Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2820 på: desember 02, 2017, 21:02:15 pm » |
|
Props for trakter med skikkelig radie over kanten. Skal du lage flere bør den forlenges ytterligere, kanskje ned mot 120-150 grader for å lettere hente luft nedenfra og opp.
Har tenkt det samme. Skal får guttungen til å modellere en ny variant. Blir litt mer utfordrende å printe de men med litt supportmateriale under så går det bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2821 på: desember 03, 2017, 00:16:25 am » |
|
Det ble gasswire fra Logmech. Ser frem til å montere det på min motor og.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2822 på: desember 04, 2017, 00:00:33 am » |
|
Har drevet med litt mock-up i dag, og begynte med å teste hvordan det blir med disse CB-innsugene: De er i alle fall høyere enn de gamle:
 20171203_205206.jpg (104.99 KB. 800x545 - vist 500 ganger.) Var litt bekymret for klaringen mellom viftehuset og dysene, men det skal gå fint:
 20171203_205410.jpg (72.61 KB. 800x600 - vist 498 ganger.)
 klaring viftehus.jpg (85.64 KB. 793x600 - vist 480 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2823 på: desember 04, 2017, 00:03:46 am » |
|
Liker retningen på den ytre dyseplasseringen bedre, men med moderne dyser med bra atomisering går det nok bra:
 retning.jpg (88.13 KB. 793x600 - vist 497 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2824 på: desember 04, 2017, 00:05:39 am » |
|
Var også redd for at det blir for trangt i motorrommet, og her har jeg satt på de gamle innsuga på venstre side for å sammenlikne, og det er litt høyere på høyre side:
 ny og gammel.jpg (90.26 KB. 800x462 - vist 502 ganger.) Men som bildet under viser er det god plass i Ghian, så det skal gå fint tror jeg:
 i ghian.jpg (74.69 KB. 800x450 - vist 498 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2825 på: desember 04, 2017, 00:15:44 am » |
|
Greit med deler i hyllene, en vet aldri hva en får bruk for !
Den AN fittingen som står i hullet til fordeleren, er den ferdigkjøpt ?
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2826 på: desember 04, 2017, 00:17:25 am » |
|
Greit med deler i hyllene, en vet aldri hva en får bruk for !
Den AN fittingen som står i hullet til fordeleren, er den ferdigkjøpt ?
Ja, utrolig hva man har samlet på seg...  Skal sjekke litt men mener den an-koplingen kom fra Mario i the dub shop
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2828 på: desember 04, 2017, 00:25:59 am » |
|
Takker.
Blir spennende å følge motorendringene videre :-)
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2829 på: desember 04, 2017, 14:53:02 pm » |
|
Det er ikke så kritisk med rund kant på traktene, men mer horisontal flate hjelper visst godt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2830 på: desember 04, 2017, 15:16:50 pm » |
|
apropos tragte og der til hørende filter er der lidt morsom underholdning og praktisk visdom her
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2831 på: desember 04, 2017, 15:20:46 pm » |
|
apropos tragte og der til hørende filter er der lidt morsom underholdning og praktisk visdom her
Jupp, så den for et par uker siden selv  kan si litt av hvert om de gutta, men en del nyttige tips kan man fange opp i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2832 på: desember 07, 2017, 20:49:41 pm » |
|
ble en liten runde i garasjen igjen, og denne gangen var det minstemann som var hjelpegutt, og han begynte med å skru av alle løse deler på blokka, så tok jeg av sylindre og stempler. Et lite hel--te å få ut disse spiro-lock låseringene, men fikk teken etter hvert... Det jeg var mest spent på etter siste havari var hvordan kam og løftere så ut, og ved første øyekast ser dette helt fint ut i mine øyne. Skal vaske og inspisere nærmere, men jeg ble i alle fall beroliget:
 kam.jpg (50.67 KB. 442x600 - vist 537 ganger.)
 (66.46 KB. 656x600 - vist 615 ganger.) Det er en FK8 kam og TP verktøystål løftere. De har kanskje bare gått 1500-2000 km i høst, så burde jo ikke være utslitt heller. Dette var lovende  Neste nå er vaske vaske, så skal jeg pynte litt på noen detaljer før short-blokka går sammen igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2833 på: desember 09, 2017, 22:51:20 pm » |
|
Da har jeg begynt å rengjøre, og jeg har fjernet de pluggene jeg satt i oljekanalene, men et par av de er så store at jeg hadde ikke plugger. Er det noen som vet hvor store jeg trenger, og hvor jeg kan får tak i plugger og evt gjengetapper? Både den rød- og gulmarkerte på bildet ønsker jeg å sette i plugger i:
 plugs.jpg (76.29 KB. 696x600 - vist 499 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2834 på: desember 10, 2017, 00:37:00 am » |
|
Kan du ta noen bedre bilder av kamakselen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2835 på: desember 10, 2017, 01:52:39 am » |
|
På lobene tenker du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2836 på: desember 10, 2017, 15:53:51 pm » |
|
På lobene tenker du?
Gjerne, syntes den ene så litt missfarget ut..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2837 på: desember 10, 2017, 18:48:32 pm » |
|
Kan fort være bildet som lyver, men jeg skal se om jeg får vasket av all olje og tatt noen bedre bilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2838 på: desember 10, 2017, 18:50:22 pm » |
|
Målte diameteren på det røde hullet, og det var 19mm, så da kikket jeg litt på ebay og fant denne pluggen på M22x1.5, så da tenker jeg det ordner seg. Den gule pluggen lar jeg stå. Det er såpass stor kanal at jeg regner med jeg får ut all gunk med høyttrkkspyler fra baksiden.
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2839 på: desember 11, 2017, 21:12:07 pm » |
|
Har begynt å frisere innsugene litt for å matche toppene, så her er jeg ca halvveis med det første innsuget:
 20171211_183338.jpg (75.58 KB. 800x600 - vist 488 ganger.) Planen er å pynte opp hele motorrommet, og da inngår en strøk med lakk på innsugene, her har jeg slipt og mattet de ned litt og lagt på et lag med etsegrunning
 20171211_185309.jpg (41.25 KB. 690x600 - vist 432 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2840 på: desember 11, 2017, 23:57:53 pm » |
|
synes det ser bra ut jeg 
 sorte.jpg (44.65 KB. 576x600 - vist 483 ganger.) tror guttungen får en liten jobb med å planslipe pakningsflatene; de er ganske fulle av hakk og sår.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2841 på: desember 12, 2017, 00:40:49 am » |
|
Ser flott ut når støpekanter er rensket vekk og resten er lakkert, men lurte litt på portingen av innsug, var ikke mye kant igjen til pakning i midten :-)
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2842 på: desember 12, 2017, 02:03:52 am » |
|
Bildet lyver nok litt men det er veldig smalt i toppen også. Ca 1mm kan jeg tenke meg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2843 på: desember 12, 2017, 10:08:50 am » |
|
Ser flott ut når støpekanter er rensket vekk og resten er lakkert, men lurte litt på portingen av innsug, var ikke mye kant igjen til pakning i midten :-)
Pakninger sluttet man å bruke for minst 10 år siden  Et syltynt lag med Locktite 5926 holder helt tett. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2844 på: desember 12, 2017, 11:30:50 am » |
|
Nå er det vel mer enn 10 år siden jeg bygget stor motor :-) men uansett hva man bruker, så bør det vel være litt igjen som holder ting på plass. Var mer det som Grelland skriver at bildet lyver litt, så bare veldig tynt ut på bildet. Ellers er jo arbeidet upåklagelig som alltid, moro å følge med.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2845 på: desember 12, 2017, 11:43:45 am » |
|
Nå er det vel mer enn 10 år siden jeg bygget stor motor :-) men uansett hva man bruker, så bør det vel være litt igjen som holder ting på plass. Var mer det som Grelland skriver at bildet lyver litt, så bare veldig tynt ut på bildet. Ellers er jo arbeidet upåklagelig som alltid, moro å følge med.
Det er akkurat DET som er utfordringen med papp/papir - holde ting på plass. Med lite anleggsflate blir dem for tynne og går i oppløsningen, forsvinner inn i innsugskanalen og videre inn og ut eksosen. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2846 på: desember 12, 2017, 11:50:32 am » |
|
Bra innspill. som jeg nevner så ser jo overflaten ikke god ut, vil et syltynt lag loctite tette? Jeg tenker sånn at papir- eller andre pakninger vil bedre kunne ta opp litt av disse ujavnhetene. Skal se om jeg kan få tatt et bilde.
Mot spjellhusa er det ikke så stort problem; der er det oringer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2847 på: desember 12, 2017, 19:11:53 pm » |
|
Tror kanskje jeg ville vurdert Loctite 5923 (den som tidligere het Permatex) foran 5926 på innsuget, men går sikkert like bra begge 2.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2848 på: desember 13, 2017, 10:08:39 am » |
|
takker, skal shoppe litt i dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2849 på: desember 13, 2017, 11:31:13 am » |
|
Bra innspill. som jeg nevner så ser jo overflaten ikke god ut, vil et syltynt lag loctite tette?
Den holder tett med godt over 2 bar overtrykk så da tenker jeg at det også vil holde tett på på dine innsug med mindre ujevnhetene er altfor store. Jeg brukte også 5926 istedenfor eksospakninger uten noen problemer. Holdt helt tett. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|