mars 28, 2024, 23:35:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 133 134 [135] 136 137 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964509 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4020 på: januar 02, 2021, 15:03:37 pm »

Planen er å bruke en luft-vann intercooler for å kjøle ned innsugslufta etter kompressoren. Etter litt grubling og rådføring fra erfarne turbo-byggere, landet jeg på en variant fra siliconeintakes (http://www.siliconeintakes.com/front-mount-intercooler/small-liquid_air-intercooler-p-210.html). Den skal være god for opptil 350 hk og hadde bare 0.1 psi pressure drop.

Jeg lagde en enkel 3d-modell ut fra tegningen på nettet og 3d-printet en dummy for å sjekke plassen i motorrommet.

Jeg fikk sneket meg til et lite besøk for å hilse på ghian der den står til vinterlagring, og da fikk jeg målt litt på hvordan dette passer i motorrommet, og det er god plass, selv med tørrsumptanken på plass:

* 20201228_095904.jpg (34.93 KB. 405x600 - vist 230 ganger.)


Jeg målte også høyden over generatoren opp til motorluka, og det er ikke noe problem å legge et par 2" rør der for å lede lufta innom intercooleren etter kompressoren.

Så nå planlegger jeg dette kjøleanlegget og her er et par spørsmål til de som har syslet med sånt tidligere:

1- er det plass til en radiator foran forstillinga uten å måtte lede luft gjennom reservehjulsbrønn? Er klar over at jeg må lage litt opplegg rundt for å tvinge luft gjennom kjøleren, men er det noen som har forsøkt dette

2- hvor stor radiator trenger jeg? Eller retter sagt, finnes det noen tommelfingerregler? Jeg kan finne fram bøkene om kjøleeffekt etc fra skolen, men det er så mange år siden at jeg huker svært lite, så dersom noen har noen triks i ermet, hadde det vært fint

3- jeg leser på den store interwebben at man bruker ofte en ekspansjonstank i et slikt lukket system. Er det nødvendig?


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4021 på: januar 02, 2021, 15:07:11 pm »

I andre enden av dette rommet, skal dreiebenken få stå, så da har vi (de to yngste gutta og jeg) rydda den delen også, og så skal jeg ta bort benken under vinduet til venstre og kun ha en benk innerst som dreiebenken skal stå på. Da får jeg bedre plass til motorstativet og evt andre ting etterhvert:

* 20210102_144925.jpg (46.84 KB. 800x413 - vist 112 ganger.)


Deilig å få røsket skikkelig opp i gammalt skrot, men det tar mye tid. Jeg ser enden på det nå, så da kanskje jeg kommer i gang med skruing igjen Glad

Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4022 på: januar 02, 2021, 17:52:53 pm »

Intercooler /ikke intercooler ?? Klart er det at en intercooler senker innsugstemp (IAT) og en vannkjølt er ennu bedre .. Hvor langt kan man dra strikken innenfor et vanlig karrosseri .. Vannkjølt interccoler er jo et lukket vannsystem som ytterligere kjøler innsugs tempen ..
Du kan gå enda lenger og installere radiator fram på dette systemet ,,, finns jo ingen grenser .. huff og huff ..
Mit råd , ta litt om gangen så har man litt å gå på ...Lykke til iaf Glad

Mvh/E
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4023 på: januar 02, 2021, 18:26:43 pm »

Eneste jeg vet så langt er at uten noen form for kjøling blir det altfor varmt (IAT) Glad Vann/metanol funker, men litt mye pes Blunker

I mellomtiden har dreiebenkens nye hjem fått seg en overhaling Glad

* 20210102_181612.jpg (39.27 KB. 800x461 - vist 107 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4024 på: januar 04, 2021, 09:54:50 am »

Fryktelig lite skruing her nå, men har jobbet litt i kulissene med å skaffe noen deler som manglet, så nå har jeg fått tak i et godt brukt eksosanlegg. Eller kun headers og j-pipes, så er planen å lage resten selv med lyddemper og enderør. I sommer kjørte jeg med det samme CSP-Python anlegget som jeg bruker på 2110'n, men tenker at det blir litt grovt siden det er 42mm. Det jeg setter på nå er 1 3/8', og det er vel 38mm utvendig hvis jeg ikke tar feil.

Ser også ut som jeg får byttet til meg et 34-hk viftehus uten doghouse, da jeg skal kople denne motoren opp mot den eksterne kjøleren, og da kopler jeg ut doghousen.

Det ser ut som det er en intercooler på vei denne uken også, så da kan jeg så smått begynne med innsugs-rør etc.

Jeg er fortsatt litt usikker på hvor jeg vil plassere radiator men fikk et tips om at et firma som monterer ettermarked AC på VW har laget braketter for å montere to kjølere på denne måten:

* radiators.jpg (24.36 KB. 577x222 - vist 117 ganger.)

Kanskje jeg legger oljekjøleren på ene siden og vann på den andre.


Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4025 på: januar 04, 2021, 10:40:38 am »

Fryktelig lite skruing her nå, men har jobbet litt i kulissene med å skaffe noen deler som manglet, så nå har jeg fått tak i et godt brukt eksosanlegg. Eller kun headers og j-pipes, så er planen å lage resten selv med lyddemper og enderør. I sommer kjørte jeg med det samme CSP-Python anlegget som jeg bruker på 2110'n, men tenker at det blir litt grovt siden det er 42mm. Det jeg setter på nå er 1 3/8', og det er vel 38mm utvendig hvis jeg ikke tar feil.

Ser også ut som jeg får byttet til meg et 34-hk viftehus uten doghouse, da jeg skal kople denne motoren opp mot den eksterne kjøleren, og da kopler jeg ut doghousen.

Det ser ut som det er en intercooler på vei denne uken også, så da kan jeg så smått begynne med innsugs-rør etc.

Jeg er fortsatt litt usikker på hvor jeg vil plassere radiator men fikk et tips om at et firma som monterer ettermarked AC på VW har laget braketter for å montere to kjølere på denne måten:
[ Vedlegg ]
Kanskje jeg legger oljekjøleren på ene siden og vann på den andre.


Blir spennende! Jeg har tittet på cagero kjøleren. Men tror at jeg kommer til å bestille disse fra statene

* 1B4A3E63-BF7B-4CE8-936B-3D5CB4B6D78C.jpg (72.48 KB. 800x600 - vist 116 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4026 på: januar 04, 2021, 10:45:39 am »

Se der ja. Jeg har IRS, så litt vanskelig å feste de på den måten, men plasseringen tenker jeg er ganske bra

R.
« Siste redigering: januar 04, 2021, 11:52:45 am av grelland » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #4027 på: januar 04, 2021, 12:45:34 pm »

Den gangen audi kjørte med 5er motorer hadde  de ratiatoren på skå i motorrommet. De er relativt små.
ellers har honda Civic levert noen små ratiatorer. Ellers er det jo motorsykkel ratiator da. De finnes jo i alle størrelser og varianter.
« Siste redigering: januar 04, 2021, 12:55:01 pm av Anders-Co » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4028 på: januar 04, 2021, 14:17:37 pm »

Skal ha IC, med radiator fremme foran forstilling, med et scoop. Så får vi se hvordan det går. Jeg også planlegger ekspansjonstank, usikker på hva jeg skal bruke der.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4029 på: januar 04, 2021, 14:24:05 pm »

Skal ha IC, med radiator fremme foran forstilling, med et scoop. Så får vi se hvordan det går. Jeg også planlegger ekspansjonstank, usikker på hva jeg skal bruke der.

Hva slags radiator ser du for deg? En eller annen ettermarked som passer fysisk?
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4030 på: januar 04, 2021, 15:00:59 pm »

Har kjøpt av Rogaland radiatorservice, sikkert ikke det billigste, men det er god kvalitet med god effekt. Fant en med passende mål og innfestingsmuligheter. Jeg ringte de og skisserte idèen jeg hadde. Advarsel! Dersom du er lite vant til rogalandsdialekt, så kan det hende du syns de snakker fort... Men de er veldig hyggelige og serviceinnstilte! :-) Kan nevne at jeg også kjøpte selve radiatoren for wbxen(jada vannsøl, veit det  Gliser) der. Den blei speialbygd. Passer og funker knall, men jeg oppdaga noen dråper kjølevæske som saakte pipla ut ved varm motor i ene enden av radiator. De sendte fluksens fraktetikett, så nå har de den for å tette lekkasje. BRA. :-)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4031 på: januar 04, 2021, 15:07:39 pm »

Har kjøpt av Rogaland radiatorservice, sikkert ikke det billigste, men det er god kvalitet med god effekt. Fant en med passende mål og innfestingsmuligheter. Jeg ringte de og skisserte idèen jeg hadde. Advarsel! Dersom du er lite vant til rogalandsdialekt, så kan det hende du syns de snakker fort... Men de er veldig hyggelige og serviceinnstilte! :-) Kan nevne at jeg også kjøpte selve radiatoren for wbxen(jada vannsøl, veit det  Gliser) der. Den blei speialbygd. Passer og funker knall, men jeg oppdaga noen dråper kjølevæske som saakte pipla ut ved varm motor i ene enden av radiator. De sendte fluksens fraktetikett, så nå har de den for å tette lekkasje. BRA. :-)

Takker Glad

Jeg har en oxyboxer også, så det er jo nesten vannsøl det også Blunker

Ser de har ca 1000 radiatorer på lager; du husker tilfeldigvis ikke hvilken du endte opp med ? Til IC altså.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4032 på: januar 04, 2021, 21:50:48 pm »

tror dette blir en av de mest jålete dreiebenk-benkene på solkysten Glad

* 20210104_214347.jpg (30.77 KB. 800x389 - vist 104 ganger.)

Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4033 på: januar 04, 2021, 22:22:29 pm »

Se der ja. Jeg har IRS, så litt vanskelig å feste de på den måten, men plasseringen tenker jeg er ganske bra

R.
Den vris bare opp etter torpedoen med irs vil jeg tro
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4034 på: januar 05, 2021, 14:24:58 pm »

Hvis dette er aktuelt og du kun trenger den ene kan jeg godt kjøpe den andre

https://www.csp-shop.com/en/engine/cagero-dual-oil-cooler-117-025-168sd-29965a.html?cache=1609853059
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4035 på: januar 05, 2021, 18:19:45 pm »

Var litt stiv pris da Blunker Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv Blunker Men takk for tilbudet Glad
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4036 på: januar 05, 2021, 19:21:07 pm »

Var litt stiv pris da Blunker Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv Blunker Men takk for tilbudet Glad

Du må huske å trekke fra 19% moms før regnestykket;)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4037 på: januar 05, 2021, 20:26:35 pm »

joa, men allikevel Blunker
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4038 på: januar 05, 2021, 21:26:22 pm »

Hehe. Får kjøre dobbel selv da Øyerulling
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4039 på: januar 06, 2021, 12:54:51 pm »

Var litt stiv pris da Blunker Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv Blunker Men takk for tilbudet Glad
Med den maskinparken du har tilgjengelig så er det vel ikke noe problem og få til noen fester ala disse Blunker
Blir nok en brøkdel av prisen og Osteaktig

* D8F3CEF9-39B1-4A98-A467-85196F66508C.jpg (47.44 KB. 800x414 - vist 93 ganger.)


Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4040 på: januar 06, 2021, 13:32:38 pm »

Biltema har fester som passer torsjonen perfekt. De koster vel 39kr for et par med eksosklemmer i rett størrelse Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4041 på: januar 06, 2021, 15:08:40 pm »

Var litt stiv pris da Blunker Legg på moms og frakt på det der, så tror jeg at jeg lager meg noen fester selv Blunker Men takk for tilbudet Glad
Med den maskinparken du har tilgjengelig så er det vel ikke noe problem og få til noen fester ala disse Blunker
Blir nok en brøkdel av prisen og Osteaktig
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


Nettopp Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4042 på: januar 06, 2021, 15:09:17 pm »

Biltema har fester som passer torsjonen perfekt. De koster vel 39kr for et par med eksosklemmer i rett størrelse Blunker

Ikke sant Blunker

Jeg har en plan... Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4043 på: januar 10, 2021, 15:48:10 pm »

Endelig litt skruing igjen, og vi begynte på lørdag med å sjekke de siste detaljene og målet var å få lukket blokka.

Så da var det å begynne fra bunnen av:

* 20210108_192448.jpg (32.57 KB. 395x600 - vist 89 ganger.)

Selv om det var 7 kalde på solkysten, så tok vi en tur på nærmeste selvvask, og spylte godt gjennom alle oljekanaler.

Når vi kom hjem brukte vi en flaskekost og sikret at alle kanaler var rene før de ble plugget igjen.

Neste var å prøvemontere kam og veiv sammen med oljepumpa, og ikke overraskende buttet boltene i pumpehuset.

Så da modda vi boltene litt i dreiebenken:


* 20210108_194354.jpg (30.19 KB. 394x600 - vist 84 ganger.)



« Siste redigering: januar 11, 2021, 10:17:28 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4044 på: januar 10, 2021, 15:53:33 pm »

Vi prøvemonterte og fortsatt var det sånn:



Hadde tatt av det jeg turte for å fortsatt kunne dra til boltene:

* 20210108_194410.jpg (19.66 KB. 800x389 - vist 84 ganger.)


Så da måtte pumpehuset til pers også.

Junior har tatt med seg fresen sin så da improviserte vi litt med søylebormaskinen:

* 20210108_200830.jpg (31.08 KB. 484x600 - vist 89 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4045 på: januar 10, 2021, 15:56:49 pm »

det funka dårlig på stål-akslingen, så da brukte vi gamlemåten med vinkelsliper:

* 20210108_203116.jpg (33.86 KB. 800x389 - vist 88 ganger.)


Da gikk kamboltene klar av pumpehuset i alle fall, og vi jobbet oss videre.

Tror vi har husket alt, så nå er blokka sammen:

* 20210110_001217.jpg (39.7 KB. 378x600 - vist 88 ganger.)



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4046 på: januar 10, 2021, 16:22:45 pm »

Men vi har en utfordring....

Jeg sjekket at kammen gikk klar av pumpehuset, og når det var i orden, foreglet vi blokka.

men vi tenkte vi skulle sjekke at alt gikk lett rundt etter å ha satt inn selve pumpa også, men det viser seg at det pumpedrevet som blir dratt rundt av kammen ikke går helt inn; det bunner i kammen på et vis. Vi prøvde å slipe av litt på lengden av akslingen, men det viser seg at det er skuldra på akslingen (altså lengden av den uslipte delen av akslingen som går i mot på kammen, så her må vi nok ut til junior å maskinere litt allikevel...

Jeg målte med et par andre punper jeg har liggende, og de var alle like (den jeg har nå er en schadek), så jeg mistenker at det er noe muff med kammen fra JoeBlow. Det er en Engle kam, som kom i Engle eske, men med JoeBlow sin grind.

Noen som har vært borti dette før?

« Siste redigering: januar 11, 2021, 10:18:42 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4047 på: januar 10, 2021, 16:31:32 pm »

I dag har min "partner in crime" på motorprosjektet bursdag, så han var ikke med i garasjen, så da passet jeg på å gjøre en "drittjobb" som bråker og lager mye gris. Det var å pynte på toppene etter at jeg har prøvd meg på porting, så nå er de ganske smoothe og fine i kanalene. Bildene ble ikke så bra så jeg skal ta et par nye når de er rengjort.

Jeg skal bruke såkalte "end pieces" fra CB som har dyseholdere innebygget, men de er ikke akkurat veldig forseggjorte med tanke på flow, så i tillegg til å match-porte de mot toppene, tok jeg en kjapp runde i andre enden. Der var det et par stygge kanter og step som jeg glattet ut etter beste evne:

Her er et før og etter bilde:

* 20210110_145148.jpg (62 KB. 773x600 - vist 81 ganger.)


Nå er det kake og litt bursdagsfeiring for 15-åringen så får vi se om han kanskje vil være med å skru litt senere i kveld Glad

« Siste redigering: januar 11, 2021, 10:16:55 am av grelland » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4048 på: januar 11, 2021, 12:43:43 pm »

Skal ha IC, med radiator fremme foran forstilling, med et scoop. Så får vi se hvordan det går. Jeg også planlegger ekspansjonstank, usikker på hva jeg skal bruke der.

Hva slags radiator ser du for deg? En eller annen ettermarked som passer fysisk?

Setrab, som passer fysisk ja. Kjøpte den av Rogaland Radiatorservice. Koblinger og slanger/rør har jeg kjøpt av Fittings of Norway. Mangler bare ekspansjonstanken.  Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4049 på: januar 11, 2021, 12:51:41 pm »

Men vi har en utfordring....

Jeg sjekket at kammen gikk klar av pumpehuset, og når det var i orden, foreglet vi blokka.

men vi tenkte vi skulle sjekke at alt gikk lett rundt etter å ha satt inn selve pumpa også, men det viser seg at det pumpedrevet som blir dratt rundt av kammen ikke går helt inn; det bunner i kammen på et vis. Vi prøvde å slipe av litt på lengden av akslingen, men det viser seg at det er skuldra på akslingen (altså lengden av den uslipte delen av akslingen som går i mot på kammen, så her må vi nok ut til junior å maskinere litt allikevel...

Jeg målte med et par andre punper jeg har liggende, og de var alle like (den jeg har nå er en schadek), så jeg mistenker at det er noe muff med kammen fra JoeBlow. Det er en Engle kam, som kom i Engle eske, men med JoeBlow sin grind.

Noen som har vært borti dette før?


Jeg hadde samme problem med min Pauter kam. Jeg satte pumpedrevet i skrustikka og presset akslingen lengre inn
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 ... 133 134 [135] 136 137 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!