oktober 27, 2025, 09:44:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back to -89  (Lest 83269 ganger)
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 889
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #180 på: oktober 19, 2025, 17:23:53 pm »

Satser på mye solbrent panne neste år.

Praktisk med stoler med vipp, selv om baksetet mest sannsynlig aldri blir brukt.


* 20251019_165603.jpg (50.53 KB, 800x450 - vist 64 ganger.)

* 20251019_165507.jpg (57.96 KB, 800x450 - vist 66 ganger.)
Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 889
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #181 på: oktober 19, 2025, 17:56:59 pm »

Lekte meg litt ned AI forleden. Ba om litt senking, med 165/70-15 dekk foran og 185/70-15 bak. Fikk mye senking, useless lavt, men kult ble det.

Usikker hvilken høyde jeg legger meg på, men at den blir senket både foran og bak er sikkert. Superlav blir den nok ikke.


* FB_IMG_1760889346689.jpg (60.36 KB, 800x593 - vist 69 ganger.)

* FB_IMG_1760889355032.jpg (58.38 KB, 800x533 - vist 70 ganger.)
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7718
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #182 på: oktober 19, 2025, 20:14:59 pm »

De setene ser veldig bra ut. Er det lov å spørre hvor man kan få ta i et par? Jeg må ha noen nye seter i 67n min
Loggført
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 889
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #183 på: oktober 19, 2025, 20:49:20 pm »

De setene ser veldig bra ut. Er det lov å spørre hvor man kan få ta i et par? Jeg må ha noen nye seter i 67n min

Disse fant jeg på finn for 5 år siden til en latterlig bilig penge, 800 kr for fram- og bakseter. Ligger ofte delebiler der med interiør. Oftest så er det helskinn og ikke stoff i midten som disse.
Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 889
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #184 på: oktober 20, 2025, 21:21:01 pm »

Da fikk jeg endelig tak i rett stativ til motorbukken fra biltema.

Gamle fester av

* 20251020_201902.jpg (51.25 KB. 800x450 - vist 35 ganger.)


Og nytt feste på.

* 20251020_202141.jpg (48.11 KB. 800x450 - vist 41 ganger.)

Loggført

The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 889
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #185 på: oktober 24, 2025, 07:05:55 am »

Rigget og klart for motorbygging.


* 20251023_214607.jpg (48.9 KB. 487x600 - vist 26 ganger.)

Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7718
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #186 på: oktober 24, 2025, 09:17:28 am »

Let the fun begin Glad
Loggført
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 889
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #187 på: oktober 24, 2025, 11:05:25 am »

Let the fun begin Glad

Jupp. Men lider av beslutningsvegring for tiden. Sitter og drodler fælt på å bygge en periodisk korrekt 1700 motor, med machine-inn 88mm sats, ville vært kult....eller bygge slik som tenkt men da med efi. Er tross alt efi-topper😏. Der er jeg litt støkt, og klarer ikke å bestemme meg. Selve blokka med innhold er gitt, men ikke det som skal på toppen der igjen.
Loggført

Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 670
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #188 på: oktober 25, 2025, 11:25:12 am »

Spørs jo litt på hva du vil med motor; Mest mulig effekt, lettkjørbarhet, old school look og selvfølgelig økonomi.
EFI er jo knall men forholdsvis dyrt og ser jo ikke like Classic ut som forgassere.
For meg er utseende og lyd like viktig som effekt og om den ikke går på tomgang de første 5 minuttene så er det ikke så farlig. Helller ikke at den kanskje vil bruke mer bensin.

Men liker man litt hi-tec så er jo efi den beste måten å tilføre bensin på.

Standard slag? Hvilken kam?
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
The Car Cave
Supermedlem
*****
Innlegg: 889
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #189 på: oktober 25, 2025, 18:55:08 pm »

Standard slag, 69 mm balansert originalveiv. Kam er den legendariske w110 fra Engle.

Ønsker vel en motor som er en god kombo av det du nevner🙂, derav tanken om efi. Men ja, det koster. Mulig det heller er klokt å legge de pengene på sylindersett og topper. Har jo et sett tomme cb044 liggende, så mangler kun sylindersett og ventiler egentlig.

Alternativet er å rett og slett å bare bruke 044 toppene istedet for efi toppene, å kjøre original 1600 sats/boring, blir ikke overkill med de toppene. Blir fort 10k pluss for å bore opp toppene og kjøpe 1700 sats.
« Siste redigering: oktober 26, 2025, 12:23:00 pm av The Car Cave » Loggført

Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 670
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #190 på: I dag kl. 08:45:02 »

Jeg ville nok gått for mer cc som slip-in 1680 sats (hvis dette finnes i ok kvalitet), evt 1641? og evt brukt 044 toppene. Man får vel tak i ventiler til en fornuftig pris et eller annet sted?

Hvis toppene blir bra kan det jo bli en hyggelig motor med 80-90hk?

Og i første omgang bruke forgassere.
Jeg har kjøpt flere sett med gamle italienske weber idf i utlandet til en forholdsvis billig penge og disse har fungert knall.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7718
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #191 på: I dag kl. 09:00:28 »

Jeg har endt opp med 2 biler og 2 retninger på motor:

I Ghian har jeg en 2210cc oxyboxer med efi hvor kjørbarhet og "smoothness" er prioritert, da dette har vært min daily driver i sommerhalvåret de siste 10-15 årene. Jeg har endt opp med å lære meg det jeg trenger for å få EFI til å funke, så det behøver ikke å koste skjorta. Og det har fungert bra mtp kjørbarhet. Svakheten i den motoren har hele tiden vært toppene, da jeg foreløpig ikke har prioritert å investere i et sett bra, "ut av boksen" topper ala CB sine panchitos, EMPI GTV2 eller lignende. Hjemmelagde ledningsnett med stadige endringer er også noe man skal passe seg for med tanke på pålitelighet, har jeg erfart.

I 67 bobla har jeg gått litt mer old school, med fokus på "bang for the buck"" med en 1600 med w100 kam, hjemmeporta standardtopper og FAJS webere. Som Kjell Tormod sier, 80-90 hester og mye gøy på stripa, men jeg har ingen erfaring med gassere, så personlig har jeg plundret litt med enten justering eller det faktum at det er kina-kopier. Så f.eks kø-kjøring med kald motor (som jeg har hver morgen på vei til jobb) er litt slitsomt. Uansett, hvis man bruker samme grunn-oppsett men putter litt mer penger i gode topper og gassere, og i tillegg får en erfaren mann til å dyse gasserne, tror jeg det kan bli mye mer kjørbart enn det jeg har erfart så langt.

Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da Glad

Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert Glad
Loggført
Sider: 1 ... 5 6 [7]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!