april 29, 2024, 21:03:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 71 72 [73] 74 75 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 980027 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2160 på: mai 12, 2015, 12:51:51 pm »

http://easthill.se/produkter.html

Koster en del mer enn puma, men du kan vri røra i akkurat hvilken posisjon du vil i tillegg til vanlig justering så du kan med andre ord få høyde akkurat der du ønsker den. Tårna er alu, resten er stål og ser meget bra ut.

Her er min:



* frontsuspension2.jpg (56.64 KB, 450x600 - vist 333 ganger.)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2161 på: mai 13, 2015, 20:49:36 pm »

Så gromt ut det der Trond men jeg tror det blir litt i overkant akkurat nå Blunker

I stedet byttet jeg ut dropspindlene til std og da kommer jeg i alle fall opp i kjørbar høyde. Da er vi tilbake til dette med vinkler på bærearmer,  men jeg lar den være sånn en stund nå så jeg får vært på biltilsynet og godkjent bremser/motor. Trenger helt klart en forstillingskontroll også...

Fikk kjørt noen runder men laptopen var tom for strøm så tuningen må tas senere. Merker den får alt for mye bensin ved pådrag så det trengs litt mer tuning før jeg kan oppgradere de  til daily driver igjen Glad



* 20150513_204632.jpg (69.97 KB, 800x450 - vist 303 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2162 på: mai 27, 2015, 23:09:29 pm »

Har fått kjørt noen mil, og MAPet begynner å likne noe, og jeg kan ikke si jeg angrer på bytte av spjellhus. MYE bedre lavfartsegenskaper, og ut fra hva jeg kjenner i buksebaken er det ikke noe å si på responsen på toppen heller Glad Har løftet turtallssperra til 7500 og dæven så moro å tømme 1. og andre gir Glad (3. tør jeg ikke å tømme, da det går alt for fort for våre fartsgrenser...)

Så på fredag er det EU-kontroll, så skal jeg får bestilt time på ruller, så blir det mange mil og smil i sommer tenker jeg.

Moro å skremme litt bimmers i lyskryssa også Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2163 på: mai 28, 2015, 10:17:55 am »

Har noget fint til dig her på jobben også, eller to ting er det vel egentlig Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2164 på: mai 28, 2015, 21:54:32 pm »

Svinger innom i morgen Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2165 på: mai 29, 2015, 06:12:45 am »

Hei Grelland,

Kjekt å lese dine erfaringer med de dobble throttle bodyene vs de single. Det er også interessant å lese at dere er ute å tuner. MS har vel autotune og closed loop funksjon? Med øyeblikkelig eller forsinket korrigering av AF? Slik at dere kan sette target AF, feks 13.0:1,
kjøre dere en tur og sørge for at dere dekker ett bredt spekter av turtallsområdet med og uten belastning? En senere effektmåling vil gi dere muligheten til å fintune for maks effekt mens closed lopp og autotune vil hjelpe til bedre kjørbarhet på gata. Ett 3D bilde av den korrigerte fuelmappen vil også vise hvor dere kan glatte den ut og gjøre små fintuninger.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2166 på: mai 29, 2015, 07:34:57 am »

Samme TB jeg bruker på Holy Moly motoren min. Fikk og beskjed om at de skulle være lettere å tune riktig.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2167 på: mai 29, 2015, 15:12:02 pm »

Da var den eu-godkjent også gitt:)

Ang tuning så har ms en autotune-funksjon. Jeg har lagt inn lamda-delay etter noen forsøk ved forskjellig turtall/map slik at den skal kompensere for evt forsinkelser. Etter en god runde med belastning over hele spekteret av rpm og map, kikker jeg over i 3d og glatter over raske endringer.

Planen er å få en tur på ruller i tillegg for å sjekke at afr stemmer med min plx, samt å få dokumentert effekten.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2168 på: juni 01, 2015, 21:44:14 pm »

Blir ikke helt fornøyd med dette felg-oppsettet, så i kveld byttet jeg til flat-4 fuchs  foran, og det blir liksom litt "min" bil igjen.... Blir nok til at jeg kjører fuchs I sommer. Må bare legge på 185-dekkene på deep-6 felgene igjen.

Største problemet var at det subber med 7" bak pluss at fargen ble for tam, men det kan jo alltids fikses.

Prøver å sikte meg inn på HMR til helga. Hadde vært moro og rattet litt Glad


* 20150601_223422.jpg (57.61 KB, 800x450 - vist 264 ganger.)

* 20150601_223432.jpg (63.14 KB, 800x450 - vist 266 ganger.)
« Siste redigering: juni 02, 2015, 09:19:05 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2169 på: juni 02, 2015, 22:34:10 pm »

Fikk montert bug-tech spaken og denne er helt kanon. Jeg prøvde en i fjor som var rett med 60% reduksjon, men den er byttet ut med en bøyd med 40% reduksjon, og den funker veldig bra.

Som man kan se er det ca 5 cm fra rattet til spaken, og handa detter bare rett ned på kula, så sittestillingen er perfekt.


* bug tech.jpg (59.02 KB. 800x450 - vist 311 ganger.)


Ser ut til at jeg kanskje skal ha det litt moro på Varna i helgen Blunker

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2170 på: juni 03, 2015, 06:58:57 am »

Herligt at det blev endnu mere rigtigt den her gang  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2171 på: juni 03, 2015, 23:24:12 pm »

Jepp. Helt perfekt Glad

Sliter litt med å få den i revers, men det er nok en kombinasjon av slitt girkasse og dårlig justering.

Ellers så opplevde jeg motorstopp for første gang i dag Sjokkert

Tenkte jeg skulle teste motorveien til jobb, og i godt driv i 110 døde den momentant. Virket som entet gnisten eller bensinen uteble, og etter en kjapp feilsøking i veikanten (ikke så trivelig på veiskuldra på E18 i morgenrushet...) fant jeg ut at releet til bensinpumpa jukser. F..ens biltemajunk. Så i morra må jeg innom en skikkelig sjappe og få meg et par nye releer.

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2172 på: juni 04, 2015, 19:43:36 pm »

Jepp. Helt perfekt Glad

Sliter litt med å få den i revers, men det er nok en kombinasjon av slitt girkasse og dårlig justering.

Hmmm, lurer på om ikke vi har en sådan på lur også  Øyerulling
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2173 på: juni 04, 2015, 20:06:09 pm »

det håper jeg du har Glad Men jeg har ikke lyst til å sette den inn nå. Skal komme og hente den en dag, men det er jo ok med litt å vise frem i butikken også Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2174 på: juni 04, 2015, 20:08:51 pm »

 Osteaktig så absolut  Kult
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2175 på: juni 06, 2015, 22:33:08 pm »

Fiksa en del småting, og gjort klar til en tur på banen på Varna i morgen. Guttungen har testa gopro-plassering:

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2176 på: juni 07, 2015, 23:24:35 pm »

Jadda  Gliser

Først må jeg si det var skikkelig moro å piske Ghian litt på bane, men som de som var på Varna i dag fikk med seg, holdt det ikke helt hjem. Veldig moro så lenge det varte, og jeg fikk meg meg mye nyttige erfaringer for å sette opp understellet bedre. Det ble bl.a meldt om høye hjulløft på høyre framhjul, og så kan jeg skrive under på at 155-dekk foran ikke akkurat er noe innertier på bane Glad Understyrte greit Blunker

Hva som skjedde med motoren vet jeg ikke, men det kom stygge lyder, og de som så på meldte om at de så noe røyk, og jeg klaret såvidt å dra den rundt med en stor skiftenøkkel på reimhjulsbolten, så noe er galt. Lukta varmt metall...

Men noen bilder fikk guttungen tatt før vi havarerte, i alle fall:

* race 1.jpg (62.34 KB. 800x533 - vist 242 ganger.)


* race 2.jpg (39.84 KB. 800x353 - vist 257 ganger.)


* race 3.jpg (64.63 KB. 800x533 - vist 240 ganger.)


* race 4.jpg (64.11 KB. 800x533 - vist 246 ganger.)

 

Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #2177 på: juni 08, 2015, 00:15:39 am »

Kjedelig det som skjedde, blir interessant å vite hva årsaken er!
Men det så ut som det var fart i den, så med litt understell på plass er ikke seier i den klassen langt unna  Osteaktig
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2178 på: juni 08, 2015, 07:35:41 am »

Flott bil og kjipt at det skal gå slik, men du er langt i fra eneste som har kverka en boblemotor på bane.  Blunker
Har du stabstag fremme og ikke bak kanskje?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2179 på: juni 08, 2015, 07:42:04 am »

Takk for tilbakemeldinger. Glad

Akkurat nå har jeg stabstag bak, og ikke foran. Det er rett og slett fordi jeg ikke fikk somlet meg til å sette på noe foran etter at jeg byttet til litt smalere forstilling. Uansett understyrte det kraftig med så smale fordekk, så det hadde antakelig bare blitt værre med stab foran også.

Vi får håpe det ikke er for omfattende Glad

Det er om å gjøre å stressteste redskapen for å finne svakeste leddet, vet du Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2180 på: juni 08, 2015, 07:47:47 am »

Takk for tilbakemeldinger. Glad

Akkurat nå har jeg stabstag bak, og ikke foran. Det er rett og slett fordi jeg ikke fikk somlet meg til å sette på noe foran etter at jeg byttet til litt smalere forstilling. Uansett understyrte det kraftig med så smale fordekk, så det hadde antakelig bare blitt værre med stab foran også.

Vi får håpe det ikke er for omfattende Glad

Det er om å gjøre å stressteste redskapen for å finne svakeste leddet, vet du Blunker

Det å kunne kjøre bobla hjem etter en dag med banekjøring føles litt som å ha overlevd en krig mot all odds..

Spenstig at du opplever hjulløft og derav understyring når du kun har stabstag bak.
Har du mye hardere dempere fremme kanskje?
Selvfølgelig hjelper det ikke med smale framdekk men når ene hjulet er i lufta så er det ikke rart at den understyrer.. Gliser
Så med dagens oppsett vil den bare understyre mer med stabstag fremme...
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2181 på: juni 08, 2015, 11:34:20 am »

hehe, kona syntes også det var i overkant spenstig, særlig når jeg ringte og sa hun måtte komme fra Nøtterøy og hente/taue oss hjem Blunker

Jeg har en kanskje litt romantisk teori om at det er moro å laste bilen full av unger og stash, kjøre til banen og pushe noen rundetider, og så laste inn unger og stash for å kjøre hjem igjen. For meg er det en slags definisjon på en sportsbil som faktisk fungerer, men det kan hende de praktiske ulempene vil ta bort litt av romantikken når jeg må ringe hjem nok ganger Blunker Var ikke mye romantikk igjen i går kveld, for å si det sånn  Gliser

Jeg har ganske harde dempere foran (sammenliknet med originale); de er justerbare, men er satt opp ganske mykt i forhold til hvor harde de kan stilles, men rakk aldri å komme så langt som at jeg fikk stilt noe på det. Tenker at jeg får starte med fornuftige dekk, så få på stabstag, så kan jeg begynne å "fintune" med dempere etc.

Hørte også noen kommenterte at bilen ikke ser ut til å være lik på begge sider, og det kan nok stemme (i tillegg til at jeg veier mer enn gjennomsnittet og dermed blir det kanskje ekstra ille).

Men jeg tenkte jeg skulle ta en tur på vekta på biltilsynet, og sjekke balansen h/v og også diagonalen, så tenker jeg at jeg ser at her er det noe som ikke er helt på stell.

Og helt enig, hadde jeg hatt på stab foran hadde det nok ikke styrt så mye mer Blunker

« Siste redigering: juni 08, 2015, 23:36:26 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2182 på: juni 09, 2015, 23:29:11 pm »

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2183 på: juni 12, 2015, 08:06:20 am »

Tok endelig mot til meg og begynte å se på hva som kan ha skjedd med motoren i helga.

Som sagt oppdaget jeg at det ble en raslelyd, og jeg mistet motorkraft. Det sies fra tilskuere at man observerte oljerøyk, men det har jeg ikke fått bekreftet. Når jeg kom inn i depotet var motoren nesten umulig å dra rundt, og starteren klarte så vidt å bevege på den.

Mine mistanker gikk først og fremst til vipper/støtstenger, så jeg begynte med å vippe av toppdeklene.

På den ene siden så det helt fint ut, men det lukter "vondt/varmt" av olja.

På den andre siden så også alt tilsynelatende ok ut, men når jeg skrudde av vippearmsbrygga, så jeg skader på den ene vippa:

* 20150611_201429.jpg (41.66 KB. 800x450 - vist 284 ganger.)


Kunne ikke se noe på støtstanga, men det var merker på den langt inne på stanga, noe som kan indikere at den har ligget innat støtstangrøra en periode.

Det er trangt rundt de store vippene, så jeg skal ikke banne på at støtstanga lå utenfor koppen sin, men alt tyder i alle fall på at den har hoppet ut og ligget og gnidd på aluminiumen. Merket passer godt med den herda kula på enden av støtstanga.

Selve støtstanga er av tapered alu-typen, og ser ellers uskadd ut.

Så jeg kan jo være heldig og at dette var hele problemet Glad

Jeg satte alt på plass igjen, etter å ha forsøkt å pynte litt på koppen på justeringsskruen, men den bør jeg nok bytte.

Motoroen lot seg dra rundt, og jeg tok sjansen på å starte, men et par timer med tauing med alt lys på uten lading hadde tappet batteriet, så jeg måtte lade litt.
Etter en liten halvtime, prøvde jeg å starte, og alt virket normalt Glad

Etter en liten stund, når tempen steg, kom en raslelyd igjen, og jeg syntes det hørtes ut som noe i vifta, så jeg tok at viftereima, men lyden var der fortsatt. Høres på meg ut som noe blekk-aktig, og ikke type råder eller lager, men da var det natta, så jeg måtte kaste inn håndkleet.

SÅ alt i alt er jeg ganske optimistisk Glad

Skal tappa av olja for å se om jeg ser noe grums der, men det meste har nok havnet i filteret tenker jeg. Uansett vil jeg ikke bruke den olja.

Så håper jeg at dette er en bagatell, og at ghian er på veien igjen snart. Var 27° i skyggen her i går, så det hadde vært trivelig å kjøre litt i dette været

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2184 på: juni 12, 2015, 08:33:36 am »

Ventilflyt, støtstang treffer kanten på vippen - knekk eller bøy. Er du HELT sikker på at støtstangen er rett? Rull den på en flate. Og har du sjekket at støtstangrøret ikke har en bøy eller knekk?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2185 på: juni 12, 2015, 08:41:06 am »

nei HELT sikker er jeg ikke, men jeg rullet den på flatt underlag. Støtstangrøret derimot skal jeg innrømme at jeg ikke sjekket. Det kan i så fall forklare fortsatt raslelyd; hvis enten stanga eller røret er ørlitegranne bøyd. Er ikke mye klaring der i utgangspunktet.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2186 på: juni 12, 2015, 13:01:47 pm »

var det på innsug eller eksos siden?
Er litt farligere hvis dette skjer på eksos siden pga oppfylling av bensin i kammeret og hydrolock som fører til skjeve råder etc..
Og det å starte motoren når man vet det ligger fult av små metall biter i motoren var ikke et sjakktrekk, pumpen din er nok i alle fall på tiden å bytte! Blunker
I tillegg kan ventilen ha slått i stempelet i det støtstangen var på kanten av justeringsskruen.

Er vel bare å brette opp ermet og splitte alt, det blir nok ikke så dyrt heldigvis! Glad
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2187 på: juni 12, 2015, 13:23:29 pm »

Har god tru på at det bare må ryddes litt.. Av med hele vippestellet, ut med støtstengene, og lys godt ned i røra. Prøv å få ned en liten magnet, stiv slange koblet til støvsugeren med et kaffi filter i mellom så du kan se om det kommer opp noe smågrums..
Jeg trodde jeg hadde motorhavari når jeg fikk ventilflyt og swivelfeeten landet på den runde delen av kula. Ventilen ville ikke lukke, stygge lyder og gikk på tre sylindre. 5 minutts arbeid så var det godt som gull! Du trenger nok kanskje en ny vippe, men tommelen opp for at du slipper å åpne blokka  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2188 på: juni 12, 2015, 15:12:23 pm »

Skal man ta slike sjanser kan man like så godt spille lotto... Gliser
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2189 på: juni 12, 2015, 17:47:34 pm »

Ellers er din gamle 1835 vel til salg igen hvis du skal på veien asap  Rekker tunge
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: 1 ... 71 72 [73] 74 75 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!