne som skal bli motor etterhvert.
 20150902_160436_Richtone(HDR).jpg (69.19 KB. 800x450 - vist 711 ganger.) I mellomtiden får luftkjølt alternativ være fettskvetten =)
 20150902_160502_Richtone(HDR).jpg (69.31 KB. 800x450 - vist 626 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #12 på: september 04, 2015, 22:44:54 pm » |
|
Har fåt gjort litt til =) Handlet en bakstilling av en hyggelig kar i Tønsberg Fikk testa milwaukee muttertrekkeren min skikkelig for første gang også. 1400 NM avtrekkskraft.
 20150904_111703.jpg (89.95 KB. 800x450 - vist 600 ganger.) Ting satt noe sykt fast, brukte 17mm skjøtemutter inn i bolten og tredde rør over en 17 fastnøkkel og dro løs
 20150904_122501.jpg (55.92 KB. 800x450 - vist 578 ganger.) Satt som støpt i foringen også så jeg borra høl og slegga den ut med drivdor.
 20150904_122555.jpg (102.85 KB. 800x450 - vist 562 ganger.) Ferdig strippa etter litt svette =)
 20150904_133035.jpg (84.33 KB. 800x450 - vist 617 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 05, 2015, 18:01:56 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #13 på: september 04, 2015, 22:46:21 pm » |
|
Da var det igang å lage jigger for å få de indre festene på plass der de skal være. Lager selv da jeg er for gjerrig/dum til å kjøpe ferdig. Gjørrasjæl all day long. Begynner med å sette på hylsene og skivene på bolten og skru til
 20150904_134826.jpg (76.76 KB. 800x450 - vist 596 ganger.) Sveiser på skrotjern på hylsa
 20150904_140225.jpg (61.05 KB. 800x450 - vist 613 ganger.) Brukte de de gamle fjærlokka fra pendel oppsettet som deler til jiggen da de var rustene og slitte likevel.
 20150904_140233.jpg (75.09 KB. 800x450 - vist 605 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 04, 2015, 22:54:01 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #14 på: september 04, 2015, 22:55:40 pm » |
|
Her ser man hvordan jeg har tenkt det skal værra. Den delen som går til demperen er optional. (kom på at demperfestet er anderledes på den gamle bakstillinga) men jiggen er solid og god så det blir nok ikke noe problem. Det var ingen spenn i de når jeg boltet de løse fra donorbakstillinga så da skal det være en god kopi.
 20150904_143745.jpg (55.44 KB. 800x450 - vist 642 ganger.)
 20150904_143755.jpg (62.81 KB. 800x450 - vist 607 ganger.)
 20150904_144253.jpg (90.09 KB. 800x450 - vist 648 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 04, 2015, 22:58:52 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #15 på: september 04, 2015, 23:00:02 pm » |
|
Siste jeg fikk gjort var å høgge ut indre festene. Gikk greit nok men var litt kinkig da bladet på bajonettsaga var så forbanna sløvt. Ble bra tilslutt fikk slipa de rene og børsta de. Nesten som nye =)
 20150904_160018.jpg (98.69 KB. 800x450 - vist 641 ganger.)
 20150904_160101.jpg (84.7 KB. 800x450 - vist 630 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #16 på: september 04, 2015, 23:22:01 pm » |
|
Godt arbeid, fint å se at andre også kapper ut originale IRS fester og sveiser inn, ser så mye bedre ut enn kjøpefester :-)
Lykke til videre.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #17 på: september 04, 2015, 23:38:31 pm » |
|
Godt arbeid, fint å se at andre også kapper ut originale IRS fester og sveiser inn, ser så mye bedre ut enn kjøpefester :-)
Lykke til videre.
Takk for fine ord! Så lenge gjengene er hele i de er det ikke noe vits å kjøpe nye. 2 kappeskiver, litt saging og sliping så er de ute. Sparer 700-800 kr gjør man og. Så ser det stock ut da =)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #18 på: september 05, 2015, 10:25:52 am » |
|
Er litt i tenkeboksen nå... Har planer om å sette inn en "6 ribb kasse" 091 eller 094. Men ser jo at prisene på 091 kassene er høyere enn 094 med sideskift. Vurderer derfor sterkt å skaffe meg 094 kasse å mekke til girskift mekanikk selv. Noen som vet om det er stor forskjell på 4 gir kassene kontra 5 gir? 5 gir kassene er det jo mange av... anyone?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #19 på: september 05, 2015, 10:42:54 am » |
|
5 trinns 094 er en del lenger. må nok kappe i torsionsrøret. og prisene er ikke det ikke såå stor forskjell på. 091 cs 094 tid er også penger.  dessuten er utveksling på 5 trinns litt ugunstig , 1 gir er veldig lavt. kan lett kjøre i gang på 2. gir. og da blir litt av vitsen borte?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #20 på: september 05, 2015, 13:51:55 pm » |
|
stemmer godt med det jeg har lest dette. Men andre giret på 094 kassa er vel endel lengre enn første på ei 091 kasse? Vil ikke det funke ok på en litt stor og god t4? Men ser jo den at 091 kassa er mest ideell for jobben. Har du ei std ei som du ikke skal ha knasten? hehe
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #21 på: september 05, 2015, 15:34:32 pm » |
|
har noen liggende.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #22 på: september 05, 2015, 15:52:36 pm » |
|
har noen liggende.
Pm 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #23 på: september 05, 2015, 18:26:42 pm » |
|
For de som lurer på hvilke kasser det er snakk om: 094 kassa med sideskift:
 094 girkasse.jpg (27.27 KB. 400x300 - vist 607 ganger.) 091 kassa med neseskift:
 091 girkasse.jpg (34.46 KB. 560x420 - vist 599 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 05, 2015, 18:32:15 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #25 på: september 07, 2015, 09:32:44 am » |
|
Tusen Takk  masse nyttige tips i den linken der om utmåling og montering. Så på de jiggene jeg og ser veldig solide å gode ut. Men Gjøra sjæl kromosomet slo inn og det ble som det ble. Skal ned I sjappa å begynne å skjære litt etterpå så får vi se hvordan ting faller på plass. Igjen, takk for fin link
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #26 på: september 07, 2015, 12:33:03 pm » |
|
Montert på indre festet på jiggen. Satt på to lange gjengestag for å ha litt bevegelse når jeg skulle tilpasse. Måtte forsåvidt også endre på jiggene da den gamle ramma har breiere annlegg der fjørplata går opp og ned...
 20150907_100859.jpg (69.2 KB. 800x450 - vist 600 ganger.) Første kappet etter å ha tegna rundt indre feste. Tillpasset vidre med en luftdreven fil. Måtte bøye litt plåt ut mot festet på enkelte plasser for å få det mest mulig tight.
 20150907_101606.jpg (43.71 KB. 800x450 - vist 549 ganger.) Etter mye av og på sliping og banking ble det sånn.
 20150907_105538.jpg (53.66 KB. 800x450 - vist 573 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #27 på: september 07, 2015, 12:38:57 pm » |
|
Måtte banke litt med gummislegge på handbrekkrøret for å ungå at det stanga i gjengeparti på indre festet. Ellers var det god klaring.
 20150907_110146.jpg (38.44 KB. 800x450 - vist 566 ganger.) Resten av jobben var lett. Pusse rent med hemoridefjærneren skru til jiggene og sveise fast. Punkta de først å sveisa ca en cm av gangen på forskjellige steder så det ikke skulle slå seg. Bilder av ferdige indre fester med mockup bærearmer.
 20150907_121714.jpg (90.21 KB. 800x450 - vist 659 ganger.)
 20150907_121726.jpg (63.07 KB. 800x450 - vist 606 ganger.)
 20150907_121735.jpg (86.9 KB. 800x450 - vist 610 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #28 på: september 07, 2015, 12:46:09 pm » |
|
Tok mål under veis og ting er symetrisk innafor +÷ 1,5 mm. Er ganske grei jobb å gjøre men krever at man forbereder skikkelig å ikke tar noen gjettninger underveis. Neste er utsparringer for drivaksler bak på rammegafflene:
 1441622660767.jpg (89.15 KB. 800x450 - vist 576 ganger.) Planen er å skjære ut fra donorramma og sveise inn. Skal måle litt å se om det går.
 20150907_124622.jpg (123.45 KB. 800x450 - vist 577 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
    
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #29 på: september 07, 2015, 13:11:53 pm » |
|
Tusen Takk  masse nyttige tips i den linken der om utmåling og montering. Så på de jiggene jeg og ser veldig solide å gode ut. Men Gjøra sjæl kromosomet slo inn og det ble som det ble. Skal ned I sjappa å begynne å skjære litt etterpå så får vi se hvordan ting faller på plass. Igjen, takk for fin link Absolutt en nyttig reportasje  ble nesten litt flau over å se hvor lett det så ut å gjøre alt selv  men jeg syns det var veldig lett å bruke de jigene fra pacificcustoms. Har nettopp blitt ferdig med å tilpasse festene så jeg mangler kun å sveise festene på.
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
|