april 29, 2024, 16:16:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 979887 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2460 på: september 01, 2016, 21:08:38 pm »

Så da kikket jeg på dette med klaring til støtstangrøra, og som vi så er det ikke noe tvil om at støtstengene traff røra, så da nappet jeg ut de originale, og monterte noen fancy-dandy alu-rør som jeg er ganske sikker på er jay-cee sine. Jeg passet på å montere de "feil" vei, så de største åpningene vender mot toppene, og etter litt knoting fikk jeg de på plass.

Så monterte jeg støtstenger og vipper igjen, og her kommer noen bilder som viser klaring ved forskjelling åpning av ventilene:

* lukket ventil.jpg (76.23 KB. 800x451 - vist 287 ganger.)


*  (64.34 KB. 800x451 - vist 288 ganger.)


*  (65.39 KB. 800x451 - vist 254 ganger.)


* klaring.jpg (67.54 KB. 800x451 - vist 293 ganger.)


Så det ser ut som dette ble bra.

Jeg justerte inn ventilene igjen og startet opp.

Synes fortsatt jeg var ventil-klakking-liknende lyder, men de forferdelige slamrelydene er borte. Får prøve å justere en gang til når motoren har kjølet seg ned.

Etter en prøvetur så jeg det ene røret lakk litt , så jeg må under og sjekke en gang til.

Så alt i alt kom jeg litt lenger, men ikke helt i mål.... Kan hende jeg prøver meg med sett andre vipper for å eliminere disse pauter-vippene, men det får bli til uka en gang Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2461 på: september 06, 2016, 08:15:09 am »

Dette er ikke til å bli klok på ....

Etter at jeg kikket på dette torsdag forrige uke, tenkte jeg å ta en titt igjen. Jeg startet den opp såvidt i helgen, og syntes fortsatt det var uforholdsmessig mye ventil-klakkelyder.

Jeg mistenker sideveis klaring på vippene i tillegg til at jeg har mine tvil til disse pauter-vippene.

Så jeg bestemte meg for å krabbe innunder igjen i går kveld og etter å ha demontert eksosen for syvogtyvede gang de siste ukene (ulempen med Python-anlegget...) så vippet jeg av dekslene, og igjen er det opptil 1mm klaring på noen av ventilene....

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor klaringa skal endre seg så mye på kun 2 minutters kjøring rundt kvartalet, så jeg begynner å bli litt rådvill nå.

Etter forrige ukes forsøk, har jeg tenkt å prøve med et sett med "gammeldagse" 1:1.4 vipper for å se om det er der problemet ligger, men det er jo ikke akkurat "bolt-on", så jeg benyttet anledningen til å prøvemontere de, for å se hvordan geometrien er. Det ville vært bare flaks om støtstengene var riktig lengde, og siden flaks ikke er noe jeg er plaget av å ha mye av, så viste det seg selvsagt at mine støtstenger var alt for korte.

Her er et par bilder som viser vinkelen mellom justeringsskruen og støtstanga ved lukket og sånn ca full åpning:

* lukket.jpg (37.01 KB. 338x600 - vist 268 ganger.)


*  (33.16 KB. 338x600 - vist 248 ganger.)


Så jeg må frem med den justerbare støtstanga mi, og få tak i et sett nye støtstenger. I tillegg trengs det litt shimsing sideveis.

Men er det noen som har en god forklaring på hvorfor ventilklaringa tilsynelatende endrer seg?

Eneste jeg kan tenke meg er jo at selve kammen er nedslitt, og at det høvles av noen tideler som pga utvesklinga på vippene fort utgjør merkbar klaring... Er snart ingen annen utvei enn å åpne skiten kan det se ut som.


Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2462 på: september 06, 2016, 08:20:42 am »

Du kan jo måle ventilløftet med skyvelær mens motoren står i bilen. Da ser du om kammen er nedslitt.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2463 på: september 06, 2016, 08:25:00 am »

Ja, jeg vil i alle fall se om det er forskjell mellom lobene.

Jeg begynner jo å tvile på meg selv... Kan det være at jeg satt inn den kammen som satt der i fjor... Som JPM mente burde kastes.

Nå ble jeg så usikker på meg selv, at jeg fikk lyst til å hive meg i bilen og kjøre hjem og se hvilken kam som ligger i hylla....

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2464 på: september 06, 2016, 08:28:05 am »

Hehe, litt som ferdigmontering av longblokk. Man sjekker alltid en ekstra gang om kam-pluggen er der Glad


Dette fikser du. Mine Pauter bråker litt de og. Burde vært shimset bedre sideveis.


Ellers så synes jeg de er relativt greie å ha med å gjøre.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2465 på: september 06, 2016, 08:32:09 am »

Hehe, litt som ferdigmontering av longblokk. Man sjekker alltid en ekstra gang om kam-pluggen er der Glad


Dette fikser du. Mine Pauter bråker litt de og. Burde vært shimset bedre sideveis.


Ellers så synes jeg de er relativt greie å ha med å gjøre.

hehe kampluggen er der i alle fall, så noe har jeg gjort riktig Blunker
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2466 på: september 06, 2016, 13:36:11 pm »

Litt av et mysterium  Sjokkert
Hvis kammen slites bør du se det greit på olja, er jo mengder det er snakk om her i så fall. Kan det være løst kamdrev? Tenkte på den klakke/bankelyden i den sammenheng også..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2467 på: september 06, 2016, 14:37:44 pm »

Det er nok liten sjanse for at du har spist opp kammen sånn at basesirkelen er blitt mindre, sjekk toppboltene og kanskje var det så enkelt som at støtstangen ikke lå skikkelig til eller at du tøysa litt med riktig vinkel på veiva ved justeringen.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2468 på: september 06, 2016, 14:43:43 pm »

ja det er flere feilkilder her...

det verste er at jeg blir så veldig usikker på meg selv... Noen ganger virker det som hjernen er frikoplet, og jeg gjør merkelige ting, så jeg prøver å tenke gjennom hva som kan ha skjedd, men noen av disse tingene er det jo mange måneder siden jeg gjorde, så kanskje det rett og slett er alderen Glad

Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2469 på: september 06, 2016, 15:29:29 pm »

Hvis det er kammen som slites ned, så bør du ha samme eller ganske likt problem på begge sider. Sjelden bare halve loben blir slitt.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2470 på: september 06, 2016, 15:50:03 pm »

Kammen slites jo ikke på annet enn lobene.. Vanligvis iallefall.

Om du plutselig har mer klaring på vippene, så er det enten løftere, støtstenger, støtstangtuppene eller vippene det skjer noe med.


SIKKER på at du har justert ventilene på riktig sted på kammen?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2471 på: september 06, 2016, 16:29:12 pm »

Neste gang du sjekker klaringen Roy, sjekk for hver grad fra 5 grader før tdc til 5 grader etter. For hvis du har normal klaring et sted innenfor disse 10 gradene er det antagelig noe som flytter på seg
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2472 på: september 06, 2016, 16:47:03 pm »

Hvis det er kammen som slites ned, så bør du ha samme eller ganske likt problem på begge sider. Sjelden bare halve loben blir slitt.


Altså det jeg mener er at problemet må være på begge topper.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2473 på: september 06, 2016, 16:55:05 pm »

Hvis det er kammen som slites ned, så bør du ha samme eller ganske likt problem på begge sider. Sjelden bare halve loben blir slitt.


Altså det jeg mener er at problemet må være på begge topper.


Skjønte det Blunker
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #2474 på: september 06, 2016, 19:21:20 pm »

Kan det være en ventilsete/r som har løsnet og er på vei ut?

Alex
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2475 på: september 06, 2016, 22:04:36 pm »

klarer du få på måleur og måle løft sammenlignet med når du satt opp geometrien?
holder fortsatt på kam som er på vei ned.
Noen kammer har en liten dupp i loben rett før den begynner på løft som gjør att man kan få litt lyd selvom man justerer klaringa til "null"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2476 på: september 08, 2016, 14:55:25 pm »

Jeg har problem med ta støtstengene kun tar i på midten.
Men har nå kjøpt CSP "JPM" style rør som skal være 22mm på innsiden, og klargjort for 12mm stenger. Får se om de klarer seg.
Skal og modde glemmeblekket litt, det ligger som regel og kneger på rørene.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2477 på: september 08, 2016, 21:31:46 pm »

det med glemmeblekket la jeg også merke til når jeg demonterte nå sist. Men Alu-røra er jo mye stivere så tror ikke det skal påvirke noe
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2478 på: september 09, 2016, 08:16:53 am »



SIKKER på at du har justert ventilene på riktig sted på kammen?

Nei sikker er jeg som du skjønner ikke på noen ting lenger. Har tenkt både at jeg kan ha montert kam/kamdrev feil, og at selve metoden for justering er feil.

Jeg bruker 3-1-metoden som i korte trekk går ut på at jeg setter veiva på TDC; da skal i teorien enten 1 eller 3 av ventilene være lukket. Så dreier jeg veiva 360° og da vil de 1 eller 3 som ikke var lukket i forrige omgang nå være lukket.

I gamle dager brukte jeg den "vanlige" metoden, med å sette syl nr 1 i tdc, men siden jeg ikke lenger har fordeler, er det litt mer plunder å finne når #1 er på tdc, derfor bruker jeg denne metoden.

Forslaget til Øyvind er jo ikke så dumt, da ser jeg om det er noe bevegelse.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2479 på: september 09, 2016, 08:51:02 am »

Jeg bruker den lange veien..

Sett 3E på maks løft, juster 1E
Sett 3I på maks løft, juster 1I
Sett 4I på maks løft, juster 2I
Sett 4E på maks løft, juster 2E


Sett 1E på maks løft, juster 3E
Sett 1I på maks løft, juster 3I
Sett 2I på maks løft, juster 4I
Sett 2E på maks løft, juster 4E


Da er iallefall jeg enig med meg selv om at jeg justerer helt på baksiden av loben.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2480 på: september 09, 2016, 09:01:10 am »

Mange måter å justere på ja. Jeg tar ut plugg på syl 1, snurrer motor til tdc hvor syl 1 står i topp og begge ventiler for syl 1 er lukket. Justerer denne og fortsetter ved å snurre 180 grader til neste syl i tenningsrekkefølgen Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2481 på: september 10, 2016, 21:53:53 pm »

Mange måter å justere på ja. Jeg tar ut plugg på syl 1, snurrer motor til tdc hvor syl 1 står i topp og begge ventiler for syl 1 er lukket. Justerer denne og fortsetter ved å snurre 180 grader til neste syl i tenningsrekkefølgen Glad

blir nok sånn i morgen for å være sikker på at ikke det er der problemet ligger i alle fall
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2482 på: desember 18, 2016, 22:22:25 pm »

oj, her var det gått lang tid siden sist....

Jeg har strengt tatt ikke gjort noe som helst de siste månedene, bortsett fra å rydde garasjen og bygge ny motorsykkel/snøfreser/sykkelgarasje, så nå skal det bli litt mer plass til Ghian Glad

Men jeg har vel bestemt meg for å ta jobben med å åpne motoren igjen og komme til bunns i dette. Tenkte jeg skulle begynne litt fra bunnen av med dette med løftere/støtstenger/kam og vippestell, så da blir det Thorsten Pieper løftere og foringer.

Foringene jeg bruker nå er fra Rocky Jennings, men er av typen som må hones/reames, og siden jeg ikke hadde noe skikkelig søylebormaskin når dette ble gjort i sin tid, er jeg redd det er for mye slark der. Jeg tar ingen sjanser, så da bytter jeg de ut med et sett fra TP. Disse er i posten, så da må jeg vel få ut fingeren og få åpnet blokka og få banket ut de gamle. Må nok lage et verktøy for det, men det kan jeg sette guttungen til Glad

Selve løfterne fra TP (54 grams verktøystål) var det litt leveringstid på, så da kan jeg forhåpentligvis får det meste av maskineringsjobb klart før de kommer.

HAr også kommet et sett Wiseco stempler til salgs som jeg vurderer sterkt når jeg først har motoren i biter, men kanskje jeg må vente til jeg har åpnet for å se om det er noen annet som må prioriteres i denne runden. Det vil i så fall dra med seg litt ekstra jobb med å justere lengde på sylindre, støtstenger etc, så jeg må bestemme meg snart.

Ellers så har vi lekt oss litt med å designe noen trakter til spjellhusene, og her er et par forskjellige lengder som guttungen har 3d-modellert for meg. Har satt i gang 3d-printeren så da får vi se hvordan det blir etterhvert.

Snart våren Glad

* trakt 37mm.jpg (11.91 KB. 800x450 - vist 207 ganger.)


* trakt 67mm.jpg (12.19 KB. 800x450 - vist 209 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2483 på: desember 18, 2016, 22:40:28 pm »

da var 3d-printeren i gang


* 37mm.jpg (10.02 KB, 160x213 - vist 264 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2484 på: desember 19, 2016, 16:00:29 pm »

litt lenge siden jeg har printet med dette materialet, så kvaliteten ble ikke helt bra; men godt nok for å verifisere at konseptet funker.


* 15665687_10211714088157889_6306894228642005032_n.jpg (11.54 KB. 261x195 - vist 220 ganger.)


* 15665423_10211714086677852_4273310775682764072_n.jpg (89.05 KB. 800x600 - vist 228 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2485 på: desember 19, 2016, 20:32:11 pm »

Kult. Printa i plast eller ?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2486 på: desember 19, 2016, 20:33:37 pm »


HAr også kommet et sett Wiseco stempler til salgs som jeg vurderer sterkt når jeg først har motoren i biter, men kanskje jeg må vente til jeg har åpnet for å se om det er noen annet som må prioriteres i denne runden. Det vil i så fall dra med seg litt ekstra jobb med å justere lengde på sylindre, støtstenger etc, så jeg må bestemme meg snart.


Snart våren Glad
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]

hvis ikke du kjøper de, er det mulig jeg slår til Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2487 på: desember 19, 2016, 20:54:21 pm »

Kult. Printa i plast eller ?

Ja foreløpig i PLA-plast, men hvis det blir bra, vurderer vi å lage støpeformer så de kan støpes i alu.

korreksjon, har brukt ABS.

Her er et bilde av den lange trakta montert på spjellhuset:

* 15578569_10211728017906124_7491311038971869415_n.jpg (51.27 KB. 450x600 - vist 243 ganger.)

« Siste redigering: desember 21, 2016, 10:47:33 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2488 på: desember 21, 2016, 12:01:39 pm »

.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2489 på: desember 21, 2016, 15:15:45 pm »

Jeg tegnet opp noen trakter til en 911 til en kompis som vi bygger om til itb.
Mener å huske vi brukte en carbon forsterket plast som tåler endel mer varme, vi har tidligere testet å lage avstandsplater mellom dellorto gasser og filter i vanlig pla og den ga etter når det ble litt lunk.
Gamle 911 RSR mener jeg å tro hadde plastikk trakter, så det er nå fult mulig men ser ikke så ment ut med et tilbakesmell... Gliser
Loggført

Sider: 1 ... 81 82 [83] 84 85 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!