Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #360 på: mai 23, 2011, 21:41:54 pm » |
|
Det var erfaringer og tips fra Pål 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #361 på: mai 23, 2011, 21:45:04 pm » |
|
Da er rådelagerene på plass. Må si at jeg er spent. Tenker stadig på hva som skjede sist  Håper det går beder denne gangen  Tar gjerne imot erfaringer fra andre som har bygd motor. Mine erfaringer: jeg har tatt opp min 1835 to ganger... første gangen hadde en ventil kilt seg an ev ukjent grunn... Men ikke noe alvorlig skjedde, bortsett fra en bøyd støtstang. Tok av toppen, og gjorde alt rent, så gikk ventilen som den skulle igjen... Andre gangen åpnet jeg pga messingspon i olja. Dette viste seg å komme fra drevet til fordeleren, rett og slett en tabbe av meg, men når jeg åpnet, så jeg at et par av lagerne hadde litt mer slitasje enn normalt. Du husker sikkert at veiva ikke var god heller.... Har kikket på dette i ettertid, og det ser ut som et av bærelagrene ikke sto riktig, så at styrepinnen hadde laget et spor litt på siden av hullet sitt. Så lærdommen der er nok at det er viktig å sjekke at lagerne sitter riktig. Har ikke sett på veiva etter at du hadde den, men jeg antar den trenger en sliping for å evt kunne reddes. Ellers er det bare moro med trimma motor  Går som ei kule, men det er veldig fort gjort å sitte å lytte etter lyder, så skaff deg en skikkelig stereo  Ja det er morro å holde på med trimming Jeg har ivertfall kastet de 6 forbaskede o-ringene som skal sitte på pinnboltene til veiva 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #362 på: mai 24, 2011, 18:03:50 pm » |
|
Er det noen som har nye fjærer til fremre og bakre oljestempel. Dette er vanskelig å få tak på. Jeg synes at den fremre er litt slakk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #363 på: mai 28, 2011, 17:36:52 pm » |
|
Da er motor skrudd i sammen igjen  Håper det går bedre denne gangen. Legger ut bilder i morgen. Det som står igjen nå er å måle opp endesalkk og montere alt kjøleblekk 
|
|
« Siste redigering: mai 28, 2011, 19:13:30 pm av Arild t1 »
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #364 på: mai 28, 2011, 17:58:38 pm » |
|
Da er motor srudd i sammen igjen  Håper det går bedre denne gangen. Legger ut bilder i morgen. Det som står igjen nå er å måle opp endesalkk og montere alt kjøleblekk  GOOD TO GO!!! er jo perfekt vær for den slags nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #365 på: mai 28, 2011, 19:26:19 pm » |
|
Da er motor skrudd i sammen igjen  Håper det går bedre denne gangen. Legger ut bilder i morgen. Det som står igjen nå er å måle opp endesalkk og montere alt kjøleblekk  Det lyder herligt!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #366 på: mai 29, 2011, 13:21:08 pm » |
|
Fikk gjort litt i dag også.
Justerte vetiler, monterte fordeler og bensinpumpe.
Er det noen som har et end float tool som de kan låne bort? Må være i nærheten av Horten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #367 på: mai 29, 2011, 13:21:51 pm » |
|
Da er motor skrudd i sammen igjen  Håper det går bedre denne gangen. Legger ut bilder i morgen. Det som står igjen nå er å måle opp endesalkk og montere alt kjøleblekk  Det lyder herligt! Ja håper bare jeg er mer heldig denne gangen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #368 på: juni 04, 2011, 09:28:14 am » |
|
Da er motor ferdig sammenstilt  Jeg må takke JEE for førsteklasses hjelp under oppbyggingen. Jeg hadde gjort et par feil til, så hvis ikke JEE hadde hjulpet meg her så hadde motoren rast igjen. Det som står igjenn nå er. Montering av kjøleblikk, montering av clutch og eksosanlegg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vwwasser
Seniormedlem
   
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad
|
 |
« Svar #369 på: juni 04, 2011, 10:38:09 am » |
|
De feiliene, er det typiske feil som du kan tipse om her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #370 på: juni 04, 2011, 13:26:41 pm » |
|
De feiliene, er det typiske feil som du kan tipse om her?
Det som jeg har lært er: Les deg frem og sjekk grundig hva som må til for å bygge motor som er større en 1680. Over 1680 (Bolt on trimming) så påløper det mye arbeid! veiv må balanseres, svinghjul må balanseres sammen med veiv. råder må balanseres/ veies. Stempel må veies.Blokk må maskineres for større sylindre og maskinere annlegsflater så sulindrene står like høyt. Regne ut kompresjon dreie høyden på sylindrene og porte topper (Her kan det gå galt veldig fort.) Det aller viktigeste er å ta tiden til hjelp og står du fast, spør en som har greie på dette med trimming! Det er veldig mange som har meninger om hvordan ting skal være, men desverre så kan dette gå galt. Jee har maskinert blokk og topper for meg. Det ble super strøkent. Jee har også bistått med tekniske spørsmål. De to største feilene jeg gjorde på min motor var: 1. satte på o-ringer på midtre boltene til vevlagerbukken  1. Fikk byttet om på fjærene til oljestemplene.(1 lang og en kort) Jeg satte den korte v/reimhjul  Nå står den lange v/reimhjul og den korte v/svinghjul. Det nyttigeste tipset må være: Tenk nøye før du begynner og les deg frem når du står fast. Hadde jeg vist det jeg vet nå så hadde jeg bestilt motor av JEE.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #371 på: juni 04, 2011, 13:31:27 pm » |
|
Et lite stemningsbilde etter sammenstilling. Nærmer seg montering i bil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #372 på: juni 04, 2011, 17:56:16 pm » |
|
Er dette en grei olje for 1915 motor? Castrol GTX prof. A3 mineral 15W-50
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #373 på: juni 04, 2011, 19:00:36 pm » |
|
Er dette en grei olje for 1915 motor? Castrol GTX prof. A3 mineral 15W-50
Hvorfor ikke bare gå for helsyntetisk, tilsetninger bør du ha uansett castrol olje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #374 på: juni 04, 2011, 19:08:50 pm » |
|
Er dette en grei olje for 1915 motor? Castrol GTX prof. A3 mineral 15W-50
Hvorfor ikke bare gå for helsyntetisk, tilsetninger bør du ha uansett castrol olje.
[/b] Hva mener du med det?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #375 på: juni 04, 2011, 19:45:00 pm » |
|
Faren for å slite ut kammen, spesielt i starten er stor når man bruker oljer med lav oljefilmstyrke, derfor durer man på med litt tilsetninger.
Men, bruk det du vil, selv skal eg kjøre på esterbasert racing olje..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #376 på: juni 04, 2011, 19:53:21 pm » |
|
Forskjell på helsynt. og mineral er vel opptaksevne av dritt og møkk. Når vi allikevel bytter olje ofte, så har det vel ikke så mye å si. Bruker mineral 20w-50 med sink og liquid titanium! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #377 på: juni 04, 2011, 21:44:23 pm » |
|
Jeg har blitt anbefalt å bruke mineral olje, men det er muligens ikke så viktig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #378 på: juni 04, 2011, 21:45:39 pm » |
|
Bruk litt ordentlig mineral så er du i boks. Vi må bytte olje ofte uansett
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #379 på: juni 04, 2011, 21:53:25 pm » |
|
Bruk litt ordentlig mineral så er du i boks. Vi må bytte olje ofte uansett
Da kjører vi mineral 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #380 på: juni 04, 2011, 21:57:39 pm » |
|
Torshov har en ålreit mineral. Tror den er 20w50. Valvoline tror jeg..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #381 på: juni 04, 2011, 22:09:25 pm » |
|
Torshov har en ålreit mineral. Tror den er 20w50. Valvoline tror jeg..
Takker for hjelpen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #382 på: juni 05, 2011, 10:41:22 am » |
|
Er en mismatch på hva slags olje man trenger for å kjøre inn. En sterk syntetisk olje, helst esterbasert for å kjøre inn kammen uten at den tar skade (evt en mineralolje som inneholder mye sink, muligens kan en molybdentilsetning også være bra), mens en dårligst mulig mineralolje for å kjøre inn/slite til stempelringene raskest mulig... Mange meninger ute å går her. Dette var en av de. Edit: Er vel også så at de første 5-10.000 km bør kjøres på mineralolje (av samme grunn som over), deretter går man gjerne over på syntetisk/delsyntetisk, for lengst mulig holdbarhet/minst mulig slitasje på motoren. Men sjøl kjører jeg mineral på min 30 hk, er ikke store krava på en velbrukt originalmotor. Men ville nok gått for delsyntetisk seinere, hvis jeg hadde hatt den oppe. Og ihvertfall hvis jeg hadde en trimma motor. Syntetisk smører bedre/er mer stabil ved høye temperaturer, som det ofte blir ved trimming. Innkjøring: Det er flere viktige ting, de viktigste er å ikke gi full gass (men gjerne 80%), la alltid motoren gå lett og ledig. Pressing på lavt turtall er like ille som for høyt turtall. Det er viktig å variere turtallet, og dra ofte ut litt på turtall, og la den gå på motorbrems ned igjen. Lar du motoren gå på javn turtall lenge om gangen, kan du glassere sylinderveggene, noe som ikke er bra. Så innkjøring kan med fordel skje på svingete favorittveier. Dette er måten hvis du vil ha en holdbar motor. Banemotorsykler blei ofte innkjørt på følgende måte for høyest mulig effekt fortest mulig: En time på tomgang (smører dårlig da = slitasje), og deretter fullt øs på bane... 
|
|
« Siste redigering: juni 05, 2011, 11:45:56 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #383 på: juni 05, 2011, 11:18:42 am » |
|
Er en mismatch på hva slags olje man trenger for å kjøre inn. En sterk syntetisk olje, helst esterbasert for å kjøre inn kammen uten at den tar skade (evt en mineralolje som inneholder mye sink, muligens kan en molybdentilsetning også være bra), mens en dårligst mulig mineralolje for å kjøre inn/slite til stempelringene raskest mulig...
Mange meninger ute å går her. Dette var en av de.
Interessant tema med oljer og inkjøringsprosesser, vil det si at den optimale motoren blir byggd i to etapper, hvor man kjører inn kammen med et gammelt rælete sylindersats og esterbasert olje, for så sette på ny sats og kjøre inn dette med en kjiip mineralsk olje for å slite inn stempelringene raskt og riktig. Dette har vært en teori jeg har vandret rundt med en stund, uten å tørre å si det til noen , men nå er tiden moden. Håper Arild tilgir hi-jacking av tråden hans.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #384 på: juni 05, 2011, 11:24:43 am » |
|
Er en mismatch på hva slags olje man trenger for å kjøre inn. En sterk syntetisk olje, helst esterbasert for å kjøre inn kammen uten at den tar skade (evt en mineralolje som inneholder mye sink, muligens kan en molybdentilsetning også være bra), mens en dårligst mulig mineralolje for å kjøre inn/slite til stempelringene raskest mulig...
Mange meninger ute å går her. Dette var en av de.
Interessant tema med oljer og inkjøringsprosesser, vil det si at den optimale motoren blir byggd i to etapper, hvor man kjører inn kammen med et gammelt rælete sylindersats og esterbasert olje, for så sette på ny sats og kjøre inn dette med en kjiip mineralsk olje for å slite inn stempelringene raskt og riktig. Dette har vært en teori jeg har vandret rundt med en stund, uten å tørre å si det til noen , men nå er tiden moden. Håper Arild tilgir hi-jacking av tråden hans. Dette er interessant ja! Det er bare å hi.jacke tråden Gullik, det er jo sånne ting en lærer av 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #385 på: juni 05, 2011, 11:35:50 am » |
|
Så god olje som mulig for den kritiske innkjøringen av kammen. Deretter tømmes olja ut og en mineralolje fylles på for å kjøre inn ringene. Dette gjøres med høy belastning på motoren. Med andre ord: PLATTAN i mattan fra lavt turtall i 3-4 giret og aller helst under trygge forhold (les bremsebenk) En god syntetolje smører så bra at du ikke klarer å kjøre inn ringene = sylinderlekkasje med påfølgende symptomer.
Når motoren er innkjørt og du er fornøyd så er det opptil deg hvilke olje du velger å benytte. Selv bruker jeg syntet.
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #386 på: juni 05, 2011, 11:42:52 am » |
|
Så god olje som mulig for den kritiske innkjøringen av kammen. Deretter tømmes olja ut og en mineralolje fylles på for å kjøre inn ringene. Dette gjøres med høy belastning på motoren. Med andre ord: PLATTAN i mattan fra lavt turtall i 3-4 giret og aller helst under trygge forhold (les bremsebenk) En god syntetolje smører så bra at du ikke klarer å kjøre inn ringene = sylinderlekkasje med påfølgende symptomer.
Når motoren er innkjørt og du er fornøyd så er det opptil deg hvilke olje du velger å benytte. Selv bruker jeg syntet.
Lykke til!
Kammen min er kjørt inn tidligere. Jeg rakk å kjøre inn kammen, men lagerskjærte veiv (fremere og bakre veiv og råde lager) Midtre veiv og rådelager + kam fikk smøring. Jeg kjørte inn kammen med kamaksel fett på 3000 rpm bytte olje og kjørte i 2 dager. Så da kjører jeg på mineralolje de første dagene og bytter til synt olje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #387 på: juni 05, 2011, 18:35:40 pm » |
|
Har du faatt inn motoren i bilen naa Arild ?
Takk for hjelpen du ga Marianne.
VWhilsen Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #388 på: juni 05, 2011, 19:59:56 pm » |
|
Har du faatt inn motoren i bilen naa Arild ?
Takk for hjelpen du ga Marianne.
VWhilsen Alf
Hei Alf Jeg setter inn motorn i morgen. Marianne ringte meg å sa at bremsepedalen var rar og lampa lyste i dasjbordet. Mekanikeren hadde sagt at det ikke var farlig å bruke bilen  Dette burde du ta med han når du kommer hjem. Har han vært å sett på bilen i dag?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1959 Ragtop
Supermedlem
    
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal
Ny motor :-)
|
 |
« Svar #389 på: juni 06, 2011, 19:03:26 pm » |
|
Bilen min staar paa verksteded naa, saa jeg haaper den er ferdig til jeg kommer hjem til Norge.
Lykke til med aa faa motoren inn.
VWhilsen Alf
|
|
|
Loggført
|
Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb Mitt tlf nr er : 94 54 19 72 Don`t drink the water, fishes fuck in it http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
|
|
|
|