mars 29, 2024, 12:19:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964762 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1530 på: april 14, 2011, 19:32:25 pm »

Ble gassergutta hårsåre siden min post tidligere idag er slettet?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1531 på: april 14, 2011, 21:13:23 pm »

ser sånn ut gitt... Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1532 på: april 14, 2011, 22:06:00 pm »

Om jeg skal gjette på hvem som slettet ville jeg begynt å kikke i innsprutets rekker... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1533 på: april 15, 2011, 10:09:41 am »

Jøss!   Sjokkert litt i overkant...
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1534 på: april 15, 2011, 13:29:53 pm »

Om jeg skal gjette på hvem som slettet ville jeg begynt å kikke i innsprutets rekker... Blunker

Han må jo være helt RABIAT!

 Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1535 på: april 15, 2011, 18:46:04 pm »

Go'bilen får lufta seg! Ca 16.30 er du observert gjennom byen, to dager på rad.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1536 på: april 15, 2011, 19:42:44 pm »

kjører på jobb her dag jeg  Gliser
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1537 på: april 15, 2011, 22:41:23 pm »

kjører på jobb her dag jeg  Gliser

Det gjør jeg også. Men ikke så standsmessig som deg Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1538 på: april 16, 2011, 17:52:02 pm »

kjører GHIA på jobb hver dag mente jeg  Gliser
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1539 på: april 16, 2011, 17:54:13 pm »

Skal begynne å kjøre Boble ofte på jobb jeg  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1540 på: april 16, 2011, 22:12:52 pm »

Ble gassergutta hårsåre siden min post tidligere idag er slettet?

Damn, virker som eg gikk glipp av et bra innlegg.
Har du det på hukommelsen så send det på pm. Gliser

Edit:
Råtøft som alltid! Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1541 på: april 23, 2011, 17:46:13 pm »

Siden vi ble snytt for våren, og gikk rett fra vinter til 20 grader og solskinn, har aktiviteten de siste dagene begrenset seg til å vaske, fylle tanken, og velge spilleliste på ipoden. Herlig Glad

Gjenstår noe småpirk, men nå nyter jeg de milene jeg kan...
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1542 på: april 23, 2011, 17:57:46 pm »

Gjenstår noe småpirk, men nå nyter jeg de milene jeg kan...

Nyt, for snart melder lysten for mer power seg og da blir det lite fred å få

 Glad




Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #1543 på: april 23, 2011, 18:01:18 pm »

Siden vi ble snytt for våren, og gikk rett fra vinter til 20 grader og solskinn, har aktiviteten de siste dagene begrenset seg til å vaske, fylle tanken, og velge spilleliste på ipoden. Herlig Glad

Gjenstår noe småpirk, men nå nyter jeg de milene jeg kan...

Så du kjørte forbi Mc Donald i dag Blunker Den ser veldig bra ut Kult
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1544 på: april 29, 2011, 08:57:49 am »

Det er vel på tide med en kort oppdatering her.

Stort sett er det lite og melde... Bruker bilen på jobb hver dag, og man ser jo fort at det er noen små gremlins som må fikses når man tar i bruk en bil som har vært gjenstand for så omfattende arbeid som denne. Her er en kort oppsummering av det som jeg har oppdaget

Forstilling
Her er det noe helt på trynet... Den er veldig treg til å selvopprette, og i fart (spesielt i stor fart) har den en tendens til å plutselig skjene ut til en av sidene. Ikke tillitsvekkende. Trodde først det kom av nye bærekuler som trengte litt tid på å "løsne", men etter såpass mange mil, trodde jeg dette skulle bli bedre. Har følgende mistanker:
-Spissing (denne ble justert på verksted ifm eu-kontroll i høst, men ikke helt trygg på om det ble bra...)
-Caster (Kan være at eksenter-konene står feil vei, kom jeg på, pluss at jeg har et sett caster-shims jeg skal prøve)
-Camber (Denne har jeg ikke målt etter den var på forstillingskontroll, men den var ganske mye feil før jeg var på kontroll, vet jeg.)
-Dekk (Har nye 185/55 dekk foran, men det kan jo være noe med kombinasjonen litt bredere dekk og litt annen offset på felgene enn originalt)
-Bakhjulsoppheng (Skal sjekke spissinga bak)

Motor
Den går bare bedre og bedre, har kjørt noen runder med tuning, og nærmer meg sakte men sikkert "sweet spot". Jeg fulgte anbefalingene fra den tråden det var linket til lenger opp her, men kom til at 17-18:1 i afr på cruise likte motoren min dårlig, da hakker og nøkker den, og det er ikke behagelig å ligge slik å "jokke" etter landeveien. Jeg la meg på ca 16, og da er den mye snillere. ligger rundt 12.8 ved belastning. Mulig jeg kan få den mindre hakkete ved å tune litt på tenningskurvene, men når det gjelder tenning er jeg ganske blank, så det får komme etterhvert. Har ikke målt forbruk enda, og det kan jo bli spennede. Transisjoner fra cruise til pådrag går jevnt og fint, så jeg tror aksellerasjons-“enrichment” er ganske på merket
Den går fortsatt litt ujavnt på tomgang, men jeg har valgt å prioritere å tune inn kjørbarheten i vanlig trafikk først.
Trenger en ventiljustering også, men det tar jeg nå til uka ifm oljeskift
Skal også få koplet inn ekstern oljekjøler, siden jeg opplever at på vei hjem fra jobb, i køkjøring gjennom byen etter ca 20 min på landeveien, stiger oljetempen opp mot 95-100°C, og da synes jeg det er betryggende og ha en ekstra kjøler på som sørger for at den ikke stiger noe særlig mer. Ellers synes jeg det tar veldig lang tid før jeg oppnår utslag på temp-føleren (starter på ca 60°C), så jeg vurderer sterkt å bygge om til std T1 kjøling for å få på plass klaffer etc.

Ellers
Bruker fortsatt originalsetene, da jeg aldri kom helt i mål på recaro-prosjektet mitt, og det er ikke spesielt behagelig å sitte som en apekatt med knærna i haka i flere mil, så noe må gjøres. I tillegg er ryggen knekt/bøyd på førersetet, så jeg sitter skjevt…
Hjullagerbytte må gjøres, siden jeg prøvde meg på et kjent vw-triks med å dra to knepp på håndbrekket for å få litt høyere pedal… Poenget er at etter at jeg begynte å bruke bilen, så “setter” bremsebåndene bak seg litt, og jeg burde lagt meg under bilen og justert de, men som nevnt så kompenserte jeg vet å legge brekket på, slik at pedalen ble fin, men jeg har nok dratt både 3 og 4 knepp på brekket, for etter en 20-min tur på E18 i 120 km/t, ble det varmt gitt…. Så da kokte fettet og lageret på den ene siden skar seg…. Brukerfeil…

Stereo
Funker fint Glad

Ellers så er det mye småpirk som dukker opp, men ting spm løsner og skramler litt her og der, men det tar vi etter hvert.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1545 på: april 29, 2011, 09:09:59 am »

Ble gassergutta hårsåre siden min post tidligere idag er slettet?

Damn, virker som eg gikk glipp av et bra innlegg.
Har du det på hukommelsen så send det på pm. Gliser

Edit:
Råtøft som alltid! Blunker

Håper det er ok for Grelland at jeg svarer på henvendelsen over i tråden hans. Et bilde sier mer en tusen ord:

Tennplugger etter 2 timer hardkjør på dyna packs og direkte kutt etter et fullgassdrag på 4de gir til 7200 omdr:


* Tennplugger.JPG (113.49 KB. 785x1051 - vist 329 ganger.)


EFI/ECU baby!!

Ref forstillingsprobleme dine Grelland:

Har du treghet en plass i "systemet" så forplanter dette seg. Jeg har kjempet med det samme som deg og mitt problem var at bærekulene var altfor tight. Etter to hjulkontroller så monterte jeg til slutt de originale fjørarmene med "slakke" kuler og vips så var alt på plass. Årsak: dårlig pressing av bærekulene / feil på kon.   

BB

« Siste redigering: april 29, 2011, 09:25:25 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1546 på: april 29, 2011, 14:03:42 pm »

takk for innspill, og jeg får se hva jeg gjør med disse bærekulene. Problemet er at hvis jeg bytter bærearmer er jo alle vinkler ute på bærtur igjen, så da må jeg sette opp alt på nytt, og hvis det da blir bra, vet jeg ikke om det er bærekulene eller vinklene som gjorde utslaget...

Pluss at jeg ikke har de gamle bærearmene lenger, siden dette var en "exchange" deal
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1547 på: april 29, 2011, 18:50:13 pm »

ikke tune etter A/F på tomgangs cellene. tune slik att turtall stiger...som igjen fører til mindre spjeldåpning og igjen høyere vakum.

mulig du da må kjøre på littebitt mer i acc wizard for å ungå att den dauer ut litt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1548 på: april 29, 2011, 19:10:24 pm »

Takk for tips. Har fått med meg at jeg ikke kan tune etter afr på tomgang. Men hva er "normal" turtall på tomgang? Ligger nå på ca 800, men er det for lavt til å få javn og fin tomgang? Har w110 kam.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1549 på: april 29, 2011, 19:24:01 pm »

det er i allefall "lavt nok" , ser ingen spes  grunn til å att den absolutt skal gå lavest mulig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1550 på: april 29, 2011, 19:52:01 pm »

eneste jeg vil unngå er at den ligger og hyler på 15-1700 rpm...
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1551 på: april 29, 2011, 19:55:46 pm »

850 - 950 ligger den vel på originalt, det bør jo være et greit utgangspunkt?


Takk for tips. Har fått med meg at jeg ikke kan tune etter afr på tomgang. Men hva er "normal" turtall på tomgang? Ligger nå på ca 800, men er det for lavt til å få javn og fin tomgang? Har w110 kam.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1552 på: april 29, 2011, 22:09:34 pm »

takker, har aldri hatt original... Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1553 på: april 29, 2011, 22:20:36 pm »

ca 1000. så den lader i allefall Glad

en original  motor har vel kam som gir bedre fylling på lavere turtall og "bedre" tomgang
så som regel må man litt opp i turtall på lengre durasjons kammer.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1554 på: april 29, 2011, 22:26:13 pm »

goody, da sikter jeg på 950-1000, og prøver å tune i hht Jørns (og megamanual) sine anbefalinger Glad

noen som har noen gode forslag til hva tenninga bør ligge på? Nå ligger den på 8 grader ved tomgang, noe som skal være omtrent som en std-fordeler, så vidt jeg har skjønt
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1555 på: april 29, 2011, 22:43:41 pm »

8-15 grader kan du jo prøve på.
min erfaring er
 at som regel ved lavere fyllingsgrad på tomgang ( litt hisigere kam) så funker det bedre med litt høyere tenning.
har du høyere tenning fra tomgang og opp , får du som regel litt bedre respons i motor også.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1556 på: mai 02, 2011, 11:29:00 am »

Flott da skal jeg leke meg litt med tenninga.

Kan legge ut tenningsmapen her i ettermiddag, så kan de lærde komme med innspill.

Ellers er bilen på veien igjen, etter er lagerbytte, så nå hører jeg motoren igjen. Dvs i høyere hastigheter, er det mer vindbrus enn motorstøy, men jeg har enda ikke finjustert ruta i passasjerdøra, så den er ikke helt tett. Justeret bremsbånda også, så nå er pedalen høy og fin uten å dra på brekket...

Mens jeg var under bilen, prøvde jeg å finne ut hva det er som lager klonkelyd, men eneste mistenkte jeg hadde, var oljekjøleren, men selv etter at jeg stripsa den fast for å se om det var den som hang og slang litt, så er lyden der fortsatt. Sikkert ikke noe viktig, men like irriterende uansett...


Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1557 på: mai 02, 2011, 15:40:26 pm »

Jeg har forholdsvis vass kam... og har ingen problemer med 28° fortenning.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1558 på: mai 02, 2011, 19:39:31 pm »

på tomgang???
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1559 på: mai 02, 2011, 22:03:18 pm »

her er mitt tennings-map:
Loggført
Sider: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!