mars 29, 2024, 12:19:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 73 74 [75] 76 77 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964761 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2220 på: desember 11, 2015, 00:50:03 am »

ja  blir bare 2 extra slanger da. til og fra tanken
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2221 på: desember 11, 2015, 01:05:29 am »

jupp, men hvis jeg legger tanken under baksetet bak førerstolen, så går de 2 slangene mer eller mindre parallelt med de som går til kjøleren som henger over girkassa på venstre side Glad Derfor jeg tenkte jeg kunne bare svinge innom kjøleren på veien. Evt kan jeg jo legge inn en sånn "kloss" med termostat rett ved kjøleren.
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2222 på: desember 11, 2015, 01:26:07 am »

Hvor ser du for deg å montere tanken da?

Jeg har også vurdert en manuell ventil, men med en microbryter eller noe koplet til, slik at det enten lyser et lys, eller at jeg faktisk ikke får startet med mindre ventilen er åpnet. Hvis jeg har tanken under baksetet, er det jo mulig å sette ventilen slik at jeg kommer til den uten å løfte rumpa fra setet Blunker

edit: Dette var svar på vwfreak sitt innlegg, men Jørn rakk innpå i mellomtiden Glad


Jeg har plass til tanken inne i pickup planet på siden av surge tank som skal ha innebygget pumpe til innsprut (bygger stepside pickup på boble med godkjenning fra BT).

Lykke til med motoren, håper det ikke er for mye skader...

 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2223 på: desember 14, 2015, 22:22:55 pm »

Takker,

foresløpig ser toppene ok ut, men den ene råden er ikke helt frisk...

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2224 på: desember 14, 2015, 22:55:03 pm »

auda.
hvordan var oljetrykket ditt før dette skjedde?
blinket det i oljelampa i svingene?  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2225 på: desember 14, 2015, 23:13:47 pm »

Ja den som visste det... Men det kan godt hende, uten at jeg kan si det sikkert. Har aldri sett det på landeveien, men det er klart med de økte g-kreftene på bane så kan det godt hende at det har skjedd.

Planen er å få inn tørrsump for å sikre tilgangen på olje, og så skal jeg ha inn en større/kraftigere varsellampe.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2226 på: januar 01, 2016, 22:05:10 pm »

Da var julefeiring og diverse familieselskapligheter unnagjort, så da var det på sin plass å starte det nye året med et par timer i garasjen Glad

Først strippet jeg blokka for alle løse deler og splittet den, og det første jeg ser er en mengde metallflak i sumpen

* lagerrester.jpg (38.32 KB. 800x450 - vist 248 ganger.)


Dette lovet jo ikke så bra...

Denne videosnutten viser slarken i råden på nr 2:


Det neste jeg sjekket var om noen av bærelagerne oppførte seg unormalt, og det bakre lageret var med veiva rundt:


Så da var det som jeg fryktet ikke bare råden som hadde fått problemer...

Jeg tok ut kammen og løfterne, og kammen ser ok ut, men den ene løfteren har noen merker på seg, men jeg glemte å ta bilde

Så løftet jeg ut veiva for å se nærmere på skadeomfanget, og her er et par bilder av rådelageret etter at jeg tok av råden:

*  (26.71 KB. 330x600 - vist 285 ganger.)


*  (29.9 KB. 330x600 - vist 302 ganger.)


Jeg slet litt med å få av lageret fra veiva, og her ser vi hvorfor:

* smeltet.jpg (30.66 KB. 330x600 - vist 280 ganger.)

Lagerhalvdelene er smeltet sammen så her har det vært varmt....

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2227 på: januar 01, 2016, 22:13:21 pm »

Selve råden bærer også preg av at det har vært varmt...

*  (30.39 KB. 330x600 - vist 260 ganger.)


Så tok jeg en nærmere titt på det lageret som satt fast, og etter litt varming så fikk jeg dratt det av:


* bakre lager.jpg (23.35 KB. 330x600 - vist 276 ganger.)


Det satt godt, og man kan se det har fått litt julig innvendig

Styrehullet er ovalt:

* ovalt hull bakre lager.jpg (16.9 KB. 330x600 - vist 267 ganger.)


Så konklusjonen er at her har det antakelig gått tomt for olje, og så har det dratt med seg diverse skader...

Ut fra hva jeg kan se må jeg i alle fall ha et nytt sett med råder og rådelager.

Men jeg bør få noen med peiling på å se om selve veiva er brukbar, og så skal jeg få tatt et bilde av den løfteren som var litt rar.


« Siste redigering: januar 01, 2016, 23:27:15 pm av grelland » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2228 på: januar 01, 2016, 22:22:42 pm »

Så ikke så bra ut nei...
Hvordan ser de andre lagrene ut?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2229 på: januar 01, 2016, 23:07:43 pm »

Kikket ikke så nøye på de andre. Men det virker ikke som det er noe slark der i alle fall. Skal får lurt meg ut i garasjen igjen i morgen så da får vi se Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2230 på: januar 02, 2016, 13:06:38 pm »

Hvordan ser oljepumpa ut?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2231 på: januar 02, 2016, 16:12:14 pm »

ikke så lett å ta bilder, men her er i alle fall det jeg har så langt. Skal ta av svinghjul og kamdrev så jeg får sett på de andre også

* lager1.jpg (28.28 KB. 330x600 - vist 270 ganger.)


* lager2.jpg (30.65 KB. 330x600 - vist 261 ganger.)


* pumpe1.jpg (64.04 KB. 800x440 - vist 265 ganger.)


* pumpe2.jpg (32.88 KB. 330x600 - vist 251 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2232 på: januar 02, 2016, 16:12:44 pm »


* pumpe3.jpg (28.1 KB. 330x600 - vist 240 ganger.)

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2233 på: januar 02, 2016, 18:29:49 pm »

Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2234 på: januar 02, 2016, 18:33:50 pm »

På pumpedreva ser jeg antydning til striper langs ytterkanten av tennene, men det er vanskelig å si om det er fra maskineringa fra produksjon eller slitemerker. Motoren har gått totalt ca 5000 km.

Uansett kommer jeg til å montere tørrsump-pumpe, så jeg kommer ikke til å gjenbruke denne, men det er jo selvsagt interessant å få et inntrykk av hva som kan ha gått galt.

Ut fra min ringe erfaring, så gjetter jeg som sagt på at jeg har mistet oljetrykket i svingene, og så har jeg vært mer opptatt av å finne idealsporet enn å se på den bittelille oljelampa i dashen...

Spørsmålet nå er vel først å fremt å finne ut om veiva kan brukes. Den er i utgangspunktet en standard wbx-veiv, så det koster ikke skjorta å erstatte, men den er avbalansert sammen med svinghjul etc, så det hadde vært ok om jeg slapp å bruke penger på det en gang til.

Ellers så tenker jeg at jeg må bytte råder, så hvis noen har et sett med 5.5" liggende så si gjerne fra.

Lagersett til WBX trenger jeg også, men jeg får vente å se om jeg evt trenger noen overdim hvis noe må slipes.

I tillegg skal jeg få på plass en bedre monitorering av oljetrykk/temperatur. Jeg har en oljetrykks-sensor fra Stack som er montert med et t-stykke der den originale bryteren sitter (ved siden av reimhjulet bak på motoren) men jeg har ikke hatt en oljetemp-sensor montert, så tips på hvor det er lurt å montere en slik mottas med takk.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2235 på: januar 02, 2016, 18:35:49 pm »

Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...

Skal sjekke hvilken olje jeg hadde på nå.

Kan jeg måle om blokka har slått seg, eller må den sendes til en som har peil/utstyr? Har noen innvendige bore gauges liggende, men er ikke så dreven på å bruke de...
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2236 på: januar 02, 2016, 19:22:52 pm »

Jeg synes det er rart at råde og lager i den enden av blokka har skjært seg først hvis det er mangel på oljetrykk som er årsak. Normalt er vel det i svinghjulsenden mest ustsatt. Jeg tipper det rådelageret har feilet av en annen grunn, kanskje for lite klaring når motoren var nybygget, og skjært seg ved stor belastning pga det. Bærelagret kan ha skjært seg etter at veiva ble for varm når rådelageret tok helt kvelden.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2237 på: januar 02, 2016, 19:28:36 pm »

Jeg synes det er rart at råde og lager i den enden av blokka har skjært seg først hvis det er mangel på oljetrykk som er årsak. Normalt er vel det i svinghjulsenden mest ustsatt. Jeg tipper det rådelageret har feilet av en annen grunn, kanskje for lite klaring når motoren var nybygget, og skjært seg ved stor belastning pga det. Bærelagret kan ha skjært seg etter at veiva ble for varm når rådelageret tok helt kvelden.

Antyder du at motorbygger har gjort noe feil?Hæ   Sjokkert

Men du har et poeng. Jeg mener jeg sjekket alle klaringer med plasti-gauge; skal se om jeg har notater fra monteringen; om jeg har notert resultatene fra alle rådene
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2238 på: januar 02, 2016, 20:48:22 pm »




Ut fra min ringe erfaring, så gjetter jeg som sagt på at jeg har mistet oljetrykket i svingene, og så har jeg vært mer opptatt av å finne idealsporet enn å se på den bittelille oljelampa i dashen...

Kjørte med en oljetrykkslampe som lyste i flere av svingene  på HMR i 2013. Motoren ble gått over etter 12000KM og det var lite tegn på slitasje av den grunn. Så jeg vil TRO det er en annen grunn til at motoren din rasa, en at oljetrykket forsvinner  i 1-2 sekunder noen runder rund på Varna.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2239 på: januar 02, 2016, 21:05:19 pm »




Ut fra min ringe erfaring, så gjetter jeg som sagt på at jeg har mistet oljetrykket i svingene, og så har jeg vært mer opptatt av å finne idealsporet enn å se på den bittelille oljelampa i dashen...

Kjørte med en oljetrykkslampe som lyste i flere av svingene  på HMR i 2013. Motoren ble gått over etter 12000KM og det var lite tegn på slitasje av den grunn. Så jeg vil TRO det er en annen grunn til at motoren din rasa, en at oljetrykket forsvinner  i 1-2 sekunder noen runder rund på Varna.

Er jo ikke helt enkelt å få presist mål med plastiguage på råder. Liten bevegelse og så blir det fort surr. Men kan ha vært noe rart med lagret også? Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2240 på: januar 02, 2016, 21:09:35 pm »

Ja jøss, kan absolutt ha vært noe rart med lageret; men det er nok mer sannsynlig at det var noe rart med motorbyggeren  Gliser
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2241 på: januar 02, 2016, 23:33:37 pm »




Ut fra min ringe erfaring, så gjetter jeg som sagt på at jeg har mistet oljetrykket i svingene, og så har jeg vært mer opptatt av å finne idealsporet enn å se på den bittelille oljelampa i dashen...

Kjørte med en oljetrykkslampe som lyste i flere av svingene  på HMR i 2013. Motoren ble gått over etter 12000KM og det var lite tegn på slitasje av den grunn. Så jeg vil TRO det er en annen grunn til at motoren din rasa, en at oljetrykket forsvinner  i 1-2 sekunder noen runder rund på Varna.

Oljefilmen vil fortsatt være der, selv uten trykk ett øyeblikk. Det er faktisk viktigere med flow, enn trykk. Fordelen med fullsyntetisk olje kontra mineral vil vise seg ekstra godt ved dårlig oljetrykk, da den fullsyntetiske tåler høyere temperatur og krefter før den slutter å smøre.

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2242 på: januar 03, 2016, 01:55:59 am »

Har kjørt helsyntetisk fra Biltema, men jeg husker bare ikke hvilken viskositet i farta.

Mer og mer som tyder på at ikke det er oljemangel som er årsaken, med andre ord. Jaja det er vel egentlig godt nytt, siden jeg bytter råder og lager, så da får vi håpet det blir bra.

Noen andre som har noen teorier?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2243 på: januar 03, 2016, 08:38:29 am »

Har kjørt helsyntetisk fra Biltema, men jeg husker bare ikke hvilken viskositet i farta.

Mer og mer som tyder på at ikke det er oljemangel som er årsaken, med andre ord. Jaja det er vel egentlig godt nytt, siden jeg bytter råder og lager, så da får vi håpet det blir bra.

Noen andre som har noen teorier?


Har du sett over oljekanalene i veiv og blokk til de aktuelle lagrene etter at du demonterte? Kan jo ligge noe der som gir svar.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2244 på: januar 03, 2016, 13:55:08 pm »

Skru sammen blokk når den er tom men kun med de ytre små M8 skruene.
Med hjelp av lys og evt følerblad kan du se om det er noen klaringen mellom blokkhalvdelene inne ved rammelagerne.
Stram også opp blokka skikkelig og mål med et innvendig mikrometer så du kan sjekke etter ovalitet.

Nå henger ikke jeg helt med om hvilke lagre det gjalt men kanskje det var så at ene rammelageret vridde seg litt, det strupet igjen på oljemengden til ramme og rådelageret som igjen førte til at det skjærte seg og gikk varmt..
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2245 på: januar 03, 2016, 17:58:46 pm »

Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...

Biltema syntetisk 5-40
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2246 på: januar 03, 2016, 19:48:54 pm »

Jeg synes det er rart at råde og lager i den enden av blokka har skjært seg først hvis det er mangel på oljetrykk som er årsak. Normalt er vel det i svinghjulsenden mest ustsatt. Jeg tipper det rådelageret har feilet av en annen grunn, kanskje for lite klaring når motoren var nybygget, og skjært seg ved stor belastning pga det. Bærelagret kan ha skjært seg etter at veiva ble for varm når rådelageret tok helt kvelden.

Enig med Berger her. Skal kjøre lenge med lite oje før det ser slik ut + at det er i "feil" ende. Jeg tipper teorien fra Berger er ganske "spot-on" selv om en vel aldri får noen fasitsvar på akkurat hvorfor og hvor problemet begynnte. Kan være mange ting som startet det, men når det har havarert såpass som det har gjort her er det vanskelig å si om det var et spon i en oljekanal fra før eller om sponet kom dit pga. havari.
Når folk spør hvilken olje du bruker så har det ingen verdens ting å si hvis det ser slik ut etter 5 tkm. Hvordan motor er slitt ved 50-60tkm og oppover , ja, men hva som skjer under der har nok mer med hvordan motor ble født i forhold til jobb eller deler.
Det er jo bestandig lett å være etterpåklok, men det er sjelden folk ser på oljetrykksmåler og varsler som en dum investering på en ombygget motor.
Det har redda meg en gang for mangen år siden ihvertfall da en slange "hoppet av" oljefilterholderen på en trimma 1600 jeg hadde.
Utrolig hvor fort det forsvinner mye olje når en slange pumper ut i det frie  Øyerulling

På en bane inklusive race-horns så kan en bare glemme at en puslete oljelampe skal redde deg ....  Blunker

For øvrig vil jeg kondolere.
« Siste redigering: januar 03, 2016, 20:01:24 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2247 på: januar 03, 2016, 20:06:39 pm »

Jeg har som sagt investert i det som skal være en bra oljetrykksmåler, men du har nok helt rett i dette med race-horn ja Glad

En tanke jeg har er å kople signalet fra oljetrykksmåleren inn på sprutet så kan jeg jo kille motoren hvis trykket faller.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2248 på: januar 03, 2016, 20:13:44 pm »

Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...

Biltema syntetisk 5-40

Uavhengig av om det skulle være årsaken så er det en for tynn olje for våres motorer, blir da så tynnflytende at det går på bekostning av styrken på oljefilmen. Blunker
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2249 på: januar 03, 2016, 20:42:03 pm »

Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...

Biltema syntetisk 5-40

Uavhengig av om det skulle være årsaken så er det en for tynn olje for våres motorer, blir da så tynnflytende at det går på bekostning av styrken på oljefilmen. Blunker


Har ikke helt trua. Vet om flere WBX-motorer som har gått 200-300 tkm med den type olje, og SÅ forskjellig er ikke disse motorene.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 ... 73 74 [75] 76 77 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!