Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
|
151
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felgbredding
|
på: mars 16, 2012, 09:24:27 am
|
Jeg bruker faktisk ikke jigg i det hele tatt til senterbytte. I steden skrur jeg fast felgen ( med senteret presset inn, men ikke sveist) til forhjulsnavet og retter den inn der. Dette ved å rotere hjulet, og bruke en merkenål med fot som står på gulvet, og spissen mot felgkanten. Selve rettingen gjøres ved å slå banen med klubbe ut eller inn. Får felgene innenfor 1mm rett på hele omkretsen, og det er faktisk bedre enn mange orginalfelger. En annen fordel med dette er at man kan justere innpresset på felgen direkte på bilen. Kan tom. ha dekk på for å se at man har nødvendige klaringer i trange situasjoner. Etter at jeg fornøyd med passform og felgen er rett, punkter jeg senteret, sjekker retthet igjen, og helsveiser som orginalt. En forutsetning for metoden er at senteret har trang passform til banen , men det bør den vel ha uansett styrkemessig.
|
|
|
153
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: dia bolthull 5x205
|
på: mars 14, 2012, 14:44:37 pm
|
Man støper felgsenter uten ferdige bolthull. Disse kan borres og maskineres til hvilken som helst ønsket boltkon-radius senere vil jeg tro? Minimum 15mm godstykkelse vil jeg anslå på råstøpte alu senter som godt nok.
|
|
|
157
|
Forum / Old speed / Sv: Leverandører av rekvisita på 50-60 tallet.
|
på: mars 13, 2012, 10:56:45 am
|
Tror nok at grunnen til at det er vanskelig å finne spesialbutikker , er at bensinstasjonene tok mye av dette den gangen Var befriende fritt for sjokolade og burger på bensern den gangen, man konsentrerte seg om bensin, olje og alt mulig annet man måtte trenge til bilen. Orginal-ekstrautstyr fikk man hos merkeforhandler. Universal utstyr på bensinstasjon. ( fra distributører som Sørensen og Balchen, og sikkert flere) Så vel ca slik ut på en vanlig bensinstasjon?: [attachment=1]
|
|
|
161
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Nye felger til luftkjølt VW! Blogg
|
på: mars 10, 2012, 12:56:59 pm
|
Liker absolutt din senterløse design. Spennende. Kan sikkert støpes i alu. enkelt og geit. Hva med en ny trommeldesign som matcher felgen ? Mange muligheter. Men styrke er vel også et tema. Hvordan vurderer man belastninger på de forskjellige utførelsene i praksis?
|
|
|
165
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ærlighet varer lengst...... men jeg vet nå ikke jeg.
|
på: mars 07, 2012, 12:38:51 pm
|
Ærlighet varer lengst vanlige folk i mellom absolutt. Men pussig nok: vær for ærlig mot statlig myndighet, og kom i trøbbel. Nok et eksempel på det.
Dette er helt klart en sak for forsikringen din. Det er derfor du har den. Deres oppgave å hjelpe deg med dette. Å begynne å krangle med vegvesenet på egenhånd har nok lite for seg.
|
|
|
166
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Lagringsplass Østfold sør
|
på: mars 06, 2012, 13:51:01 pm
|
Litt networking må nok til først. Ta kontakt med lokale bilentusiaster, og bli venn med en bonde i nærområdet.. Er nok få østfoldbønder med billig plass på låven her på forumet.
|
|
|
168
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvordan har samlingen din utviklet seg?
|
på: mars 02, 2012, 19:08:02 pm
|
Det beste jeg vet er sjeldne ting som ikke har blitt ettertraktet ennå. Dvs gode kjøp, med fremtidig potensiale. Det verste jeg vet er selgere som later som ting er dødssjeldent og ettertraktet, når du selv vet at det er dusinvare....
Men som skjebnen selvfølgelig vil det, f.eks i gamle dager dreit jeg i alle barndoorprosjektene jeg fant på min vei til salgs for småpenger. Det var jo rust i gulvet, og bulker i taket! Trikset er å velge rett til rett tid har jeg lært, litt som aksjehandel m.a.o. Men heldigvis er livet litt sånn at holder man på ting for lenge, kan prisbølgedalen være på bunn, når man MÅ selge. Til pass for stablerne tenker jeg....
Men det jeg liker best av alt er ting som hverken er populære og ettertraktet. Å lage sin egen geniale ting som er helt unik i denne verden, kun 1 stk! det er er vel det beste av alt?
|
|
|
171
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger desperat å oppgradere bremser!
|
på: mars 01, 2012, 23:05:14 pm
|
Det enkleste er å ta en rulleprøve på effekt på et godkjent spesialverksted. Vil forbause meg om du klarer 100 bakhulshester ( men, om du går litt over , be de om å printe ut en litt snillere lapp....) Denne lappen sammen med Møller godkjenning bør gi deg kjøretillatelse velsignet av øvrigheta igjen.
|
|
|
172
|
Forum / Problemløseren / Sv: Kor mye kan eg trimma en 1300 motor
|
på: mars 01, 2012, 22:00:24 pm
|
Hm christer prater... Hvor mange trimma boble motorer har han bygd? Ca. 0 tenker jeg......Min anbefaling er ny friskere trimkam og doble Kadron gassere f.eks , så har du en mye mer sporty motor Den kan riktig nok bli mye sprekere etterhvert , men et skritt av gangen synes jeg da.. (En så lenge går motoren sikkert fint uten linjeborring, toppkirurgi, osv)
|
|
|
173
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som forhandler Gibbs Brand i Norge?
|
på: mars 01, 2012, 20:52:26 pm
|
Jeg har brukt Gibbs masse mens jeg jobbet i USA, og tro meg, det er kun propaganda det du hører om at det er en mirakelolje mot rust osv. God rustløser og beskyttende mot korrosjon på aluminium absolutt, men.... Berners universalolje-spray er like bra etter min erfaring, og i handelen i Norge. CRC 556 osv. er for flyktig og fordamper for fort. Gibbs er tykkere, som Berners og har dermed bedre holdbarhet mot korrosjon osv.
Aerosol-spray kan ikke flyfraktes lenger, og du må event. båtfrakte de hjem hvis du insisterer på Gibbs Brand... ( Sidenotis: Gibbs er egentlig bare ATF-olje halvblandet med aceton forresten, slik som gamlegutta laget sin egen rustløserolje...)
|
|
|
176
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Støping av aluminium. Bakgårdsmetoden....
|
på: februar 29, 2012, 20:11:09 pm
|
Mer utstyr man må ha. Dette er en støpekasse , eller Flask, som det heter på utenlandsk. Det er i denne man lager sandformen man støper i. Fort gjort å lage i tre, men litt nøyaktighet må til for å få delene i vinkel, plan, og god passform til hverandre.
[attachment=1]
[attachment=2]
Har montert noen små lister inne i kassene for at sanden skal holde seg på plass ved håndtering, som man ser på bildet. Videre er beslagene på utsiden der for å få kassedelene til å passe sammen på samme måten hver gang.
|
|
|
178
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvor greit/ugreit er det og kjøre med disse...?
|
på: februar 28, 2012, 23:19:37 pm
|
Usikker på hvilke råd du vil ha. Joda løse hvitsider funker greit lenge de, helt til de gnisser i stykker dekksidene dine.
Disse adapterne funker også greit for å holde hjula fast til bilen når den står rolig. Men er de sentrerte, og holder hjulet i god balanse? Neppe. Derfor er de skrot i den forstand at de gir deg en ræva kjøreopplevelse. Men aksepterer man dårlige ( og ulovlige) produkter, så tut og kjør for min del ( husk bare at man har 10 hjulmuttere pr. hjul som må være stramme til enhver tid). Maskinerte adaptere har større presisjon, men aller helst forandrer man boltsirkelen på tromler/skiver og bolter hjula fast på ordentlig måte.
|
|
|
180
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Støping av aluminium. Bakgårdsmetoden....
|
på: februar 28, 2012, 15:02:52 pm
|
Støpesand kan man lage selv, av produkter kjøpt på Biltema og Rema1000. Biltema har veldig fin kvarts sand i 25 kg sekker ( ikke beregnet som blåsesand). Sanden må blandes med 5% Bentonit som er et bindemiddel. Bentonitt får man kjøpt på Rema i form av "klumpende kattesand" av alle ting. Kattesanden er for grov rett fra posen, og må males til pulver. En gammel blender gjør denne jobben for deg. Etter at kattesanden har blitt til bentonittpulver blander man sammen sand og bentonitt godt i en balje. Siden tilsetter man vann i passende mengde. Passende mengde vil si at du lager perfekt "sandslottsand" uten at den blir for fuktig. Man skal klare å lage en "snøball" dvs "sandball" enkelt, men uten at sanden klistrer seg til hendene. Nå har du støpesand.
|
|
|
|