The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #180 på: oktober 19, 2025, 17:23:53 pm » |
|
Satser på mye solbrent panne neste år.
Praktisk med stoler med vipp, selv om baksetet mest sannsynlig aldri blir brukt.
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #181 på: oktober 19, 2025, 17:56:59 pm » |
|
Lekte meg litt ned AI forleden. Ba om litt senking, med 165/70-15 dekk foran og 185/70-15 bak. Fikk mye senking, useless lavt, men kult ble det.
Usikker hvilken høyde jeg legger meg på, men at den blir senket både foran og bak er sikkert. Superlav blir den nok ikke.
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem

|
 |
« Svar #182 på: oktober 19, 2025, 20:14:59 pm » |
|
De setene ser veldig bra ut. Er det lov å spørre hvor man kan få ta i et par? Jeg må ha noen nye seter i 67n min
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #183 på: oktober 19, 2025, 20:49:20 pm » |
|
De setene ser veldig bra ut. Er det lov å spørre hvor man kan få ta i et par? Jeg må ha noen nye seter i 67n min
Disse fant jeg på finn for 5 år siden til en latterlig bilig penge, 800 kr for fram- og bakseter. Ligger ofte delebiler der med interiør. Oftest så er det helskinn og ikke stoff i midten som disse.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #184 på: oktober 20, 2025, 21:21:01 pm » |
|
Da fikk jeg endelig tak i rett stativ til motorbukken fra biltema. Gamle fester av
 20251020_201902.jpg (51.25 KB. 800x450 - vist 77 ganger.) Og nytt feste på.
 20251020_202141.jpg (48.11 KB. 800x450 - vist 81 ganger.)
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #185 på: oktober 24, 2025, 07:05:55 am » |
|
Rigget og klart for motorbygging.
 20251023_214607.jpg (48.9 KB. 487x600 - vist 66 ganger.)
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #187 på: oktober 24, 2025, 11:05:25 am » |
|
Let the fun begin  Jupp. Men lider av beslutningsvegring for tiden. Sitter og drodler fælt på å bygge en periodisk korrekt 1700 motor, med machine-inn 88mm sats, ville vært kult....eller bygge slik som tenkt men da med efi. Er tross alt efi-topper😏. Der er jeg litt støkt, og klarer ikke å bestemme meg. Selve blokka med innhold er gitt, men ikke det som skal på toppen der igjen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem

|
 |
« Svar #188 på: oktober 25, 2025, 11:25:12 am » |
|
Spørs jo litt på hva du vil med motor; Mest mulig effekt, lettkjørbarhet, old school look og selvfølgelig økonomi. EFI er jo knall men forholdsvis dyrt og ser jo ikke like Classic ut som forgassere. For meg er utseende og lyd like viktig som effekt og om den ikke går på tomgang de første 5 minuttene så er det ikke så farlig. Helller ikke at den kanskje vil bruke mer bensin.
Men liker man litt hi-tec så er jo efi den beste måten å tilføre bensin på.
Standard slag? Hvilken kam?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #189 på: oktober 25, 2025, 18:55:08 pm » |
|
Standard slag, 69 mm balansert originalveiv. Kam er den legendariske w110 fra Engle.
Ønsker vel en motor som er en god kombo av det du nevner🙂, derav tanken om efi. Men ja, det koster. Mulig det heller er klokt å legge de pengene på sylindersett og topper. Har jo et sett tomme cb044 liggende, så mangler kun sylindersett og ventiler egentlig.
Alternativet er å rett og slett å bare bruke 044 toppene istedet for efi toppene, å kjøre original 1600 sats/boring, blir ikke overkill med de toppene. Blir fort 10k pluss for å bore opp toppene og kjøpe 1700 sats.
|
|
|
|
« Siste redigering: oktober 26, 2025, 12:23:00 pm av The Car Cave »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem

|
 |
« Svar #190 på: I dag kl. 08:45:02 » |
|
Jeg ville nok gått for mer cc som slip-in 1680 sats (hvis dette finnes i ok kvalitet), evt 1641? og evt brukt 044 toppene. Man får vel tak i ventiler til en fornuftig pris et eller annet sted?
Hvis toppene blir bra kan det jo bli en hyggelig motor med 80-90hk?
Og i første omgang bruke forgassere. Jeg har kjøpt flere sett med gamle italienske weber idf i utlandet til en forholdsvis billig penge og disse har fungert knall.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem

|
 |
« Svar #191 på: I dag kl. 09:00:28 » |
|
Jeg har endt opp med 2 biler og 2 retninger på motor: I Ghian har jeg en 2210cc oxyboxer med efi hvor kjørbarhet og "smoothness" er prioritert, da dette har vært min daily driver i sommerhalvåret de siste 10-15 årene. Jeg har endt opp med å lære meg det jeg trenger for å få EFI til å funke, så det behøver ikke å koste skjorta. Og det har fungert bra mtp kjørbarhet. Svakheten i den motoren har hele tiden vært toppene, da jeg foreløpig ikke har prioritert å investere i et sett bra, "ut av boksen" topper ala CB sine panchitos, EMPI GTV2 eller lignende. Hjemmelagde ledningsnett med stadige endringer er også noe man skal passe seg for med tanke på pålitelighet, har jeg erfart. I 67 bobla har jeg gått litt mer old school, med fokus på "bang for the buck"" med en 1600 med w100 kam, hjemmeporta standardtopper og FAJS webere. Som Kjell Tormod sier, 80-90 hester og mye gøy på stripa, men jeg har ingen erfaring med gassere, så personlig har jeg plundret litt med enten justering eller det faktum at det er kina-kopier. Så f.eks kø-kjøring med kald motor (som jeg har hver morgen på vei til jobb) er litt slitsomt. Uansett, hvis man bruker samme grunn-oppsett men putter litt mer penger i gode topper og gassere, og i tillegg får en erfaren mann til å dyse gasserne, tror jeg det kan bli mye mer kjørbart enn det jeg har erfart så langt. Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da  Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #192 på: I dag kl. 11:25:51 » |
|
Jeg ville nok gått for mer cc som slip-in 1680 sats (hvis dette finnes i ok kvalitet), evt 1641? og evt brukt 044 toppene. Man får vel tak i ventiler til en fornuftig pris et eller annet sted?
Hvis toppene blir bra kan det jo bli en hyggelig motor med 80-90hk?
Og i første omgang bruke forgassere. Jeg har kjøpt flere sett med gamle italienske weber idf i utlandet til en forholdsvis billig penge og disse har fungert knall.
Slip-in 1680 sats er vel noe de fleste styrer unna, pga tynnere sylindervegger → mindre styrke og dårligere kjøling, pluss økt risiko for deformasjon og lekkasje ved høye temperaturer. Ihvertfall det jeg leser. Da er machine-in bedre, de har tykkere vegger en både 1776 og 1915 sats feks. Når det er sagt så er det vel mange slip-in som har fungert i mange år. 1641 kan være et alternativ. Men den originale 1600 satsen er jo smidd, og er vel i så måte bedre enn de støpte 88 satsene jeg ser på. Jeg har et sett nyoverhalte Dellorto 40 liggende, så hvis noen med kunnskap tar seg av justeringen med de så blir det sikkert bra.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem

|
 |
« Svar #193 på: I dag kl. 11:33:22 » |
|
Hvis jeg ikke husker helt feil her er den amerikanske EFI toppene vel med mindre ventiler enn tilsvarende europa dobbeltport topper? Men dilemmaet du står i har vi vel alle vært i opp til fler ganger  Som fler vet har jeg ofte gått litt andre veier enn det som er vanlig "anerkjent" med tanke på motorbygge størrelser. Mest fordi jeg synes det er morsomt med en noe annet, OG fordi jeg har satt det vanlige sammen et par ganger før. Man kan tenke og drømme seg langt bort når man står der du gjør nå, men det beste er å lage noe ferdig først. Så min anbeflaing er vel å se hva du har liggende og ta utgangspunkt i det. har du en 85,5mm sylindersats ville jeg gått for å bygge ut fra den. Skal du lage en old school 1700 motor, er det jo en slip in 1680 sats som gjelder, og den trenger ingen maskinering. Hvis du begynner bygget med et enkelt utgangspunkt som med et sett lett portet standard dobbelt port topper, har du et bra oppgraderings triks i ermet når 044 toppene er samlet ferdig. Og du kan bruke god tid på å nerde deg inn i al viten og tidsfordriv med å skulle pynte på de for å få de optimale for den motor du allerede har bygget. Men beste anbefaling jeg kan komme med er å bygge ferdig ut fra det du har handlet inn og så bilen ferdig og på veien ( og ikke minst på SCC) Der fra er veien lagt og du vet hva du vil ha videre og trenger å jobbe med til neste vinter. Men hva har du liggende klar nå av sylindersats? Hvis du har en original sats og går opp til 1641, får du en litt stor moped ekstra i motoren.. :p feks..
|
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #194 på: I dag kl. 11:44:15 » |
|
Og så er jeg litt spent på hva du mener med EFI-topper. Jeg kan ikke si jeg har fått med meg at det faktum at man skal bruke EFI har noe å si for designet av topper, men så er det mye jeg ikke har fått med meg, da  Planleggingsfasen er ofte den mest interessante fasen, i mine øyne, så lykke til, og hold odd oppdatert  Rettelse, FI-topper er vel rett betegnelse. Jo, nå skal du høre. Ifbm innføring av FI på 70-tallet og krav til avgass i USA så var det en down sizing i ventilstørrelse, fra 32/35 til 33/30. Søkte litt info i lengre tid og fant følgende: In 75, for the US market cars, the head was modified, stepping the valves down in size, changing the stem width of the exhaust valve, and adding a boss to the right side of the heads that would be tapped for the FI systems Cylinder Head Temperature (CHT) sensor for heads used on the 3/4 side. The 75-79 heads had 33mm intake valves with the typical 8mm stem width and 30mm exhaust valves with a 9mm width stem. The exhaust head also is sodium-filled. This allows for a greater transfer and shedding of heatJeg skrev noe om disse FI toppene litt tildligere i tråden. Hot VW bygde en 1745 milage motor for mange år siden, de brukte disse toppene, men da var det ikke hk som var fokuset, men dreiemoment og minst mulig forbruk. Likevell dro de ut 92,5 hk ved 5000 og hele 57,5 ved 2500, og greit dreimoment....med en mild kam og to enkle weber 34 ICT. . Ikke var toppene portet på noen måte heller, så det er mulig å hente ut hk og dreimoment av de, med litt mer kam og gassere.
|
|
|
|
« Siste redigering: I dag kl. 12:29:23 av The Car Cave »
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #195 på: I dag kl. 11:58:55 » |
|
Hvis jeg ikke husker helt feil her er den amerikanske EFI toppene vel med mindre ventiler enn tilsvarende europa dobbeltport topper? Men dilemmaet du står i har vi vel alle vært i opp til fler ganger  Som fler vet har jeg ofte gått litt andre veier enn det som er vanlig "anerkjent" med tanke på motorbygge størrelser. Mest fordi jeg synes det er morsomt med en noe annet, OG fordi jeg har satt det vanlige sammen et par ganger før. Man kan tenke og drømme seg langt bort når man står der du gjør nå, men det beste er å lage noe ferdig først. Så min anbeflaing er vel å se hva du har liggende og ta utgangspunkt i det. har du en 85,5mm sylindersats ville jeg gått for å bygge ut fra den. Skal du lage en old school 1700 motor, er det jo en slip in 1680 sats som gjelder, og den trenger ingen maskinering. Hvis du begynner bygget med et enkelt utgangspunkt som med et sett lett portet standard dobbelt port topper, har du et bra oppgraderings triks i ermet når 044 toppene er samlet ferdig. Og du kan bruke god tid på å nerde deg inn i al viten og tidsfordriv med å skulle pynte på de for å få de optimale for den motor du allerede har bygget. Men beste anbefaling jeg kan komme med er å bygge ferdig ut fra det du har handlet inn og så bilen ferdig og på veien ( og ikke minst på SCC) Der fra er veien lagt og du vet hva du vil ha videre og trenger å jobbe med til neste vinter. Men hva har du liggende klar nå av sylindersats? Hvis du har en original sats og går opp til 1641, får du en litt stor moped ekstra i motoren.. :p feks.. Vi skrev litt forbi hverandre ser jeg. Svarte ut litt over her. Målet er å ha den klar til 1. Mai, så kommer SCC som en bonus med å teste den på stripa. Årsaken til at jeg vingler, spesielt med toppene, er vel at mindre ventiler begrenser flowen en del og gjør at jeg ikke får full utnyttelse av w110 kammen mm, men oppsettet vil trolig fungere veldig bra i det daglige. Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig😏
|
|
|
|
« Siste redigering: I dag kl. 12:30:27 av The Car Cave »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem

|
 |
« Svar #196 på: I dag kl. 12:23:24 » |
|
Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig😏
Famous last words 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem

|
 |
« Svar #197 på: I dag kl. 14:48:29 » |
|
Tidene på SCC ikke er det som skal avgjøre....egentlig
Famous last words  Been there done that  Men du kommer langt med 1600 kubikk, 35,5x32mm ventiler med enkle stivere fjærer, 8,5-9 i komp, en hyggelig åpning av eksosportene, w110 kam og standard vipper, to doble gassere og en god eksos. Her har du (alt etter hva og hvor mye du gjør med toppene og eksos) et sted mellom 70 og 100 hester på svinghjulet.
|
|
|
|
« Siste redigering: I dag kl. 14:53:10 av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #198 på: I dag kl. 15:07:16 » |
|
Har 30 og 33 mm ventiler, så kommer ikke fullt så langt, men langt nok😏
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem

|
 |
« Svar #199 på: I dag kl. 15:12:35 » |
|
Ok, da har jeg nok lest litt fort. Jeg trodde du hadde et sett standard dobbelt port med 35,5x32 ventiler  De 044 toppene er det 40x35,5?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
The Car Cave
Supermedlem

|
 |
« Svar #200 på: I dag kl. 15:39:35 » |
|
Ok, da har jeg nok lest litt fort. Jeg trodde du hadde et sett standard dobbelt port med 35,5x32 ventiler  De 044 toppene er det 40x35,5? Jepp, 40x35,5
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem

|
 |
« Svar #201 på: I dag kl. 17:02:07 » |
|
Paruzzi har ok pris på sett av 4 rustfrie ventiler hvis du ikke har noe annet i sikte. Ellers prisen på AA Performance sine ventiler fine også, men det koster jo da frakt i tillegg. Og der lønner det seg å handle sammen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|