mars 28, 2024, 23:33:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964506 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1830 på: desember 06, 2011, 21:24:36 pm »

Lodrette innsug er vel for at der er så s..... trangt i boblen, men i ghia'en er der jo oceaner av plass! Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1831 på: januar 02, 2012, 22:34:30 pm »

ojojoj... da hadde denne havnet helt nede på side 3...

Vært lite bil i jula, kun planlegging, og en obligatorisk tur på legevakta/akutten med en av gutta... Denne gangen var det eldstemann som sparket borti en dørkarm og brakk lilletåa...

Men tilbake til Ghian.

Eneste som skjedde i dag, var at jeg fikk sett litt mer på hvor mye plass jeg har til å plassere EDIS coilpacken på baksiden av viftehuset, og laget noen festehull til den.

Så tok jeg med meg kjøleblekkene ned på den lokale statoil-stasjonen og fikk vasket de i selv-vask spyleren, og det ble rent og pent gitt Glad

Begynte også å montere setebeltene, men jeg må ut og shoppe litt 3mm stålpalter for å lage noen forsterkninger rundt festene i gulvet.

Og så ble det litt måling og planlegging av nye bensin og oljeslanger i motorrommet, så nå skal det bli pent og ryddig.

Måtte skru litt på sliter-golfen også... vinduet på førersiden datt ned og det ble litt kjølig. Hater å skru på bruksbilen Trist Spesielt når kvelden var satt av til å skru på Ghian.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1832 på: januar 03, 2012, 09:02:33 am »

Husk at jeg har de universal seteskinner til en stol hjemme i garagen når du skal i gang med andre stole  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1833 på: januar 03, 2012, 09:07:53 am »

ahh stemmer det Glad Jeg har fått kjøpt en enkel original Ghia-stol, som jeg tenkte jeg skulle eksperimentere litt med Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1834 på: januar 03, 2012, 22:52:45 pm »

to kvelder i garasjen på rappen er jo en bra start på det nye året Glad

Startet med å få ut motoren, og etter en halvtimes tid, så motorrommet slik ut:

God plass til å fikse opp med litt lakk og nye bensintilførsler.

Så fikk jeg løftet motoren opp på arbeidsbenken, og prøvemonterte alt kjøleblekket, og nå begynner det å ligne på en std T1 motor igjen:

Kjøleblikket har sett bedre dager, men det blir nok bra når jeg får sveiset igjen litt unødvendige hull, og får noen strøk med sparkel og lakk på det.

Men det er noe feil her... Dette er hvordan det bakre blikket "tetter" mot resten...:

Ser ikke ut som disse passer sammen... Er det noen son kan tipse om hvilket bakre blikk jeg egentlig skulle hatt? Hvis ikke, så er det jo bare å dra fram MIGen Blunker

Så over til ånding....
Jeg har et slikt tårn liggende: (dvs stående akkurat nå..)

Mener det er et gamelt Berg-tårn, og planen er at den ene an -10 slangen skal gå til en nippel i venstre blokkhalvdel (gjenom bensinpunpe-block-off), og den andre inn i luftfilteret. Åndingen ut i friluft går gjennom en rekke hull under den kromede hatten.

Men så til et spørsmål: Hvordan fyller jeg på olje på denne saken? Når jeg prøver å skru på hatten, så spinner den bare rundt, mens basen som er full av luftehull sitter fast i den sorte tanken. Noen som kjenner til dette?

Siste jeg rakk i kveld var å kikke litt mer på disse innsuga, og jeg tror jeg sikter på en vinkel omtrent som på bildet:

Jeg har et par innsug til på vei i posten, siden det første settet ble kappet litt i korteste laget... Får måle litt mer før jeg kutter denne gangen Glad

Deilig å være i gang igjen Osteaktig
« Siste redigering: januar 03, 2012, 22:54:17 pm av grelland » Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1835 på: januar 04, 2012, 00:56:23 am »

Drev akkurat å lakket bakre kjøleblikk i kveld, og hadde faktisk 3 stk som var nesten helt like. På den plassen åpningen din var - var alle litt forskjellige. Tror likevel du skal lete etter et nytt kjøleblekk som står bak remhjulet som "går videre oppover" mot bakplaten og tetter.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1836 på: januar 04, 2012, 01:37:13 am »

takker.

kan se ut som det er det lille blekket bak reimhjulet som har blit moddet en gang i verden ja Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1837 på: januar 04, 2012, 21:29:39 pm »

ble ikke noe garasjetid i dag, men et lite besøk hos Tommy H for å hente et sett med stempler til oxybokseren, men det er et annet prosjekt....

Men det kom en pakkelapp i posten, og det var et par EMPI innsug jeg kjøpte av en her inne. Og jeg ble positivt overrasket når jeg åpnet pakken, og sammenliknet med de innsuga jeg hadde fra før. Det var noen som kommenterte her tidligere på at de innsuge jeg hadde så ut til å ha en merkelig sving på deg, og det stemmer:


EMPI-innsugene er så å si støpt i rett vinkel på anleggsflaten mot toppen, og de er helt rette. Så da er det bare å ta fram kutteskiva igjen, og kutte de av på rett plass, så blir dette veldig "rett-i-fletta" Glad
« Siste redigering: januar 04, 2012, 21:34:13 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1838 på: januar 08, 2012, 02:16:45 am »


Så over til ånding....
Jeg har et slikt tårn liggende: (dvs stående akkurat nå..)

Mener det er et gamelt Berg-tårn, og planen er at den ene an -10 slangen skal gå til en nippel i venstre blokkhalvdel (gjenom bensinpunpe-block-off), og den andre inn i luftfilteret. Åndingen ut i friluft går gjennom en rekke hull under den kromede hatten.

Men så til et spørsmål: Hvordan fyller jeg på olje på denne saken? Når jeg prøver å skru på hatten, så spinner den bare rundt, mens basen som er full av luftehull sitter fast i den sorte tanken. Noen som kjenner til dette?


Ingen som har vært borti dette altså?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1839 på: januar 08, 2012, 17:45:10 pm »

Er vel bare å trekke den blanke dingsen rett opp.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1840 på: januar 08, 2012, 18:45:39 pm »

mulig det, jeg har ikke tatt sjansen på å ta i for hardt Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1841 på: januar 11, 2012, 22:39:36 pm »

ble en liten time i garasjen i kveld, så da fikk jeg preppa kjøleblikk og viftehus, så da kan det hende det går an å få litt lakk på det også Glad

Har også klødd meg litt i hue ang dette med stag, så jeg tror jeg prøver meg med et opplegg med wire i stedet. Siden spjellhusa sitter på gummi-overganger, og motoren alltid endrer litt fasong i forhold til temperaturen, tenkte jeg et opplegg med wire og strømpe blir mer stabilt... Har en plan, så da får vi se.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1842 på: januar 11, 2012, 22:44:00 pm »

Jack raby har så vidt begynt å selge et fint system, heter sync link. (men du har vel sikkert sett det alt) Glad
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1843 på: januar 11, 2012, 22:45:21 pm »

Wirer er normalt ikke mer stabilt enn stag, tvertimot. Må justeres inn/synkroniseres vesentlig oftere. Ihvertfall i mc-verdenen, hvor det har vært brukt.

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1844 på: januar 11, 2012, 22:53:37 pm »

Jack raby har så vidt begynt å selge et fint system, heter sync link. (men du har vel sikkert sett det alt) Glad

likner litt ja, men jeg tenkte å legge wiren på baksiden av viftehuset, pluss at spjellhusene mine allerede har den ene pulleyen klar:


* pulley.jpg (37.85 KB, 336x376 - vist 228 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1845 på: januar 13, 2012, 19:57:37 pm »

og så har jeg fått tak i en pulley som matcher den som sitter på spjellhuset:


Har også bestilt en del løse wire-deler fra et firma som driver med fly-tilbehør, så da skjer det kanskje noe snart Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1846 på: januar 22, 2012, 21:47:08 pm »

ble et par timer i garasjen i dag, og da fikk jeg sett litt mer på innsuga, og jeg målte meg frem og fant ut hvor jeg skulle kutte de, og satte like godt vinkelkutteren i begge to, og som en bonus så passer nå disse COP (Coil on Plug) med en millimeter eller to klaring:



og så er jeg litt frem og tilbake på om jeg skal bruke "tradisjonelle" fuel rails, eller disse fancy-dandy holderene jeg har liggende, og dette blir ganske trangt:


Deilig med litt fremgang igjen Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1847 på: januar 22, 2012, 21:53:29 pm »

guttungen på 12 var med i garasjen i dag, og hans prosjekt er kjøleblikk, og her er resultatet av to runder med sparkel og sliping, og en runde med filler:


Viftehset fikk en liten runde med finsparkel etter filleren, så vi får se hvordan dette blir etter sliping i morgen.

Planen er å lakke dette med hammerite i sprøyta. Er det noen som vet hva denne kan tynnes med?
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1848 på: januar 22, 2012, 21:59:35 pm »

Jeg tynner Bengalakk med tynner.. Kanskje det samme her? Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1849 på: januar 22, 2012, 23:26:23 pm »

Jeg tynner Bengalakk med tynner.. Kanskje det samme her? Glad

Thinner finnes i mange varianter. Universal, nr.1, nr.17 osv osv. Greit å få riktig første gangen. Hvis ikke kan du få kok, ingen herding osv
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1850 på: januar 22, 2012, 23:38:29 pm »

googlet litt mer, og det er visstnok mange som har testet både cellulose og syntetiske a v mange slag, og det funker stort sett like bra alt sammen. Ikke bruk white spirit, er vel det eneste konkrete rådet jeg har fanget opp. Så da tester vi universaltynnern Glad
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1851 på: januar 22, 2012, 23:43:57 pm »

Bruker Biltema tynner jeg Glad Brukte den når jeg lakkerte bobla også. Også når Thoresen's Oval ble sprøyta brukte jeg Biltema tynner Glad

Banne i kjerka? Pytt, gode erfaringer med den jeg.
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1852 på: januar 23, 2012, 08:59:53 am »

vet du om den er syntetisk eller cellulose-basert?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1853 på: januar 23, 2012, 18:57:57 pm »

Det er flere Biltematynnere. Sprøytet akkurat 2K epoksyen deres, og det er en egen tynner til denne, fremfor 2K topplakken deres som bruker en annen (begge i båtavdelingen). Tror de het 1 og 4. I tillegg har de også minimum en vasketynner.
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=440.msg323206#msg323206
« Siste redigering: januar 23, 2012, 21:22:24 pm av erikaa » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1854 på: januar 23, 2012, 21:13:17 pm »

Planen er å lakke dette med hammerite i sprøyta. Er det noen som vet hva denne kan tynnes med?

Er det ikke bedre å kjøpe skikkelig lakk når du først legger såpass jobb i det? Kan lakke det Sort metallic for deg til helga. For da har vi det i sprøyta Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1855 på: januar 23, 2012, 23:30:56 pm »

takk for tilbudet, med guttungen kom deg i forkjøpet:


* blekk2.jpg (33.83 KB, 332x280 - vist 279 ganger.)

* blekk.jpg (55.51 KB, 349x453 - vist 247 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1856 på: januar 29, 2012, 22:09:20 pm »

søndag er som vanlig garasjedag, men mesteparten av kvelden gikk med på å holde denne gamle golfen i gang... Begynner å bli klar for ny bruksbil....

Men over til Ghian Glad

For å få det bakerste blikket til å passe, måtte jeg kutte av en 1-2 cm stripe langs hele bakkanten, og etter at guttungen har sparklet, slipet og lagt på litt fyller ser den sånn ut:


så kikket jeg litt mer på innsuga, og i stedet for dyre cnc-maskiner, fyra jeg opp vinkelkutteren og laga meg et par flenser.


klødde meg litt i hodet for å snu flensene slik at jeg får plass til både coilene og dyseholderene, så da endte de opp slik som på bildet.

Da er det ikke mye som gjenstår før disse innsuga kan sveises sammen. Det blir bra, for da kan jeg få bygd opp gass-wire-opplegget også. Kom en pakke med wire-deler sist uke.

Ser at våren kommer fort i år også Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1857 på: januar 29, 2012, 22:38:56 pm »

ekte garasje style!  me like.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1858 på: januar 30, 2012, 08:58:37 am »

ekte garasje style!  me like.

oh yea, her lager vi EFI cheap-o style Glad

Jeg synes jo det er halve moroa, og tenke og fundere litt, og så knote litt på egenhånd. "Alle" kan jo kjøpe ferdige kit fra CB eller andre, men er det noe moro da?  Glad
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1859 på: januar 30, 2012, 11:35:33 am »

ekte garasje style!  me like.

oh yea, her lager vi EFI cheap-o style Glad

Jeg synes jo det er halve moroa, og tenke og fundere litt, og så knote litt på egenhånd. "Alle" kan jo kjøpe ferdige kit fra CB eller andre, men er det noe moro da?  Glad

100% enig =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sider: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!