mars 28, 2024, 21:46:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 74 75 [76] 77 78 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964474 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2250 på: januar 03, 2016, 22:56:28 pm »

Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...

Biltema syntetisk 5-40

Uavhengig av om det skulle være årsaken så er det en for tynn olje for våres motorer, blir da så tynnflytende at det går på bekostning av styrken på oljefilmen. Blunker


Har ikke helt trua. Vet om flere WBX-motorer som har gått 200-300 tkm med den type olje, og SÅ forskjellig er ikke disse motorene.

Enig. En tynn olje har ikke dårligere oljefilm enn en tjukk olje. Hvor har du det fra, Dalland? Tjukk olje er en restriktor for kjølinga av de indre delene i motoren, da det er flowen som kjøler (frakter varmen ut), ikke (direkte) trykket. Det betyr f.eks. normalt at blokka lettere vil slå seg pga varmgang ved bruk av tjukk olje.

Kan gjengi hva Gene Berg skriver, han har nok mer erfaring enn de fleste (alle) av oss:

"Another concern is the weight of the oil. Remember, the heavier the oil, the less it lubricates. We run 20 weight in our race engines and 10-30 weight in all street engines. Only if the temperature is constantly above 80-85 degrees (26-30  grader C) would I consider 10-40 weight. 5-30 should be used when temperature falls to below 45 degrees. For freezing temperatures straight 10 weight would be my choice.!"
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2251 på: januar 03, 2016, 22:56:42 pm »

Jeg har som sagt investert i det som skal være en bra oljetrykksmåler, men du har nok helt rett i dette med race-horn ja Glad

En tanke jeg har er å kople signalet fra oljetrykksmåleren inn på sprutet så kan jeg jo kille motoren hvis trykket faller.
Martin Schanche hadde kobla oljetrykkslampa til en helvetesalarm inni kupeen. Det var eneste sjanse han hadde for å redde motoren. For en lampe som lyser blåser man i når det står om førsteplassen. Men alarmen bråka så jævli at han ikke orket fortsette. Fortalte han i et intervju. Må være enda bedre å koble det på sprutet ja..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2252 på: januar 03, 2016, 23:50:49 pm »

Hvilken olje bruker du? viskositet og temp?
Er nok en fare for at blokka har slått seg av varmen rund ramme lagerne...

Biltema syntetisk 5-40

Uavhengig av om det skulle være årsaken så er det en for tynn olje for våres motorer, blir da så tynnflytende at det går på bekostning av styrken på oljefilmen. Blunker


Har ikke helt trua. Vet om flere WBX-motorer som har gått 200-300 tkm med den type olje, og SÅ forskjellig er ikke disse motorene.

Enig. En tynn olje har ikke dårligere oljefilm enn en tjukk olje. Hvor har du det fra, Dalland? Tjukk olje er en restriktor for kjølinga av de indre delene i motoren, da det er flowen som kjøler (frakter varmen ut), ikke (direkte) trykket. Det betyr f.eks. normalt at blokka lettere vil slå seg pga varmgang ved bruk av tjukk olje.

Kan gjengi hva Gene Berg skriver, han har nok mer erfaring enn de fleste (alle) av oss:

"Another concern is the weight of the oil. Remember, the heavier the oil, the less it lubricates. We run 20 weight in our race engines and 10-30 weight in all street engines. Only if the temperature is constantly above 80-85 degrees (26-30  grader C) would I consider 10-40 weight. 5-30 should be used when temperature falls to below 45 degrees. For freezing temperatures straight 10 weight would be my choice.!"

Uten å være noen ekspert, Kjell Roar, så henger jeg meg på din teori her. Det er det som er grunnen til at jeg valgte den olja i utgangspunktet...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2253 på: januar 03, 2016, 23:53:08 pm »

Fikk tatt bilder av løfteren og kammen (dvs den loben som går på innsugsventilen til #3, som er den løfteren som ser litt rar ut....

Kan ikke helt skjønne hvordan den har blitt sånn... Ser jo ut som hakk og ikke slitemerker fra en roterende kam. Kan det være skader som har oppstått av metallrestene som har romstert inni der?


*  (31.82 KB. 330x600 - vist 281 ganger.)


* kam.jpg (38.94 KB. 330x600 - vist 290 ganger.)


Kan dette fikses? Kan jeg slipe forsiktig på overflaten, eller vil herdinga ta skade? Dette er JPM kam/løftere

Roy

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2254 på: januar 04, 2016, 09:49:01 am »

Husk da på at en oxy gir varmere olje enn enn wbx.
Gene Berg har sagt mye men det er endel tøv også.
Hvis det hjelper å sitere "heltene" i miljøet så anbefaler jpm 20w50..
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2255 på: januar 04, 2016, 10:04:33 am »

Fikk tatt bilder av løfteren og kammen (dvs den loben som går på innsugsventilen til #3, som er den løfteren som ser litt rar ut....

Kan ikke helt skjønne hvordan den har blitt sånn... Ser jo ut som hakk og ikke slitemerker fra en roterende kam. Kan det være skader som har oppstått av metallrestene som har romstert inni der?

Kan dette fikses? Kan jeg slipe forsiktig på overflaten, eller vil herdinga ta skade? Dette er JPM kam/løftere

Roy

For meg ser det ut som løfteren har pitting (sår) på overflaten og dermed er den kast. Det kan også se ut som om løfteren under den har det som ser ut som starten på pitting.

Hvilke fjørtrykk kjørte du med?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2256 på: januar 04, 2016, 10:21:32 am »

Fikk tatt bilder av løfteren og kammen (dvs den loben som går på innsugsventilen til #3, som er den løfteren som ser litt rar ut....

Kan ikke helt skjønne hvordan den har blitt sånn... Ser jo ut som hakk og ikke slitemerker fra en roterende kam. Kan det være skader som har oppstått av metallrestene som har romstert inni der?

Kan dette fikses? Kan jeg slipe forsiktig på overflaten, eller vil herdinga ta skade? Dette er JPM kam/løftere

Roy

For meg ser det ut som løfteren har pitting (sår) på overflaten og dermed er den kast. Det kan også se ut som om løfteren under den har det som ser ut som starten på pitting.

Hvilke fjørtrykk kjørte du med?

Mvh
BB

Usikker på fjørtrykket fasktisk... Er de fjørene som fulgte med i CB Los Panchitos toppene. De står som Hi-rev springs, men det var en upgrade tilgjengelig som heter "650 spring upgrade" så vi må vel anta de er en del lavere enn 650...

Hvis løfterne er "kast", må jeg da bytte kammen også? Kan jeg evt bytte en eller to løftere? Dette er JPM kam/løftere.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2257 på: januar 04, 2016, 10:28:37 am »

Usikker på fjørtrykket fasktisk... Er de fjørene som fulgte med i CB Los Panchitos toppene.

Hvis løfterne er "kast", må jeg da bytte kammen også? Kan jeg evt bytte en eller to løftere? Dette er JPM kam/løftere.

De fjørene som følger med fra CB duger dessverre ikke i lengden da min erfaring er at dem mister trykk raskt. Og med for lite fjørtrykk så begynner ting å skje raskt. Har du i tillegg dårlig oljetrykk så har motoren din liten

Jeg mener du skal kontakte JPM vedr din kam. Han kan svare deg på om du kan benytte den igjen med ett nytt sett løftere og nye ventilfjører.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2258 på: januar 04, 2016, 10:33:32 am »

Usikker på fjørtrykket fasktisk... Er de fjørene som fulgte med i CB Los Panchitos toppene.

Hvis løfterne er "kast", må jeg da bytte kammen også? Kan jeg evt bytte en eller to løftere? Dette er JPM kam/løftere.

De fjørene som følger med fra CB duger dessverre ikke i lengden da min erfaring er at dem mister trykk raskt. Og med for lite fjørtrykk så begynner ting å skje raskt. Har du i tillegg dårlig oljetrykk så har motoren din liten

Jeg mener du skal kontakte JPM vedr din kam. Han kan svare deg på om du kan benytte den igjen med ett nytt sett løftere og nye ventilfjører.

Mvh
BB

Takk skal du ha, da kontakter jeg JPM Blunker
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #2259 på: januar 04, 2016, 21:39:25 pm »

Usikker på fjørtrykket fasktisk... Er de fjørene som fulgte med i CB Los Panchitos toppene.

Hvis løfterne er "kast", må jeg da bytte kammen også? Kan jeg evt bytte en eller to løftere? Dette er JPM kam/løftere.

De fjørene som følger med fra CB duger dessverre ikke i lengden da min erfaring er at dem mister trykk raskt. Og med for lite fjørtrykk så begynner ting å skje raskt. Har du i tillegg dårlig oljetrykk så har motoren din liten

Jeg mener du skal kontakte JPM vedr din kam. Han kan svare deg på om du kan benytte den igjen med ett nytt sett løftere og nye ventilfjører.

Mvh
BB

Trodde JPM kammene omtrent ikke krevde noe fjørtrykk  Sjokkert ser det nevnes i  tråder at de krever godt under 1/2 parten av fjørtrykket som en "normal" kam må ha
Dette lover ikke godt for min motor med CB fjører og vanlig kam
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2260 på: januar 05, 2016, 09:53:17 am »

På en NA motor med litt kam, ville jeg ikke valgt noe slappere fjær enn VW650 fjærene. Det er vel bedre å miste en hest eller to pga fjærtrykk, enn å miste en kam pga fjærtrykk.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2261 på: januar 05, 2016, 10:42:27 am »

Sjekk om lobene på kammen er nedslitt også.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2262 på: januar 05, 2016, 11:49:18 am »

hvordan sjekker jeg det? Jeg har lagt ut et bilde av den "værste" et par poster lenger opp. Jeg har ingen erfaring med å bedømme status på slike deler....
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2263 på: januar 05, 2016, 11:54:18 am »

Mål høyden på lobene. Er ofte toppen/høyden som er slitt ned litt.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2264 på: januar 05, 2016, 15:29:43 pm »

ok, det skal jeg få til Blunker
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2265 på: januar 05, 2016, 18:20:22 pm »

Mål høyden på lobene. Er ofte toppen/høyden som er slitt ned litt.

Hvis det er målbare forskjell er kammen for lengst utslitt. Spørsmålet er vel om nitreringen er slitt vekk. Hvis det først har kommet "hull" på den så går det fort til kammen er rund.
Litt vanskelig å si på bildet over her , men for meg ser det ut til at laget med nitreri ng er slitt delvis vekk.

JPM er jo kjent for å lage fine profiler på kammene sine, men jeg holder fortsatt en knapp på Schleicher når det gjelder trim-kam til VW.
Dem har laget kammer siden 40-tallet og leverer kammer til masse biler og leverer kammer til Formel 1 !

Har sett flere kammer fra Schleicher som har gåt 35 + og 60+ tkm og som fortsatt er like fine...

Den 316 graders kammen her er helt nydelig gatekam :
http://www.ahnendorp.com/VW-Kaefer-Typ-1-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Nockenwellen-und-Zubehoer-38/Schleicher-Nockenwellen-91/

http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_produkte
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2266 på: januar 07, 2016, 18:51:47 pm »

Da har det vært litt progresjon her.

Først målte jeg veiva, og kommer til at #4 diameteren var mellom 40.04 og 40.05 mm, så det skulle tyde på at det ikke er noe dramatisk feil med den i alle fall, men den trenger en liten shinings, og jeg ar fått tips om scotch-brite og såpevann, så da prøver jeg det.

Micromemeteret mitt går bare opp til 50mm så jeg har et nytt på vei for å måle resten av journalene.

Nye råder er handlet inn, så da får jeg et sett med scat 5.5" I-beam med ARPM bolter i morgen

Har vært i kontakt med JPM ang kam/løftere og han kan kjøre kammen min gjennom sin "cam doctor" så ser han om den er ok. Bytter også ut den løfteren som ser dårlig ut.

Da gjenstår det vel bare ventilfjører og nye lager, så da begynner det å flaske seg igjen Glad

Guttungen har fått i oppdrag å sveise tank til tørr-sump og å dreie o-ring spor i oljepumpa, så da har han litt å pusle med også.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2267 på: januar 07, 2016, 18:53:32 pm »

Hovedteorien min nå er at oljemangel pga enten drit i oljekanaler eller tom sump forårsaket lagerhavari på #4 main og #2 råde, mens ventilflyt pga for slappe fjører og høyt turtall forårsaket pitting på løfter.

Får vel aldri bekreftet dette 100% tenker jeg Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2268 på: januar 09, 2016, 22:50:37 pm »

Jeg har rulle å legge veiva i og fine brynesteiner til polering om du trenger Roy. Men da må du ta deg en tur til sentrale Østlandet (altså Trøgstad)  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2269 på: januar 10, 2016, 01:01:33 am »

Jeg har rulle å legge veiva i og fine brynesteiner til polering om du trenger Roy. Men da må du ta deg en tur til sentrale Østlandet (altså Trøgstad)  Blunker

Det kan være interssant, men jeg får se om jeg får tid til en litt lang lunch en dag Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2270 på: januar 10, 2016, 10:31:51 am »

Jeg har rulle å legge veiva i og fine brynesteiner til polering om du trenger Roy. Men da må du ta deg en tur til sentrale Østlandet (altså Trøgstad)  Blunker

Det kan være interssant, men jeg får se om jeg får tid til en litt lang lunch en dag Blunker

Sats på en onsdag eller fredag i så fall, da er jeg stort sett hjemme Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2271 på: januar 12, 2016, 21:16:34 pm »

Mens jeg venter på måleinstrumenter fra det store utland, stile Leif Egil opp og lot meg låne hans oppsett med mikrometre, så da fikk jeg målt det meste på veiva, med unntak av bærelageret nærmest svinghjulet, da jeg sliter litt med å løsne boltene når veiva er ute av motoren...

Men sånn ser det ut på de andre journalene:
Mains
#4
39.98
39.98
39.98


#3
54.97
54.97
54.97

#2
54.98
54.97
54.97



Conrod
#4
54.94
54.92
54.86

#3
54.99
54.99
54.99

#2
54.99
54.99
54.99

#1
54.99
54.98
54.99

Vet ikke om nummerering av råde-banene er riktig, men #1 er nærmest svinghjulet, og #4 lengst unna; og det var #4 her som hadde lager som skar seg, så det ser ut som den journalen er en del tynnere enn de andre, så da får jeg finne frem den store kloke boken og se om dette er utenfor toleransene
« Siste redigering: januar 12, 2016, 21:23:00 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2272 på: januar 12, 2016, 21:23:58 pm »

Hmm, specen sier 54.984-54.996, så da er nok den bakerste utenfor ;(
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2273 på: januar 12, 2016, 21:48:33 pm »

Målte også ovaliteten på de nye rådene, og alle var innenfor +/- 0.01mm så de ser veldig bra ut Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2274 på: januar 12, 2016, 21:51:42 pm »

Var også litt skeptisk til #4 main journalen, og den målte 39.98 på tre plasser og specen sier 39.983-40.000, så den vil jeg vurdere til å være innenfor. Spesielt siden den i hovedsak kun tar belastningen fra viftereim/reimhjul, og dette reimhjulet er godt balansert, så det burde gå fint.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2275 på: januar 12, 2016, 22:00:54 pm »

Synes nå alle er utenfor jeg da   Øyerulling    ..54,99 er trangt. Og ville absolutt fått polert den ned til minimum 54,97. For å få opp fløden av oljen gjennom lagerne. Sideveis klaring på rådene burde også sjekkes. Og bør være 0,1-0,15. Fabrikksspec funker på std turtallsmotorer.

Den journalen som skar må slipes.

Før du eventuellt sliper bør veiven kontrolleres for banan form. Legg den med fremre og bakre journal på V-blokker... på stabilt betonggulv eller stålplate over 15mm. Og roter med mikrometer på midtre bæring. Veivene har lett for å bøye seg når det blir påført varmen fra ett skjært lager. Alt over 2 hundringser er uakseptabelt. Selv liker jeg de best med null kast på høy turtallsmotorer.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2276 på: januar 12, 2016, 22:27:12 pm »

Takk for innspill.

Så det er ok å slipe kun en journal? Antakelig enklere/billigere med to lagersett enn å slipe alle 4...

Neste spm er hvem kan ta på seg jobben med å slipe den journalen, og sjekke for bananform? Helst i omvendt rekkefølge...

Kan godt være at en mer kyndig person bør måle på nytt; evt polere et par hundredeler til.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2277 på: januar 12, 2016, 22:35:55 pm »

Ikke noe problem å slipe bare en rådejournal. Bortsett fra at veiva blir i ubalanse. Noe som kan balanseres opp igjen.

Det med sliping av veiv er litt vrient. Reierstad motor har tidligere gjort meget god jobb for meg. Men nå nekter han å fyre opp veivsliperen sin. Nyter vel pensjonist tilværelsen. Har ellers fått slipt veiver to andre steder. Hvor veivene kommer tilbake i dårligere forfatning enn når de ble levert. Sarpsborg motor kan vel ta hele jobben. Men det koster litt.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2278 på: januar 12, 2016, 23:22:16 pm »

Hvis jeg allikevel må balansere veiva på nytt, spørs det om det ikke er like enkelt å finne en "ny" veiv, og heller avbalansere den....
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2279 på: januar 13, 2016, 08:03:16 am »

Vidar Strand ordnet sliping av en journal for meg, han benytter en kar på Hadeland tror jeg.. Men det tok laaaang tid..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 74 75 [76] 77 78 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!