januar 16, 2021, 22:40:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 10
 1 
 på: I dag kl. 20:38:39 
Startet av grelland - Nyeste innlegg av grelland
Ble visst bestemt at man må bytte gulv i gangen, så mye av dagen gikk med til å reise rundt og finne passende gulv, så det ble lite skruing i dag.

Men en liten time får man alltids klemt inn, og da tenkte jeg å begynne med å preppe litt på eksosen, og begynte med å prøvemontere grenrør og j-tubes som jeg har kjøpt brukt for noen hundringser Glad

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Plundra litt med at j-tubsene var forskjellig fra høyre til venstre side, men når det ble ryddet opp i, passet dette ok.

Målet var å fjerne gammel maling og legge på litt varmebestandig lakk og eksosbandasje, men først kappet jeg av forvarmer-stussene, og sveiset igjen hullene, og så prøvde jeg å fjerne den røde lakken med negerkuse og vinkelsliper. Det endte ikke så bra, siden jeg fikk en bit av negerkusa i leppa, så da la jeg bort det prosjektet, og putta heller den ene j-tuben i blåsekabinettet, og transportlakken blåste nesten av uten bruk av sand, så et kjapt lag med eksoslakk senere, ser det jo brukbart ut:

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

I morgen er alle byggevaresjapper stengt, så da satser vi på litt flere timer i garasjen Glad

 2 
 på: I dag kl. 19:06:33 
Startet av SveinT - Nyeste innlegg av SveinT
Da var mattefester og kroken for batterifestet punktet fast.

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Så da ble det et lite stemningsbilde fra verkstedet før jeg tok kvelden.

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

 3 
 på: I dag kl. 19:04:21 
Startet av SveinT - Nyeste innlegg av SveinT
Takk for det.

Noen har prøvd å sveise setefestet en gang i tiden, men tror ikke de har hatt riktig utstyr for jobben  Osteaktig

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

Måtte også lage et par nye mattefester. Ble å dreie toppen i et stykke og sveise på bunnplata fra undersiden før jeg slipte sveisen.

[ Vedlegg: Du har ikke tilgang til å se vedlegg ]

 4 
 på: I dag kl. 18:51:13 
Startet av 64notch - Nyeste innlegg av SveinT
Hva er grunnen til at du bygger om? Ble det enslige spjellet for stort slik at den ble litt "nervøs" på lave turtall?

 5 
 på: I dag kl. 18:33:46 
Startet av 64notch - Nyeste innlegg av 64notch
Flott bil du har! Er det TMBryhns løsning?

Veiva er fra TMBryhn, men bruker Megasquirt 3 innsprut.
Er i dialog med han om printing av nye innsug + diverse materiell, så for vi satse på at dette vil bli bra Blunker

 6 
 på: I dag kl. 18:24:58 
Startet av grelland - Nyeste innlegg av grelland
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

http://www.volksbolts.com/faq/cooling.htm
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=492074


Var mye bra info der, men ingen direkte sammenlikning som sier at 36-hp viftehuset er dårlig. VAr en som vente at det er enkelt å modde for å bruke nyer vifte, og at "Since the cooler is housed in the early shroud there are only a couple of directional veins. If the cooler is relocated they seem to work fine as is. The only thing I dont like is they only take the smaller cooling fan, you can modify them to fit the dog house fan if desired."

Så jeg tenker jeg ser på dette med å modde for å bruke stor vifte, og satser på at dette funker Glad

 7 
 på: I dag kl. 18:19:52 
Startet av grelland - Nyeste innlegg av grelland
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

Får bla litt i den gamle Berg-boka da. Er noen år siden den ble skrevet, så mye er utdatert, men termodynamikk er termodynamikk antar jeg Blunker Salige Berg kom med mange bastante påstander om  mangt, man kanskje han hadde noen gullkorn innimellom.

 8 
 på: I dag kl. 12:41:11 
Startet av grelland - Nyeste innlegg av tmatre
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

http://www.volksbolts.com/faq/cooling.htm
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=492074

 9 
 på: I dag kl. 11:54:26 
Startet av grelland - Nyeste innlegg av TrettenNullTo
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.
I følge Gene Berg sin Book of technical articles. Cooling the aircooled engine,
Den store vifta leverer mer en 160 kubikkmeter med luft i timen i forhold til den du vil bruke.
 "Doghouse" viftehuset er og bedre utformet med skovler/deflektorer som bedrer luftstrømmen over topper/sylindre.

D

 10 
 på: I dag kl. 11:11:29 
Startet av grelland - Nyeste innlegg av grelland
Viftehuset er visstnok fra en '54 modell uten doghouse, og etter en ørliten justering i nedkant passet det bra. Vifta må antakelig byttes da den er for bred for dette viftehuset.




Ikke bruk det viftehuset på den motoren.
Du kommer til å redusere kjølingen av motoren pga den lille vifta.

Har du noen målinger eller linker til noen som har testet dette?

Mener jeg har sett at de gode gamle 36-hk husene er blant de bedre. Mye av kjølinga skjer jo gjennom olja, og der har jeg ekstern kjøler, og innsugslufta skal Intercooleren ta seg av, så ser ikke helt hvordan denne motoren på ca 100 hk skal får trøbbel med kjøling.

Sider: [1] 2 3 ... 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!