mars 28, 2024, 19:07:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964409 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1710 på: august 19, 2011, 06:47:31 am »

Selv om JPM har flott rykte på seg så ville eg vert skeptisk til dette, pga støt stangen og motoren varmes opp ved forskjellig hastighet og vis du da en liten stund får  "negativ" klaring så kan du lett brenne en ventil..
I tillegg så kan det ikke være uten grunn at de flotte tyske ingeniørene valgte nettopp den klaringen de gjorde...
Vis det er noe man er i tvil om på en vw motor, så gjør bare som ingeniørene valgte. Blunker

De samme ingeniørene som fant ut at et oljefilter ikke var nødvendig og som også besluttet at bobla trengte jekkfester?

Tro hva du vil, JPM har holdt på med dette fra før du var født.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1711 på: august 19, 2011, 07:34:08 am »

dalland vi kjører ikke originalmotor.

tror det er bedre med "litt for liten" enn "litt for stor" ventilklaring hvis man har annet enn standard kam. belastningen på ventilmekanismen blir mangedoblet med stor klaring da det slamrer og slår.

jeg har dessuten selv sett resultatene av for stor klaring. herpa vippearmenr herpa løftergalleri og overdreven slitasje i ventilsetet.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1712 på: august 19, 2011, 07:43:59 am »

Billig og enkel bil er stikkordet på eksemplene dine.
Eg kan ikke gjøre annet en tro før eg har testet grundig selv.
Er jo ikke stort verre enn å sette en gitt klaring og måle den flere ganger fra kald til varm motor.
Kan være farlig å ta alle råd for god fisk, spesielt når det kommer til disse små viktige klaringene, som tyskerne er så opptatt av..

Speed-demon:
Selvfølgelig så tett som null klaring, men den stakkars eksos ventilen trenger en pust i bakken for å kjøle seg ned. Hva vi ser på som viktigste og hvor vi legger oss i kompromisset er en privat sak :p
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1713 på: august 19, 2011, 10:53:10 am »

Helt enig med BeetleBug og SpeedDemon her, faktisk... Har stor respekt for ingeniørene på 40- og 50- tallet, men man må huske på forutsetningene de jobbet med, og hvilke forskjeller det er på en originalmotor og det vi driver med.

Sånn sett tror jeg JPM har testet en hel del mer enn både du og jeg noen gang fpr gjort, Dalland, så jeg veger å prøve hans råd.

Dersom det viser seg at det slamrer like ille, er det jo noe annet som er galt Glad

Kan også nevne at jeg kjører Ghia på jobb i dag, og jeg kom meg helskinnet hit i alle fall, men ser jeg på været og mengden jobb som må gjøres, blir nok avreise nordover i morgen tidlig Glad
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #1714 på: august 19, 2011, 14:38:26 pm »

hvis du har shimsa vippearmer så kan det rasle i dem også,hvis klaringa i mellom er litt for stor!
Loggført

Vw 1302
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1715 på: august 19, 2011, 16:15:50 pm »

jeg vet, så de ble shimset opp på nytt når jeg monterte den nå sist
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1716 på: august 19, 2011, 18:42:52 pm »

YESSSSSSS Gliser

Tomgangen skyldtes falsk luft, og en runde med silikon i koplingen mellom spjellhus og plenum fikset det problemet, så nå er tomgangen nede på 800-1000 rpm igjen, og jeg kunne gi på med fuel igjen fra tomgang og oppover, så når er den kjørbar igjen.

Byttet også oringer på dysene. De var lurvete

Og så justerte jeg over ventilene og satt de slik at jeg så vidt kunne rotere støtstengene. Og jammen ble det stille gitt Glad

Så nå får jeg pakke sakene, og får vel koste på meg en runde med vaskebøtta også før jeg setter nesa nordover:)
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1717 på: august 19, 2011, 18:59:51 pm »

Kjempe bra!!!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1718 på: august 19, 2011, 20:11:31 pm »

nyvasket både inni og utenpå, (bilen altså), og klar for avgang 0730 i morgen tidlig.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1719 på: august 20, 2011, 05:46:09 am »

Über fett! Go tur  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1720 på: august 20, 2011, 08:43:21 am »

Kos deg. Glad

For nysgjerrighetens skyld så hadde det vert veldig interessant vis du målte klaringen på støtstengene på varm motor.
Hadde vert spennende for oss fattige som ikke har råd til alu stenger. Blunker
BTW: hvilke type alu stenger bruker du, og ble det single fjærer?
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1721 på: august 20, 2011, 11:33:34 am »

Universelle sannheter er farlige - JPMs erfaring med "0" klaring kan godt være mot et spesifikt oppsett/deler?

Hva er det som er så annerledes i høyeffekt motorene kontra de originale? Det handler om legeringer, lengder og temperatur. Å kimse av 30-40 års evolusjon hos de som konstruerte og bygde delene fordi en person mener noe annet - det blir litt for enkelt i mine øyne.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1722 på: august 20, 2011, 16:29:05 pm »

Universelle sannheter er farlige - JPMs erfaring med "0" klaring kan godt være mot et spesifikt oppsett/deler?

Hva er det som er så annerledes i høyeffekt motorene kontra de originale? Det handler om legeringer, lengder og temperatur. Å kimse av 30-40 års evolusjon hos de som konstruerte og bygde delene fordi en person mener noe annet - det blir litt for enkelt i mine øyne.

Er enig med deg der JTWE. Når det gjelder "0" klaring så gjelder vel det med slike "BLY"-CHROMOLY-stenger. Har selv kjørt med dette fae@£$ skapet. Selv med "0" i klaring, så høres det ut som om du roter rundt i ei verktøykasse når motor blir varm. Satte på forsterka alu-stenger og rasle-lyden ble borte. På en dragmotor eller en eller annen slags løpsmotor er det sikkert helt greit med slike stål-stenger da rasle-lyd ikke har all verden å si + at du uansett skrur på den ofte. Bruker du såkalte tapered alu-stenger så holder dem til over 200 kg fjærtrykk, kjører du med mere fjærtrykk på en gatemotor, ja da har du en ganske heftig motor til gatebruk!

Synes disse bly stengene er å begynne litt i feil ende, bedre å gå for lettere komponenter i ventil / vippe-stell.

Et velrenomert tysk firma brukte lette ventiler,alu-stenger og lette løftere og de hadde gjort tester som da viste at dem kunne ha ca. 7000 o/min med standard ventilfjærer uten ventilflyt. Dette var std. nye type 4 fjærer på en moderat trimkam.Da snakker vi om mindre slitasje.
 
Selvsagt er det bedre å ha litt for mye fjærtrykk enn for lite, men disse chrommoly-stengene er ofte overkill på de fleste gatemotorer da nok de fleste hadde gått fint med enten std. stenger eller forsterka alu-stenger.
« Siste redigering: august 20, 2011, 16:35:51 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1723 på: august 20, 2011, 18:39:44 pm »

Det er ikke så mye en diskusjon om stål eller alu-stenger, men om å forstå når man skal bruke hva, når man trenger klaring og når man kan sette til 0.

Ved å si at JPM går god for "0" klaring på alle motorer tror jeg at man gjør han en bjørnetjeneste - for det går bare ikke opp. Man må se på bruksområdet på motoren også - er dette drag-motorer som skal gå fra tomgang til full belastning, eller vanlige motorer som skal kjøre på 2500-3500RPM kontinuerlig i mange timer på motorvei f.eks.
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1724 på: august 21, 2011, 16:08:16 pm »

Noen fakta:

- sylinderne utvider seg langt mer enn støtstengene uansett hvilket materiale støtstengene er laget av.
- Alu støtstenger utvider deg mer enn cro mo støtstenger ved samme temperatur.
- Sylinderne er varmere enn støtstengene.
- Det bør være så lite klaring som mulig uten at ventilen "ligger på".

Noen som ikke er enige ?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1725 på: august 21, 2011, 16:16:02 pm »

Hvilken temperatur legger man da til grunn på sylinderen inn/utvendig, temperatur på topplokksboltene/støtstangen/oljen,/toppen (ikke kammertemperatur), forspenningen til topplokksboltene, 8/10mm bolter etc?



Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1726 på: august 21, 2011, 17:28:18 pm »

Mye synsing, deler helt tankegang med JTWE og Jærva.
Men i stede for å gjette på hva som er varmest og hva som utvider seg mest (akkurat den er ikke gjetting) Rekker tunge
Så kan man sette klaringen til eks 0.05, og måle opp gjennom oppvarmingen av motoren.

Å bruke for svake støtstenger er like gale som stor klaring, alu stenger har lett for å flexe.
Generelt de fleste billigere alu stenger flexer lett med doble fjærer.
Men titan ventil og mye lette fancy deler så går det nok fint.
Men her er nok rampene (aggressiviteten) til kammen viktigere.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1727 på: august 22, 2011, 09:50:03 am »

Jøss holder dere på enda???   Gliser

Tilbake til Ghian (dette er jo tross alt en prosjekttråd).

Som sagt skrudde jeg skiten sammen igjen, og justeret til omtrent "0" klaring, dvs jeg la vippene innat så jeg fortsatt klarte å snurre støtstengene. Jeg tok av de innerste fjørene, så nå kjører jeg med enkle, "stive" fjører og 1:1.25 vipper.

Og som sagt, forsvant tikkingen, så det første jeg fikk bekreftet var at det var herfra ulyden kom....

Jeg tok en dritsjanse, og dundra i vei til gardermoen med guttungen i passasjersetet, og bilen full av telt og dyner.

Ikke et feilsag Glad

Tempen holdt seg pent og rolig under 85°C, og motoren gikk som en klokke. Litt høy tomgang, siden jeg ikke rakk siste tuning ved skikkelig varm motor, men det er jo bare en bagatell.

Ser at jeg har en liten oljelekkasje i området rundt oljepumpelokket, så det får jeg ta en nærmere titt på.

Så for å følge opp dette med ventilklaring, skal jeg gjøre noen forsøk med å måle klaringen ved varm motor (så godt det lar seg gjøre....) Evt øke suksessivt fra 0, i .05 intervaller ved kald motor, og se når jeg får "0" ved varm motor. Dette er litt tidkrevende, men en interessant øvelse.

Uansett har jeg fått igjen daily-driveren, så nå er det Ghia på jobb til snøen kommer Glad

Utover det var turen til Gardermoen i luftkjølt for første gang veldig inspirerende, og neste år er målet helt klart å teste på stripa. Om det blir med 1835'n eller oxy, får tiden vise, men ut på stripa skal den Blunker

Kan også nevne at motoren gikk så pent nå, at guttungen i co-driver setet klaget over hjulstøy og vindsus på motorveien, noe som er en ganske ny utfordring i denne bilen. Han satt med papirdotter og tettet hull i skrapelister etc, så enda vi var hjemme var det rene limo-følelsen.

kan også nevne at under testinga på fredag kveld, med dataloggen innkoplet, logget jeg ny pers i hk Glad  Jeg vet at denne hk-beregningen i sprutet ikke er et unikum av nøyaktighet, men tanken var at jeg kan jo logge den hver gang jeg gjør noen endringer, så der jeg i alle fall om det blir mer eller mindre hester... Og siste logg fredag kveld (sent...) perset jeg med 89 hk på bakhjula, og det høyeste jeg har sett før er 81-82. Så noe riktig har jeg gjort i alle fall.

Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1728 på: august 22, 2011, 09:59:56 am »

du får mer og mer klaring jo varmere motoren er. sylinderne utvider seg mer enn støtstanga. det er det som er hele problemet. du kan ikke ha mindre enn 0 klaring på kald motor, for da vil ventilen ligge på.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1729 på: august 22, 2011, 11:36:01 am »

hvorfor spesifiserer fabrikken da 0.15 med alu-stenger?
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1730 på: august 22, 2011, 12:27:18 pm »

vet ikke. kanskje for å ta høyde for at noen motorer blir justert varme? pluss at det ikke var så "farlig" fordi kammen er så snill originalt
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1731 på: august 22, 2011, 13:06:16 pm »

Kan det ha noe med utvikling av oljeprodukter de siste 40 årene?
At oljen fra the good ol`days trengte så mye klaring for å kunne smøre skikkelig?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1732 på: august 22, 2011, 13:11:25 pm »

ja si det, men 0.15 PLUSS varmeutvidese på en tidel eller to er jo en fryktelig tjukk oljefilm i enden av ei støtstang da... Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1733 på: august 22, 2011, 15:49:03 pm »

Flott du tar initiativet til å teste dette i praksis.
Vis du synes det blir for "of topic" så kan vi flytte diskusjonen til min tråd. Gliser
Der er takhøyden stor. Øyerulling

Kjekt å høre at du kan putre rundt i godbilen igjen, er ingenting som er kjekkere. Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1734 på: august 22, 2011, 16:12:14 pm »

trodde støpegods utvidet seg mindre enn alu? ?

blokka og toppene utvider seg vel å..
alu stenger utvider seg mer enn cromoly.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1735 på: august 22, 2011, 22:43:50 pm »

Jøss holder dere på enda???
Tilbake til Ghian (dette er jo tross alt en prosjekttråd).


Åja. Jeg trodde et prosjekt var definert som noe som hadde en en definert slutt, Grelland...
(ikke ta det tungt, prøvde bare å være morsom... det artig å følge tråden din. Men dette støtstangklaringsidesporet lærte jeg noe av, faktisk)
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1736 på: august 23, 2011, 03:04:55 am »

Det er en del ting som ikke henger helt på greip. Man skal stille både alu og stålstenger til "løs 0"?

Og hvorfor stoppe der, hvis motoren utvider seg mer enn støtstangen, og derav øker klaringen etterhvert som motoren når driftstemperatur? Hvorfor ikke stille den såvidt negativ, så man når nærmest mulig null klaring ved time etter time på landeveien?

JPM kan godt ha rett, men det er noen forutsetninger som ligger bak. Uten å gå inn på disse så er det litt meningsløst å si at "løs 0" er det saliggjørende for alle bobleeiere.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1737 på: august 23, 2011, 10:06:28 am »

Kult at du kom deg oppover med stabilt sprut og politelig motor Blunker

hvorfor spesifiserer fabrikken da 0.15 med alu-stenger?

VW hadde først 0.1 mm som "prosedyre-klaring", for deretter å gå opp til 0.15 mm - da kunne også ventiljusteringsintervallen økes, hvilket var greit for brukeren, som trolig aldri justerte så ofte som han/hun skulle gjøre allikevel.

Jeg mener å huske at en av årsakene ligger i det faktum at ventilene, og særlig eksosen strekker seg noe med bruk over litt tid (dette har jeg i hvert fall selv erfart med stålstøtstenger på gamle ventiler), og at en skal ha mer å gå på ved en høyere klaring - kan dette ha med ren latskap, vedlikeholdskostnader på en bruksbil og rett og slett safing over tid å gjøre?

"My 2 cents"

Skal nevnes i slengen at jeg synes det virker fornuftig at ventilen må få lov til å sette seg godt i setet for nedkjøling før den skal ut på tur igjen. Jfr. erfaringen over, så kjørte jeg en periode med klaring på kald motor på den ene eksosventilen, og det gikk fint. Tok kanskje 30 sekunder etter oppstart (på 3.5 sylindere Gliser), så var det klaring, og ventilen satt seg i setet igjen.
Justerte til null igjen, og problemet forsvant naturlig nok.
« Siste redigering: august 24, 2011, 10:02:02 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1738 på: august 24, 2011, 07:21:53 am »

Noen som har hørt rådet:
Aldri juster ventilene på varm motor, fordi da blir klaringen for stor...

På boble motorer med alu støtstenger blir klaringen mindre når motoren blir varmere.
Har man noen timer bak skolebenken så vet man at magnesium og alu utvider seg myyye mer enn stål, og eg tror ikke sylinderen er rødglødende...

Hadde ikke forundret om det JPM sa har blitt oppfattet feil eller hørt bare halve setningen, eks at han justerer alu stenger til løs 0 på varm motor.
Du må gjerne knærte meg igjen Kalle, men det er ikke første gangen at en med litt respekt i faget har blitt missforstått og alle tar det for god fisk.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1739 på: august 24, 2011, 09:30:02 am »

Kult at du kom deg oppover med stabilt sprut og politelig motor Blunker

hvorfor spesifiserer fabrikken da 0.15 med alu-stenger?
VW hadde først 0.01 mm som "prosedyre-klaring", for deretter å gå opp til 0.015 mm - da kunne også ventiljusteringsintervallen økes, hvilket var greit for brukeren, som trolig aldri justerte så ofte som han/hun skulle gjøre allikevel.
Du mener sikkert ikke 15 tusendels millimeter?
« Siste redigering: august 24, 2011, 09:32:13 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 ... 56 57 [58] 59 60 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!