april 24, 2024, 20:55:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
151  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Felgbredding på: mars 16, 2012, 09:24:27 am

Jeg bruker faktisk ikke jigg i det hele tatt til senterbytte. I steden skrur jeg fast felgen ( med senteret presset inn, men ikke sveist) til forhjulsnavet og retter den inn der.
Dette ved å rotere hjulet, og bruke en merkenål med fot som står på gulvet, og spissen mot felgkanten. Selve rettingen gjøres ved å slå banen med klubbe ut eller inn.
Får felgene innenfor 1mm rett på hele omkretsen, og det er faktisk bedre enn mange orginalfelger.

En annen fordel med dette er at man kan justere innpresset på felgen direkte på bilen. Kan tom. ha dekk på for å se at man har nødvendige klaringer i trange situasjoner.

Etter at jeg fornøyd med passform og felgen er rett, punkter jeg senteret, sjekker retthet igjen, og helsveiser som orginalt.


En forutsetning for metoden er at senteret har trang passform til banen , men det bør den vel ha uansett styrkemessig. Glad
152  Forum / Snikk-snakk / Sv: homemade speedo på: mars 14, 2012, 20:44:49 pm
Overkill på kreativitetsiden nesten. Håper den fungerer også.
153  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: dia bolthull 5x205 på: mars 14, 2012, 14:44:37 pm
Man støper felgsenter uten ferdige bolthull. Disse kan borres og maskineres til hvilken som helst ønsket boltkon-radius senere vil jeg tro? Minimum 15mm godstykkelse vil jeg anslå på råstøpte alu senter som godt nok.
154  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Henta bil opp av vatn, Tips??? på: mars 14, 2012, 09:16:22 am
[attachment=1]
Mange biler igjen å redde på land...
155  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 4 stk tette boblefelger 5x205 ingen minstepris, bud ønskes. på: mars 13, 2012, 20:11:48 pm
Jeg byr kr 5.- pr stk.
156  Forum / Old speed / Sv: Leverandører av rekvisita på 50-60 tallet. på: mars 13, 2012, 19:44:13 pm
[attachment=1]
157  Forum / Old speed / Sv: Leverandører av rekvisita på 50-60 tallet. på: mars 13, 2012, 10:56:45 am
Tror nok at grunnen til at det er vanskelig å finne spesialbutikker , er at bensinstasjonene tok mye av dette den gangen
Var befriende fritt for sjokolade og burger  på bensern den gangen, man konsentrerte seg om bensin, olje og alt mulig annet man måtte trenge til bilen.
Orginal-ekstrautstyr fikk man hos merkeforhandler. Universal utstyr på bensinstasjon. ( fra distributører som Sørensen og Balchen, og sikkert flere)
Så vel ca slik ut på en vanlig bensinstasjon?:
[attachment=1]
158  Forum / Old speed / Sv: Leverandører av rekvisita på 50-60 tallet. på: mars 13, 2012, 10:02:32 am
Rolf Thoresen bilrekvisitaforretning, Hieronymus Heyerdahls gt. 1, Oslo sentrum, 60tall

[attachment=1]
[attachment=2]

159  Forum / Old speed / Sv: Leverandører av rekvisita på 50-60 tallet. på: mars 12, 2012, 23:46:58 pm
Var vel stusselig stelt i Norge på denne tiden, men jeg skjønner hvor du vil. Ikke bilrekvesita, men:
[attachment=1]
160  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lamda. Hva blir brukt! på: mars 12, 2012, 21:33:04 pm

Pussig skala, hvis man snakker Lamda. Idealet er vel  1  +/- i lamda verdi?
161  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Nye felger til luftkjølt VW! Blogg på: mars 10, 2012, 12:56:59 pm
Liker absolutt din senterløse design. Spennende. Kan sikkert støpes i alu. enkelt og geit.  Hva med en ny trommeldesign som matcher felgen ? Mange muligheter. Men styrke er vel også et tema. Hvordan vurderer man belastninger på de forskjellige utførelsene i praksis?
162  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Smoothie maker. Grovjobben på bakhjula er unnagjort. Nå skal forhjula smalnes. på: mars 09, 2012, 19:12:42 pm
Bruk tinn hvis du er tvil. Karosseritinn gir også godfølelsen at alt er i metall , hvis det er viktig. ( Men husk at også tinn har sine ulemper, som kjemisk reaksjon av lakk , osv)  Men 1, 5 mm? Kvalitets-polyestersparkel er godt nok i mange år vil jeg påstå.
163  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Smoothie maker. Grovjobben på bakhjula er unnagjort. Nå skal forhjula smalnes. på: mars 09, 2012, 18:48:20 pm
Flink du.
Tinn er hverken vanskelig å legge på eller slipe etter litt grunnopplæring, men er det påkrevet  i dette tilfellet?
Tror ikke det. Dagens "Plastic padding" er såpass god at du neppe vil få problemer, Flex er vel forhåpentligvis ikke tema på et felgsenter?
164  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ærlighet varer lengst...... men jeg vet nå ikke jeg. på: mars 07, 2012, 19:37:48 pm
Ting ordner seg for snille gutter  Glad

Enig i det, men lærdommen er kanskje : ring aldri Politiet (Futens lange arm) før liv og helse er i akutt fare!
165  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ærlighet varer lengst...... men jeg vet nå ikke jeg. på: mars 07, 2012, 12:38:51 pm
Ærlighet varer lengst vanlige folk i mellom absolutt.
Men pussig nok: vær for ærlig mot statlig myndighet, og kom i trøbbel. Nok et eksempel på det.

Dette er helt klart en sak for forsikringen din. Det er derfor du har den. Deres oppgave å hjelpe deg med dette.
Å begynne å krangle med vegvesenet på egenhånd har nok lite for seg.
166  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lagringsplass Østfold sør på: mars 06, 2012, 13:51:01 pm
Litt networking må nok til først. Ta kontakt med lokale  bilentusiaster, og bli venn med en bonde i nærområdet.. Er nok få østfoldbønder med billig plass på låven her på forumet.
167  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvordan har samlingen din utviklet seg? på: mars 02, 2012, 20:43:19 pm
Poenget er å lage ting som ikke ser hjemmelaget ut ,men tvertimot genuint og tidsriktig. Det morsomme med det er åpenbart...
168  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvordan har samlingen din utviklet seg? på: mars 02, 2012, 19:08:02 pm
Det beste jeg vet er sjeldne ting som ikke har blitt ettertraktet ennå. Dvs gode kjøp, med fremtidig potensiale.
Det verste jeg vet er selgere som later som ting er dødssjeldent og ettertraktet, når du selv vet at det er dusinvare....

Men som skjebnen selvfølgelig vil det, f.eks i gamle dager dreit jeg i alle barndoorprosjektene jeg fant på min vei til salgs for småpenger. Det var jo rust i gulvet, og bulker i taket!
Trikset er å velge rett til rett tid har jeg lært, litt som aksjehandel m.a.o.
Men heldigvis er livet litt sånn at holder man på ting for lenge, kan prisbølgedalen være på bunn, når man MÅ selge. Til pass for stablerne tenker jeg....

Men det jeg liker best av alt er ting som hverken er populære og ettertraktet. Å lage sin egen geniale ting som er helt unik i denne verden, kun 1 stk!  det er er vel det beste av alt?
169  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mars 02, 2012, 17:33:24 pm
[attachment=1]

Fra den nye filmen "Iron sky"
170  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som forhandler Gibbs Brand i Norge? på: mars 01, 2012, 23:16:37 pm
http://shop.berner.eu/berner/no/start
171  Forum / Snikk-snakk / Sv: Trenger desperat å oppgradere bremser! på: mars 01, 2012, 23:05:14 pm
Det enkleste er å ta en rulleprøve på effekt på et godkjent spesialverksted. Vil forbause meg om du klarer 100 bakhulshester ( men, om du går litt over , be de om å printe ut en litt snillere lapp....) Denne lappen sammen med Møller godkjenning bør gi deg kjøretillatelse velsignet av øvrigheta igjen.
172  Forum / Problemløseren / Sv: Kor mye kan eg trimma en 1300 motor på: mars 01, 2012, 22:00:24 pm
Hm christer prater... Hvor mange trimma boble motorer har han bygd? Ca. 0 tenker jeg......Min anbefaling er ny friskere trimkam og doble Kadron gassere f.eks , så har du en mye mer sporty  motor Den kan riktig nok bli mye sprekere etterhvert , men et skritt av gangen synes jeg da.. (En så lenge går motoren sikkert fint uten linjeborring, toppkirurgi, osv)
173  Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som forhandler Gibbs Brand i Norge? på: mars 01, 2012, 20:52:26 pm
Jeg har brukt Gibbs masse mens jeg jobbet i USA, og tro meg, det er kun propaganda det du hører om at det er en mirakelolje mot rust osv.  God rustløser og beskyttende mot
korrosjon på aluminium absolutt, men....
Berners universalolje-spray er like bra etter min erfaring, og i handelen i Norge.  CRC 556 osv. er for flyktig og fordamper for fort. Gibbs er tykkere, som Berners og har dermed bedre holdbarhet mot korrosjon osv.

 Aerosol-spray kan ikke flyfraktes lenger, og du må event. båtfrakte de hjem hvis du insisterer på Gibbs Brand...
( Sidenotis: Gibbs er egentlig bare ATF-olje halvblandet med aceton forresten, slik som gamlegutta laget sin egen rustløserolje...)

174  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Støping av aluminium. Bakgårdsmetoden.... på: mars 01, 2012, 12:10:21 pm
Ligger masse god info på youtube også. Resten av prosessen ser man best i videoform. Tanken med posten er å vise at dette kan enkelt la seg gjøre i Norge også, med utstyr man finner i nærmiljøet. Her er en god video som viser mye:



(For de som lurer på hva han lager: http://www.youtube.com/playlist?list=PL334BF5CF1C9BB5DD&feature=plcp)
175  Forum / Problemløseren / Sv: Gammal radio - ny innmat(?) på: mars 01, 2012, 09:13:28 am
En metode jeg har tenkt på i slike sammenhenger er å bruke wirer fra justeringsknottene som går til en nyere radio som ligger skjult bakenfor.
Det var ikke uvanlig på us biler på 40-tidlig 50. Finnes Nos på ebay rett som det er:

http://www.ebay.com/itm/1952-Ford-Car-Truck-Radio-Control-Head-Western-Auto-Supply-Box-Cables-/110834081041?hash=item19ce39dd11&item=110834081041&pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr

Går sikkert ann å bruke deler fra en slik. Helt mekanisk uten elektronikk. Der finnes også justeringsnål-funksjon innebygget. Men litt Mac.Gyver oppfinnsomhet må sikkert til...

En til enda eldre: http://www.ebay.com/itm/1920s-30s-Zenith-Radio-Control-Head-Chevy-Ford-RatRod-/300630386718?hash=item45fef7a81e&item=300630386718&pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr



176  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Støping av aluminium. Bakgårdsmetoden.... på: februar 29, 2012, 20:11:09 pm
Mer utstyr man må ha. Dette er en støpekasse , eller Flask, som det heter på utenlandsk. Det er i denne man lager sandformen man støper i.
Fort gjort å lage i tre, men litt nøyaktighet må til for å få delene i vinkel, plan, og god passform til hverandre.

[attachment=1]

[attachment=2]

Har montert noen små lister inne i kassene for at sanden skal holde seg på plass ved håndtering, som man ser på bildet.
Videre er beslagene på utsiden der for å få kassedelene til å passe sammen på samme måten hver gang.



177  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor greit/ugreit er det og kjøre med disse...? på: februar 29, 2012, 00:13:26 am
Desverre går det ikke å konvertere 65 transporter tromler til 5x130. Her må man oppgradere til nytt.
178  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor greit/ugreit er det og kjøre med disse...? på: februar 28, 2012, 23:19:37 pm
Usikker på hvilke råd du vil ha.
Joda løse hvitsider funker greit lenge de, helt til de gnisser i stykker dekksidene dine.

Disse adapterne funker også greit for å holde hjula fast til bilen når den står rolig. Men er de sentrerte, og holder hjulet i god balanse?
Neppe. Derfor er de skrot i den forstand at de gir deg en ræva kjøreopplevelse. Men aksepterer man dårlige ( og ulovlige) produkter, så tut og kjør for min del ( husk bare at man har 10 hjulmuttere pr. hjul som må være stramme til enhver tid).
Maskinerte adaptere har større presisjon, men aller helst forandrer man boltsirkelen på tromler/skiver og bolter hjula fast på ordentlig måte.
179  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Støping av aluminium. Bakgårdsmetoden.... på: februar 28, 2012, 21:03:00 pm
Tistlo, slapp av det kommer mer info... Må ta litt fler bilder.
180  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Støping av aluminium. Bakgårdsmetoden.... på: februar 28, 2012, 15:02:52 pm
Støpesand kan man lage selv, av produkter kjøpt på Biltema og Rema1000. Biltema har veldig fin kvarts sand i 25 kg sekker ( ikke beregnet som blåsesand). Sanden må blandes med 5% Bentonit som er et bindemiddel. Bentonitt får man kjøpt på Rema i form av "klumpende kattesand" av alle ting.
Kattesanden er for grov rett fra posen, og må males til pulver. En gammel blender gjør denne jobben for deg. Etter at kattesanden har blitt til bentonittpulver blander man sammen sand og bentonitt godt i en balje. Siden tilsetter man vann i passende mengde. Passende mengde vil si at du lager perfekt "sandslottsand" uten at den blir for fuktig. Man skal klare å lage en "snøball" dvs "sandball" enkelt, men uten at sanden klistrer seg til hendene. Nå har du støpesand.
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!