juli 12, 2020, 17:40:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35
961  Forum / Problemløseren / Sv: Sveising på: februar 17, 2008, 23:20:11 pm
I velasortert foretnig for sveise utstyr kan du kjøpe kjølepasta. Den smøres tykt på rundt sveise stedet. Er på literboks, kan brukes om i gjen og tynnes med vann.
962  Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJER. Marked, treff etc. på: februar 16, 2008, 15:34:28 pm
NORGES FØRSTE VETERANTREFF FOR VW. Aviklet i Trondheim i 1973. Her er tre kjøretøyer på vei fra Oslo til Trondheim. Turen ble tatt på direkten.
Bildet er tatt under en rast på Dovre.

Nedre bilde. Det ble også en tur i bymarka. Det var den gang det.
963  Forum / Krigsmodeller / Sv: Restaurering på: februar 09, 2008, 14:50:24 pm
PÅ VEI TIL Å BLI SKOGSVRAK (Denne ble reddet fra fyllinga for ikke så lenge siden.) Ble satt bort til en langsom død etter mange års bruk? Type 82. 1943 mod. Den er på veien til sommeren. Gratulerer den nye eieren med kjempe jobb.
Bilder fra 2007.
964  Forum / Krigsmodeller / Sv: Medlemmenes biler - en presentasjon: på: februar 09, 2008, 13:51:12 pm
Vi er åpene for forslag. Ingen problemer med sammarbeid. Vi er så spesielle at ingen burde føle på konkuranse. Vi ser på oss selv, mere som et suplemang til andre klubber. Men tross alt, vi er en fargerik liten forsammlig .       Glad
965  Forum / Krigsmodeller / Sv: Medlemmenes biler - en presentasjon: på: februar 09, 2008, 13:40:36 pm
Årets SCC. Det hadde jo vært hyggelig, skal legge det ut.
Men jeg tror alikevel ikke at det blir så mange som kommer på treff. Det er fordi at vi er spredt ut over hele Norge. I tilegg er det få kjøretøyer, selv om tyngden ligger på VW. Jeg tror at det lureste er at vi legger vårt årlige treff sammen med andre klubber i et eget lite hjørne. Men vi ønsker vann, helst mye vann. Det er ikke bare VW. hos oss men også US. amfibium og en del andre spesielle, historiske kjøretøyer. Og noen går på belter. Målsettinga vår er å komme ut der det skjer noe. Det håper vi også bla. ved å delta her og i andre VW. sammenhenger.
966  Forum / Krigsmodeller / Sv: Medlemmenes biler - en presentasjon: på: februar 08, 2008, 22:39:41 pm
Et frafallent medlem.  (Hun kjører ny-bil for tiden).
Type 82.1942 mod.
967  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: TYPE 2 TIL CAMPING ØNSKES KJØPT på: februar 08, 2008, 19:44:22 pm
Den var heftig. Det var dette hengerfestet som manglet. Lurer på om den tåler rustspray, kan jo hende det er noen misunnelige der ute. Så vidt jeg skjønner så holder han fremdels på med å starte den. KLARER HAN DET?   Tvilende

I alle fall, positvt med respons.  he,he  Glad
968  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / TYPE 2 TIL CAMPING ØNSKES KJØPT på: februar 08, 2008, 17:07:17 pm
Ønsker en velholdt bil til tur og treff. Ikke delt front rute, ikke rust. God kontant pris for rette bil. Gjerne hengerfeste.
969  Forum / Krigsmodeller / Sv: Medlemmenes biler - en presentasjon: på: februar 08, 2008, 14:45:26 pm
En frisk fjelltur uten skistativ, men hva gjør vel det når en først er på vidda. Er det noen som klager på VW. varmeapparat?
Vinterbilde 2008.
970  Forum / Krigsmodeller / Sv: TYPE 82 og 166. STORT OG SMÅTT på: februar 05, 2008, 08:31:28 am
Det var interesant. Den bakerste på bildet ditt, minner sterkt om en jeg hadde. Se mitt bilde med støtfanger fra 1960. Synes jeg drar litt kjendsel på den. Hvet ikke hvor den ble av? Den ble solgt fra Trondheim ca. 1962. Det er mulig den ble Oppdaling.

I så fall må dette bildet du har, være tatt etter 1962??
971  Forum / Krigsmodeller / Sv: TYPE 82 og 166. STORT OG SMÅTT på: februar 04, 2008, 23:45:00 pm
 Øyerulling   Trodde du klarte denne. Tom ringte meg i sommer fra Vancuver. Han drar på åra og han er ikke i form. Lovte i alle fall å ringe ved senere anledning, husker jeg det om han ringer, så skal jeg spørre på kubelen. Den andre 2 x schw. historien kjenner jeg. Men jeg ville bli forundret om du ikke finner denne kubelen, du har jo reg.nr?
972  Forum / Krigsmodeller / Sv: TYPE 82 og 166. STORT OG SMÅTT på: februar 03, 2008, 23:29:48 pm
Bilde fra 1940 tallet. Utprøving av proto type. VW.166. (4 x 4W) Er inponert over klatre evnen.

                                            +++++++++++++++++++++++++++++

Her er det en presentasjonsfilm fra War & Peace. VW.Schw. Type 166. Verdens treffet for veterankjøretøyer som holdes i England. Selvfølgelig åpent og en stor opplevelse for publikum. Denne er fra 2007. 

http://de.youtube.com/watch?v=QZlfzM2p-6g


Her er det også en med frisk kjøring. Fra Argentina.
http://de.youtube.com/watch?v=wLgT2y55DZs
973  Forum / Krigsmodeller / TYPE 82 og 166. STORT OG SMÅTT på: februar 03, 2008, 19:41:59 pm
 Flau   Bilde er fra ca. 1960 trolig en 1942 modell. Det er Tom H. som er på bildet. Han hadde 2 Schwimmwagen og denne Kubelen. Lurer på om denne bilen lever, eller hvor den er?
974  Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJER. Marked, treff etc. på: februar 02, 2008, 20:37:42 pm
Her er et bilde fra et VW.veterantreff i 1974. Det var i Trondheim, også med innslag av terrengkjøring i MC.krossløypa på sluppen. Tilig ute? Det kan vel sies, det var uvanlig med VW. veteranbiltreff på denne tiden.
975  Forum / Krigsmodeller / Sv: Hvor mange Kubler i Norge? på: februar 02, 2008, 16:50:19 pm
Nå vet jeg ikke om han er finmekaniker eller grov smed. I alle fall kan han trolig tette hull og det kan vel trengs på en gammel kriger. I alle fall er han med i det foreløpige manntallet.

Takker for inspill, KOM MED FLERE. Det dukker helt sikkert opp noe nytt der ute.    Glad
976  Forum / Krigsmodeller / Sv: Hvor mange Kubler i Norge? på: januar 29, 2008, 19:26:13 pm
Den tror jeg heller ikke teller i mantallet. Den skal være solgt til Svenskene for ett år siden. Trist
977  Forum / Snikk-snakk / Sv: bekymringsfull overskrift i repotasje på: januar 29, 2008, 14:46:10 pm
Loven gjelder jo kultur minner. Målsettinga er vel å bremse utførsel av skjeldene gjenstander (kjøretøyer) med Norsk historisk tilknytting. Det som gjelder spesielt for oss i dette forumet, er det trolig eldste VW. Det er kjøretøyer som er knyttet til Norsk krigs historie. Og de holder desverre  på å bli helt borte.
Vi i dette miljøet har vel vert redd for at denne delen av historien blir helt borte, kjøpt opp. Senest i fjor gikk det en Schwimmwagen til halv pris og en kubel ut av landet, begge med opprinnelig Norsk krigshistorie. Jeg vet at registre har vært trålet av oppkjøpere og profittgjegere. Hvis loven klarer å værne om bl.a. dette veteranmiljøet her på berget, så hadde det vert fint for alle. Det er ikke morro når gromsakene til slutt blir borte.
Når det gjelder enkelte ting har vi ikke fremdels ikke forstått verdien av å ta vare på det til de fremtidige generasjoner. Er kjørtøyene borte så er miljøet borte også.

I alle fall er det plusser og minuser. Og regler er det mye av. Jeg er for denne målsettingen og at hele greia til slutt etter høring havner på et fornuftig plan.
978  Forum / Snikk-snakk / Sv: bekymringsfull overskrift i repotasje på: januar 28, 2008, 21:59:55 pm
Nåværende Kulturminnelov gjelder transport utenlands og salg av kjøretøyer/deler over 50 år. Slik det er nå, skal det søkes Tolldirektoratet om utførsel av kjøretøyer og deler over 50 år. Likeså søknad for kjøretøyopphold utenlands over 1 år. Om jeg ikke tar helt feil.
Det som er på gang nå, er en vesentlig inskjerpning av det gjeldene lov verk. Tanken er også at Teknisk Museum skal være rådgivende faginstans. At dette er kommet på dagsorden er vel nødvendigheten av å beskytte Norske kulturgjenstander fra utenlandske oppkjøp. Det grome som er lavpriset her, går for oppkjøp til høy pris ute på verdenmarkedet.

Hvordan dette blir til slutt og hvordan det vil virke er jeg usikker på, men jeg tror dette er på gang i EU sytemet. Tanken bak dette byråkratiet er god forhåpentlig god, og noe skal vel tollvesent drive med. Debatten har gått i veteranklubbene en tid nå. Blandt annet på hjemmesiden til HMK.
979  Forum / Krigsmodeller / Sv: Restaurering på: januar 28, 2008, 10:41:26 am
Skal se hva jeg finner av gamle bilder etter hvert. Men jeg er sikker på at det er flere av oss som kan bidra med noe fra historien, så kom i gjen.
De Soto. JA. Bakskjermene til schwimmen var laget av forskjermene. Støtfangeren foran stemmer med De Sotoen. Se bilde.  Dette var nok verdens enste De Soto med flyte evne.
Blir vemodig når jeg tenker på alle grom sakene som er borte. Sic transit gloria mundi.
980  Forum / Krigsmodeller / Sv: Restaurering på: januar 28, 2008, 00:25:05 am
Vi fastslår det er De Soto hvis det ikke kommer bedre forslag, sansynlig det. Kjøper den helt. Utrolig hva du kan. Lurer på om Finn har bevart den skjærmen til fremtidig bruk. Foresten han samme karen var en flink opfinner med flere priser, har jeg hørt. NB. Han der Almåsbakk var nok en fæl fyr tror jeg.
I alle fall er jeg spent på støtfanger forran. Har nå min egen teori, men det er ikke mye å se av den. Håper vi styrer unna De Soto`en denne gangen.
981  Forum / Krigsmodeller / Sv: Hvor mange Kubler i Norge? på: januar 27, 2008, 23:12:37 pm
Denne kom litt lenger en Berlin, men kjørte feil vei. Normandi 1944. Men den teller ikke u -ansett.
Temaet:
I alle fall tror jeg ikke det er noen komplett oversikt, men at den kommer.
På 65 tallet hadde et høggeri i Oslo 2 fine kubler til salgs for kr.1500,- pr. stk. Ingen ville ha dem, så de ble banka flat. Fra det opprinnelige antallet har det vært frafall helt til det siste, fordi noen er solgt ut av landet.
982  Forum / Krigsmodeller / Sv: Restaurering på: januar 27, 2008, 22:45:16 pm
Neste spørsmål. Er bakskjermene Chevrolet? eller?
Tileggs spørsmål. Støtfanger?
KLARER DU DEN.
983  Forum / Krigsmodeller / Sv: Restaurering på: januar 27, 2008, 20:42:59 pm
Den klarte du, går du videre til neste spørsmål?  Blunker   I alle fall er restaureringen, restaurert. Men jeg synes denne utførelsen var stilig og kreativt utført med stor iver og kunstnerisk sans.
984  Forum / Problemløseren / Sv: Trassig 1300 motor ( Mulig forgasser problem ) på: januar 27, 2008, 20:17:04 pm
Den motoren får for mye bensin. Blandings skruen fungerer ikke, valig feil, dyser, hoved dysa. Tyder også på at forgasser kan komme fra en annen større motor. Litt slark i spjeld aksling skulle ikke lage problem, men mye slark er et problem. Flottør? Kjøp en ny, eventuelt nye dyser og bli ferdig med saken. Ellers så er det flere andre muligheter for feil.
985  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp ang bytte clutchvaier på 1949 mod boble. på: januar 27, 2008, 15:47:21 pm
Det er helt sikkert noen med tekniske ferdigheter der du bor. Finn noen som har noe praktisk innhold i det som er over snippen. Ser på bildet av kjøretøy, at det er noen reodor`er der. Fin splitt, ta godt vare på den.
986  Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp ang bytte clutchvaier på 1949 mod boble. på: januar 27, 2008, 15:20:45 pm
Det hender at det har ligget vann/kondens i røret derav rust, sikkert annen dritt også. Jeg har brukt flexibel tråd av ett eller annet slag og fikset et hode. Kjørt den gjennom røret med batteri drill. Blåst gjennom med trykkluft. Noen ganger har det vert nødvendig og file på den gjengede delen (kan være litt for stor diameter) det er den delen som skal være ved gearboksen festet på vaieren.
Lokk er en svert dårlig løsning. Finn noen som hjelper deg med dette selv om det koster noen kroner.
987  Forum / Krigsmodeller / Sv: Restaurering på: januar 27, 2008, 13:31:02 pm
 VW. 1943 type 166. Denne schwimmwagen ble solgt ut fra forsvaret på Rinnleiret i Sørtrøndelag i 1946. Den var da helt komplett med propell og kjørbar med sandgul kamu. farge.
Den ble full restaurert på slutten av 1950 tallet. Til en to dørs fire seter. Og den fikk nasjonale farger etter den tids smak, også registrert med U- skilter.  Tvilende
988  Forum / Snikk-snakk / Sv: Restaurering av familiens Bobble på: januar 26, 2008, 14:56:52 pm
Profesjonelt å sette av budsjett, det er det mange som glemmer. Vil anbefale deg å finne en kompetent person som utarbeider en total tilstand rapport. Det er flere vettuge som kan veteranbil i bred målestokk. Ut fra rådgivningen kan du sette opp budsjet og prioritere inn det som er fornuftig. Er ening med flere her, at over- restaurering er dumt. Faktisk vil det skade lille Puttes sjel, tror jeg.
989  Forum / Krigsmodeller / Sv: Hvor mange Kubler i Norge? på: januar 26, 2008, 14:45:06 pm
Takk, hyggelig det. Vi tar det med oss. Mulig jeg spør dumt, men hvor er det treffet?
990  Forum / Krigsmodeller / Sv: HVA SKJER. Marked, treff etc. på: januar 25, 2008, 22:35:41 pm
SOMMERENS TREFF ER LAGT TIL TYRIFJORDEN, helga 21 -22 JUNI.
Sider: 1 ... 31 32 [33] 34 35
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!