april 19, 2024, 03:18:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 90 91 [92] 93 94 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 973495 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2730 på: august 02, 2017, 23:10:45 pm »

Har konkludert med at jeg prøver å ta en "Ole Brumm" med å både forsøke å gjøre noe med det jeg mener er hovedårsaken til temperaturen og bedre kjølinga samtidig.

Etter å ha grublet en del, kan jeg ikke skjønne annet enn at de stive oteva-90 fjørene mine er den mest sannsynlige årsaken til høye temperaturer. Så jeg bestemte meg for å ta ut motoren og enten bytte til noen andre mindre stive fjører, eller ganske enkelt bruke kun de ytre på Oteva-settet. Bør kanskje begrense turtallet litt, men for å få verifisert om dette er årsaken, trenger jeg ikke så voldsomt turtall.

Mens jeg har motoren ute, skal jeg bygge om til doghouse-kjøling også, hvis jeg får tak i alle deler, så får vi se om dette løser problemene mine.

Her er et par bilder fra kveldens aktiviteter:
 
Først et "før"-bilde:

* before.jpg (63.3 KB. 450x600 - vist 255 ganger.)


Så et bilde av assistenten på 11 år som demonterte alt i motorrommet:

* assistent.jpg (60.79 KB. 450x600 - vist 242 ganger.)


Og så et når motoren var ute etter ca en times skruing:

* ute.jpg (69.04 KB. 446x600 - vist 246 ganger.)


Eneste jeg tror jeg mangler nå er dette blekket:

* blekk.jpg (7.58 KB. 181x167 - vist 885 ganger.)


Hyl ut om du har et slikt liggende Glad

« Siste redigering: august 02, 2017, 23:18:53 pm av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2731 på: august 04, 2017, 12:07:49 pm »

Spennende! Du har allerede ødelagt ett sett med løftere og nå går du ned i fjørtrykk fordi noen mener det kan være årsaken til at motoren din går varm? Jeg har kjørt med langt høyere fjørtrykk en det du gjør uten at motoren har gått varm av den grunn.

Hvorfor kommenterer ingen på det lille reimhjulet dit? Størrelsen har en direkte virkning på turtallet til viften din og sammen med feks lav utveksling så vil dette føre til at viften ikke klarer å gjøre jobben den er tiltenkt til.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2732 på: august 04, 2017, 12:47:57 pm »

nettopp.... jeg er som du kanskje skjønner litt rådvill, og ønsker å prøve det meste..

Når det gjelder reimhjulet har jeg mindre reimhjul fra 356 på dynamoen, så utvekslingen er tilnærmet lik originalt (må bla litt bakeover i tråden her for å finne dataene), men det kan absolutt være en mulighet ja. På den annen side har jeg temp-føler under plugg nr 3 og den viser på det meste opp mot 140 grader. Jeg hadde inntrykk av at det ikke var urovekkende høyt?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2733 på: august 04, 2017, 13:11:06 pm »

nettopp.... jeg er som du kanskje skjønner litt rådvill, og ønsker å prøve det meste..

Når det gjelder reimhjulet har jeg mindre reimhjul fra 356 på dynamoen, så utvekslingen er tilnærmet lik originalt (må bla litt bakeover i tråden her for å finne dataene), men det kan absolutt være en mulighet ja. På den annen side har jeg temp-føler under plugg nr 3 og den viser på det meste opp mot 140 grader. Jeg hadde inntrykk av at det ikke var urovekkende høyt?

Hei,

Med mindre hjul på dynamoen så har du fikset turtallet på viften og dermed velger jeg å tro at det ikke er problemet. Hvor skapes varmen i våre motorer? Toppene og til en viss grad sylinderne. 140 grader direkte under plugg nr 3 mener jeg ikke er veldig høyt men det har du kanskje fått bekreftet av andre allerede(?) Nå er det jo litt seint siden du allerede har tatt motoren ut men hvis du har en IR temperaturmåler så kunne det vært interessant å måle så nær eksoskanalen som du klarer å måle med motoren i gang. Store forskjeller der forteller deg om en eller flere sylindre får for mye eller for lite fuel ved at feks en eller flere injectors ikke spiller helt på lag.

En annen ting, det tinnet du skriver at du mangler over her tyder på at du kjører med et "dog house" viftehus til tross for at du ikke har noen oljekjøler i hundehuset. Det kunne kanskje vært en ide å kjøpe et viftehus uten dette mens du er i gang? Din lokale delepusher har sikkert et slikt på lager.

Mvh
BB
« Siste redigering: august 04, 2017, 13:15:17 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2734 på: august 04, 2017, 13:25:35 pm »

Intern pluss ekstern oljekjøler og scoop på motorlokket så skal du nok se at problemet er borte. Gliser
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2735 på: august 04, 2017, 14:43:51 pm »



En annen ting, det tinnet du skriver at du mangler over her tyder på at du kjører med et "dog house" viftehus til tross for at du ikke har noen oljekjøler i hundehuset. Det kunne kanskje vært en ide å kjøpe et viftehus uten dette mens du er i gang? Din lokale delepusher har sikkert et slikt på lager.

Mvh
BB

Før jeg tok ut motoren i går kjørte jeg uten doghouse og kun en ekstern kjøler. (Ettermarkeds viftehus). Grunnen til at jeg prøver å finne den biten som er rød på bildet er at jeg har fått samlet alle andre deler til å bygge om til doghouse, bortsett fra den biten Glad Men det har også løst seg, så nå tror jeg at jeg har alt Glad

Så planen var altså å gjøre to ting: Bygge om til T1 kjøler i doghouse, og mindre fjørtrykk. Dersom noen overbeviser meg om at de fjørene jeg har er ok før den går sammen igjen på mandag monterer jeg med oteva90 igjen Glad Uansett mått motoren ut Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2736 på: august 04, 2017, 14:45:24 pm »

Når jeg tenker meg om så blir denne motoren en "forum-motor" etterhvert, siden jeg må spørre om råd om alt mulig og så gjør jeg det som flertallet sier Glad Dyrt men moro Blunker  Og lærerikt.

Glad
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2737 på: august 04, 2017, 17:18:28 pm »

Alle klager på at Porsche kjøling ikke funker ,,,, vel det gjör den ... denne funker også ,,langt bort fra orginal ..funker ingenting ...i ett standard oppsett .. Utover standard skal en kjøler på olja bli bra ...  Vil heller titte på hvordan motoren er byggd fra grund av om det forsatt er kjøleproblemer .. Ghia er litt tricki mht . kjøling /trim tror jeg .. Kjør Porsche og glem det .. Lykke til Roy ...

Mvh

* IMG_1481.jpg (73.02 KB. 799x600 - vist 341 ganger.)

« Siste redigering: august 04, 2017, 17:25:07 pm av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2738 på: august 13, 2017, 21:41:45 pm »

Skjønner ikke helt hvor du vil med det inlegget Erich, men jeg har ikke fått med meg at "Alle" mener at Porsche kjøling ikke funker...

Tilbake til min motor, og maskinisten (eldstesønnen) fikk lappen forrige uke, så han har jeg nesten ikke sett... Problemet er at han må lage en liten adapterplate til meg, men han er visstnok på vei hjem fra en snartur i Sverige i morgen, så da håper jeg at jeg får inn motoren før SCC.

Jeg har fått en del kommentarer på dette reimhjulet mitt, så nå har jeg satt på originalt wbx reimhjul igjen (har samme diameter som T1), så da blir det ikke noe spørsmål om turtallet på vifta i alle fall.

Tanken nå er å montere original T1 kjøler i doghouse, og en ekstern termostat og kjøler ved siden av girkassa. Så får vi håpe dette blir bra.

Noen som vet om olja går inn i filteret i senter eller rundt periferien? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg skal ha på sandwichplate, og kjøre all olja gjennom doghouse-fiulteret før det går i termostaten, og ikke motsatt så da er det greit å vite hvor olja kommer ut Blunker
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2739 på: august 14, 2017, 16:04:12 pm »

Mener olja kommer i midten, men litt usikker i farta. Kan sjekke når jeg kommer  hjem i kveld.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2740 på: august 16, 2017, 22:43:25 pm »

Mener olja kommer i midten, men litt usikker i farta. Kan sjekke når jeg kommer  hjem i kveld.

Det hadde vært flott Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2741 på: august 16, 2017, 22:51:50 pm »

Skjer litt i kulissene. Maskinisten kom hjem fra Sverige og da har vi frest, dreid og sveiset litt og har kommet opp med en adapter for å få montert inn oljekjeler i doghouset.

Form follow function er det noe som heter. Så dette ble ikke veldig pent men det skal være tett (og det blir ikke synlig siden det blir inni viftehuset....)


* 20170816_211502.jpg (54.48 KB. 800x600 - vist 273 ganger.)



* 20170816_205314.jpg (89.81 KB. 800x600 - vist 262 ganger.)


Nå designer junior et par biter som skal 3d printet for å gjøre det pent og tett rundt gjennomføringen.

Mye tyder på at vi blir klare for å få motoren inn igjen i morgen kveld Glad

« Siste redigering: august 17, 2017, 07:57:36 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2742 på: august 16, 2017, 23:00:05 pm »

I kategorien 3d-printa deler legger jeg ut bilde av radiodekselet junior designet, printet og lakket. Ser at ikke det er 100% match på fargen men det er ikke 3d-printeren sin feil


* 20170801_155238.jpg (91.16 KB, 800x600 - vist 286 ganger.)
« Siste redigering: august 17, 2017, 07:58:03 am av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2743 på: august 17, 2017, 09:20:21 am »

Hmmm, er der mulighed for at man kan få 3d printet et handskerum til ovalen også ?  Sjokkert Sjokkert
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2744 på: august 17, 2017, 20:33:19 pm »

Hmmm, er der mulighed for at man kan få 3d printet et handskerum til ovalen også ?  Sjokkert Sjokkert

Det kan nok ordnes.

Her er dagens 3d print


* 20170817_205740.jpg (42.87 KB, 800x600 - vist 308 ganger.)

* 20170817_205720.jpg (43.46 KB, 800x600 - vist 240 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2745 på: august 17, 2017, 20:35:31 pm »

Og motoren er på plass i bilen igjen. Må tilpasse noen oljeslanger så tror jeg det meste er på plass.


* FB_IMG_1502995675980.jpg (108.41 KB, 800x600 - vist 270 ganger.)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2746 på: august 18, 2017, 08:01:28 am »

fantastisk! Da bliver det Ghia til SCC da?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2747 på: august 18, 2017, 08:52:32 am »

Det er målet.   Gliser  Jeg er på jobb i dag, men har lagt opp til garasjetid i ettermiddag/kveld/natt til den er klar Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2748 på: august 18, 2017, 09:21:08 am »

 Glad suverænt!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2749 på: august 21, 2017, 12:17:36 pm »

Her var det ikke oppdatert siden stressmekkinga startet på fredag ettermiddag ser jeg Glad

Status er omtrent som følger:

Fredag ettermiddag startet vi med å lage et antall slanger for å få koplet inn det nye oljesystemet, og planen er at olja skal gå omtrent som følger:
-ut av blokka gjennom filteret
-via en sandvichplate uten termostat og opp i doghouse kjøler
-ut av doghouse-kjøler og inn i ekstern termostat montert under "hylla" ved siden av motoren
-sløyfe ut av ekstern termostat til ekstern kjøler ved siden av/over girkassa
-retur fra ekstern termostat til sandwich og inn i blokka

Her er et bilde av oljeslangene som kommer ut av viftehuset. Det skal lages en "krage" rundt som tetter for luft pluss at gjennomføringen i det bakre kjøleblekket må få tettet hullet til varmluftslange:

*  (52.9 KB. 450x600 - vist 256 ganger.)


Her et bilde under bilen med plassering av termostat og kjøler som kan skimtes i bakgrunnen av bildet:

*  (35.54 KB. 450x600 - vist 237 ganger.)


Og her er assistenten på 14 år på fredag kveld som monterte oljeslanger mens jeg lå under og målte og bannet...

* Inge oljeslanger.jpg (47.43 KB. 450x600 - vist 221 ganger.)



« Siste redigering: august 21, 2017, 13:36:32 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2750 på: august 21, 2017, 12:44:23 pm »

Så ganske sent utpå fredagskvelden begynte ting å falle på plass, men under demonteringa for et par uker siden hadde jeg fått knekt stussen på MAP-sensoren, så det ble litt febrilsk mekking med lynlim og epoxy før det så ut til å funke.

Fikk montert alt, men det viste seg at offset på wbx-reimhjulet var annerledes enn det lille som satt der fra før (ifm tørrsump-pumpe), så det ble litt knot med shimsing og tilpassing av det øvre reimhjulet. Enden på visa ble å montere det litt mindre 356-reimhjulet på dynamoen da det har en annen offset enn det originale. Fant til slutt en viftereim med riktig lengde, men var litt skeptisk da den så rimelig fillete ut...

Fylte på olje og la meg under for å sjekke, og da drypte det av en av koplingene på den eksterne kjøleren. Fik dratt alt til, og det så tett ut.

Neste trinn var å sette strøm på skiten, og da oppdaget vi en bensinlekkasje på en AN-kopling. Litt febrilsk leting i skuffer og skap ga ingen resultater, men da så jeg på facebook at Thore-Morten akkurat hadde lagt ut en melding selv om klokka nærmet seg midnatt. Han har verksted en halvtimes tid unna, og eldstemann sa seg villig til å hente deler dersom han hadde noe liggende, men det hadde han ikke, så da måtte vi få til noe med det vi hadde liggende. Det ble tett, og da kunne vi fyre opp.

Startet på første slag, og oljetrykket var der det skulle.

Gutta begynte å pakke verktøy og utstyr i følgebilen mens jeg ryddet unna det siste for å ta en lengre prøvetur (klokka var godt over midnatt), men det gikk kun noen hundre meter før første stopp:

*  (35.87 KB. 450x600 - vist 203 ganger.)


Ikke noe alvorlig, bare en kabelsko som var løs på oljetrykkbryteren.

Etter noen hundre meter til kom vi ut på litt større vei, og da tente ladelampa.... Det viste seg å være viftereima som hadde hoppet av. Siden verktøyet var pakka i Forden, og guttungen kjørte Audi som følgebil på testen (bedre stereoanlegg i audin...) så måtte han hjem og hente litt verktøy og jeg sto i veikanten og ventet. Ble fint bilde da Blunker

* langs veien.jpg (73.8 KB. 800x600 - vist 207 ganger.)


Fikk vrengt på viftereima, men det varte ikke mange minuttene av gangen, så det ble litt begrenset hvor mye jeg fikk testet dette med kjøling/oljetrykk.

Vi tok en sjefsavgjørelse på at vi legger oss, og så står vi på trappa til biltema lørdag morgen når det åpner og får tak i ny viftereim.

Kom i seng ca 0200, så det ble ikke så ille Blunker


« Siste redigering: august 21, 2017, 13:37:59 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2751 på: august 21, 2017, 12:53:01 pm »

Lørdag morgen var vi oppe i tide til å få tak i ny viftereim og an-koplinger på biltema, og full fart hjem for å montere ny viftereim.

Kom oss noen kilometer ut på den vanlige testrunden og ting så veldig lovende ut mtp oljetemp/trykk. Ble litt skeptisk etter telefonsamtalen med Thore-Morten på fredag siden han meldte om lekkasjer fra hans tilsvarende doghouseadapter, men vår var tilsynelatende potte tett. Ikke pen, men tett Blunker

Trua på at dette skulle funke økte, og jeg tenkte at jeg får ta et litt skikkelig drag gjennom girene for å sjekke alt før jeg la ut på en par timers tur på motorveien, og i det jeg var i ferd med å tømme 3dje giret døde motoren momentant.... Temp og trykk så bra ut, men rett og slett helt død.

Stoppet i veikanten, og når jeg skrur på tenninga hører jeg bensinpumpa går, og motoren tenner når jeg drar på starteren, men den dør etter et sekund eller to. Jeg mistenker at pumpa ikke drar i gang når motoren starter så den kun bruker den bensina som er i fuel railsene i det jeg trykker på knappen, men da var klokka rundt 10 på formiddagen, og da mista jeg lysten på å begynne feilsøking, så da taua vi den hjem og satte den her :

* i garasjen.jpg (53.77 KB. 450x600 - vist 212 ganger.)


Alle hoppa i Forden og dro til SCC. Hadde en fin dag selv om det ikke ble Ghia i år heller.

Men neste år, da...   Gliser

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2752 på: august 21, 2017, 13:10:43 pm »

Næste år da Roy Blunker den er jeg med på  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2753 på: august 21, 2017, 13:39:58 pm »

Næste år da Roy Blunker den er jeg med på  Gliser

Skal vi starte forberedelsene litt tidligere?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2754 på: august 21, 2017, 13:49:24 pm »

Det synes jeg lyder som en ganske god plan..  Osteaktig Osteaktig Jeg har dele i bestilling allerede Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2755 på: august 23, 2017, 10:29:55 am »

Får en sånn dejavu følelse her  Osteaktig
Jeg pleier å si at SCC er vinn/vinn. Elsker dragrace & øl. Enten blir det runs, eller så det blir det beers. Mistet kjøring 2016, ble mye øl. Klaffet i 2017 ble mindre øl.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2756 på: august 23, 2017, 11:24:34 am »

Helt enig der, i år var mit første fri år hvor jeg bare kunne få hele SCC med. Jeg tror faktisk ikke det blev til flere øl, men mye mere morro Glad

Får en sånn dejavu følelse her  Osteaktig
Jeg pleier å si at SCC er vinn/vinn. Elsker dragrace & øl. Enten blir det runs, eller så det blir det beers. Mistet kjøring 2016, ble mye øl. Klaffet i 2017 ble mindre øl.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2757 på: august 24, 2017, 18:12:02 pm »

Manglet ikke på innsatsen  Glad
Godt dere tok turen allikevel da
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2758 på: august 31, 2017, 22:16:09 pm »

Takk skal du ha.

Her skjer det lite; har vært alt for mye jobbing og husmaling siste par ukene, men prøver å få til noen timer til helgen.

Planen er å finne ut hvorfor motoren kutter etter et par sekunder, og når jeg skulle kople opp pcen til ecuen for å se om jeg så noe rart, fant jeg ikke den ene kabelen... Eneste negative jeg har å si om microsquirt-ecuen er at jeg må ha overgang fra 3.5mm "aux" plugg til DB9, så DB9 til USB. Burde vært mulig å kople opp direkte med usb, eller bluetooth....

Jaja må lodde sammen en overgang, men det får bli i morgen
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2759 på: september 01, 2017, 08:37:13 am »

TMBRYHN mekker vel til en Bluetooth tilkobling til deg..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 ... 90 91 [92] 93 94 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!