april 28, 2024, 16:42:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 101 102 [103] 104 105 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 979055 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3060 på: august 23, 2018, 08:43:31 am »

Den sto denne veien først, men har snudd den etter innspill fra deg for et par år siden Glad


* 20160130_160614.jpg (74.91 KB. 800x450 - vist 234 ganger.)

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3061 på: august 23, 2018, 08:51:35 am »

Og den trekker hele veien uten motstand?

Samme med master, den tar ikke noe steder? Fri vandring?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3062 på: august 23, 2018, 08:59:31 am »

Slaven har god plass og luft rund seg så den ser ut til å være smooth, men masteren er ikke helt optimal. For å få riktig utveksling på bevegelsen, måtte jeg flytte staget et lite hakk nedover på pedalen, og siden jeg bruker originalpedaler, så bøyer de ganske mye innover nederst, så staget står med en liten vinkel til siden sett ovenfra. Staget sitter med et kuleledd på pedalen, men allikevel er ikke det der optimalt.

Junior har kjøpt seg en diger fres, så en av de første jobbene hans er å lage en ny clutchpedal til meg så håper jeg det blir bedre.

jeg har tenkt dette bare resulterer i at pedalen er tyngre enn nødvendig, men du tror kanskje det kanskje kan påvirke vibrasjonene?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3063 på: august 23, 2018, 09:02:25 am »

Om man ikke får lineær væske-flow kanskje?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3064 på: august 24, 2018, 08:25:39 am »

Ja si det... Får se om jeg ikke lager en løsning ala Berger sin nå i år så blir det litt oppgraderinger i løpet av vinteren:

* bergers clutch.jpg (38.71 KB. 450x600 - vist 222 ganger.)


Ellers ble det en brukbar runde med logging og tuning i går, og nå virker det som ting fungerer mye bedre ja... fikk justert ned tomgang til ca 1000 rpm, og etter et par runder med open loop for å samle inn data, glattet jeg mapet litt og nå kjører ego (closed loop korrigeringen) stort sett godt innenfor 10%. Prøvde oss også litt på å endre AFR-tabllen og da reagerer den som den skal, så nå er det helt klart mulig å begynne å fintune mapet.

Akkurat nå har jeg kjørt med 13.0 i AFR target stort sett over hele fjøla; mest for å sjekke at EGO faktisk klarer å tune seg inn uten at den har et bevegelig mål, men tenkte jeg skulle legge den mye magrere ved cruising, så kanskje den både går penere og at forbruket går ned litt.

Har plottet forbruket de tre siste fyllingene, så det går rette veien i alle fall :

* forbruk.jpg (22.42 KB. 616x372 - vist 192 ganger.)


Nå er ikke målet å tune for å få ned forbruket, men siden det er så høyt som nå, så anser jeg at det er et symptom på at noe ikke er helt på stell; derfor følger jeg litt med på det.

De som kjenner meg litt vet at jeg er en stor mann, og eldste sønnen er omtrent like diger, så når han er med og logger og tuner sprut, sitter han som en apekatt i passasjerstolen med laptop på fanget. Har originalstol på passasjersiden. Så hvis noen sitter på et par gode gamle 911-stoler er jeg veldig interessert i det.

Og så kan man jo spørre seg hvorfor jeg med den kroppen kjører kanskje VW's minste bil gjennom tidene... Blunker

« Siste redigering: august 28, 2018, 07:39:32 am av grelland » Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #3065 på: august 24, 2018, 12:30:00 pm »

Ang forbruk:2,1l wbx tmb-sprut
Småkjøring:litt over litern
Langkjøring:med Combicamp(til scc,srvw og  venertreffet)0,9
Langkjøring:0,77
Så har du litt å gå etter Blunker
Loggført

Seaside VW klubb
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3066 på: august 24, 2018, 12:53:54 pm »

Hehe, ja har vel konkludert med at 1.7-1.8 er litt i overkant. På den annen side har jeg heller ikke som målsetning å tune for minst mulig forbruk heller. Hypermiling kan jeg gjøre med Ioniqen vår Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3067 på: august 24, 2018, 22:22:46 pm »

Fikk med minstemann ut i garasjen i dag og mens han bytta lager på sparkesykkelen sin fikk jeg fikset noen småting.

* ghiafredag.jpg (90.62 KB. 800x600 - vist 207 ganger.)

Begynte med å bytte bensinslanger til PTFE-slanger for å sikre meg mot etanol-trøbbel. Kjører kun 98 fra shell, men liker å være på den sikre siden.

Så byttet jeg til de nye dysene som har ligget på benken de siste ukene. Hadde som nevnt noe trøbbel tidligere i sommer, og skal få testet de dysene jeg har (og har lånt), og har kjørt med alt for små 191ccc dyser som makser ut ved litt over 5000 rpm. Monterte nye 460c, og da ser det ut til at jeg har ca 43% DC ved 6000 rpm, så det ser bedre ut.

Så tenkte jeg at jeg skulle se litt mer på dette innsug/filter-oppsettet, og en liten prøvemontering:

* intake.jpg (60.44 KB. 677x600 - vist 223 ganger.)


Har to versjoner på gang, men liker den andre bedre, da den har mer trakter inne i airboxen, og ikke så mye 90-grader bend. Problemet med det oppsettet er at siden jeg flyttet dysene ut på utsiden av TB'ene så går de ikke klar. Må nok 3D-printe et sett nye Blunker

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3068 på: august 24, 2018, 22:26:37 pm »

Koplet også opp MAP-sensoren, og det kan se ut som MAP-signalet er så bra at det vil gi et bedre bilde av belastningen i motoren, så jeg skal bytte over til Speed density igjen:

* map.jpg (10.12 KB. 800x109 - vist 191 ganger.)


Så monterte jeg alt sammen igjen, men med trakter i stedet for luftfitrene for å se om det kanskje blir enda litt mer sprut i bilen.

* trakter.jpg (90.33 KB. 737x600 - vist 248 ganger.)

MAP-sensoren ser litt provisorisk ut på bakveggen der, men det får vi fikse i løpet av vinteren. Form follow function er det noe som heter Glad

Begynner å bli klar for en tur på rullene nå Glad

« Siste redigering: august 24, 2018, 22:30:46 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3069 på: august 27, 2018, 10:37:17 am »

Ble noen mil i helga både med tuning og et lokalt venterantreff, så jeg fylte opp tanken søndag kveld, og nå datt forbruket til under 1.2:

* Capture.jpg (30.14 KB. 800x549 - vist 186 ganger.)


Kan tyde på at denne ventiljusteringen gjorde susen.

Ikke bare for forbruket, men nå begynner jo motoren å oppføre seg slik jeg hadde håpet når jeg bygde den. Veldig bra bunndrag, og ikke minst fantastisk moro over 5000 rpm Glad

Lot guttungen på 19 prøve den en tur, og for det første var det moro å høre lyden utenfra; da jeg alltid har sittet inne i den; og jeg er veldig fornøyd med hvordan det låter. Når han dro på litt en kilometer fra huset (ute av boligfeltet) hørte jeg godt hvordan den høres ut opp mot turtallssperren også Glad Fantastisk  Gliser

Når han kom tilbake, hadde han tidenes største glis, og han mente dette var mye råere å kjøre enn hans Yamaha R3 mellomtunge motorsykkel, så da har jeg jo lyktes med noe Glad


« Siste redigering: august 28, 2018, 07:41:11 am av grelland » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3070 på: august 27, 2018, 13:59:37 pm »

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3071 på: august 27, 2018, 14:03:24 pm »

hmmm, interessant. Har ikke målt CO på min, men det burde jo være en sammenheng mellom CO og uforbrendt O2 (?). Får google litt igjen Blunker

Og hyggelig at det fortsatt er noen som er inne her og både leser og kommenterer. FB er helt UBRUKELIG til sånt som dette her...
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #3072 på: august 27, 2018, 20:06:21 pm »

Tror det er mange som følger med Roy, så kjør på med oppdateringer! Jeg har lite peiling på innsprøyting så mye av dette blir "over hodet" på meg, men samtidig er det veldig interessant. Det er vel ikke helt tilfeldig at utviklingen har gått videre fra forgasser som VW startet med så man må jo på et eller annet tidspunkt sette seg inn i dette selv. Da blir tråden din gull å ha, FB kan i så måte tørke seg ett visst sted....
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3073 på: august 27, 2018, 20:59:12 pm »

hmmm, interessant. Har ikke målt CO på min, men det burde jo være en sammenheng mellom CO og uforbrendt O2 (?). Får google litt igjen Blunker

Og hyggelig at det fortsatt er noen som er inne her og både leser og kommenterer. FB er helt UBRUKELIG til sånt som dette her...

Helt enig! Og dette er alltid interessant!!!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3074 på: august 28, 2018, 07:52:52 am »

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-

Hyggelig å høre at du finner dette interessant Glad

Googlet litt og fant et par kilder som sier det samme, så her er et  diagram som viser sammenhengen:

* COvsAFR.jpg (16.43 KB. 492x297 - vist 189 ganger.)


Så 0.9-0.95 er ca 14,1:1 i AFR, som likner på det jeg har nå, mens 2.2-2.5 tilsvarer ca 13.6:1. Endringen i AFR er på ca 6% så en økning i forbruk på ca 10% høres fornuftig ut (ganske i alle fall Glad )

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3075 på: august 28, 2018, 07:55:24 am »

Tror det er mange som følger med Roy, så kjør på med oppdateringer! Jeg har lite peiling på innsprøyting så mye av dette blir "over hodet" på meg, men samtidig er det veldig interessant. Det er vel ikke helt tilfeldig at utviklingen har gått videre fra forgasser som VW startet med så man må jo på et eller annet tidspunkt sette seg inn i dette selv. Da blir tråden din gull å ha, FB kan i så måte tørke seg ett visst sted....

Hehe, skal man dømme av antall visninger, så er det faktisk ganske mange som leser dette, og det er jo hyggelig.

Har ikke så mye peiling på innsprøytning selv, men det var i grunnen hele årsaken til at jeg valgte å gå denne veien; for å lære mer. Og etter noen år med prøving og feiling begynner jeg jo å få forståelse for noe av dette i alle fall.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3076 på: august 28, 2018, 07:58:34 am »

Mye tyder på at disse er på vei mot solkysten snart, så da blir kneskålene til junior fornøyd også Glad

* stoler.jpg (48.24 KB. 800x600 - vist 208 ganger.)

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3077 på: august 28, 2018, 08:00:49 am »

Kule stoler.

Jeg hadde 944 Turbo stoler i bobla før, endte opp med å bruke passasjerstol som førerstol, selv om det var knot med justering. Sjekk putene  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3078 på: august 28, 2018, 08:03:17 am »

Disse er visstnok fra en 911, men skal bli spennede å se hvor godt brukt de er Glad

Er jo ikke akkurat noe behov for å komme til i "baksetet", da jeg setter stolene helt inntil forsterkningen som går på tvers. Bilen er forøvrig registrert for 5...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3079 på: august 28, 2018, 08:18:03 am »

Og bare sånn for å ikke glemme hvor fine linjer det er i disse bilene, legger jeg ut et bilde jeg tok etter en liten vask her forrige kvelden Glad

* front.jpg (65.88 KB. 708x418 - vist 205 ganger.)

Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3080 på: august 28, 2018, 08:30:26 am »

Flott bil! Ingen tvil om det :-)
Og ja det er mange som leser så det er godt du deler
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3081 på: august 28, 2018, 09:24:33 am »

Jeg fant den gangen iallfall, putekit på nett til å bytte. Kostet ikke allverdens, men husker ikke helt om jeg ente opp med å bytte. Trakk de om iallfall.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3082 på: august 28, 2018, 10:59:47 am »

Det er vel samme stolene som jeg har tror jeg?
I så fall er de veldig gode å sitte i men selv jeg som er smal som en strek synes at jeg sitter litt trangt i de. Øyerulling
Håper du har sjekket at alt av plast detaljer er i bra stand da de er som alt annet veldig overpriset.
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3083 på: august 28, 2018, 11:06:34 am »

Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding?

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3084 på: august 28, 2018, 11:22:51 am »

Det er vel samme stolene som jeg har tror jeg?
I så fall er de veldig gode å sitte i men selv jeg som er smal som en strek synes at jeg sitter litt trangt i de. Øyerulling
Håper du har sjekket at alt av plast detaljer er i bra stand da de er som alt annet veldig overpriset.

Er et kompromiss mellom å være gode å sitte i; og å passe i bilen... Ghian er så lav at jeg må skru de rett i gulvet for å få plass til den lange ryggen min, så da må de være smale nok til å passe nedi "dumpa" i gulvet. Hadde sånne stoler i den når jeg kjøpte den (i 1998...) men av en eller annen grunn byttet jeg de bort for maaange år siden.

Har et sett skinn recaroer fra golf II som er veldig gode å sitte i, men de ble for brede for "dumpa" i gulvet.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3085 på: august 28, 2018, 11:38:39 am »

Mye tyder på at disse er på vei mot solkysten snart, så da blir kneskålene til junior fornøyd også Glad
[ Vedlegg ]

Ålreit pris på de der, men der var vel ikke helt i nabolaget. Men det ordner seg regel...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3086 på: august 28, 2018, 11:39:55 am »

Mye tyder på at disse er på vei mot solkysten snart, så da blir kneskålene til junior fornøyd også Glad
[ Vedlegg ]

Ålreit pris på de der, men der var vel ikke helt i nabolaget. Men det ordner seg regel...

Vi setter vår lit til Posten Norge Glad
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3087 på: august 28, 2018, 11:41:13 am »

Mye tyder på at disse er på vei mot solkysten snart, så da blir kneskålene til junior fornøyd også Glad
[ Vedlegg ]

Ålreit pris på de der, men der var vel ikke helt i nabolaget. Men det ordner seg regel...

Vi setter vår lit til Posten Norge Glad

Jøss. Noen som tørr det altså..  Gliser  Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3088 på: august 28, 2018, 14:58:18 pm »

Det er vel samme stolene som jeg har tror jeg?
I så fall er de veldig gode å sitte i men selv jeg som er smal som en strek synes at jeg sitter litt trangt i de. Øyerulling
Håper du har sjekket at alt av plast detaljer er i bra stand da de er som alt annet veldig overpriset.

Er et kompromiss mellom å være gode å sitte i; og å passe i bilen... Ghian er så lav at jeg må skru de rett i gulvet for å få plass til den lange ryggen min, så da må de være smale nok til å passe nedi "dumpa" i gulvet. Hadde sånne stoler i den når jeg kjøpte den (i 1998...) men av en eller annen grunn byttet jeg de bort for maaange år siden.

Har et sett skinn recaroer fra golf II som er veldig gode å sitte i, men de ble for brede for "dumpa" i gulvet.

Jeg byttet selv fra golf gti stoler til disse og sidestøtten er absolutt godkjent.
Jeg er usikker på om det er bein eller rygg som er langt på meg, men er nå 188 høy og for min del er ryggen på stolene alt for kort så nakkestøtten blir som navnet tilsier en nakke støtte og ikke en hodestøtte som den burde ha vert...

Har du bestilt allerede?
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3089 på: august 28, 2018, 20:16:45 pm »

Kalle det ville vært interessant å høre om dette ga noen positive effekter også (økt bensinforbruk er jo negativt). Det må jo være en grunn til at den ikke skal gå så magert? Varme? Eller skyter/nøler den ved så mager blanding?

Det har vært interessant å lese dine poster om bensinforbruk og alle forslag du har fått på FB. I den sammenhengen kan jeg jo nevne at jeg justerte CO på min 911SC fra 0.91-0.95 til 2.2-2.5 som Porsche selv anbefaler. Dette førte til et økt forbruk fra 0.89 liter pr mil (blandet kjøring) til ganske nøyaktig 1.00 liter pr mil.

Mvh
-BB-

Takk som spør og grunnen for at jeg unnlot å skrive noe særlig mer utdypende er fordi jeg har ikke noen konkrete fakta å komme. På SCC i fjor bremset 191.6hk på hjulene og på samme rulle i år så bremset den 201hk på hjulene men det var også etter en ventiljustering. Dermed kan jeg ikke si at det var endring i blanding som førte til effektøkningen. Oljetempen føler jeg er lavere i år til tross for het sommer men så har jeg også byttet olje fra Agip 10-60 til Valvoline VR1 20-50. At den bruker mer bensin er jo forsåvidt negativt når man fyller Shell 98 men bryr man seg om slikt så burde man heller finne en annen hobby.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 ... 101 102 [103] 104 105 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!