april 18, 2024, 06:28:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 132 133 [134] 135 136 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 973170 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3990 på: desember 01, 2020, 09:15:44 am »

Ble noen runder med fila i går, så får vi se da om dette blir bedre eller om jeg har ødelagt et par ok topper Glad

Ut fra hva jeg har forstått er det eksosen som er mest kritisk på std-topper, så det var der jeg brukte mest tid, og her er et par bilder som viser eksosporten sett fra innsiden før og etter:

* 20201130_192033.jpg (76.69 KB. 763x600 - vist 211 ganger.)

* 20201130_221045.jpg (58.75 KB. 617x600 - vist 214 ganger.)


Ble veldig mye mer luft i alle fall, så får tiden vise om jeg har svekket området under setet mer enn jeg burde...

Jeg kjenner det er litt mer slark i styringene på eksos-siden enn på innsug, så jeg planlegger å bytte styringene, så da er planen å banke de ut, fjerne forhøyningen rundt styringen, og generelt smoothe ut kanalen før jeg setter inn nye styringer

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3991 på: desember 01, 2020, 09:21:35 am »

På innsugs-siden ble det mest å slette ut støpekanter og runde innersvingen litt

* 20201130_192338.jpg (71.88 KB. 800x389 - vist 213 ganger.)


Har også åpnet inngangen en smule, men med originale innsugsventiler er det lite å hente på å åpne noe særlig i det hele tatt

* 20201130_190255.jpg (39.97 KB. 539x600 - vist 203 ganger.)


Disse skal matchportes mot innsuga

Så tenker ikke jeg bruker veldig mye mer tid på disse, da jeg strengt tatt ikke aner hva jeg holder på med, så hvis jeg fortsetter med noe mer, er jeg redd jeg ødelegger mer enn jeg forbedrer.

De skal maskineres litt ned på innsiden for å redusere cc, og når det er gjort skal jeg fjerne skarpe hjørner og pusse litt på den siden også.

Junior er i ferd med å flytte inn i sitt nye verksted, så da forsvinner både den gode gamle fresen og den nye cnc-maskinen, så kanskje jeg får prøve å få maskinert toppene før flyttelasset går. Han flytter bare 5-6 km herfra da, så skal nok få gjort det uansett Glad

Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3992 på: desember 01, 2020, 21:55:11 pm »

Ble noen runder med fila i går, så får vi se da om dette blir bedre eller om jeg har ødelagt et par ok topper Glad

Ut fra hva jeg har forstått er det eksosen som er mest kritisk på std-topper, så det var der jeg brukte mest tid, og her er et par bilder som viser eksosporten sett fra innsiden før og etter:
[ Vedlegg ] [ Vedlegg ]

Edit... Så du hadde skrevet dette i etterkant. Ble litt småå nervøs når jeg så før og etter. Håper det er tatt mindre en det ser ut som
For jeg hadde personlig ikke turt å ta så mye  Øyerulling
Ble veldig mye mer luft i alle fall, så får tiden vise om jeg har svekket området under setet mer enn jeg burde...

Jeg kjenner det er litt mer slark i styringene på eksos-siden enn på innsug, så jeg planlegger å bytte styringene, så da er planen å banke de ut, fjerne forhøyningen rundt styringen, og generelt smoothe ut kanalen før jeg setter inn nye styringer

Husk å ikke bli for grådig under setet! Her må det KUN rundes av og ikke tas ut formye. Setet trenger noe å støtte seg på Blunker
Veldig lett å ødelegge ett sett topper om man tar bort mye gods under setet.
På eksos portene så er det også yttersving som er viktigst da gassene "presses" ut og ikke trekkes inn som på NA innsugs porter.
« Siste redigering: desember 01, 2020, 22:38:22 pm av Ziggy66bug » Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3993 på: desember 01, 2020, 22:10:05 pm »

Banke ut styringer kan være ett "helvete" også, så ta deg tid og hold hodet kaldt Blunker Blir spennende å se hva du får ut av denne tvangsfora 1600'n Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3994 på: desember 02, 2020, 08:01:01 am »


Husk å ikke bli for grådig under setet! Her må det KUN rundes av og ikke tas ut formye. Setet trenger noe å støtte seg på Blunker
Veldig lett å ødelegge ett sett topper om man tar bort mye gods under setet.
På eksos portene så er det også yttersving som er viktigst da gassene "presses" ut og ikke trekkes inn som på NA innsugs porter.

Det er nok en fare for at det er skjedd... Sånn er det når man er ivrig. Jaja, det er vel ikke verdens undergang og man lærer så lenge man lever.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3995 på: desember 02, 2020, 08:10:12 am »

Banke ut styringer kan være ett "helvete" også, så ta deg tid og hold hodet kaldt Blunker Blir spennende å se hva du får ut av denne tvangsfora 1600'n Glad

Det kan jeg skrive under på Glad

I går banket jeg ut eksosstyringene på den ene toppen, og jeg borret først ut innvendig med 9 og så 10mm bor for å svekke styringen mest mulig. Så gjenget jeg opp til M10x1.5 i den enden som stikker ut mot vippearmene, varmet opp og banket ut.

Gikk ganske greit, men krever litt vold ja.

Etter noen runder på fb, så går jeg for løsningen med å fjerne forhøyningen rundt styringa, frisere litt mer i yttersving, og så montere nye styringer. Målet er å få kanalen til å ha mest mulig jevnt tverrsnitt hele veien, men det er jo ikke så lett med en diger ventilstyring som stikker ut midt i.

Et annet tips jeg fikk, var at jeg burde forlenge det steppet som er i enden av styringa, slik at det er omtrent like dypt som total-løftet til ventilen. Teorien var at pga varmen fra eksosen, så utvider ventilstammen seg litt. Man kan da oppleve at ventilen ikke lukker helt.
Så da må de en runde i dreiebenken før montasje, da denne trappeborringa bare var ca 2.3mm dyp på disse styringene:

* 20201201_212631.jpg (29.89 KB. 800x389 - vist 132 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3996 på: desember 02, 2020, 08:13:25 am »

Fikk også et tips om å ta bort den skarpe kanten som er på innsiden av anleggsflaten til ventilene, så da fikk alle 8 en runde i dreiebenken. Her er et bilde av test-ventilen. Ideene er å knekke den skarpe kanten som man kan se på ventilen til høyre. De fleste ettermarkedsventiler er mye smoothere enn disse originale, så det er etter hva jeg forstår ikke så vanlig å gjøre for de som bygger skikkelige motorer, og ikke sånne "el-cheapo"-varianter som dette Glad

* 20201201_212412.jpg (29.27 KB. 800x389 - vist 143 ganger.)

« Siste redigering: desember 02, 2020, 10:04:57 am av grelland » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3997 på: desember 03, 2020, 10:35:51 am »

Kult å følge med her igjen. Jeg lager også en ny prosjekttråd nå, Lille Blå :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3998 på: desember 03, 2020, 11:18:15 am »

Kult å følge med her igjen. Jeg lager også en ny prosjekttråd nå, Lille Blå :-)

Veldig bra

"Make the forum great again"   Gliser
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3999 på: desember 04, 2020, 07:28:16 am »

 Tvilende faen, da må jeg vel komme igang med at opdatere min tråd også da.. Men det kræver vel at man rent faktisk holder på med bilen i garagen eller?  Øyerulling  Gliser Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4000 på: desember 04, 2020, 08:15:00 am »

Tvilende faen, da må jeg vel komme igang med at opdatere min tråd også da.. Men det kræver vel at man rent faktisk holder på med bilen i garagen eller?  Øyerulling  Gliser Gliser

Det er i alle fall litt lettere å ha noe fornuftig å skrive om Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4001 på: desember 04, 2020, 08:21:52 am »

Blokka er tilbake fra en kort tur til Jessheim, og er nå godt innafor spec på lagerbukkene.

jeg trodde jeg hadde et sett lager med 0.5mm overdim i blokka, men de fremre lageret (det ved svinghjulet) manglet i settet, så hvis noen har ett til overs så hadde jeg sluppet å kjøpe ett helt sett til for å legge i hylla Glad

Jeg var litt spent på hva vendehøyden ble, siden jeg har dreid ned stemplene 0.4 mm, så da måtte jeg jo prøvemontere en sylinder i første omgang og måle:

* 20201203_204825.jpg (53.96 KB. 800x389 - vist 143 ganger.)


Endte opp med 1.89mm og det er litt i overkant. Så planen nå er å måle vendehøyden på alle 4, og se om det er noe variasjon, evt forskjell fra side til side.

Jeg har i utgangspunktet to valg: maskinere ned deck height på blokka eller dreie ned lengden på sylindrene. Med det utstyret jeg har tilgjengelig i verkstedet, er det minst jobb å ta blokka, men vi får måle først, så ser jeg hva resultatet blir.

Er det forresten noen som har et brukbart oppsett for å måle avstanden mellom anleggsflatene på en sylinder?

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4002 på: desember 07, 2020, 08:14:49 am »

Litt skruing ble det i helga også, og det første jeg gjorde var å måle vendehøyde på alle 4 sylindrene, og en av de målte 0.3 mm mer (større vendehøyde) enn de andre 3.

Grublet litt på hva årsaken kunne være, og demonterte alt igjen for å måle sylindrene. Plundret litt med å lage måleoppsett, men etter litt frem og tilbake, fikk vi laget et oppsett med noen parallell-klosser og en nogenlunde plan flate (ønsker meg en stenplate til slikt), så kom vi til at selve sylindre ikke avvik mer enn et par hundredeler.


* 20201205_173520.jpg (49.93 KB. 734x600 - vist 120 ganger.)


Så da står vi igjen med tre muligheter:
-veiva er ikke slipt riktig
-stemplene er ikke like
-blokka er ikke rett (altså anleggsflatene til sylindrene er ikke parallelle med skjøteflata i blokka.

Siden jeg verken har rørt veiva eller blokka, mistenker jeg at jeg har rota det til når jeg dreide ned stemplene (eller at de ikke var like i utgangspunktet sidne jeg dreide av like mye på alle 4), men da må jeg lage meg et måleoppsett for å sjekke det.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4003 på: desember 07, 2020, 08:21:27 am »

Så brukte jeg litt tid på å gjenge opp hull til å plugge oljekanalene, så nå begynner blokka å nærme seg å være klar til en grundig rengjøring.

Siden junior flytter og tar med seg mye av de store maskinene fra garasjen, får jeg litt bedre plass, så da hentet jeg frem et Biltema motorstativ jeg hadde lagret pga plassmangel, og montere på VW-motor holder. Stativet er litt lavt, da jeg liker å stå og jobbe, men det frigjorde mye plass på benken min i alle fall.

Planen er å lage motorverksted i et rom på innsiden av garasjen hvor det nå står en diger cnc-fres.

* 20201206_213922.jpg (30.7 KB. 333x600 - vist 139 ganger.)


Så har jeg grublet litt på hvordan jeg skal tette kanalen opp til mail gallery i blokka, siden jeg skal kjøre full-flow på denne motoren også, og endte opp med å dreie en alu-plugg ca 4 hundredeler overdim, som vi presset (banket) inn i hullet i pumpa, så lar vi blokka være som den er i dette området.

* 20201206_214957.jpg (35.21 KB. 445x600 - vist 146 ganger.)


Jeg skal dreie o-ring spor i pumpehuset uansett, så da skal jeg "shave" av den lille delen av pluggen som stikker ut når pumpehuset skal inn i dreiebenken en tur allikevel.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4004 på: desember 07, 2020, 22:45:15 pm »

Ble ikke så mye tid til motor i dag, soden jeg hjalp junior med å reparere den gode gamle fresen han kjøpte av Karl Fredrik for et par år siden. Den skal fikses opp og selges, da han har investert i en CNC-fres i stedet.

Men jeg fikk spent opp oljepumpa i dreiebenken, og dreid ned pluggen og laget et spor til en o-ring.


* 20201207_201112.jpg (21.56 KB. 340x600 - vist 145 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4005 på: desember 08, 2020, 10:17:42 am »

er kanskje litt mye detaljer, og litt for mye "selvfølgeligheter" her for den erfarne motorbygger, men tanken var som sagt å dokumentere alle step i denne jobben, så får man heller bære med meg når det blir litt "banalt" Blunker

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4006 på: desember 08, 2020, 20:34:20 pm »

Nix , finns mange som er "grönne " på dette ..
Mvh/E
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4007 på: desember 08, 2020, 20:50:18 pm »

Hva slags fres er denne som skal selges? Kan være interessert😊
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4008 på: desember 08, 2020, 20:56:47 pm »

Det er den Karl Fredrik brukte i verkstedet sitt. Skal se om jeg har noen bilder.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4009 på: desember 09, 2020, 08:18:32 am »

Her er ett bilde av fresen. kunne godt tenkt meg å kjøpe den selv, men siden junior bygger opp sitt verksted bare 5 min hjemmefra, og jeg ikke har så mye plass, så er det bedre at noen andre får nytte av den :


* 20201208_211053.jpg (41.76 KB. 409x600 - vist 163 ganger.)


Solid sak på ca 1.6 tonn...

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4010 på: desember 09, 2020, 08:27:14 am »

Jeg pusler videre med store og små oppdateringer, og siden jeg gjør et forsøk på å gjøre alle modifikasjoner som salige Bob Hoover beskrev i sin blog (http://bobhooversblog.blogspot.com/2007/05/hvx-mods.html), så var turen kommet til løfterne.

Teorien her er at siden det er to spor rundt løfterne som skal transportere oljen ut til toppene gjennom støtstengene, så vil, avhengig av løft og durasjon, denne oljekanalen være stengt 92% av tiden. Jeg beskrev tidligere en endring for å få mer olje inn til løfterne, men det hjelper jo ikke hvis de ikke kommer videre ut i toppene, så da lager man 3 spor som forbinder de to kanalene, slik at oljen kan flyte fritt hele tiden:


* 20201208_200620.jpg (26.32 KB. 510x600 - vist 141 ganger.)


Litt fiklejobb med roterende fil, og det er fort gjort å komme borti de slipte flatene, men med litt tålmodighet så går det greit.

Hoover beskriver også et par endringer ute på vippearmakslingene, så det er neste på programmet, men jeg har CB sine 1:1.25 vipper, så jeg må sjekke litt nøyere hva som evt er forskjell på disse og de originale som han moddet. Igjen så er målet å få oljen videre ut av støtstengene og ut på de bevegelige delene hvor de gjør nytte for seg både ved å smøre og kjøle ned.

Målet er å får mer oljegjennomstrømming for å få ned temperaturen i toppene, og det netyr jo nødvendigvis høyere oljetemp, så tanken er å øke kjøle-effekten ved å montere ekstern kjøler. Hvis ikke , vil jo motoren på sikt bare bygge seg opp til høyere temperatur.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4011 på: desember 09, 2020, 08:41:23 am »

Og så la jeg ut et bilde på FB i går kveld, og det dreier seg om behandling av blokka. Jeg har rengjort ganske mye, men uansett hvor mye man gnikker og gnir, så har den fortsatt en veldig grå overflate:

* 20201208_201515.jpg (47.5 KB. 800x389 - vist 92 ganger.)


Det plager meg ikke så voldsomt, men jeg har jo holdt på med oxyboxeren noen år, og siden den er av aluminium er den mye lettere å få pen i overflaten.

Eneste tipset jeg har fått som kan gi en bedre og antakelig varig finish, er å vannpolere den. Så får jeg se om jeg synes det er verdt pengene på denne motoren.

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4012 på: desember 09, 2020, 21:57:48 pm »

Mye bra arbeid som vanlig. Glad

Hvordan spenner dere opp oljepumpe for dreiing av o-ring sporet? Og har dere kalkulert dere frem til spor dimensjon?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4013 på: desember 09, 2020, 22:02:07 pm »

4-bakket kjoks og måleur. Regner 20% kompresjon på oringen så ca 2mm dypt for en 2.5mm tykk oring.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4014 på: desember 10, 2020, 08:07:47 am »

Det kom en pakke fra indre østfold igjen i går, så da kunne jeg prøvemontere veiva med riktige lager, og sjekke endeslakk.

Alt ser bra ut, og ingenting kniper når jeg drar til blokkhalvdelene med moment.

Jeg satte opp et måleur på svinghjulet, og målte endeslakken uten shims:

* 20201209_205945.jpg (35.06 KB. 407x600 - vist 107 ganger.)


Og så målte jeg shimsene med et micrometer, og satte opp følgende lille oppstilling:

* 20201209_215934.jpg (15.42 KB. 475x600 - vist 97 ganger.)


Jeg legger alle målene inn i et regneark, så jeg har de på ett sted for senere, men litt upraktisk å dra med seg laptopen overalt, så da blir det noen sånne kladdelapper underveis Glad

Specen sier 0.1 +/- 0.03, så med 0.12 mm endeslakk er jeg i den romslige enden av specen og det er bra.

Jeg målte også sideveis slakk på rådene, og endte på 0.3mm på alle unntatt en som hadde 0.35, så det er også innafor.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4015 på: desember 14, 2020, 08:39:25 am »

Da ble det et par dager uten oppdateringer, og det er veldig gledelig å se at da har jeg havnet godt ned på lista over sist oppdaterte prosjekttråder Glad

Jeg hadde en liten time ledig på fredagskvelden, og tenkte jeg skulle kikke litt mer på toppene. Jeg hadde så vidt lekt litt med å porte innsugskanalene, men tips og erfaring fra andre viste at jeg burde legge innsatsen i eksosportene.

Jeg begynte med å finne frem toppene, og da viste det seg at den ene eksos-pinnebolten hadde fått seg en smell:

* 20201211_153449.jpg (39.51 KB. 516x600 - vist 83 ganger.)


Jeg prøvde å få den ut for å bytte den, men den var ikke til å rikke, så jeg endte opp med å varme den godt og rette den opp.

Siden jeg allerede hadde filt litt på innsugsportene, tenkte jeg det ville være lurt å sikre at poryene ble like på alle 4 sylindere og ikke minst matchporte innsuga, så da brukte jeg mine meget begrensede CAD-kunnskaper og laget en enkel modell av innsugsportene:

Jeg tok utgangspunkt i de originale hullene, åpnet diameteren med 2mm og rundet av litt i et par av hjørnene, og endte opp med ca 15% større areal. Jegbruker CB sine innsugsrør, og har heller ikke gjort så mye lenger nede i innsugsportene, så jeg forventer ikke 15% effektøkning fra dette Blunker Mest for å prøve meg litt og finne arbeidsformer som funker for evt senere porting Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4016 på: desember 14, 2020, 08:49:56 am »

Så da 3d-printet jeg min lille mal, og brukte den for å risse inn fasongen på portene:

* 20201211_200535.jpg (64.28 KB. 800x490 - vist 113 ganger.)


Jeg la ut dette på FB også, og fikk tips om å sikre at innsuget sitter tight rundt boltene, og etter litt nærmere måling ser jeg at hullene i innsuga er rett i underkant av 10mm i diameter, mens boltene er M8, så der er det mye å gå på.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4017 på: desember 14, 2020, 08:53:25 am »

Jeg risset inn åpningene etter malen, og det ser noe sånt ut:

* 20201211_181810.jpg (60.53 KB. 800x389 - vist 115 ganger.)


* 20201211_181755.jpg (33.14 KB. 800x381 - vist 94 ganger.)


Men siden jeg gjorde dette før jeg fikk tips om å sentrere hull/bolter bedre, så skal jeg gjøre dette på nytt.

planen er å dreie til et par hylser som passer tight i hulla på innsuga, og gjenge de innvendig så de kan skrus på pinneboltene før innsuga settes på. Men jeg tror jeg lager hylser og borrer/brotcher innsuga før jeg lager en ny mal som da passer bedre rundt hylsene.

Pirk, og veldig tidkrevende, og antakelig heeelt unødvendig på en skarve 1600, men det er moro og lærerikt Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4018 på: desember 21, 2020, 09:51:19 am »

ojojoj, her går det tregt om dagen. Flytting for eldstemann og litt juleforberedelser gjør at VW-motorer havner litt ned på prioriteringslista, men håper det tar seg opp i romjula Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7121
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4019 på: januar 02, 2021, 14:53:14 pm »

Nå er vel strengt tatt romjula over, men det ble ikke mye skruing er jeg redd. Ommøblering av verksted og rydding av skrot fra over 20 år med skruing tar tid....

Etter litt grubling fant vi ut at vi måtte smale inn ramma til arbeidsbenken ca 3 cm, så da var minstemann på 14 fornøyd siden da fikk han sveiset litt igjen Glad

* 20201228_161645.jpg (44.35 KB. 500x600 - vist 78 ganger.)


Så etter litt banning og sverting var benken på plass og dette tror jeg blir en trivelig krok for motorskruing Glad

* 20201229_180431.jpg (51.78 KB. 800x456 - vist 97 ganger.)


Loggført
Sider: 1 ... 132 133 [134] 135 136 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!